dimarts, 22 de març del 2022

L’Estat planifica ampliar la subestació de la MAT a Santa Llogaia perquè rebi l’energia del macro parc eòlic marí Tramuntana

L'Estat planifica ampliar la subestació de la MAT a Santa Llogaia perquè rebi l'energia del macro parc eòlic marí Tramuntana 

El document que ha aprovat el Consell de Ministres amb l'horitzó 2026 manté el ramal aeri dels 400 kV a Riudarenes 

El Govern francès ajorna el gran parc eòlic marí entre El Barcarès i Leucata 

El Govern francès ha decidit prioritzar-ne d'altres dins del Golf de Lleó, mentre que aquest queda com a «comodí» 

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Santa Llogaia (Manol, Alt Empordà, comtat de Besalú) 22/03/2022.- Segons un despatx de l'Agència Catalana de Notícies, l'Estat planifica ampliar la subestació de la MAT a Santa Llogaia d'Àlguema (Manol, Alt Empordà, comtat de Besalú) perquè rebi l'energia del macro parc eòlic marí projectat al golf de Roses. 

La Planificació de la Xarxa de Transport d'Electricitat 2021-2026, que aquest dimarts ha rebut l'aval del Consell de Ministres del Govern espanyol, inclou fer més gran la subestació dels 400 kV per evacuar-hi l'electricitat dels aerogeneradors. 

Es manté també el ramal aeri de la MAT a Riudarenes 

L'objectiu, segons el document, és "facilitar la connexió de generació eòlica marina" en aquelles zones que s'han inclòs "com a prioritàries" a l'esborrany del Pla d'Ordenació de l'Espai Marítim (POEM). La planificació elèctrica que ha aprovat el Govern espanyol manté també el ramal aeri de la MAT a Riudarenes (la Selva, vescomtat de Cabrera, comtat de Girona) i en fixa l'entrada en servei per al 2024. 

La Planificació de la Xarxa de Transport d'Electricitat inclou inversions que pugen fins a 6.964 milions d'euros. El Consell de Ministres ha donat aquest dimarts llum verda al document, que és vinculant per a la companyia Red Eléctrica, i concreta tot el llistat d'actuacions previstes a la xarxa estatal des d'ara i fins al 2026. 

El llistat és ingent, però de tots els projectes que recull el pla, n'hi ha dos que toquen de ple les comarques gironines. El primer, a l'Alt Empordà, entronca amb el macro parc eòlic marí Tramuntana que s'ha projectat al golf de Roses. La planificació estatal inclou la previsió d'estendre el parc elèctric que hi ha a Santa Llogaia d'Àlguema (el punt d'inici de la interconnexió). 

Més en concret, de totes les peces que el formen, precisa que se n'ampliarà l'actual subestació dels 400 kV. El document aprovat pel Consell de Ministres preveu que l'obra estigui feta el 2026, i la justifica per "facilitar la connexió de generació eòlica marina en aquelles zones que s'han inclòs com a prioritàries a l'esborrany del POEM". 

Fins a 35 aerogeneradors 

El macro parc Tramuntana és l'únic parc eòlic marí que en aquests moments hi ha sobre la taula al Principat de Catalunya, i l'únic projectat a la zona inclosa a l'esborrany del POEM. Es preveu que tingui 35 aerogeneradors, amb una potència de 500 MW, i que se situï a una distància d'uns 14 quilòmetres del Cap de Creus i a 24 de la badia de Roses. 

Riudarenes, per al 2024 

El segon projecte que s'inclou a la planificació elèctrica és el del polèmic ramal de la MAT a Riudarenes i la subestació de 400 kV que portarà aparellada. En aquest cas, el document aprovat pel Consell de Ministres fixa l'entrada en servei de l'obra per al 2024. 

L'Estat justifica el projecte per alimentar l'AVE i reforçar el subministrament a la zona de la Costa Brava Sud. La decisió d'incloure aquest ramal dels 400 kV, una línia que tindrà uns 17 quilòmetres de llargada, arriba després que el Ministeri per a la Transició Ecològica del Govern espanyol desestimés les més de 1.700 al·legacions que s'havien presentat des del territori. 

De fet, les al·legacions contra aquest ramal de la MAT van arribar a suposar fins al 64% de totes les que van presentar arreu de l'Estat al document de planificació elèctrica (que en total, en va rebre 2.655). 

En aquest cas, la companyia Red Eléctrica també precisa, als seus documents, que s'han analitzat alternatives a la xarxa de distribució en aquesta zona de la comarca de la Selva. Però que de totes les altres que s'han estudiat, "no se n'han detectades de viables". 

El Govern francès ajorna el gran parc eòlic marí entre el Barcarès i Leucata 

Llegim al Diari de Girona que el Govern francès ha ajornat, de moment, el gran parc eòlic marí previst a la zona d'El Barcarès (vall de l'Aglí, Costa Salanquesa, la Salanca, Rosselló, comtat de Rosselló) i Leucata (Fitor, Aude, Occitània), al Golf de Lleó, ja que ha preferit prioritzar els altres projectes.  

D'aquesta manera, segons informa La Clau, aquest projecte, que havia rebut la validació de principi per part del Govern francès sota el mandat de François Hollande, l'any 2016, no veurà la llum a curt termini, ja que el dilluns 14 de març no constava entre les prioritats marcades pel primer ministre francès, Jean Castex. El Govern francès, en canvi, va anunciar que acceleraria els tràmits per a un nou macro parc eòlic marí previst a 22 quilòmetres de Port La Novèla. 

Castex, que va estar acompanyat per la ministra de Transició Ecològica del Govern francès, Barbara Pomplili, va destacar que és «més imprescindible que mai» accelerar la transició energètica a l'Estat francès, justificant així l'acceleració d'aquest projecte.  

Segons els càlculs del Govern francès, aquest macro parc eòlic marí hauria d'estar en funcionament l'any 2030, després de la selecció de l'empresa que s'encarregarà de la seva construcció, l'any 2023.  

D'altra banda, hi ha un altre projecte previst a la zona de Fos de la Marenda, a la Provença, que està captant l'atenció de l'Estat, mentre que el parc d'El Barcarès i Leucata apareix en la posició de «comodí», en paraules de Castex. Els dos parcs validats tindrien una potència propera als 250 megawatts. 

El projecte situat entre El Barcarès i Leucata, que ara passa a la reserva, consisteix en un parc de nou aerogeneradors de 104 metres d'alçada que va ser objecte de debat públic entre juliol i octubre de 2021. Precisament, a mitjans de febrer, el president francès, Emmanuel Macron, va anunciar que l'Estat francès tindrà al voltant de 40 GW de capacitat d'energia eòlica marina en funcionament d'aquí a l'any 2050. Aquesta capacitat correspon, aproximadament, a mig centenar de parcs eòlics marins. El primer que es vol possar en marxa seria el de Saint-Nazaire, prop de Nantes (Bretanya), i d'aquí a 2028 s'hauran licitat fins a 8,75 GW de capacitat eòlica. 

Així, al golf de Lleó hi volen fer un parc eòlic marí a Port La Novèla/ Grussan (Aude, Occitània), una prova pilot amb molins a quinze quilòmetres de la costa. És un projecte situat a uns cent quilòmetres de Portbou (Mar d'Amunt, Albera Marina, Alt Empordà, comtat de Peralada),. El projecte va guanyar en 2016 la convocatòria de l'Estat francès. S'hi volen invertir 200 milions d'euros 

L'anterior Govern francès, a través del Ministeri d'Ecologia, Investigació i Economia, va obrir una convocatòria l'agost de 2015. Es van identificar quatre emplaçaments, tres d'ells a la Mediterrània (prop de Leucata, el de Grussan, i el far Faraman a la Camarga), i un altre a la Bretanya. Allà s'està pendent d'executar alguns projectes que han sofert retards pel rebuig d'entitats. L'agost de 2016 es va anunciar que s'havia escollit la Mediterrània, Griussan, per instal·lar-hi un parc eòlic marí, amb molins de tecnologia puntera. Sis aerogeneradors a 15 quilòmetres en línia recta de Port La Novèla. Eolmed vol instal·lar una base d'operacions a Port La Novèla per construir, instal·lar i posar en marxa quest macro parc eòlic marí que suposa una inversió milionària. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada