Publica
la novel·la 'El banquer', on fa literatura de la història del
magnat Joan March
[font: Vilaweb 22/03/2013]
Montserrat Serra
Se'n
parlarà, de 'El banquer' (Edicions de 1984), la novel·la que acaba
de publicar la periodista, ara convertida en llibretera, Núria
Cadenes (*). I se'n parlarà perquè ha triat una història sucosa,
la recreació literària del magnat Joan March, un gran personatge,
temut encara avui, el 'Ciutadà Kane' de Mallorca (el defineixen així
tan ella com l'editor, Josep Cots). Però també se'n parlarà perquè
Cadenes hi desplega una gran qualitat de recursos literaris: és
literatura densa, que es mastega, però que no embafa. Amb molta
influència de Mercè Rodoreda i que, com diu l'autora, també vol
ser un homenatge a 'Vida privada' de Josep Maria de Sagarra.
No
ho posa ni a la coberta ni a la contracoberta que 'El banquer' és la
història de Joan March, però de banquers de Mallorca amb aquesta
grandesa (plena de vilesa i d'alguns detalls de categoria) només
n'hi ha un. El fet de no referenciar aquest nom prové de la voluntat
de l'editor i de l'autora, de primar la voluntat literària. Així ho
explica Josep Cots: 'És la recreació literària d'un banquer de
Mallorca, una visió íntima que escruta com es va anar formant i com
va anar conformant la seva personalitat; què entenia per lleialtat,
quina va ser la seva relació amb les dones… És una novel·la
estrictament literària, que no es recolza en els tòpics. Ens
presenta un gran personatge, el 'Ciutadà Kane' de Mallorca, que
també va tenir el seu 'rosebud' (l'enigma de la darrera paraula que
va dir abans de morir el magnat de la comunicació Williams Randolph
Hearst).' Núria Cadenes sintetitza la idea: 'Hi ha molt de March,
però és un retrat literari.'
Cal
destacar el fet que hi ha parts del text col·locades en cursiva, que
tenen la pretensió de marcar aquelles parts del relat que són
extretes de documents reals (cartes d'amor d'ell quan era petit, les
cartes d'amor de la seva dona al seu amant, la sentència de quan va
fugir a Gibraltar, anuncis de l'època…).
Continua
Cots: 'Núria Cadenes ha estructurat la novel·la a partir de
capítols breus, gairebé independents, que presenten la indagació
d'un fet unes vegades, un tret del seu caràcter unes altres… I
també vull destacar el tractament de la llengua, que bascula entre
el català estàndard i la variant mallorquina amb una gran
naturalitat.'
L'origen
d'una seducció
L'origen
de la seducció del personatge, l'explica l'autora: 'És un
personatge espectacular en March, tot i que es troba a les antípodes
del que jo penso i sento. Però m'ha seduït i he arribat a la
conclusió que no era tan negre ni malvat com se'l presenta. A casa
em deien que tenia la Síndrome d'Estocolm. No, el que passa és que
quan entres a fons en la vida d'una persona t'adones que és complexa
i no encaixa en l'esquema de bons i dolents. Ell també va patir a la
seva manera. Era un home de constants ambivalències.'
'He
trigat molts anys a escriure 'El banquer'. El punt de partida va ser
un reportatge periodístic que vaig escriure pel setmanari El Temps
sobre la secretària (i amant) de Joan March, que era valenciana.
Aquella investigació periodística em va sembrar la llavor de la
curiositat i de la burxamenta.'
Un
periodista li diu que es veu que en 'El banquer' hi fa un homenatge a
'Vida privada' i li pregunta si li sembla que les dues èpoques, la
de primers de segle XX i la nostra, s'assemblen. Ella respon: 'Avui
vivim una repetició en certs aspectes d'aquell començament de
segle, però ens falten els grans personatges. Miquel Lluch/Joan
March és un gran personatge.'
'L'ambició
de Joan March li venia, possiblement, del canvi de classe dominant a
Mallorca. En aquell moment, el poder va passar de mans de
l'aristocràcia als nous rics. La seva família era tratant de porcs.
Perquè March va ser un home amb una ambició desmesurada. Però no
era ambició per tenir diners sinó per fer-los. I descriure la seva
ànsia de poder per sobre de tot, llevat d'ell mateix, fou un bon
motor. De March és la frase que el ben defineix i fa por: «Tothom
té un preu i qui no el té és que no el val». És forta, és
dura.' Joan March ha marcat l'imaginari col·lectiu de Mallorca, i
fins avui.
Voluntat
d'estil
'D'entrada,
quan em vaig posar a escriure, ja em van sortir aquestes escenes
curtes (algunes semblen contes) que van anar marcant el llibre. Però
el treball veritable ha estat de reescriptura. No us sabria dir
quantes vegades he reescrit els capítols, ha estat un procés de
destil·lació que possiblement no s'hagués acabat si l'editor no
m'hagués dit prou. Ja ho diuen que tu no l'acabes una novel·la sinó
que l'abandones.'
La
novel·la beu d'un referent literari clar i reconeixible, el de Mercè
Rodoreda. Nuria Cadenes es va impregnar de Rodoreda a consciència:
'Vaig acabar el llibre l'estiu passat a Espolla, un poble de l'Alt
Empordà, en una casa amb una vista magnífica cap al Canigó, que
ens van deixar uns amics. Era meravellós. I no vaig deixar d'anar a
Romanyà, on la Rodoreda va passar els últims anys de la seva vida,
per entrar en el seu món. La casa fa pena de veure, està molt
abandonada, però vam poder parlar amb un veí del poble que, primer
ens va dir que no era gens simpàtica, però també ens va confirmar
que feia llargues passejades i que sovint se n'anava a veure la posta
de sol.'
(*)
Núria Cadenes ha agafat les regnes de la històrica llibreria 3 i 4
de València, avui instal·lada dins l'Octubre Centre de Cultura
Contemporània.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada