Vaga de dones del 1918 |
Dolors Marín treu de l'anonimat les
dones pioneres en la lluita per la llibertat i els drets civils en
aquest llibre publicat per
Angle Editorial
VILAWEB
Sebastià Bennasar
Un grup de dones reclama des de la
tribuna d’oradores la llibertat per als presos polítics i unes millors
condicions de vida per als treballadors. Es podria pensar que som en
qualsevol de les manifestacions per l’excarceració
dels dirigents civils i polítics de Catalunya presos a Madrid, però en
realitat ens hem de situar un centenar llarg d’anys enrere. No cal
moure’ns de ciutat, però les reivindicacions són les mateixes. Només que
potser les dones, com a mínim aquestes dones,
són molt més visibles al capdavant de les protestes que no pas en
l’actualitat.
I qui són aquestes dones de les
quals parlem? Doncs tot un seguit de pioneres en la lluita pels drets
civils que la professora Dolors Marín ha inventariat en el llibre
Espiritistes i lliurepensadores que ha publicat
Angle Editorial i on hi ha noms com Teresa Claramunt, Ángeles López de Ayala, Josefina Maynadé i Isabel Vilà, entre moltes més.
Marín explica: ‘Clarament, vivim en
una època d’involució dels drets aconseguits. Per desgràcia, moltes de
les demandes que feien elles a final del segle XIX i principi del segle
XX i que he transcrit són molt actuals. Entre
aquestes reivindicacions, trobem problemes molt actuals com són mesures
per a abolir la prostitució, la necessitat de crear ajuts socials per a
evitar que les dones pobres o les qui en aquells moments es queden
sense recursos es vegin obligades a prostituir-se,
que molt sovint era l’única opció que els quedava si volien mantenir a
la família, o la reivindicació de llibertat per als presos polítics. Per
tant, parlem de reivindicacions històriques que en molt pocs casos
s’assoleixen.’
Un altre punt d’involució que ha
detectat la professora té a veure amb el grau de tolerància que hi havia
envers opcions que no sempre congeniaven. ‘Les dones materialistes, per
exemple, estaven sempre disposades a dialogar
i a exposar els seus punts de vista i la gent escoltava i valorava les
propostes en un exercici de tolerància que era perfectament possible a
final del segle XIX i que ara és molt més complicat’, explica Marín.
Un dels principals objectius del
llibre és treure de l’oblit tot aquest sentit de dones que varen
intentar modernitzar la societat catalana de l’època. ‘Vaig arribar al
llibre seguint la pista de l’anarquista Teresa Claramunt,
i a partir d’aquí va anar creixent durant set o vuit anys. No ha estat
una eina en exclusiva, però sí que fa anys que em dedico a anar
elaborant les biografies d’aquestes dones tan interessants i a donar
pistes de la seva existència perquè la gent tingui ganes
d’anar llegint i de trobar coses noves i potser s’animen a continuar
investigant.’
Dolors Marín |
Des del pròleg del llibre, la
professora ja ens explica que Barcelona és una ciutat desmemoriada,
característica que comparteix amb bona part dels indrets del país, i que
la investigació que fa vol pal·liar aquesta errada.
‘Si Barcelona és una ciutat desmemoriada, ho és en bona part perquè hem
heretat un passat franquista que ha marcat la nostra historiografia
oficial. En el procés de transició, es varen buscar alguns grans noms
que calia recuperar i en cap cas no ens hi hem
oposat mai, però ara els historiadors anem més enrere, a cercar els
noms de dones i homes en els pocs espais de normalitat que hi ha hagut
en la història de la ciutat. I en aquest sentit, ens movem en la recerca
d’una tradició de les dones, que van fer molt
per aconseguir drets cívics molt normals, ep, molt normals vistos des
de la perspectiva dels nostres dies, llavors eren unes grans fites, les
que varen aconseguir’, explica Marín.
Quina mena de drets eren els que
demanaven aquestes barcelonines avançades al seu temps? Doncs bàsicament
els que tenien a veure amb la laïcitat: poder ser enterrades en
cerimònies civils; poder casar-se també en jutjats
o altres administracions que no fossin les religioses. Evidentment,
això va tenir una gran contestació per part de l’Església, que veia com
perdia part del poder i dels privilegis. Les dones també demanaven tenir
dret de manifestar-se i que s’abolís l’esclavatge,
que s’havia regulat en l’àmbit formal però que continuava present en
alguns indrets.
Aquestes dones pioneres de la
llibertat i de la recuperació dels seus drets no varen estar soles. A la
Barcelona compresa entre la primera exposició universal, la de 1888 i
la guerra del 1936-1939, que és quan més activitat
van desenvolupar, comptaren amb tribunes públiques des dels diaris,
però també en mítings i actes públics. ‘Va ser un moviment bastant
igualitari i es va trobar amb molts homes que hi donaren suport. Aquests
homes normalment pertanyien a classes mitjanes o
a classes altes, eren francmaçons o advocats progressistes com Francesc
Layret, professors de la universitat com Odón de Buen, periodistes, o
els amics de Rossend Arús, per exemple.’ Des d’aquest moviment
igualitari que tenia en els mitjans de comunicació
importants plataformes de difusió, ‘hi ha un tema que els interessa
especialment, que és el paper que ha de tenir l’educació en el
desenvolupament de la dona moderna per tal que no quedi arraconada en un
lloc secundari.’ Així, diu, ‘aquests homes no tenen
cap problema per a acompanyar les dones als mítings i a les campanyes
d’agitació, per exemple’.
Barcelona, ho explica la professora
Marín, és una ciutat desmemoriada i per això és del tot pertinent
demanar-se què ha passat amb tot el llegat de la lluita d’aquestes
dones, de moltes de les quals no sabem el nom fins
que ella no l’ha expurgat i fixat en aquest llibre.
‘Ens queda poc del seu llegat,
perquè el desastre de la guerra les va condemnar o bé a l’exili, en la
majoria dels casos, o bé a silenci. Totes estaven processades i
llistades per lliurepensadores o per francmaçons o per
haver estat republicanes lerrouixistes. Penseu que són dones que es
mouen en una Barcelona magmàtica on impera l’anarcosindicalisme i això
les condemna a haver d’anar-se’n quan acaba la guerra. Hem de treure a
la llum tot aquest passat tan ric que ens mostra
una altra Barcelona alternativa.’
I és que, encara que alguns es
pensin que tot això de les teràpies naturals i les medicines
alternatives són cosa de fa dos dies, Marín ens explica que algunes de
les dones més avançades del moment eren espiritistes que
compartien els seus espais amb les practicants de les teràpies
naturals, com la hidroteràpia o les homeòpates. ‘Ens pensem que som a
les beceroles de totes aquestes coses i
les teràpies alternatives fa com a mínim 150 anys que són a la
ciutat de Barcelona, on es feia ioga des dels anys vint. El problema és
que totes aquestes dones, que són les més actives i avançades, han
d’anar-se’n a l’exili, i això ens explica quina
mena de país tenim.’
Marín diu: ‘La meva contribució és
treure a la llum els noms i la feina d’algunes d’aquestes dones, però
seria molt feliç si, d’una banda, algunes historiadores joves volguessin
aprofitar aquest fil i les investiguessin,
investigar-les, i d’una altra, si en algun moment l’Ajuntament de
Barcelona decidís d’aprofitar-les per al nomenclàtor de la ciutat i les
tragués de l’anonimat’.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada