En 1906 vagues de dones treballadores a Cervera de la Marenda i constitució d’un sindicat propi anomenat
roig per les autoritats franceses.
Transbordadores durant la vaga de 1906 |
an ser, per la seva repercussió, les primeres grans vagues protagonitzada per dones obrers a l’Estat francès, superior
a la Llemotges en 1895.
Aleshores transbordar taronges dels vagons espanyols als francesos era una feina exclusivament femenina, que ocupava
fins a 250 dones de Cervera de la Marenda.
Ocupació
militar de l’estació de Cervera de la Marenda contra la vaga de dones
obreres en 1906:
Amb l’arribada del ferrocarril
a la ratlla que divideix Catalunya en dos estats el 1878, la costa de
la Marenda es va convertir en un nus de comunicació. Al voltant de les
estacions ferroviàries internacionals van créixer dues noves viles,
Cervera de la Marenda (Albera marítima, Costa Vermella,
Rosselló) i Portbou (Mar d’Amunt, Albera marítima, Alt Empordà).
Duaners, ferroviaris i companyies de transport eren el paisatge econòmic
i social d’aquestes localitats.
La
diferent amplada de via entre Espanya i França també va generar un
ofici singular. Les transbordadores eren les encarregades
de buidar els vagons espanyols, que bàsicament exportaven taronges, i
omplir els vagons francesos. Era una feina exclusivament femenina, que
ocupava fins a 250 dones de la població.
Hivern
de 1906. Les companyies de transport ja feia tres anys seguits que
incomplien l’acord d’apujar 25 cèntims el jornal,
i van acabar amb la paciència de les transbordadores, que el 26 de
febrer de 1906 van protagonitzar la primera aturada per reclamar
l’augment acordat. Al capdavant de les transbordadores hi havia Josefina
Pujol, la
Papete, que es va erigir en una de les líders obreres més
destacades. En aquesta ocasió els patrons van transigir ràpidament. Al
cap i a la fi, era un acord que havien d’aplicar i no podien permetre
que tots els carregaments de taronges que
estaven aturats a l’estació es fessin malbé.
D’aquest
èxit inicial va sorgir la idea d’organitzar-se. En una societat on les
dones necessitaven el permís del marit
o del pare per treballar, el primer sindicat de transbordadores el van
constituir els seus marits. Això contravenia les normes d’associació
obrera, que circumscrivien la sindicació exclusivament als treballadors.
Per això, poques setmanes més tard es va constituir
de nou el sindicat. Tot i tenir un nom formal, sempre va ser conegut
per treballadores, patrons i autoritats com
el sindicat roig.
Al
maig es va produir una segona vaga. L’acomiadament de dues
transbordadores va encendre la solidaritat de les companyes
sindicades. Aquesta vegada, però, l’esquirolatge va ser suficient per
fer fracassar la vaga. Una part de les transbordadores van continuar
anant a treballar en un moment en què la temporada ja acabava i
arribaven pocs trens, de manera que només amb una part
de la plantilla es podia fer la feina. En veure això, les vaguistes es
fan enfrontar a les que no secundaven la vaga, fet que va provocar la
intervenció del sotsprefecte. Les dues obreres acomiadades serien
contractades per una altra companyia i no s’iniciarien
accions per cap de les parts pels fets derivats del conflicte. Arribava
l’estiu i la situació quedava en taules.
Quan a la tardor es va reprendre la temporada de les taronges, el conflicte no va trigar a esclatar i a partir del 2
d’octubre es va tornar a convocar una vaga. Com que en un primer moment l’esquirolatge del
sindicat groc permetia seguir mantenint el servei de transbordament, el
sindicat roig va decidir bloquejar els accessos a l’estació per
impedir que es treballés. Aleshores, el prefecte dels Pirineus Orientals
va decidir enviar un regiment de l’Exèrcit francès, acantonat a
Perpinyà (Rosselló), el qual va ocupar l’estació.
El 29 de novembre, però, les vaguistes van aconseguir ocupar les vies i
paralitzar tot el transport ferroviari. L’endemà, però, van ser
desallotjades.
El sindicat
roig no va poder doblegar la patronal del transport, però va
evitar que les seves afiliades es veiessin expulsades de la feina, tal
com havien tramat els patrons al llarg d’aquell estiu. Així mateix, les
vagues de 1906 van significar l’inici
de l’organització obrera femenina a la Catalunya Nord. Si en la primera
vaga el paper dels seus marits va ser preponderant, a partir de la
primavera la iniciativa recauria en les mateixes treballadores.
La
vaga de les transbordadores de Cervera de la Marenda ha estat coneguda
molt sovint com la primera vaga de dones obreres
de l’Estat francès. Tot i que existeixen algunes vagues precedents, com
la de les cosidores de Llemotges (Llemosí, Alta Viena, Occitània) el
1895, la vaga de les transbordadores va ser, per la seva repercussió, la
primera gran vaga protagonitzada per dones
obrers a l’Estat francès.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada