Damià Escuder amb una creació seva en un pont de l’Onyar |
Damià,
llirepensador, va pensar, construir i viure una síntesi polièdrica
pròpia. Espiritualista
llibertari, defensava que l’humà és lliure dins del cosmos i que
lliurament ha de retrobar la via cap el origen amb llibertat de
pensament, reflexió i debat, com apuntaven Buridan, Krishnamurti...
NANI HUERTOS
(CONSULTOR CULTURAL)
Damià
Escuder i Lladó (1934-2011), fill de Damià Escuder i d’Amor Lladó,
espòs de Maria Capellas
i germà d’en Joan, ha estat un gironí i català universal. Va dur una
vida filosòfica, de consciència i fraternitat. No és cap casualitat que
l’exposició antològica Damià Escuder, totes les vides del
Museu d’Història de Girona es faci al call jueu i cabalista. El
barri d’Isaac el Cec, Nahmànides, Azriel i deu cabalistes més. Va viure
en la cultura cristiana, de què va buscar l’essència, i en això
coincidia amb
el caputxí Joan Botam, que deia de Damià que tenia voluntat profètica!
També era amic i company filosòfic de mossèn Josep Dalmau, Lluís Maria
Xirinacs, el pare Gregori Minobis i Quico Vila d’Abadal. Practicava la
meditació zen com a mètode d’autoconeixement-coneixement,
com els cristians Enomiya-Lasalle, Merton i Meneses, però també el soto
zen de Deshimaru, amb qui es va ordenar monjo.
Damià
era un lliurepensador que, en la recerca de l’infinit de saviesa i
consciència, dins l’espai
comú d’analogia amb tots els coneixements filosòfics, científics i
teològics fonamentals, havia esdevingut un savi universal, sistemàtic,
amb un mètode personal sintètic polièdric com el de Llull i en sintonia
amb la filosofia hermètica d’Hermes Trimegist,
segons Jordi Sobrequés. Aquesta filosofia sintetitza principis i lleis
còsmiques des d’una perspectiva transfilosòfica, transcultural i
transhistòrica. També coincidia amb les ensenyances de la filosofia
perenne d’Aldous Huxley, Frithjof Schuon, Rudolf Otto...
Damià,
però, va pensar, construir i viure una síntesi polièdrica pròpia.
Espiritualista llibertari,
defensava que l’humà és lliure dins del cosmos i que lliurament ha de
retrobar la via cap el origen amb llibertat de pensament, reflexió i
debat, com apuntaven Buridan, Krishnamurti...
Filòsof
i químic de formació, va anar estenent els seus coneixements
filosòfics, científics i teològics
a totes les cultures d’Orient --Sankara, Nagarjuna, Lao Tse, Dogen...--
i d’Occident --Crist, Filó d’Alexandria, Plotí, Heràclit, Llull,
Pitàgores, Cordovero... --.Trobava molt interessant la concordança
espiritual de Krishnamurti amb la interpretació de la
física quàntica de Bohm.
Amb
una biblioteca impressionant de més de 10.000 volums, Damià Escuder ho
sabia quasi tot. Era coneixedor
de la ciència, la cosmologia i la filosofia matemàtica --Anaxàgores,
Pitàgores, Galileu, Giordano Bruno...-- i també dels contemporanis, com
ara Hawking i Tegmark. Amb ells pensava, i ho va escriure ja l’any 1967,
que l’univers espiritual és únic i infinit
i que es fonamenta i s’explica a través de les matemàtiques i la
geometria, com també ho filosofaven John Dee, Oresme, el cardenal
Nicolau de Cusa, Pitàgores i el dominic Pico della Mirandola. Així
mateix, Escuder tenia sincronia amb filòsofs laics del corrent
monista no dual, com ara Plotí, Spinoza, Leibniz, Hegel, Russell... Com
a místic, concordava amb la filosofia de Pseudo-Dionís, Joan de la
Creu, Hildegarda de Bingen i el mestre Eckhart. També era amic del grau
33 de la Maçoneria, Rodolf Guerra, amb qui coincidia
en el concepte de Gran Arquitecte de l’Univers.
Estava
en desacord tant amb el grans teòlegs catòlics papals, Tomàs d’Aquí,
Agustí d’Hipona i Albert
el Gran. Sí que coincidia amb la filosofia teologia de Plotí, Duns
Escot, Nicolau de Cusa i Pico della Mirandola o amb els moderns com ara
Teilhard de Chardin o Maritain.
La
cosmovisió de Damià i de tots els autors citats fins ara és alhora
cultural, filosòfica, científica,
teològica i humanista monista no dual. Dins l’àmbit de la psicologia,
el seu pensament coincidia amb el de Jung i Wilber en la seva
teorització d’una psicologia transpersonal espiritual.
Des
de la meva opinió no erudita, l’obra artística de Damià Escuder està
inextricablement lligada
a la seva cosmovisió i és una expressió més de la seva vida. Té com a
referents l’art espiritual oriental en la seva representació de mandales
i yantres i cal·ligrafia xinesa, la representació simbòlica d’àtoms i
neurones –com ho explica Ensesa-Gironella–
i l’expressió de l’energia vibracional de la seva ment.
L’art
era per ell una via de coneixement simbòlic. També l’utilitzava com el
koan del zen com un
mirall, alhora una eina d’autoobservació i una reflexió
psicoespiritual. La seva obra és l’expressió dels seus estats mentals,
de las seves reflexions i intuïcions, de la seva energia vibracional i
d’altres fonts a explicar.
La
cosmovisió de Damià és la d’un univers on Déu té un significat
ontològic i epistemològic i que
es pot definir com un infinit de consciència, intel·ligència, energia i
informació, que és l’origen de tot i que impregna i conviu amb tota la
matèria i natura, com ho plantejaven Spinoza i d’altres.
La
síntesi filosòfica que feia Damià té com a referents 12 eixos teòrics:
Crist, l’hermetisme, Llull,
la càbala, Pitàgores, Plotí, Nagarjuna, Nicolau de Cusa, l’hinduisme,
el taoisme, Krishnamurti i Spinoza, amb què feia una síntesi polièdrica
pròpia.
Damià, savi català universal, ens trobarem a l’infinit conscient!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada