divendres, 27 de juliol del 2018

El Col·loqui Walter Benjamin tractarà sobre les «vies de record i reparació sobremodernitat: memòria, postmemòria i història crítica»

Les jornades tindran lloc a Girona i Portbou del 4 al 6 d'octubre amb Pedro Ruiz.Torres, Catherine Coquio, Montserrat Duch, Laure Neumayer i Emilio Crenzel.  





TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 27/07/2018   
Portbou (Mar d’Amunt, Albera marítima, Alt Empordà, comtat de Peralada).-   

La nova edició del Col·loqui Internacional Walter Benjamin abordarà el tema de les «vies de record i reparació en la sobremodernitat: memòria, postmemòria i història crítica». L'activitat tindrà lloc a Girona  i Portbou els dies 4, 5 i 6 d'octubre.
El col·loqui l'organitza la Càtedra Walter Benjamin de la Universitat de Girona (UdG) i el Museu Memorial de l'Exili (MUME), amb la co-organització de l'Institut Català Internacional per la Pau (ICIP) i el Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya, l'European Observatory on Memories (EUROM)/Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona.
El dissabte 6 d'octubre es portarà a terme la ruta a peu de Banyuls de la Marenda (Albera marítima, Costa Vermella, Rosselló, comtat de Peralada) a Portbou. Un projecte de la Nau Coclea que comptarà amb una intervenció artística. Tant per assistir al Col·loqui Internacional com per participar a la caminada cal inscriure's prèviament.
La ponència inaugural tindrà lloc el dijous, 4 d'octubre, a les 18:00h a la Facultat de Pedagogia de la UdG. Pedro Ruiz Torres (Universitat de València) parlarà sobre La transferència de memòria com a objecte d'anàlisi històrica.
L'edemà divendres, Catherine Coquio (Univertié Paris Diderot) tractarà sobre Cultura de la memòria i amnèsia política: fracàs i propostes.
Entre les diferents activitats, Montserrat Duch (Universitat Rovira i Virgili), parlarà sobre La persistència del passat traumàtic a l'Estat espanyol, i Laure Neumayer (Université Paris 1), ho farà sobre El nazisme i l'estalinisme en la política memorial europea.
També hi haurà Emilio Crenzel (Universitat de Buenos Aires), per analitzar Les comissions de la veritat del Con Sud i la construcció social de la víctima de les violacions als drets humans.
Des de la dècada de 1980, les transformacions d’ordre econòmic, polític i cultural han comportat, a escala global, alteracions substancials pel que fa a les relacions que tenen les societats i els individus amb les herències rebudes del passat immediat. Canvis, sens dubte, profunds que són indestriables de la nostra contemporaneïtat anomenada sobremodernitat (M. Augé), postmodernitat (J. Habermas/F. Jameson) o, fins i tot, reconsiderada darrerament com a etapa pòstuma, un després sense després (M. Garcés).
Una època en què, mentre el sentit d’historicitat sembla evaporar-se en la impossibilitat d’imaginar un futur que no sigui res més que un present expandit en el temps, per contra el passat recent --sobretot aquell que pren forma en la rememoració d’episodis violents i traumàtics-- té una presència remarcable en la quotidianitat dels individus, fins al punt de ser tingut en compte en la implementació de programes de polítiques públiques.
L’omnipresència del present i l’obsessió pel passat (H. Rousso) conviuen en el zeitgeist d’aquesta sobremodernitat. Aquest fenomen es fa palès tant en els efectes de fragmentació i descomposició de velles certeses, com en la impressió d’haver arribat a un final que, sovint, estimula societats i individus a fer balanç, a passar comptes d’un passat irresolt, atapeït de ferides de tota mena, que s’hereta i es transmet entre generacions. En aquest sentit, segons alguns autors (M. Hirsch), resulta indicat parlar d’una postmemòria que descriuria la relació de la “generació de després” amb el trauma personal, col·lectiu i cultural de la generació anterior. Unes experiències que
s’haurien transferit de manera tan pregona i emotiva que semblarien constituir els propis records dels receptors de les generacions posteriors. Un records, d’altra banda, que també estan mediats i confegits per relats i representacions externs a l’experiència física del testimoni directe. Així, doncs, en operar en el procés de transmissió mecanismes diversos de reelaboració, aquests records tenen sempre una condició vicària com la té tota reconstrucció memorialística i (també) històrica (B. Sarlo). Sigui o no apropiat l’ús del prefix post per designar les formes de la memòria, el que resulta clar és que tota transmissió és dipositària d’ambivalències i problematitzacions i, per tant, convida al qüestionament i la reflexió.
La proliferació pública de relats memorialístics --elaborats i entesos en els termes del que es concep com a postmemòria-- obre camins de compromís en la restitució de les víctimes, els vençuts i els resistents però ¿permet realment superar el marc psicològic col·lectiu de la comunitat de dolor? ¿És desitjable que la inserció d’aquests relats en operacions d’història crítica possibiliti anar més enllà del “record en comú” sustentat sovint en el mite (o la propaganda en el pitjor dels casos) i atènyer un “record compartit” no tancat? És a dir, que representi una oportunitat d’entesa a l’entorn de les
herències traumàtiques del passat immediat fonamentada en l’objectivitat i l’actitud empírica que, necessàriament, ha de prioritzar el “saber” incomplet per sobre del “creure”. Siguin comissions de la veritat, siguin acords de pau, siguin programes de polítiques públiques de memòria, per esmentar alguns exemples, és segur que hauran de cercar assentament en els matisos factuals (D. Rieff) i la profunditat afectiva resultants d’una combinació equilibrada de memòria/postmemòria i història crítica. Tant per assistir al Col·loqui Internacional com per a participar a la caminada cal inscriure’s prèviament:  
Col·loqui Internacional:
[info@museuexili.cat] o  972556533
Ruta a peu: (0034)  972125161
Al web del MUME trobareu  més informació del programa:
[www.museuexili.cat]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada