TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 25/04/2018
Girona (Gironès).-
Llegim en la premsa convencional gironina
que malgrat que fa cinc anys que circulen trens de passatgers i de mercaderies per la via de l’AVE
de Girona, aquesta infraestructura encara no té un pla d’autoprotecció homologat per la
Direcció General de Protecció Civil de la Generalitat de
Catalunya --el document que recull els elements relacionats amb la
seguretat i els protocols que han de seguir els cossos en cas
d’emergència--. El motiu:
Adif no ha instal·lat un sistema de control de fums al túnel de
set quilòmetres que travessa de nord a sud la capital gironina. “Només
l’ha instal·lat a les andanes. “Si hi hagués un incendi no podríem
controlar el
fum, i si hi ha fum no hi podem baixar perquè no seria segur ni per a
la ciutadania ni per als bombers”, indiquen fonts d’Interior, que deixen
clar que si no es compleix aquest requisit no aprovaran la desena
versió del pla d’autoprotecció que ha presentat
Adif. I això que el 20 de març el secretari espanyol d’Infraestructures
i Transports, Julio Gómez-Pomar, va assegurar que ja s’havien
instal·lat totes les mesures de seguretat requerides pels cossos
d’emergències: “S’han completat les mesures de seguretat del túnel urbà,
adaptades als
requeriments de Protecció Civil”, va afirmar. Aquestes paraules
també les havia subscrit, un mes abans, el delegat del govern espanyol,
Enric Millo: “Des del 12 de gener aquestes instal·lacions compten amb el
vistiplau
de la Generalitat de Catalunya i s’han posat en servei de forma
coordinada amb Bombers de la Generalitat i Protecció Civil”. Però segons
fonts d’Interior encara queden condicions per complir. Les
instal·lacions “són
segures” però és “imprescindible” que s’instal·li un sistema de control
de fums al túnel, segons avisen. “Ara hi ha un sistema de ventilació
natural, cosa que significa que si hi hagués un incendi o un vessament
de mercaderies perilloses ens hauríem d’esperar
que el fum sortís de manera natural per les reixes”. El sistema que
reclamen facilitaria els treballs d’extinció: “Et permet controlar el
fum perquè surti per un costat, de manera que els bombers puguin accedir
[al túnel] per un altre”. En aquest sentit recorden
com en altres accidents en túnels sense control de fums s’han complicat
molt les tasques d’extinció. I posen dos exemples: “Fa anys es va
incendiar un túnel abandonat, i com que no tenia aquest sistema va
haver-hi fum a les vies durant un mes. O en un altre
accident van tardar dies a extingir un incendi perquè els cossos
d’emergències no hi podien baixar”.
Ventilació natural
Per la seva banda,
Adif insisteix que en els últims cinc anys han presentat nou
versions del pla d’autoprotecció i que s’està treballant per integrar
tots els sistemes -també el de control de fums- en un centre de
telecomandament que
esperen tenir acabat abans de l’estiu. I recorden que durant l’últim
any s’ha invertit en moltes de les millores que demanaven des de
Protecció Civil. Així, per exemple, han finalitzat les sortides
d’emergències que s’havien quedat a mitges i han instal·lat el sistema
de comunicacions Rescat perquè els cossos d’emergències es puguin
comunicar dins
del túnel i l’estació subterrània en cas d’accident. A més, afegeixen
que els túnels tenen un sistema de ventilació natural.
Aquestes mancances en seguretat no són una novetat en el faraònic projecte de l’AVE.
Un any després de la posada en funcionament, el 2014, les vies es van
inundar dues vegades en dos mesos, cosa que va obligar a tallar la
circulació de trens d’alta velocitat entre Barcelona i França, cosa que
va fer evidents les deficiències del pla d’autoprotecció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada