Recuperació a mitges del parc Central quasi 10 anys després.
L’Estat n’obre la part principal, però li queda pendent la zona esportiva prop de la plaça Europa
i la vegetació del nou espai urbanitzat.
Les obres havien de durar 33 mesos i de moment ja n’han fet 115.
El secretari d'Estat d'Infraestructures indica que totes
les obres causen «molèsties» i que no cal compensar els veïns.
Diu que sempre s'intenta anar «de pressa» i que les empreses treballen amb «diligència» però que
alguna obra «s'encalla».
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 21/03/2018
Girona (Gironès, comtat de Girona).-
Llegim en
la premsa convencional
gironina que «en lloc de demanar danys i perjudicis, l'Ajuntament avui
hauria de ser aquí», va indicar ahir al matí el secretari d'
Estat d'Infraestructures, Transports i Habitatge, Julio Gómez-
Pomar. El representant del Govern espanyol va visitar les obres del parc
Central de Girona, que, hores més tard, va quedar obert a la ciutat.
Representava
la inauguració del «nou» parc. L'Ajuntament de Girona va signar ahir a
la tarda la recepció de les obres, acceptant-ne els resultats i, per
tant, permetia que es retiressin les tanques que envoltaven l'espai. El
representant estatal va recordar que a l'octubre
del 2014 i a inicis del 2015 va reunir-se amb representants de
l'Ajuntament, amb plànols sobre la taula, per definir aquest espai en
superfície, per deixar entendre que ahir tocava que l'Ajuntament fos
present a l'acte d'obertura del parc, la reurbanització
del qual havien treballat conjuntament. Gómez-Pomar va afirmar que
s'havien convidat els representants municipals perquè fossin a la visita
d’inauguració i va lamentar que no haguessin volgut venir. I va
recordar que encara queden projectes a la ciutat per
treballar i per «parlar» amb l'Ajuntament, com la reforma de la plaça
d'Espanya i el futur dels antics tallers.
Respecte a les queixes veïnals que durant més de nou anys i mig han suportat sorolls, pols i problemes
de mobilitat, el secretari d'Estat d'Infraestructures es va
limitar a indicar que moltes obres públiques suposen «molèsties» i que,
per aquest motiu, demanava disculpes. Va rebutjar que calguin
compensacions als
veïns per aquest patiment. A més a més, va deixar clar que sempre
s'intenta «anar de pressa» en l'execució dels projectes i que les
empreses adjudicatàries treballen amb «una enorme diligència» però que, a
vegades, «les obres s'encallen». Gómez-Pomar va assenyalar
en diverses ocasions que l'obertura del parc Central gironí ha de
servir perquè la ciutadania pugui usar-lo i gaudir-ne. Ara només queda
plantar la gespa, possiblement d'aquí a uns quinze dies. Es farà en les
zones on encara s'hi pot veure terra. El secretari
d'Estat d'Infraestructures no va descartar que s'hi pugui obrir
un «xiringuito», a prop de la plaça d'Europa, ni tampoc que en un futur
es puguin posar en marxa les mil places d'aparcament a les plantes
soterrades
entre l'estació d'autobusos i del TAV, un cop es determini, amb la Generalitat i l'Ajuntament, si és viable fer-ho i en quin règim.
A la visita també hi va ser present el delegat del Govern espanyol a
Catalunya, Enric Millo; el subdelegat del Govern espanyol a
Girona, Juan Manuel Sánchez-Bustamante, i la regidora del grup
municipal gironí del PP, Concepció Veray, entre altres.
A uns metres de distància, l'expresident de l'Associació
de Veïns de Sant Narcís, Martí Carreras, va recordar que no hi ha
res a celebrar després de tants anys d'espera. Només ell i un altre veí
van ser presents a l'acte i se'ls podia sentir xiular com a protesta.
L'obertura
del sector sud del parc posa pràcticament fi a les obres de
reurbanització del parc, que
han costat 1,7 milions d'euros en una superfície de 2,5 hectàrees. Són
els treballs posteriors a la destrossa del parc per fer el forat de
l'estació. Tot plegat va començar el 18 d'agost de 2008. Fa 9 anys, 8
mesos i 2 dies. Molt més de l'anunciat inicialment,
uns 40 mesos (3 anys i 4 mesos). Són 76 mesos de diferència.
Tasques pendents al parc
El
desembre de l'any passat es va obrir la zona nord. Al parc Central, ara
encara hi queden tres
actuacions concretes, dues de les quals corresponen a l'Ajuntament. Hi
ha la col·locació de la marquesina al punt on hi havia el denominat
finger, que uneix l'estació de la
Renfe amb la del TAV. També la col·locació de l'escultura a tocar de la plaça d'Europa, on havia estat instal·lada fins abans de les obres.
L'única tasca pendent d'Adif
és a l'entorn de la sortida
d'autobusos, on encara s'hi mantindran les tanques. Aquí, les veïnes i
els veïns han d'acabar de decidir quins elements hi volen. Sobre la
taula hi ha diverses opcions, entre les quals d'esportives
Recuperació a mitges del parc Central quasi 10 anys després
Nou anys, vuit mesos i dos dies després que es tallés el trànsit al carrer Rafael Masó, per donar
així començament a les obres de l’estació del tren de l’alta velocitat (TAV)
de Girona, la ciutat va recuperar ahir l’espai principal del parc
Central. Les obres havien de durar 33 mesos, segons les previsions
inicials;
n’han passat 115 i, de fet, no es poden donar per acabades del tot:
falta la vegetació de la zona oberta ahir; les mesures de seguretat als
túnels i l’estació no estan enllestides del tot, i sobretot queda
pendent la zona esportiva que
Adif ha de fer prop de la plaça Europa, i també la marquesina entre estacions que ha de construir l’Ajuntament.
El secretari d’Estat d’Infraestructures,
Julio Gómez-Pomar,
va inaugurar ahir al matí l’espai de 2,5 hectàrees pendent sobre
l’estació: “Estic satisfet de poder veure acabada una obra que ens ha
ocupat tant de temps.” Sobre la vegetació pendent, va dir que “se
sembrarà quan el fred no congeli les llavors que s’hi plantin”.
El secretari d’estat va indicar que la zona, un cop estigui
enjardinada, serà idònia perquè s’hi posi alguna guingueta que faci la
funció de bar.
Com
fa un mes va fer el delegat del govern espanyol a Catalunya, Enric
Millo --que ahir també era
a l’acte--, Gómez-Pomar va voler ressaltar totes les actuacions que
s’han fet els últims mesos en matèria de seguretat per “adaptar-se als
protocols i els requeriments de protecció civil de la Generalitat”
--obviant que fa cinc anys que els trens ja circulen
sense tenir pla d’autoprotecció aprovat--, però va reconèixer que
encara no estan del tot. “Estan pràcticament acabades, queda alguna
petita cosa d’importància menor”.
Amb l’obertura ahir de la zona sud de la llosa, que se suma a la zona nord, oberta al desembre,
Adif i el Govern espanyol donen per acabades les obres de reposició de la llosa, que han costat 1,7 milions i han estat a càrrec de
Copcisa. Els queda pendent, però, la zona més al sud, tocant a
l’antiga plaça Europa, on s’ha de fer una zona esportiva al costat de
l’entrada dels autobusos a l’estació.
Adif i l’Ajuntament de Girona van acordar deixar aquesta part
fora del projecte de la llosa per no endarrerir la recuperació de la
part més central del parc. S’estava d’acord, però, que allà s’hi havia
de fer una zona
esportiva i que l’obra seria a càrrec d’Adif. També queda pendent un altre projecte que depèn de les obres del
TAV: la reforma de la plaça Espanya, un cop l’espai --propietat d’Adif-- ha quedat alliberat de l’estació de busos provisional que l’ha ocupat els anys d’obres de l’alta velocitat
i es pot recuperar com a espai per a la ciutat.
Pàrquing i viatgers
Responent a la premsa, Gómez-Pomar es va referir al miler de places d’aparcament subterrani que disposa
Adif als nivells -2 i -3 de l’estació intermodal: “Hi intentarem donar el millor ús.
Si
estan les places fetes es posaran en servei. Cal veure quin és el règim
d’explotació i en quines condicions, però les places es construeixen
perquè es puguin usar”.
El secretari d’Estat d’Infraestructures
va lloar l’“exemple
d’intermodalitat” que és l’estació situada a sota del parc Central, per
la qual, va destacar, van passar uns 7 milions de viatgers (entre
arribades i sortides) l’any passat: uns 3,5 milions per l’estació
d’autobusos, i uns 3,5 milions per la del
TAV.
Les obres de la marquesina, al maig
L’Ajuntament
de Girona calcula que les obres de la marquesina que ha d’unir
l’estació del tren convencional
amb l’estació intermodal (l’edifici on hi ha la d’autobusos i la del
TAV) podran començar al mes de maig. Els treballs tenen una durada
prevista de quatre mesos.
La construcció de la marquesina, que és a càrrec de l’Ajuntament,s’ha endarrerit encara més perquè
l’empresa a la qual es van adjudicar els treballs,
Argón Informática, va anunciar que pensava presentar concurs de
creditors. L’Ajuntament ha preferit optar per adjudicar l’obra a
l’empresa que va quedar segona,
Rubau Tarrés, en lloc de fer un nou concurs, per tal d’anar més de pressa. No ho podrà fer, però, fins que l’administració concursal d’Argón Informática es faci càrrec de
la liquidació de l’empresa. Ahir finalment
Argón Informática va presentar la documentació del concurs de
creditors i ara cal esperar que vagin passant els tràmits burocràtics.
El càlcul és que, amb la setmana santa pel mig, es comenci al maig.
Madrenas recorda el patiment veïnal
Segons un despatx de l'Agència Catalana de Notícies l'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, va assegurar
que la fi de les obres no fa oblidar «el patiment» veïnal ni tampoc «els incompliments» de l'Estat. En un fil a
Twitter, l'alcaldessa va reiterar que l'Ajuntament de Girona
recollirà --i quantificarà-- tots els «danys i perjudicis» en un
informe, i que després reclamarà a
Adif que en respongui. Madrenas va ironitzar sobre el fet que representants del
Ministeri de Foment visitessin la zona, després d'estar
«desapareguts durant tant de temps». A més, va recordar que «molts
treballs els hem assumit des de l'Ajuntament per no penalitzar encara
més els veïns» (en referència,
per exemple, a la reforma del carrer Bisbe Sivilla). També va dir que
seran «exigents» amb tot el que falta, com ara la plaça d'Espanya.
Segons
la premsa convencional gironina que l’alcaldessa de Girona, Marta
Madrenas, va deixar clar
ahir que l’obertura finalment del nou parc Central --“una peça clau per
a la definició d’una nova centralitat a Girona”, va remarcar-- “no fa
oblidar el patiment dels veïns i veïnes” en els 9 anys i 8 mesos d’obres
ni “els incompliments de terminis i compromisos
durant tots aquests anys”. En una cadena de piulades a
Twitter, Madrenas va recordar també que molts treballs els va haver
d’assumir el consistori, i que estan fent un informe “on es
quantificaran aquests danys i perjudicis per a la ciutat de les obres
durant tot aquest procés”, i que reclamaran “a
Adif”. Madrenas ho emmarca en la negociació que emprendrà el
consistori amb l’ens ferroviari per temes encara pendents, el més
important dels quals és la remodelació de la plaça Espanya. També el
futur de la zona sota
vies on es venien els bitllets quan hi havia l’estació de busos a la
plaça Espanya. Tot plegat s’abordarà en una reunió prevista per a les
pròximes setmanes. L’alcaldessa té clar que continuarà “exigent per
garantir el compliment de les obligacions d’Adif
a Girona al més aviat possible”, aposta pel diàleg per “accelerar els
treballs pendents” i buscar l’acord, però si no obté compensacions s’ha
compromès a dur el cas als jutjats.
D’una manera molt diferent ho veu el secretari d’Estat d’Infraestructures,
Julio Gómez-Pomar, que quan li van preguntar per una possible
compensació als veïns es va limitar a dir que “disculpin les molèsties”
però que “a vegades les obres tenen problemes i s’encallen”, tot i que
ells ho intenten “fer sempre al més ràpidament possible”,
i va considerar que “avui [per ahir] és el moment que la gent comenci a
gaudir i a mirar endavant i veure tots els treballs que s’han fet”.
Absència de l’Ajuntament
Respecte
al fet que l’Ajuntament de Girona vulgui reclamar danys i perjudicis
pel retard, Gómez-Pomar
va aprofitar per retreure a l’alcaldessa que no fos allà, tot i
haver-hi estat convidada: “Crec que seria un bon moment perquè
l’Ajuntament, en lloc d’estar parlant de danys i perjudicis, fos aquí,
parlant d’aquest espai que es posa a disposició dels ciutadans,
i tingués aquesta satisfacció com la tenim nosaltres.” Va recordar que
des de finals del 2014 ell havia anat acordant “totes aquestes
actuacions” amb el Consistori.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada