Adama Boiro |
L'últim
informe de l'ONG SOS Racisme recull la queixa d'una mediadora
comunitària de la Fundació SER.GI.
Adama Boiro exposa un problema
«col·lectiu» que discrimina per raó d'origen persones que han nascut
aquí.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 27/03/2017
Girona (Gironès).-
Llegim enla premsa
convencional gironina que una gironina, la mediadora comunitària Adama
Boiro, denuncia en l'últim anuari de SOS Racisme el «racisme
institucional» que pateixen determinats ciutadans a causa del seu país
d'origen o de les seves famílies. Boiro, que treballa per la Fundació
SER.GI, va notificar al Servei d'Atenció i Denúncia (SAiD) d'aquesta ONG
la discriminació que pateixen persones nascudes al Regne d’Espanya per
accedir a la nacionalitat espanyola. El procés iniciat pels seus fills
ha estat el detonant, però Boiro afirma que la mou «un tema col·lectiu,
perquè és una problemàtica que estan patint moltes persones».
INFORME DE SOS RACISME
El
Dia Internacional per l'eradicació de la discriminació racista, el 21
de març, Boiro va participar en la presentació i el debat de les
conclusions de l'informe de SOS Racisme, al costat de nou persones més
que també van aportar les seves reflexions i testimonis. A l'hora
d'analitzar l'estat del racisme a Catalunya, l'ONG ha complementat les
dades estadístiques i el balanç de la seva activitat el 2016 amb el punt
de vista d'experts i de protagonistes de les discriminacions. L'últim
any, aquesta organització amb seu a Barcelona va atendre 431 persones.
SOS
Racisme subratlla 5 temes representatius de les situacions de racisme
que van detectar l'any passat: el rerefons de la venda ambulant no
autoritzada; el racisme social, institucional o policial lligat a
l'aparença o la simbologia cultural; el silenci que es manté davant la
discriminació en l'accés a drets com la sanitat, l'habitatge o
l'educació; la manca de garantia dels drets dels menors d'origen
immigrant; i la discriminació a través de la burocràcia.
Amb
la seva experiència, Adama Boiro posa l'accent en el racisme
institucional que, quan es va modificar la Llei d'Estrangeria, ja la va
portar a implicar-s’hi en la creació de la Plataforma per la
Nacionalitat a Girona. Boiro, nascuda al Senegal, té 38 anys, en fa 24
que viu a les comarques gironines i té tres fills, de 18, 20 i 21 anys.
Per motius personals, va esperar a tramitar la seva nacionalitat i, quan
s'hi va posar, va topar amb un mur de burocràcia i de requisits que
considera «discriminatoris».
RETARDS ENTRE 2 I 3 ANYS AL REGISTRE CIVIL DE GIRONA
La
mediadora explica que la nova llei havia d'unificar criteris a l'Estat
espanyol i recorda que abans de canviar-la el Registre Civil de Girona
podia tardar 2 o 3 anys a donar cita, quan la documentació sol·licitada
ja havia caducat. Aquest retard afirma que es manté, ara, en el cas dels
menors de 14 anys.
BARRERES CULTURALS I ECONÒMIQUES
Amb
la nova llei, van passar d'exigir un a dos exàmens, que només gestiona
l'Institut Cervantes i s'han de sol·licitar via telemàtica: un de
castellà i l'altre de coneixements socioculturals i constitucionals.
«Acabo de començar a estudiar Dret i hi ha coses que me les trobo en
assignatures. Preguntes que no s'ensenyen a gent no estrangera, a menys
que estudiïn alguna cosa específica», apunta Boiro. A banda d'aquest
fet, remarca que el sistema exclou les persones analfabetes i amb
desconeixement de les eines informàtiques. A més de suposar un greuge
econòmic, perquè les taxes de la sol·licitud de nacionalitat costen 100
euros, la prova d'idioma 120 i l'altra, 85. Uns costos als que s'hi
solen afegir els d'advocats o gestors, als que recorren per superar les
traves burocràtiques.
La
mediadora critica que «es demani tot això per haver vingut d'un altre
país i que els fills es posin en el mateix paquet, encara que hagin
nascut aquí». «Parlem de si els teus avis han nascut aquí o no»,
subratlla. I afegeix: «quan no es demana als fills de francesos o
portuguesos», per exemple.
NOTES ESCOLARS, DIES I HORES QUE ES FALTA A L’ESCOLA
Als
menors d'edat, com la seva filla quan va iniciar el procés --i encara
no ha completat--, la llei demana un informe d'integració social que «al
principi, ni les escoles ni els instituts sabien que havien d'emetre».
Quan el va tenir, es va exclamar que el document contingués les notes i
els dies i les hores que la noia havia anat o faltat a classe. «És
inimaginable que u
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada