Una imatge de l'assemblea informativa de No a la MAT Selva, el 29 de juliol |
La companyia sosté que és una infraestructura necessària i que el recent informe dels enginyers catalans no els contradiu.
Busca “consens territorial” per al projecte Riudarenes - Santa Coloma de Farners.
Es va celebrar una assemblea a Atzeneta, en la qual es va constituir la Plataforma NO a la MAT comarques del Nord de Castelló.
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 13/08/2016
Farners (La Selva).-
Llegim en la premsa convencional que a companyia Red Eléctrica Española (REE) no vol ajornar l'inici del ramal de la línia de molt alta tensió (MAT) al pas per la comarca de la Selva. Fonts de la companyia mantenen que el tram que ha d'enllaçar la subestació de Riudarenes amb la línia de la MAT Vic-Bescanó, que ja està en funcionament, “és una infraestructura necessària per al país”, en referència al conjunt peninsular.
L'informe del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de Catalunya (Coiec) conclou que és innecessari el ramal entre Santa Coloma i Riudarenes, que té alternatives de
menys impacte. Tot i això, REE no se sent qüestionada. “L'informe no contradiu l'opció que plategem.” L'equip redactor de l'informe està format pel president de la comissió d'energia del Coiec, José Mª García Casasnovas, Antoni Tahull i Vicenç Badia.
El Govern de la Generalitat de Catalunya ha paralitzat l'autorització a REE per fer el ramal entre Riudarenes i la MAT fins que el govern de l'Estat no estudiï les sis alternatives proposades per l'informe, que també destaca “la necessitat de la subestació de Riudarenes, l'emplaçament de la qual es considera idoni”, com s'hi llegeix.
El divendres 22 de juliol el conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, va exposar les conclusions de l'informe, en una visita a la seu del Consell Comarcal. L'informe proposa sis alternatives a la connexió de 400 kV.
Anàlisi pendent
REE recorda que “estudiarà” amb deteniment l'informe tècnic quan el tinguin. Hi afegeix que buscarà el “consens territorial”, és a dir, amb els ajuntaments i amb la Generalitat. Fa dos anys, el director general de transports de REE, Carlos Collantes, assegurava que sense el ramal de la Selva, el TAV corria el risc d' “aturar-se”.
“Tenim un avançament, no tot l'informe”
REE assenyala que només ha rebut “un avançament i no tot el contingut de l'informe”. L'informe, d'111 planes, va ser signat a l'abril pel Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de Catalunya (Coiec). El Parlament de Catalunya va encarregar l'estudi al COIEC el 4 de juny de 2014 amb el propòsit d'analitzar si és necessària la línia elèctrica aèria a 400 kV des de la subestació de Riudarenes fins a la línia de la MAT Vic-Bescanó [el ramal de la Selva] i la viabilitat de substituir-la pel pas de la línia actual de 132 kV a 220 kV.
Es va celebrar una assemblea a Atzeneta, en la qual es va constituir la Plataforma NO a la MAT comarques del Nord de Castelló
En saber-se el traçat previst per a la línia de la MAT, s’ha pogut constatar com afecta de manera greu nuclis habitats en poblacions com ara Atzeneta del Maestrat (Alcalatén, País Valencià), o en parts del terme de Castelló (Plana Alta, País Valencià) com Benadressa. Aquest fet ha impulsat una Plataforma NO a la MAT comarques del Nordde Castelló, que ha fet públic el següent manifest:
Les persones que suscribim este Manifest, reunides el dimarts 19 de juliol de 2016 a Atzeneta, mostrem la nostra oposició al projecte de l’empresa Red Eléctrica de España de construir una nova Línia de Molt Alta Tensió de doble circuit de 400 kV per connectar la subestació de Morella amb la de la Plana (Almassora).
Manifestem que:
-. El traçat proposat per Red Eléctrica, que travessa 17 termes municipals de Castelló, afecta a llocs emblemàtics com ara la Serra de Borriol, Vilafamés, la mola d’Ares i a espais de la Xarxa Natura 2000 de l’Alt Maestrat (LIC “L’Alt Maestrat” i Serra en Galceran i ZEPA “L’Alt Maestrat, Tinença de Benifassà i Serres del Turmell i la Vallivana”).
-. El traçat travessa zones poblades (per exemple el pla de Meanes, a Atzeneta, on viuen 120 persones) sense respectar la distància mínima de seguretat actualment recomanada (1 m/kV). Per tant estaríem exposats a totes les afeccions negatives de les línies elèctriques, especialment dels camps electromagnètics, altament perjudicials per la salut com ho demostren nombrosos estudis científics que relacionen estos amb una major incidència de malalties com ara el càncer o la leucèmia, sent major la incidència sobre la infància.
-. Qualsevol traçat tindria un enorme impacte negatiu sobre el patrimoni cultural i l’entorn natural, de gran valor paisatgístic i ecològic. Aquests patrimonis, tant el cultural com el mediambiental, són la major riquesa de les nostres comarques, essent la base sobre la qual s’assenten els desenvolupaments econòmic i turístic.
-. El traçat afecta als Paratges Naturals Municipals de la Mola d’Ares, el Mollet (Sant Joan de Moró) i l’ermita de Sant Miquel (Vilafamés), que són citats com a espais a evitar a l’estudi d’impacte ambiental. Considerem que no s’han estudiat adequadament els efectes sobre el medi natural i socioeconòmic, l’impacte sobre el turisme i les zones recreatives ni les conseqüències sobre el patrimoni.
-. La línia suposarà una pèrdua d’ús i valor dels terrenys i les propietats afectades.
-. Considerem que no existeix justificació per un projecte de tal envergadura, que no aporta beneficis socials, mediambientals ni econòmics als municipis que travessa i que sols es justifica des del punt de vista del negoci de les elèctriques.
Per tot l’exposat:
-. Sol·licitem a les administracions implicades que desestimen o impedisquen l’execució del projecte de línia de Molt Alta Tensió la Plana-Morella en els terminis en què està actualment redactat en defensa del futur de les nostres comarques, de la salut dels seus habitants i del medi ambient.
-. Demanem que s’avalue seriosament la necessitat real de les línies de molt alta tensió, especialment en el context actual en què les realitats de consum i producció elèctrica han canviat, com ho palesa el Reial Decret-llei 13/2012, de 30 de març. Considerem que és el moment d’apostar per l’ús eficient i la generació descentralitzada d’energia que no requereix grans línies de transport.
-. S’ha de considerar el canvi del traçat per un de menor impacte social i mediambiental, que seguisca els passadissos d’infraestructures existents i no afecte al medi ambient ni als habitants de les nostres comarques.
-. També s’ha de contemplar el soterrament en les zones de major impacte paisatgístic i sobre les aus, així com quan la línia passa a prop de cases i instal·lacions, i l’allunyament de la línia de les cases un mínim d’un metre per kilovolt.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada