TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 21/08/2015
Castelló d'Empúries/Palau-daverdera (Alt Empordà).-
L’entitat empordanesa IAEDEN fa públic
aquest divendres un comunicat sobre la Diputació de Girona i el Parc dels
Aiguamolls de l’Empordà:
La
Diputació de Girona tramita el “condicionament” de la carretera GI-V-6103 entre
Castelló d’Empúries i Palau-saverdera, popularment coneguda com la carretera
dels tres ponts, que travessa íntegrament el Parc Natural dels Aiguamolls de
l’Empordà (PNAE) i la Reserva Integral dels Estanys. Altra vegada es destinen
milions de diners públics a un projecte innecessari i que contravé la
conservació d'un espai natural.
Mostrem
el nostre posicionament radical en contra d’aquest projecte i recordem que fa
quatre anys ja ens vam oposar a un projecte similar quan es va aprovar
l’ampliació de la carretera GI-V-6102, al terme municipal de Palau-saverdera,
que té el 80% del seu traçat dins del PNAE, vorejant en part la Reserva Natural
Integral dels Estanys. El 2011 es van recollir més de 2.000 signatures en
contra d'aquell projecte que finalment no es va executar. El nou projecte es
considera més greu encara perquè directament travessa la Reserva Integral dels
Estanys, un espai, en teoria, de màxima protecció. Per això iniciem una nova
recollida de signatures, fomentada en aquests tres arguments:
1)
L'ampliació de la carretera no està justificada:
El
projecte argumenta l’ampliació mitjançant dos conceptes:
a)
L’elevada sinistralitat i accidentalitat, sense donar cap xifra al respecte. Ni
s’estudien alternatives viables per baixar aquest índex sense necessitat
d’ampliar la carretera del Parc.
b)
Segons el mateix document, la IMD (Intensitat mitjana diària) d'aquesta
carretera és inferior a la que contempla el Pla de carreteres i, per tant, no
caldria fer-hi actuacions. Però es recalcula comparant-la amb una carretera de
característiques molt diferents de la dels tres ponts, amb l'autovia C260 de
Figueres a Roses.
Tot
plegat sembla fet a mida per trobar les justificacions suficients per
desenvolupar aquest projecte, en comptes d’estudiar rigorosament i seriosament
la necessitat d’arreglar la carretera en el context natural on s’ubica.
2)
El projecte contravé els principis bàsics de la conservació d'un espai natural:
Considerem
que el “condicionament” d'aquesta carretera es una nova transformació d'un
espai protegit i contravé els principis més bàsics de conservació d’un espai
natural. Recordem que el PNAE es va protegir a l’any 1983 amb la finalitat de
conservar i restaurar els seus sistemes naturals terrestres i marins i valors
geològics, botànics, faunístics i ecològics i dels elements d’interès cultural
que conté i la integritat del seu paisatge. Òbviament, aquest “condicionament”
correspon a una política contrària a les actuacions definides per la Comissió
Europea per aturar la davallada preocupant de la biodiversitat que està patint
la UE perquè l'ampliació d’aquesta carretera comportaria els següents impactes:
-.
Augment del trànsit rodat i, per tant, més afluència de cotxes i a més
velocitat.
-.
Augment de la pressió humana en el Parc i a la Reserva Integral (de màxima
protecció).
-.
Augment en els atropellaments de fauna: amfibis, rèptils, aus i mamífers.
3)
Una despesa pública inadmissible en temps de precarietat econòmica:
El
projecte en exposició pública no inclou el pressupost però si fem una
comparativa amb el projecte del 2011 de la carretera GIV-6102 i de característiques
similars, surt un pressupost aproximat de tres milions d’euros. En el context
actual de crisi, de retallades i davant la necessitat de marcar prioritats, no
es pot entendre aquesta despesa de diners públics.
Podríem,
per exemple, posar aquest pressupost en context amb un altre tema relacionat
amb el PNAE: Des de fa dos anys, la Diputació ajuda a evitar el tancament del
Centre de Fauna dels Aiguamolls de l'Empordà, l'únic centre de recuperació de
fauna salvatge a les comarques gironines. L'ajuda de la Diputació, però, no és
suficient i en l'actualitat el Centre es troba altra vegada amb grans
dificultats per continuar la seva tasca. Tres milions d'euros, en canvi,
representarien trenta vegades el pressupost anual del Centre de Fauna, és a dir,
podria funcionar durant trenta anys, mentre que la carretera “condicionada”
augmentaria, sense cap mena de dubte, l'atropellament d’animals i, per tant,
també la feina del Centre de Fauna.
Des
de la IAEDEN-Salvem l'Empordà farem tots els recursos possible perquè es retiri
també aquest projecte. Estem convençuts que l'únic condicionament que necessita
la carretera dels tres ponts és una millora de la seva capa asfàltica, sense
ampliacions, i una bona senyalització perquè esdevingui de baixa velocitat
(30-40km). Esperem que la ciutadania respongui, com va fer fa dos anys, firmant
la nostra petició a [www.iaeden.cat], on demanem que es retiri el projecte i que
una part del seu pressupost es derivi cap al manteniment del Centre de Fauna
dels Aiguamolls de l'Empordà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada