dissabte, 25 de febrer del 2023

Iaeden-Salvem l’Empordà i Promoció del Transport Públic s'oposen al trasllat de l'estació de tren convencional de Figueres i aposten pel soterrament en trinxera

Iaeden-Salvem l'Empordà s'oposa al trasllat de l'estació de tren convencional de Figueres i aposta pel soterrament en trinxera 

L'entitat qualifica l'anunci de l'Estat d'obra "faraònica" i alerta de la possible perdia de passatgers 

"Tots els antecedents de trasllats d'estacions cèntriques a emplaçaments de la perifèria han comportat la pèrdua de viatgers" 

Promoció del Transport Públic diu que és una solució difícil i suposarà una pèrdua de viatgers 

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Figueres (la Garriga, Alt Empordà, comtat de Besalú) 25/02/2023.- Segons un despatx de l'Agència Catalana de Notícies, la Iaeden-Salvem l'Empordà s'oposa al trasllat de l'estació de tren convencional de Figueres (la Garriga, Alt Empordà, comtat de Besalú) anunciada pel Ministeri de Transports del govern espanyol el passat divendres i aposta pel soterrament en trinxera com a opció més "barata i més ràpida" per suprimir els passos a nivell. L'entitat qualifica la proposta de l'Estat d'obra "faraònica" i "innecessària" i diu que el soterrament permetria mantenir l'estació al centre de la ciutat, mentre el trasllat a Vilafant "allunya la immensa majoria de la població i de la comarca". En aquest sentit, diu que "no pot ser que la contribució de la ciutat de Figueres a la lluita contra el canvi climàtic sigui un augment de la mobilitat motoritzada provocat pels desplaçaments". 

En un comunicat, l'entitat també alerta que el trasllat suposarà la construcció de diverses infraestructures i que obligarà a moure també l'estació de busos, que ara és al centre de la ciutat. 

"En els darrers 15 anys, mentre els alcaldes de Figueres feien volar els coloms de la intermodalitat, sense que els diversos governs de Madrid els fessin cap cas, un munt de ciutats catalanes han resolt el problema amb diferents modalitats de soterrament i conservant l'estació al centre", remarquen. 

Per contra, diuen, tots els antecedents de trasllats d'estacions cèntriques a emplaçaments de la perifèria han comportat la pèrdua de viatgers. "És el cas de Xixón (pèrdua d'un milió de passatgers anuals), Feve-León (de 329.000 a 70.000 passatgers anuals), Salou (de 600.000 a 123.000 passatgers/any)", remarquen. 

D'altra banda, diuen que si per canvi de govern o per una crisi econòmica, no s'acabés fent la variant ferroviària nord, "el trasllat de l'estació suposaria la fi del servei de viatgers entre Figueres, Portbou i el Rosselló". "D'altra banda, la construcció d'aquesta monstruosa variant ferroviària nord, que inclou un túnel sota la muntanyeta del Castell però també un gran viaducte per tornar a baixar a la plana, pot tenir un gran impacte sobre el pulmó verd de Figueres i sobre el paisatge de la plana agrícola al nord i a l'Est de Figueres", afegeixen. 

Promoció del Transport Públic diu que és una solució difícil i suposarà una pèrdua de viatgers 

L'associació Promoció del Transport Públic (PTP) s'ha sumat a les crítiques pel trasllat de l'estació de tren de Figueres a Vilafant (la Garriga, Alt Empordà, comtat de Besalú), després que el Govern espanyol anunciés que el projecte es licitarà aquest proper estiu amb el beneplàcit de tres dels partits que formen part del Govern de Figueres (la CUP ja se n'ha desmarcat). Els membres de l'associació, que anteriorment ja havien mostrat la seva disconformitat davant la possibilitat del trasllat, consideren que tenir l'estació als afores comportarà una pèrdua de viatgers, ja que serà molt menys còmode per als usuaris. A més, lamenten que s'ha optat per una solució que és «tècnicament difícil», ja que s'hauran de fer arribar les vies a Vilafant, i consideren que hi havia altres possibles solucions com un «soterrament en trinxera». 

A través de les xarxes socials, la PTP qualifica de «mala notícia» l'anunci, per part de l'Estat, de la licitació de la redacció del projecte per traslladar l'estació de tren convencional de Figueres, actualment al centre de la ciutat, fins a Vilafant, amb l'objectiu de poder eliminar els passos a nivell que actualment travessen i divideixen la ciutat. En aquest sentit, des de l'associació consideren que la decisió «atempta directament contra el mode de transport que més aporta a la mobilitat sostenible». Segons indiquen, les experiències en altres ciutats demostren que traslladar les estacions cèntriques comporta una pèrdua de viatgers, i en el cas concret de Figueres, subratllen que el 60% dels usuaris de l'estació hi accedeixen directament caminant. «Amb el trasllat de l'estació fora de la ciutat, si han d'agafar un autobús d'enllaç, lligat a horaris i temps d'espera, segurament acabaran optant per anar en cotxe», adverteixen. 

És per això que, «en un context d'emergència climàtica», no entenen «que es plantegin actuacions que desincentivin el transport públic». Des de la PTP consideren que, abans del trasllat de l'estació, hi havia altres alternatives per als problemes de permeabilitat que pateix actualment la ciutat de Figueres, com per exemple el soterrament «en trinxera»; és a dir, amb la via a un nivell inferior que el carrer però cobrint només els passos a nivell. D'aquesta manera, assenyalen, es podrien eliminar els passos a nivell i relligar la ciutat. 

Trasllat "complex" 

A més, des de l'associació assenyalen que, a nivell tècnic, el trasllat de l'estació a Vilafant és «més complex», ja que obliga a construir una nova variant amb un túnel a la zona del Castell, un viaducte per salvar el desnivell amb la zona agrícola i diverses obres de fàbrica per superar carreteres i zones inundables.  

Per tot plegat, lamenten que el trasllat és una mesura «més difícil i més costosa», i que no mira ni per a l'usuari ni per al medi ambient. «Es tracta d'una mala notícia que demostra com és de necessari seguir reivindicant un transport públic de qualitat arreu del territori», apunten. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada