Figueres recorda les víctimes dels bombardejos feixistes contra la ciutat Instal·laran 181 «petjades» al passeig Nou, inclosa una escultura, fruit d'una iniciativa pedagògica de l'Institut Ramon Muntaner
El compromís històric de la joventut
L'alcaldessa, Agnès Lladó, també ha mostrat el seu rebuig a la guerra d'Ucraïna
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Figueres (la Garriga, Alt Empordà, comtat de Besalú) 26/02/2022.- Llegim al Diari de Girona que l'Ajuntament de Figueres (la Garriga, Alt Empordà, comtat de Besalú) instal·larà 181 «petjades» en forma peces de ceràmica i una escultura sobre «l'absència» al passeig Nou de la ciutat per recordar les víctimes dels bombardejos feixistes a la ciutat. El projecte, anomenat 'ElPasseig de la Memòria', busca reivindicar els fets històrics que van passar entre el 1938 i el 1939 i, en concret, els del diumenge 23 de gener de 1938 quan l'aviació feixista italiana va llançar una important ofensiva en aquest passeig, ple de famílies.
La iniciativa és fruit d'un projecte pedagògic de l'Institut Ramon Muntaner, on han participat alumnes d'ESO i Batxillerat. «Avui a Figueres fem memòria del que va passar aquest 23 de gener» de 1938, ha assegurat l'alcaldessa, Agnès Lladó, a la presentació del projecte.
Figueres va ser una de les ciutats més bombardejades pel franquisme durant la Guerra Civil i de les que van registrar més víctimes mortals. Durant l'any 1938 i especialment durant els primers dies del 1939, prop de 400 persones van morir en els devastadors atacs. El passeig Nou va ser un d'aquests escenaris i, segurament, el més «devastador». El 23 de gener del 1938, un diumenge al matí, l'aviació feixista italiana va bombardejar la ciutat i va provocar una autèntica «massacre» a la part baixa del parc Bosc, on hi havia desenes de famílies passejant.
Per recordar aquest episodi històric, els alumnes de l'Institut Ramon Muntaner han elaborat un projecte --en el marc del Grup d'Enriquiment--. Es tracta del 'Passeig de la Memòria' i busca, en paraules de l'alcaldessa, no només «ser un memorial que recordi totes les víctimes dels bombardejos de Figueres en particular» sinó també «del món, que ens enfronti al passat i ens ajudi amb el futur». Per això, l'Ajuntament instal·larà 181 peces al terra del passeig que simularan 'les petges' de les víctimes, a més d'un tòtem informatiu i una escultura que simbolitzarà l'absència i que elaborarà l'escultor empordanès Eudald de Juana.
El «compromís» dels joves
La professora i coordinadora del Grup d'Enriquiment, Àngels Castaño, ha explicat durant la presentació que el projecte no només vol reivindicar «uns fets terribles» sinó també mostrar el «compromís» dels joves que «són l'actiu del nostre futur».
Per la seva banda, l'alumna Joana Oliveras, que ha participat en el projecte, ha assegurat que les i els estudiants veien «necessari recuperar aquests fets, dignificar-los i donar-los veu».
Contra la guerra d'Ucraïnia
L'alcaldessa, Agnès Lladó, també ha aprofitat l'ocasió per mostrar el seu rebuig a la guerra d'Ucraïna. «Avui és un dia trist per a Europa i per al món», ha dit tot mostrant el seu suport als 270 ucraïnesos que resideixen a la ciutat. «Des de Figueres diem no a la guerra i prou als conflictes bèl·lics i sí a la nostra memòria històrica per no repetir els errors», ha insistit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada