dijous, 25 de març del 2021

Ryanair haurà d'indemnitzar els sindicats i treballadores/treballadors per la vaga del setembre del 2019 i també l'Audiència Nacional determina que els empleats poden optar a ser reconeguts com a plantilla de la companyia

Ryanair haurà d'indemnitzar els sindicats i treballadores/treballadors per la vaga del setembre del 2019 

L'aerolínia haurà de pagar 30.000 euros a USO i SITCPLA 

Reconeixen la cessió il·legal de 400 treballadores i treballadors a Ryanair 

L'Audiència Nacional determina que els empleats poden optar a ser reconeguts com a plantilla de la companyia irlandesa, que recorrerà la decisió 

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Vilobí d'Onyar (la Selva, comtat de Girona) 25/03/2021.- Segons un despatx de l'Agència Catalana de Notícies, l'Audiència Nacional (AN) ha condemnat l'aerolínia irlandesa Ryanair per vulnerar el dret de llibertat sindical i el dret a vaga per les aturades que es van fer el setembre de 2019. Es tracta de les mobilitzacions que van organitzar sindicats i treballadores/treballadors en contra del tancament de les bases que tenia la companyia a l'aeroport de Santa Cruz de Tenerife (Tenerife, Illes Canàries) i al de Girona - Costa Brava (la Selva, comtat de Girona). 

En la sentència, el Tribunal imposa que l'aerolínia irlandesa de baix cost haurà d'indemnitzar amb 30.000 euros a cada sindicat. A més, les persones que van fer vaga algun dels deu dies de setembre hauran de rebre el bonus de productivitat mensual de 150 euros i només se'n restaran 5 per cada jornada que exercissin el seu dret. 

Els fets es remunten al setembre de 2019 quan USO i SITCPLA van convocar jornades de vaga pels dies 1, 2, 6, 8, 13, 15, 20, 22, 27 i 29 de setembre del 2019. Es tractava d'una mobilització sindical contrària al tancament de les bases als aeroports de Santa Cruz de Tenerife i de Girona - Costa Brava i la finalització dels contractes dels treballadors de les dues bases. 

En aquell moment, ambdós sindicats van demanar a l'empresa que fes una relació dels vols protegits pels serveis mínims i també quina part de tripulants caldria que treballessin per complir amb els serveis mínims.  

Segons apunten els sindicats, la direcció de l'empresa no va donar cap resposta i va fer una enquesta prèvia als treballadors per correu electrònic i saber si farien vaga o no. Al mateix temps, van assignar guàrdies sense especificar el servei mínim que caldria cobrir. Això implicava que l'empresa marcava totes les treballadores i tots els treballadors com a serveis mínims i els impedia exercir el dret a vaga. 

Davant d'això, l'Audiència Nacional considera que "totes aquestes mesures van orientades a incidir" en el dret a vaga "amenaçant amb pèrdues salarials indegudes".  

La responsable de comunicació del sindicat USO-Ryanair, Raquel Bautista, ha afirmat que la sentència "vulnera els drets fonamentals dels treballadors" a partir de "males pràctiques antisindicals". 

Reconeixen la cessió il·legal de 400 treballadores i treballadors a Ryanair 

L'Audiència Nacional ha determinat en una sentència que els contractes de treball de més de 400 tripulants de cabina de Crewlink i Workforce per prestar servei a Ryanair són una cessió il·legal de treballadores i treballadors i reconeix al personal el dret a optar a ser reconeguts com a plantilla de l'aerolínia irlandesa. A la pràctica, significarà que els 400 integrants d'aquestes dues empreses podran reclamar les condicions laborals equivalents a les dels companys que van ser contractats directament per Ryanair. Segons fonts sindicals, la pràctica es duia a terme des del 2004 i la diferència salarial pot arribar a ser de fins a un 60%. La companyia aèria ha afirmat que ha «encarregat als seus advocats que recorrin la decisió». 

USO i SITCPLA van denunciar a Inspecció de Treball el passat 28 d'abril que la companyia utilitzava diferents contractes tot i que el règim disciplinari, de ruta, el protocol de prestació de serveis i guia per al personal eren els mateixos tant per als treballadors de les dues empreses com per als de Ryanair. També feien, per tant, les mateixes feines, duien el mateix uniforme, utilitzaven les mateixes targetes d'identificació i rebien la mateixa formació. 

En la sentència, la magistrada conclou que «resulta clar» que és Ryanair qui exerceixi «d'empresari» respecte la plantilla perquè és «qui planifica i organitza la seva feina, estant els treballadors subordinats al personal contractat per Ryanair» i que és la companyia irlandesa qui «concedeix permisos i vacances i qui els dona ordres concretes per desenvolupar les seves tasques». 

USO ha criticat que des que Ryanair va començar a utilitzar aquestes agències per contractar personal l'aerolínia «s'ha basat en atemptar contra el dret dels treballadors ja que la legislació obliga a retribuir d'igual manera els treballadors contractats per la pròpia empresa i aquells contractats per empreses de treball temporal. Això ha permès, segons fonts sindicals, que la companyia pogués abaratir les despeses laborals de «manera considerable i abusiva» respecte els seus competidors que han aplicat les mateixes condicions als seus treballadors. 

La secretària de comunicació d'USO Ryanair, Lídia Arasanz, considera que amb aquesta nova sentència «es torna a evidenciar que el model ´exitòs' de Ryanair és fraudulent i basat en l'abús» i que la justícia espanyola ha enviat un «rotund missatge a Ryanair que no val tot». 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada