Sébastien
Faure:
El 6 de gener de 1858 neix a Sant-Etiève (Loire, Ôvèrgne
Rôno-Arpes, Arpitània) l'intel·lectual, lliurepensador, francmaçó,
pedagog, propagandista i
militant anarquista Auguste Louis Faure, més conegut com Sébastien
Faure o, familiarment,
Sébast. Quart fill dels sis d'una família tradicionalista i
conservador; el seu pare, Auguste Faure, negociant de sedes, burgès
acabalat, catòlic practicant, partidari de l'Imperi, fou condecorat amb
la
Legió d'Honor, i el seu desig era destinar el seu fill a la Companyia de Jesús.
La mort del seu pare en 1875 el tragué del seminari de Clarmont e
Montferrand (Puèi Doma, Auvèrnhe Ròse Aups, Occitània) per consagrar-se a
la seva família.
Una
observació de la vida real i la lectura lliure, el portaren a la pèrdua
de la fe religiosa i a trencar amb el medi burgès on s'havia criat.
El
novembre de 1878 s'allistà a la Infanteria per canviar d'aires, però la
classe militar el va decebre tot d'una i sortí de la vida castrense com
a simple soldat.
Després
d'un any al Regne Unit de la Gran Bretanya, esdevingué inspector d'una
companyia d'assegurances i es casà, malgrat l'oposició de la seva mare,
amb la jove de
família protestant Blanche Faure --homònima, però no família, i a
partir de 1885 la parella s'instal·là a Bordeus (Gironda, Nova
Aquitània, Occitània)--. En aquesta època, ja sense la rèmora religiosa,
començà a interessar-se per les qüestions socials, pel
lliure pensament i per la militància.
D'antuvi formà part de les files socialistes de Jules Guesde i fou candidat pel
Partit Obrer Francès (POF) a les eleccions legislatives d'octubre
de 1885, recollint 600 vots. En aquesta campanya descobrí les enormes
dots d'oratòria que posseïa. Les seves activitats militants socialista
van provocar la separació dels esposos.
Després de divorciat, en 1888 s'instal·là a París (Illa de França), on es col·locà en la «Societat de Viatges i Vacances a Crèdit» i on poc a poc s'allunyarà del
guesdisme, gràcies a les lectures de Piotr Kropotkin i Élisée Reclus i a la seva participació en el grup «Les Insurgés du XVIIIe», que agrupava militants de totes les escoles socialistes.
Entre octubre i novembre de 1888 fou delegat al
Tercer Congrés de la Federació Nacional de Sindicats (FNS) que tingué lloc a Bordeus-Le Bouscat.
Es
diu que la seva «conversió» definitiva a les idees anarquistes sorgí
arran d'una reunió electoral a Bordeus en 1888 quan un oponent
llibertari li va determinades preguntes
compromeses (delegació del poder, democràcia directa, vies per arribar
al socialisme, etc.); agafat de sorpresa, reconegué honestament que no
podia respondre immediatament a les seves preguntes, però que en la
propera reunió de la setmana vinent donaria respostes
satisfactòries. Vuit dies després, reconegué al seu opositor i a tota
la sala que les respostes del seu partit no li havien convençut i que
eren intel·lectualment inferiors a les aportades pels llibertaris i que,
des d'aleshores, havia decidit abandonar el
POF i unir-se al moviment anarquista.
En 1891 fou un dels creadors del periòdic
Almanach anarchiste pour 1892. Entre febrer i novembre de 1892
visqué a Marsella (Boques del Roine, Provença-Aups-Còsta d'Azur,
Occitània), on els guanys de les seves conferències antireligioses van
permetre la fundació del periòdic
L'Agitateur. Aquell mateix any fou gerent i principal redactor de La Vérité.
En
1894, aprofitant la commoció causada pels atemptats d'Émile Henry,
Auguste Vaillant i Sante Caserio, l'Estat francès engegà una enorme
repressió vers el moviment anarquista
que desembocà en un gran procés judicial començat el 6 agost d'aquell
any, conegut com a «Procés dels Trenta». La flor i nata del
moviment llibertari d'aleshores (Jean Grave, Charles Chatel, Matha,
Félix Fénéon, etc.), acusada de crear una «associació
de malefactors», acabà a la barra o fugint cap a Brussel·les (Bèlgica).
Un dels moments claus d'aquest procés fou el seu al·legat de defensa.
El resultat fou clarificador: 27 absolucions, Faure inclòs, i només tres
condemnes per delictes comuns. Després de
l'execució de Vaillant en 1894, esdevingué tutor de la seva filla
Sinonie.
El
seu anarquisme intel·lectual s'oposà tant a l'anarcosindicalisme com a
la «propaganda pel fet», posant l'accent en el paper que ha de jugar el
suport mutu i l'educació.
Com
a talentós orador, va fer nombroses gires propagandístiques arreu de
l’hexàgon francès. El novembre de 1895 fou un dels fundadors, amb Louise
Michel i Constant Martin,
del setmanari Le Libertaire, que fou finançat en gran part
gràcies a les seves conferències --unes 150 a l'any--, i on defensà un
antisindicalisme furibund.
En 1897 fou el redactor principal del periòdic
Les Crimes de Dieu, on reproduïa les seves conferències anticlericals.
A partir de febrer de 1898 es lliurà a la defensa del capità Alfred Dreyfus. Va escriure una carta força més violenta que el
J'acusse de Zola, publicà un pamflet (Les anarchistes et l'affaire Dreyfus),
multiplicà les conferències i lluità perquè el llibertaris
s'impliquessin en un debat que en principi rebutjaven. A partir del 6 de
febrer de 1899, amb finançament jueu
arrel de l’affaire Dreyfus, començà a publicar el diari Le Journal du Peuple.
Contrari fins a l’any 1903, amb Eugène Humbert, s'embarcà en la propaganda neomaltusiana.
En 1900 redactà i publicà el setmanari
Les Plébeiennes. Propos d'un solitaire, on volia demostrar que no
cal pertànyer a cap grup per fer propaganda; aquesta actitud fou
severament criticada per nombrosos militants anarquistes i fins i tot es
publicà una «Protesta d'un Grup de Llibertaris
parisencs» en el periòdic Le Flambeau.
Amb
Alfred Naquet emprengué una forta campanya a favor del desarmament
unilateral francès en el marc de la mobilització antimilitarista.
En 1901 fundà a Lió (Lió, Ôvèrgne-Rôno-Arpes, Arpitània)
Le Quotidien. Organe de revedication ouvrière.
El gener de 1904 llogà a
Le Pâtis, a tres quilòmetres de Rambouillet (Yvelines, Illa de
França), una propietat de 25 hectàrees on fundà --amb el suport de molts
companys (Stephen Mac Say, la família Casteu, Casimir Albenque,
Delaunay, Guentcho, Maxime Olivier, Pierre i Anna
Narcisse, Georges Houllé, Julia Bertrand, Tibaldi, Marcel Voisin
Mazurka, Lucien Brandt, Rose Herse, Henri Einfalt, Jeanne Lebesne,
Colombo, Pietro Morbo, Jean Marquet, etc.)-- una escola llibertària,
sota els principis anarquistes de Paul Robin, que bateja
«La Ruche» (El Rusc) i que hagué de tancar el febrer de 1917 a causa del conflicte bèl·lic europeu, la Gran Guerra.
Membre
de la Francmaçoneria, en 1906 intentà crear amb altres maçons i maçones
un falansteri. El 28 de juny de 1884 s’havia iniciar a la Lògia
Vérité, del Gran Orient de França (G.O.D.F.), a Bordeus, i
en un mateix dia --el 31 d’octubre de 1884-- va passar al grau de
Company i seguidament al de Mestre Maçó. El 3 de novembre de 1905 es va
afiliar a la Lògia, a París. Durant la Gran Guerra
entrà en Somnis (estat en la Francmaçoneria d’aquell membre que
s’aparta voluntàriament dels treballs maçònics en lògia) el 20 de
desembre de 1917, fora de la Lògia de París, a causa de divergències per
la seva posició contrària a les guerres interimperiaistes.
La
Gran Guerra provocà grans divergències dins del moviment anarquista, ja
que grans pensadors llibertaris, com ara Piotr Kropotkin o Jean Grave,
s'alinearen amb la «Unió
Sagrada» aliada, mentre altres, com ara Errico Malatesta, van declarar-se decididament antimilitaristes.
Faure fou un dels primers a prendre oberta oposició a la guerra, publicant un manifest (Vers la paix, appel aux socialistes, syndicalistes, révolutionnaires et anarchistes),
redactat amb Karl Liebknecht, empresonat a Alemanya amb Rosa Luxembourg,
pel qual fou denunciat pel Ministeri de l'Interior del Govern francès.
A partir d'abril de 1916 publicà el periòdic antimilitarista
Ce qu'il faut dire (CQFD), que fou distribuït a les tropes
franceses i per això censurat per les autoritats en nombroses ocasions.
Louis-Jean Malvy, ministre de l'Interior del Govern francès, l'obligà,
sota amenaça d'un consell de guerra, a interrompre
la seva campanya antimilitarista, cosa que feu després de publicar Pourquoi je cesse ma campagne contre le guerre;
però aquesta campanya fou represa per altres militants anarquistes
(Louis Lecoin, Pierre Ruff, Pierre Chardon, Émile Armand, etc.).
En
1918 fou empresonat per haver organitzat un míting prohibit. En aquesta
època patí una campanya de calumnies i rumors maliciosos que, unit a
una forta pneumònia, el
van deprimir física, moral i políticament. No obstant això, creà la
impremta «La Fraternelle», on va fer aparèixer a partir de 1922 el periòdic
La Revue Anarchiste.
En 1919 fou un dels fundadors de la
Unió Anarquista (UA).
A partir de 1925 començà a escriure l'Encyclopédieanarchiste, magna obra en quatre volums, formada per milers d'articles (2.893 pàgines) i en la qual col·laboraren
106 prestigiosos intel·lectuals llibertaris de totes les tendències.
En 1928 agrupà al voltant del manifest
La synthèse anarchiste els militants que s'oposaven a la transformació de la
Unió Anarquista Comunista (UAC) en una organització inspirada en la «Plataforma Arshinov») i on es defensava una estructura de síntesi, que donà lloc a la creació de l'Associació
de les Federacions Anarquistes (AFA), oposada a la nova Unió Anarquista Comunista Revolucionària (UACR). No obstant això, en 1934 retornà a la
Unió Anarquista. Aquest mateix any publicà la primera edició de l'Enciclopèdiaanarquista
gràcies al suport econòmic de Buenaventura Durruti, Francisco Ascaso i
Gregorio Jover. Paral·lelament continuà amb la seva activitat editorial
des
de la impremta «La Laborieuse», d'on sorgí la col·lecció «Propos subversifs».
A partir de juliol de 1936, quan tenia 78 anys i sense participar en l’escissió de la
Fédération anarchiste de langue française (FAF) en agost d’aquell, es lliurà a una basta campanya de suport a les víctimes de la Guerra Civil de la
UA: col·laborà en L'Espagne Antifasciste (1936-1937), fou membre de
Solidaritat Internacional Antifeixista (SIA) i viatjà en
diferents ocasions a Catalunya. Durant la primera meitat d’octubre de
1936, acompanyat d’Achille Blicq, passà dues setmanes a Barcelona i al
front d'Aragó en gira propagandística, visità la
Columna Durruti a Bujaraloz (Monegres, Saragossa, Aragó), parlà a Ràdio Barcelona i participà a unes reunions a fi de preparar una eventual
Conferència anarquista internacional. Publicà una sèrie de reportatges a
Le Libertaire.
Essent un dels membres del comitè de padrinatge de Solidaritat Internacional Antifeixista es donà el seu nom a l’empordanesa
Granja Escuela Sébastien-Faure a la colònia d’infants de Llançà (Mar d’Amunt, Albera marítima, Alt Empordà).
En la
Columna Ortiz, el Grup Internacional també va donar al seu honor nom a la
Centúria Sébastien Faure (Le Libertaire mencionà per error que es tractava d’un subgrup de la
Columna Durruti).
S’oposà a la tàctica de participar en les institucions de l'Estat de la
Confederació Nacional del Treball (CNT-AIT) i de la Federació Anarquista Ibèrica
(FAI), cosa que el van fer distanciar-se d’aquestes organitzacions i
finalment va fer un balanç negatiu --abans ja havia publicat dos
articles intitulats «Le pente
fatale», en Le Libertaire del 8 i del 22 de juliol de 1937--.
Durant
la Segona Guerra Mundial interimperialista, atabalat pels
esdeveniments, es refugià a partir d'abril de 1940 a Roian (Xaranta
Marítim, Nova Aquitània, Occitània)
amb la seva antiga esposa amb qui s'havia tornat a unir després de
quaranta anys de separació.
Fou autor de
L'Anarchie
en cour d’assises (1891), La famille (1893), La douleur universelle
(1895), Le problème de la population (ca. 1908), Les crimes de Dieu,
Réponses aux
paroles d’une croyante (1909), 12 preuves de l'inexistence de Dieu, Mon
communisme (1921), Propos subversifs (12
fascicles que reprodueixien 12 conferències fetes a París entre novembre de 1920 i febrer de 1921),
Mon opinion sur la dictature (1921), Les anarchistes: qui nous sommes,
ce que nous voulons, la révolution (ca. 1924), La Ruche (1927), La
synthése anarchiste (1928), La véritable révolution sociale (1933,
amb
L. Barbedette, V. Méric i Voline), La naissance et la mort des dieux (1934), Le Dieu que je nie et combats
(1946, pòstum), entre d'altres obres.
Sébastien Faure va morir el 14 de juliol de 1942 a Roian i fou enterrat al Cementiri dels Tells de la localitat.
Amb l'Alliberament, en 1944, es constituí a Lió, per un grup de companys (Valentin Buatois, Benoît Perrier, Claude Badin), la «Societat d'Amics de Sébastien Faure»;
també sorgí un altre grup a París, que s’acabà fusionant amb el primer el 24 de juny de 1945.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada