divendres, 21 de desembre del 2018

MEMÒRIA PROLETÀRIA DEL NORD-EST; El 21 de desembre de 1901 neix a València el destacat anarquista i anarcosindicalista Lluís Sanchís Miret

Necrològica de Lluís Sanchís Miret apareguda en el periòdic tolosà "Espoir" del 27 de novembre de 1966
Necrològica de Lluís Sanchís Miret en el periòdic tolosà Espoir 

En el decurs de la Retirada de primers de febrer de 1939 passà la frontera del Pirineu Oriental, camí cap a l’exili.  
Durant els anys republicans pertanyia a un grup específic amb Dionís Eroles i altres companys anarquistes revolucionaris.   



Lluís Sanchís Miret:   
El 21 de desembre de 1901 neix a València (l’Horta de València, País Valencià) el destacat anarquista i anarcosindicalista Lluís Sanchís Miret --el seu segon llinatge citat erròniament de diferents maneres (Sánchez, Sanchiz, etc.)--. El seu pare es deia Antoni Sanchís i Dolors Miret.
Paleta de professió, durant els anys vint i trenta milità en la Federació Anarquista Ibèrica (FAI) i en la Confederació Nacional del Treball (CNT-AIT) del barri de Sants de Barcelona.
El 12 d'abril de 1923 va ser detingut sota l’acusació policial de portar a sobre una pistola automàtica i carregadors després d'un tiroteig a Sants amb pistolers de la patronal, però van ser posat en llibertat dies després.
Durant la vaga general insurgent de febrer de 1932 a Barcelona va ser detingut amb altres companys anarquistes revolucionaris, entre ells Dionís Eroles Batlle, acusat d’efectuar «coaccions» contra els tramviaris del Poblenou i per col·locació d'un explosiu a la línia del metro a la Bordeta i un altre en un dipòsit de conducció d'aigües, però jutjat amb Dionís Eroles Batlle per aquests fets el 27 de juny de 1932 per un Tribunal Popular per «col·locació d'explosius i tinença d'armes», ambdós en van ser absolts per manca de proves i no haver-s’hi autoinculpat a comissaria. Estar en negativa, per més tortures policials que un anarquista pateixi, moltes vegades l’allibera d’anys i anys de presó, i a més estar lliure per poder treballar a favor de la revolució proletària. Aquest fou el cas de Sanchís, que quan morí seguia defensant la necessitat històrica de les federacions anarquistes i el programa vers de Comunisme llibertari de la CNT-AIT acordat en el Congrés a Saragossa el maig de 1936.
En el decurs de la Retirada de primers de febrer de 1939 passà la frontera del Pirineu Oriental, camí cap a l’exili.  
Després de la Segona Guerra Mundial treballà en una fàbrica i formà part de la Federació Local de La Bastida de Roairós de la CNT-AIT en l’Exili. La seva companya fou Ramona Royo.
Lluís Sanchís Miret va morir el 27 de setembre --algunes fonts citen erròniament el 23 de setembre-- de 1966 a La Bastida de Roairós (Tarn, Occitània). 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada