Consorci de la Costa Brava |
Tots els procediments es van fer per contracte menor i calia fer concurs en molts
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 12/12/2018
Girona (Gironès, comtat de Girona).-
Segons
l’Agència Catalana de Notícies la Sindicatura de Comptes ha elaborat
un informe de fiscalització del Consorci de la Costa Brava sobre
l'exercici de 2016. Al document, l'ens ha detectat diverses
irregularitats en els procediments de contractació utilitzats per
l'organisme. En concret, l'ens diu que hi ha hagut una "manca absoluta
d'utilització dels procediments de contractació previstos a la
normativa vigent" perquè els 93 contractes (per valor d'1,1 MEUR) que es
van signar es van fer com a contractes menors tot i que molts dels
expedients haurien d'haver sortit a concurs.
Però
no només això. La Sindicatura també alerta que no s'han seguit els
procediments adequats en la contractació per a la gestió dels serveis de
sanejament
i abastament d'aigua en alta. L'ens diu que es van tipificar com a
contractes de gestió de servei públic, a través de la creació de les
societats d'economia mixta
Empresa Mixta d'Aigües de la Costa Brava SA (Emacbsa) i Abastament en Alta Empresa Mixta SA (Abastem), quan en realitat eren de serveis.
L'organisme
també ha detectat diverses "incidències" en la revisió de la licitació
d'aquests contractes relacionades amb els plecs de clàusules. Entre
elles, la manca d'establiment d'un preu. Uns requisits que, segons la
Sindicatura, "limitaven la concurrència i manca d'objectivitat en la
valoració d'ofertes".
A més, afegeix l'informe, en l'execució del contracte d'Abastem, l'import fix facturat durant l'exercici 2016, d'1,45 MEUR, suposava un increment
acumulat del 16,9%, "molt per sobre de l'increment previst en el contracte, sense justificació".
D'altra
banda, detalla que el Consorci va encarregar a les dues empreses
mixtes, a través de contractes menors, actuacions de reparació,
conservació
i manteniment de les instal·lacions. "De l'anàlisi dels contractes
menors es considera que hi va haver un fraccionament indegut dels
contractes, fet que suposa un incompliment de la normativa", remarquen.
Pel
què fa als altres contractes menors adjudicats a proveïdors diferents,
la Sindicatura ha detectat incidències relacionades amb "els objectes,
imports, dates, la durada o els tipus de contractes". Una situació que
suposa "un incompliment de l'article 86 del Text refós de la Llei de
contractes del sector públic" i, en conseqüència, hi va haver un
"fraccionament indegut del contracte".
L'ens
alerta, a més, que alguns dels subministraments i serveis es renovaven
de manera periòdica cada any malgrat que, d'acord amb la normativa, "els
contractes menors no poden tenir una durada superior a un any ni ser
objecte de pròrroga" si no s'acrediten motius socials o econòmiques.
Altres "incidències" detectades
La
Sindicatura també ha detectat altres irregularitats com ara que
l'import del romanent de tresoreria per a despeses generals, de 19,25
MEUR (provinent
d'exercicis anteriors al 2014), "no estava afectat a cap projecte de
despesa tot i que, a la pràctica, la seva finalitat era poder fer front a
les despeses per l'actualització de les instal·lacions d'abastament i
sanejament d'aigua". "El Consorci hauria d'haver
afectat part d'aquest romanent per a despeses generals a aquestes
inversions perquè quedés reflectit en el càlcul del romanent de
tresoreria", conclou.
A
més, detalla que l'organisme no disposava d'un inventari de béns com
preveu la normativa "ni tenia constància de la titularitat d'aquestes
instal·lacions".
D'altra banda, alerta que l'import del preu públic del servei de
reutilització de l'aigua cobria els costos directes de l'activitat però
no els de les inversions. "El Consorci hauria d'elaborar l'estudi de
costos corresponents amb l'objectiu d'assegurar que
els preus públics per a la prestació d'aquest servei cobrissin el seu
cost", remarca.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada