Deu
milions de persones van ocupar fàbriques, universitats i edificis
públics arreu de l'hexàgon francès, reclamant canvis amplis i profunds
en
la vida social, i provocant, durant més d’un mes, una completa aturada
del funcionament habitual de l'economia i de la política.
[Artícle
publicat al web d'Ajoblanco]
Blai Dalmau
Enguany s'han complert cinquanta anys d'ençà d'uns aixecaments populars més importants del l'era moderna, el
Maig del 68. Deu milions de persones van ocupar fàbriques,
universitats i edificis públics arreu de l'hexàgon francès, reclamant
canvis amplis i profunds en la vida social, i provocant, durant més d’un
mes, una completa aturada del funcionament habitual
de l'economia i de la política del país. El Maig del 68 francès
va ser la màxima expressió d'un esperit de rebel·lió popular i d'anhel
de llibertat que va irrompre arreu del món a finals dels anys seixanta:
des dels Estats Units d'Amèrica al Japó, passant
per Mèxic, Alemanya, Polònia i Txecoslovàquia, arreu van sorgir brots
socials regeneradors.
Potser
no és casual que l'any anterior, també a França, es publiqués un dels
llibres d'anàlisi social més aguts, reveladors i significatius del segle
XX, La Societat de l'Espectacle. Es tracta de l'obra seminal de Guy Debord, escriptor, cineasta i, sobretot, revolucionari que va fundar i liderar la
Internacional Situacionista, una organització d'intel·lectuals i
artistes que es va ocupar de renovar, impulsar i actualitzar el projecte
de transformació cap a una nova societat d'arrel democràtica i
llibertària. En el llibre, Debord estudia, a través
de 221 tesis escrites amb un llenguatge abstracte i sintètic, de quina
manera les dinàmiques de la mercaderia i de la burocràcia esdevenen
dinàmiques de falsejament i manipulació massiva durant el segle XX.
Durant el passat maig del 2018 es van fer diversos actes i gestos de rememoració del
Maig del 68, i jo no vaig poder deixar de reflexionar novament
sobre una qüestió que porta anys voltant per les meves neurones, a
saber: quina rellevància i utilitat pot tenir, avui en dia, recordar els
fets i les idees de 1968 i pensar sobre les tesis
de la Societat de l'Espectacle? En aquest breu article hi ha alguns apunts a mode de resposta.
Aquells
que ocupen la cúspide de la piràmide social i que posseeixen molt més
poder que la immensa majoria de persones sempre han recorregut, per
a promoure els seus interessos i protegir les estructures socials
establertes, a l’engany, la distracció i la mentida. Això és una
evidència històrica que naturalment ha estat sovint ocultada, però que,
tanmateix, Maquiavel ja va constatar descarnadament al
segle XVI; en el segle XX va palesar novament el ministre de propaganda
nazi, Joseph Goebbels, amb els seus «11 principis de la propaganda»; i,
ja en el segle XXI, ha estat expressada amb tanta eloqüència com
cinisme en el best seller de Robert Greene,
Les 48 lleis del Poder.
Però,
si bé la dominació sempre ha sigut un focus de falsedat, no és fins al
segle XX que les velles astúcies de l’engany, la distracció i la mentida
assoleixen una escala, una incidència i una sofisticació sense
precedents, fins al punt que pràcticament tot l’imaginari social
dominant esdevé falsejat i tot l’ordre social establert, manipulat. Guy
Debord és un dels més notables i aguts analistes d’aquest
fenomen, que designa amb la noció de «l‘Espectacle».
Què és exactament «l’Espectacle» i com opera?
Quan
l’esfera pública està dominada pels grans mitjans periodístics, i
aquests, al seu torn, estan controlats per elits burocràtiques,
culturals i
mercantils, les notícies i les tendències d’opinió que apareixen als mass media
i la manera com són abordades, resulten ser talment com un teatre de
titelles on aquells qui decideixen allò que el públic percep en cada
moment estan movent els fils des
de la penombra, i allò que apareix a la vista de tots és essencialment
un espectacle.
Així, l’objectiu principal de moltes notícies que emeten els
mass media, la seva raó de ser, no és informar d’allò més
important per a què la ciutadania sigui conscient de la realitat d’una
forma més o menys objectiva i pugui prendre decisions deliberades i
elaborar opinions contrastades, tal com convé a una societat
democràtica. Tant de bo fos així, però, ara per ara, aquesta és
merament la ideologia justificativa i il·lusòria, la retòrica capciosa
de l’Espectacle. La realitat és més aviat que quan se’ns informa d’una
notícia o quan es genera una nova tendència d’opinió
o de debat sobre un cert tema a partir d’un cert esdeveniment, els
objectius primordials que es persegueixen són, com en tot espectacle, en
primer lloc,
distreure i entretenir els espectadors, i, en segon lloc, fer-los sentir i pensar de determinada manera.
Distreure
i entretenir a la població és com lubricar els engranatges del sistema
estatal-mercantil contemporani. És essencial per al seu bon
funcionament.
És per això que l’Espectacle genera i amplifica problemes de caràcter
insubstancial: cal que la població s’entretingui intentant resoldre’ls i
d’aquesta manera romangui distreta de la resolució dels problemes
realment importants, els problemes fonamentals
i transcendentals de la societat contemporània. Així, l’Espectacle es
presenta sota una multiplicitat d’aspectes (tendències polítiques
diverses, estils de vida contrastants, concepcions contraposades,… ) per
estimular als espectadors a emetre un judici o
a escollir una o altra d’aquestes alternatives. D’aquesta manera
s’aconsegueix que els espectadors no posin en tela de judici les
estructures socials fonamentals, les convencions de l’imaginari dominant
ni els interessos principals de les elits de poder: estan
massa distrets amb altres afers que semblen més importants ja que
apareixen constantment en l’Espectacle.
Per
a l’analista i investigador Noam Chomsky, la distracció és l’estratègia
primordial de control social avui en dia; la primera referència en el
seu article «Les 10 estratègies de la Manipulació Mediàtica».
La importància que té la distracció i l’entreteniment
de la població va ser també ressaltada el 1995 per l’ideòleg
neoliberal i assessor de la Casa Blanca Zbigniev Brzezinsk, qui va
encunyar el concepte de
entetaniment (tittytainment) per a designar una nova forma
d’entreteniment que té per objectiu deliberat sedar i apaivagar la gran
majoria de la població. Segons Brzezinsk, és menester que la població
no causi disrupcions a l’ordre establert,
és a dir, que no pensi sobre qüestions importants, que no s’organitzi
al marge del sistema dominant i que no actuï per a millorar
substancialment la societat. Així doncs, l‘entetaniment, “[…]
una barreja d’entreteniment mediocre i vulgar, porqueria
intel·lectual, propaganda i elements psicològics i físicament nutritius
que satisfarien l’ésser humà, el mantindrien convenientment sedat,
perpètuament ansiós, submís i servil davant dels dictats de
la minoria que decidiria el seu destí” (Gabriel Sala, Panfleto contra la estupidez humana), és una tendència important de l’Espectacle, especialment en les darreres dècades.
Però tant o més important que l’entetaniment
és l’altre objectiu fonamental de l’Espectacle, a saber: que els
espectadors avesats a pensar
sobre qüestions polítiques, ètiques i socials, pensin i sentin de
determinada manera sense que siguin conscients que el seu pensament i
sentiment ha estat imbuït i curosament dirigit per mitjà d’uns
esdeveniments generats per l’Espectacle i d’uns comentaris
orquestrats per l’Espectacle. Podem designar aquesta tendència de
l’Espectacle amb el terme d’«enginyeria social» o «manipulació ideològica i psíquica massiva».
Si
bé la creença majoritària avui en dia és que primer sorgeixen els
esdeveniments i després es converteixen en notícia, la realitat, a parer
meu,
tendeix a ser a la inversa: molt sovint són els mass media els
que donen lloc i fan possibles certs esdeveniments, i molt sovint
aquests són creats i menats, de forma tant deliberada com oculta, amb la
finalitat de donar lloc a certes notícies que,
al seu torn, imbuiran d’un cert sentiment i/o pensament en la població
d’espectadors.
És
que la realitat social efectiva i l’Espectacle estan profundament
entrellaçats. Així ho explica Debord en un lúcid passatge: “No es pot
oposar
abstractament l’espectacle i l’activitat social efectiva; aquest
desdoblament es desdobla al seu torn. L’espectacle que inverteix allò
real es produeix efectivament. Alhora, la realitat viscuda és
materialment envaïda per la contemplació de l’espectacle, i
reprodueix en si mateixa l’ordre espectacular concedint-li una adhesió
positiva. La realitat objectiva és present en ambdós costats. Cada noció
així fixada no té altre fons que el seu pas a l’oposat: la realitat
sorgeix en l’espectacle, i l’espectacle és real.
Aquesta alienació recíproca és l’essència i el sosteniment de la
societat existent.”
En
altres paraules, l’Espectacle inverteix i modela la consciència dels
espectadors i els fa còmplices de la generació d’una realitat falsejada.
El
triomf de l’Espectacle és la realització d’allò que advertia Malcom X
ja als anys 1950: «Si no estàs previngut enfront dels mitjans de comunicació, et faran odiar a l’oprimit i estimar a l’opressor.».
En
resum, el propòsit fonamental de l’Espectacle mediàtic és sempre
generar certs efectes en l’espectador sense que aquest sigui conscient
d’aquest
propòsit primordial d’allò que està veient, escoltant, llegint o d’allò
en què està participant. La «Societat de l’Espectacle» és una forma de
societat en la qual les principals relacions socials estan fortament
condicionades o directament conduïdes per l’Espectacle.
Però la Societat de l’Espectacle no és un fenomen exclusiu dels
mass media. Malgrat que aquests en siguin el focus principal,
l’Espectacle arriba més enllà. S’immisceix en la vida individual, en
l’experiència psíquica personal, generant dinàmiques en les quals ens
vivim com un espectacle, és a dir, dinàmiques en
les quals resulta més important el semblar que el ser. Per exemple,
quan una persona està viatjant i està més preocupada per les fotografies
i comentaris que penja a les xarxes socials que per la qualitat de la
seva experiència i per la interacció amb allò
que l’envolta, podem dir, sense dubte a equivocar-nos, que l’Espectacle
s’ha immiscit en la seva vida personal. Així ho enunciava Guy Debord al
1967: “La vida social ha sofert la declinació del ser en el tenir, i del tenir en el simplement semblar”.
El
Maig del 68, en els seus millors aspectes, pot ser considerat una
revolta antiespectacular. Tot i que les dinàmiques de l’Espectacle,
naturalment, no van deixar d’operar i d’influir en els fets en cap
moment, una part important de la població francesa
va aconseguir posar en tela de judici el conjunt de l’ordre social,
desmarcant-se de les tendències de l’Espectacle i obrint les portes
d’una forma de vida substancialment més autèntica.
I això és, probablement, el més important del
Maig del 68. És per això que aquest és un fenomen històric que,
mig segle després, s’escau recordar i reflexionar. Si bé avui podem
elaborar plantejaments de transformació (r)evolucionaria molt més
integrals, acurats i madurs que els de 1968 i estem
en condicions de realitzar experiències que superin la d’aleshores en
diversos aspectes, hi ha, tanmateix, alguns elements que van emergir amb
força durant aquella memorable primavera que convé que tinguem molt
presents, i que, en la mesura del possible, els
cultivem i els renovellem per a concebre i posar en pràctica els
processos (r)evolucionaris del segle XXI.
I
és que no van ser manifestacions rutinàries ni vagues reivindicatives,
allò de 1968. I, malgrat la ingenuïtat de bona part del moviment, no va
ser
pas una mera revolta de joves somiatruites, allò. Tampoc va ser, com
pretenen alguns, la festa d’inauguració dels Nous Moviments Socials:
l’ecologisme, la contracultura hippie i altres tendències emergents van
tenir un cert paper en els fet, però no en van
ser els protagonistes. I, sens dubte, allò de 1968 no va ser una
mobilització ciutadana atiada i teledirigida des dels
mass media, tal com ho estan essent algunes en els darrers anys.
Maig de 1968, malgrat les seves deficiències, immadureses i desencerts, va ser una gran
temptativa revolucionària, que, en els seus millors aspectes, ens
recorda que, ja sigui com a societat, ja sigui com a individus, ens
podem desconnectar, ens podem emancipar, ens podem alliberar,… de les
dinàmiques de l’Espectacle. Quan ho fem, ens trobem
amb diverses dificultats, sens dubte, però també assolim una vida més
autèntica, és a dir, una vida més viva i vivificant.
«Plutôt la VIE».
Blai Dalmau Solé
Alt Empordà, Novembre del 2018.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada