Port de la Clota |
Ha
fet cinquanta anys del fet que l’estiu de 1968 una tovallola vermella
la van fer ondejar en la zona militar d’artilleria de costa per uns
estudiants del campament
que hi havia del Camp Internacional de Treball al jaciment arqueològic
d’Empúries.
L’acció
clandestina va provocar irritació i protesta de l’Exèrcit espanyol
davant la direcció del Museu d’Empúries, però va ser ocultada per no
admetre que l’empenta
proletària anticapitalista de les jornades revolucionàries de maig i
juny a l’hexàgon francès havien arribat a l’Escala.
El
dissabte 8 de desembre s’ha autoconvocat per veïnes i veïns un acte a
la Clota Grossa, a les 12 del migdia, de celebració d’aquesta efemèride
de l’estiu de 1968.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 30/11/2018
L’Escala i Empúries (Baix Ter, Alt Empordà,
comtat d’Empúries).-
El dissabte 8 de desembre s’ha autoconvocat per
veïnes i veïns un
acte a la Clota Grossa, a les 12 del migdia, de celebració d’una
efemèride de l’estiu de 1968, una celebració del ressò a l’Escala del
Maig 68 a l’esplanada de la Clota Grossa. Ha fet cinquanta anys del fet
que l’estiu de 1968 una tovallola vermella la van
fer ondejar en la zona militar d’artilleria de costa per uns estudiants
del campament que hi havia del
Camp Internacional de Treball, que aleshores organitzava cada estiu el
Instituto de la Juventud del Ministerio de Cultura, al jaciment arqueològic d’Empúries.
Durant
una nit d’estiu uns joves acampats en la zona militar de la Clota
Grossa, a l’Escala (Baix Ter, Alt Empordà), en el pal on durant el dia
l’Exèrcit penjava la bandera
hi van col·locar una tovallola vermella, com a símbol de la classe
obrera en lluita, fent referència aquesta vegada a les centenars de
milers de banderes vermelles que aquella primavera havien desfilat per
carrers, places, fàbriques, liceus, universitats,
estacions ferroviàries i arreu de l’hexàgon francès. A l’alba, el
soldat que anava a pensar-hi la bandera franquista es trobà, sorprès,
amb el símbol proletari al pal. Tot seguit avisà al seu superior militar
i es despenjà l’ensenya vermella, que fou substituïda
per la rojigualda amb la franquista àliga imperial.
L’acció
clandestina va provocar irritació i protesta de l’Exèrcit espanyol
davant la direcció del Museu d’Empúries --en va ser testimoni
l’arqueòleg, professor i nacionalista
català Miquel Llongueras Campañà (1942-1998)--, però va ser ocultada
per no admetre que l’empenta proletària anticapitalista de les jornades
revolucionàries de maig i juny a l’hexàgon francès havien arribat a
l’Escala.
El Maig 68
Enguany
s'han complert cinquanta anys d'ençà d'uns aixecaments de les masses
obreres, estudiantines i de sectors de les capes populars més importants
del l'era moderna,
les jornades revolucionàries d’ocupacions a l’hexàgon francès dels
mesos de maig i juny de 1968, anomenades el
Maig del 68. Deu milions de persones van ocupar fàbriques,
universitats i edificis públics arreu de l'hexàgon francès, reclamant
canvis amplis i profunds en la vida social, i provocant, durant el mes
de maig i part del de juny, una completa aturada del
funcionament habitual de l'economia i de la política a la República
francesa. El
Maig del 68 francès va ser la màxima expressió d'un esperit de
rebel·lió obrera, estudiantina i popular i d'anhel de llibertat que va
irrompre arreu del món a finals dels anys seixanta: des dels Estats
Units d'Amèrica al Japó, passant per Mèxic, Alemanya,
Polònia i Txecoslovàquia, arreu van sorgir brots socials regeneradors.
Maig de 1968,
malgrat les seves deficiències organitzatives,
immadureses estratègies i desencerts sindicals, va ser una gran
temptativa revolucionària, que, en els seus millors aspectes, ens
recorda que, ja sigui com a societat, ja sigui com a individus, ens
podem desconnectar, ens podem emancipar, ens podem alliberar,…
de les dinàmiques de l’espectacle del sistema hegemònic, que inverteix i
modela la consciència dels espectadors i els fa còmplices de la
generació d’una realitat falsejada. Quan ho fem, ens trobem amb diverses
dificultats, sens dubte, però també assolim una
vida més autèntica, és a dir, una vida més viva i vivificant, però
subjecta, vulguis o no, al sistema de l’explotació humana, l’opressió de
la nostra espècie, el domini del sistema del Treball Assalariat i el
Regne de la Mercaderia, que genera ecocidi en comptes
d’harmonia entre la humanitat i els altres éssers vius en el major
respecte possible amb els sistemes naturals. Motes vegades, s’ha
intentat l’autoemancipació de classe explotada i oprimida, el
Maig 68 molta gent pensà que era possible. Encara pensem que un altre món és possible. L’15-M va obrir un camí, ara cal ampliar-lo i projectar-lo vers el futur.
Maig 68, 15-M i tantes jornades omplen d’esperança emancipadora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada