Tretze
dies després de l’inici de les mobilitzacions de les armilles grogues,
el moviment continua bloquejant les principals vies de comunicació
nord-catalanes
mentre comença a estructurar-s’hi.
Per
la seva banda, l’empresariat comença a inquietar-se per les pèrdues
econòmiques que provoca en plena campanya de Nadal i demana solucions a
les
institucions de l’Estat que, de moment es mostra inflexible.
El
moviment de les armilles grogues nord-català s’organitza al marge de
les directrius de París i ha convocat una assemblea avui a Sant Llorenç
de
la Salanca per triar un portaveu propi de les 'ArmillesGrogues 66'.
La
Prefectura dels Pirineus Orientals es reuneix amb els comerciants de
Clairà - Ribesaltes, que s’alarmen, i els ha promès ajudes
governamentals.
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 29/11/2018
Perpinyà (Plana del Rosselló, Rosselló, comtat de Rosselló).-
Llegim a
DIRECTA que fa una setmana i mitja que una bona part dels
vehicles que circulen a Catalunya Nord i la resta de l’Estat francès ho
fan amb una armilla groga a la guantera. És la mostra de suport que les
armilles grogues, els milers de persones que s’han
llençat a ocupar giratoris, peatges i carreteres sense demanar permís a
ningú, reclamen a les conductores per a passar els bloquejos que fa
prop de dues setmanes han organitzat arreu de l’hexàgon francès. Una
mobilització que neix contra l’augment de l’impost
sobre els carburants (que han passat d’1,24 euros a mitjans d’octubre
de 2017 a 1,53 euros un any després) però que ràpidament ha agafat una
dimensió més àmplia.
Al giratori d’accés al peatge de
Perpinyà Sud, vora un centenar de persones vestides amb les
llampants armilles reflectants s’organitzen un dimecres al vespre per a
bloquejar i controlar el trànsit a l’entrada a l’autopista
A-9 més propera al Mercat de Sant Carles, a Perpinyà (Plana del
Rosselló, Rosselló, comtat de Rosselló), la porta d’entrada de la fruita
i la verdura provinents del sud del continent. Al voltant d’una
foguera, amb una taula autoconstruïda a base de troncs
i fustes, diverses persones prenen begudes calentes i mengen per a
recuperar forces. Altres corren amunt i avall per obrir les barreres del
peatge, filtrar els cotxes o reorganitzar els camions que, a partir de
les 6 de la tarda, saben que no podran passar
de cap manera el bloqueig i hauran de restar en aquell tram durant tota
la nit. Les armilles grogues han organitzat un punt d’avituallament per
als xofers amb menjar i beguda calenta. Anicet, que assegura ser a la
mobilització des del primer dia en aquest
giratori, explica que “la reivindicació va més enllà de les taxes. La
fi de mes per a moltes de nosaltres arriba el dia 15 i no els dies 30 o
31 i això no pot ser”. D’altra banda, Marc, un gendarme jubilat i
resident a Pesillà de la Ribera (Riberal de la Tet,
Rosselló, comtat de Rosselló), defensa que ell protesta al bloqueig del
peatge de
Perpinyà Nord per “l’impacte dels impostos en les persones
jubilades, per la pobresa cada cop més estesa i pel menyspreu que mostra
Macron quan parla a la gent modesta així com per a aconseguir tenir una
democràcia participativa”.
Afirmen
que no s’aturaran fins a fer caure el Govern i tenen molt clar que el
més decisiu és plantejar un pols a l’Estat bloquejant la seva activitat
econòmica i industrial. “L’important és la correlació de forces, si en
comptes de bloquejar la circulació haguéssim fet manifestacions
autoritzades a les principals ciutats, el moviment no hauria anat
enlloc”, defensen. Cada punt de bloqueig és autònom i funciona
amb petites assemblees al vespre on es revisa el que ha passat durant
el dia i es proposen les accions per a l’endemà. Asseguren que no hi ha
líders, que tot es decideix col·lectivament i aprofiten per a
desmarcar-se dels autoproclamats 8 representants del
moviment a escala estatal entre els quals hi havia un nord-català ex
candidat del
Front Nacional a les eleccions municipals de Canet de Rosselló
(Costa Sorrosa, Rosselló, comtat de Rosselló). “No les coneixem,
aquestes persones. I no sabem qui les ha escollit com a portaveus”.
Aquest vespre, a Sant Llorenç de la Salanca (Vall de l'Aglí,
la Costa Salanquesa, Rosselló, comtat de Rosselló), tindrà lloc una
assemblea conjunta de tots els bloquejos per a escollir assembleàriament
un portaveu del moviment en l’àmbit nord-català. Pel que fa a la
possible recuperació del moviment per part de l’extrema
dreta, defensen que el moviment rebutja tots els partits i tots els
sindicats “perquè estan tots dins la dinàmica del sistema”.
El comerç i la indústria se’n ressenteixen
Si
bé el 17 de novembre, el primer dia de mobilitzacions, els bloquejos
van ser pràcticament totals, el moviment ha anat adaptant-se. Actualment
tan
sols es bloquegen els camions i es filtren els cotxes particulars, els
autobusos i els vehicles d’emergència. Tenen clar que seran escoltats
quan siguin un problema per les autoritats. En aquest sentit, Bernard
Fourcade, president de la
Cambra de Comerç i Indústria dels Pirineus Orientals, ha explicat
que un 70% de les petites i mitjanes empreses de Catalunya Nord han
estat afectades per les mobilitzacions. Ahir mateix, tres representants
dels comerciants de la zona de Clairà-Ribesaltes
van reunir-se amb el prefecte per demanar-li d’enretirar els bloquejos
que els afecten denunciant unes pèrdues estimades en un 60% des de fa
una desena de dies mentre algunes prestatgeries dels supermercats
comencen a buidar-se per la impossibilitat de reposar
els productes. Al port de Portvendres (l’Albera marítima, Costa
Vermella, Rosselló, comtat de Rosselló), 1800 tones de plàtan provinents
de la Costa de Marfil maduren als molls per la impossibilitat de
distribuir-les per carretera, segons ha informat la CCI.
El Ministeri d’Afers Exteriors del Govern espanyol va emetre una nota en la qual lamentava el bloqueig de carreteres i fronteres
Tanmateix,
els efectes de la mobilització també s’han notat a l’altre costat de la
frontera. El Ministeri d’Afers Exteriors del Govern espanyol va
emetre una nota en la qual lamentava el bloqueig de carreteres i
fronteres perquè “perjudica els transportistes i és un obstacle per a la
lliure circulació de mercaderies”. A l’Alt Empordà, alguns centres
comercials consultats diuen que no tenen dades exactes
però que l’efecte és palpable simplement mirant els pàrquings, molt més
buits que de costum i remarquen la dependència de l’Alt Empordà del
públic provinent de l’Estat francès en l’àmbit del comerç i restauració.
A Roses (Alt Empordà, comtat de Peralada),
destinació habitual de molts turistes provinents de l’Estat francès,
l’Hotel Ramblamar xifra en un 30% la disminució de clientela des del
passat 17 de novembre.
Un context de recentralitzacions com a detonant
Per
a comprendre d’on surt aquesta explosió contestatària, el geògraf
Joan-Pere Gensana explica que Macron és víctima de la seva pròpia
revolució,
ja que va guanyar les eleccions presidencials mostrant-se com un nou
actor amb una nova forma de fer política “contra els partits” i contra
el sistema polític antic. Gensana afegeix que “Macron representa les
noves classes socials que participen de la globalització
i que són a les grans metròpolis, al centre. La perifèria, doncs, queda
fora de joc”. I és que el context de recentralitzacions progressives
dels serveis públics a les metròpolis durant les darreres dècades “ha
deixat una gran part del territori sense serveis
públics o lluny dels serveis, i és en aquests territoris on la protesta
ha arrelat amb més força. La pujada de la benzina és, doncs, un
detonant”. I encara hi hauria un altre element a tenir en compte, en
aquest cas vinculat a l’urbanisme: “portem 40 anys
en què s’ha prioritzat un urbanisme basat en urbanitzacions
perifèriques, de casa amb jardí. La feina, el comerç i l’oci es troben a
la perifèria urbana i per tant, es genera una necessitat de tenir
vehicle motoritzat. Amb la pujada de preus del carburant,
es produeix l’explosió”.
“Macron demission!”
Al giratori del peatge de
Perpinyà Sud continuen els relleus constants de gent que arriba i
marxa combinant el seu quotidià d’obligacions diverses amb el
manteniment del punt de bloqueig. Diuen que, si cal, passaran les festes
de Nadal al giratori i anuncien nous bloquejos importants
dissabte vinent en el que han anomenat ‘Acte 3: Macron demission!’.
I aprofiten per a fer passar un missatge als catalans del sud:
“nosaltres us vam guardar les urnes i hem anat a manifestar amb
vosaltres quan ha calgut, ara us toca a vosaltres venir
a lluitar amb nosaltres”.
El
moviment de les armilles grogues nord-català s’organitza al marge de
les directrius de París i ha convocat una assemblea avui a Sant Llorenç
de la Salanca per triar un portaveu propi de les 'Armilles Grogues 66'
Llegim a
VilaWeb que el moviment de les armilles grogues de Catalunya Nord
refusa la designació dels vuit portaveus oficials a escala estatal que
es van decidir a París (Illa de França). Entre aquests hi ha un
nord-català, Thomas, que segons diverses fonts va
ser candidat del Front National a les municipals de Canet de Rosselló.
Tant
per les formes com per la persona triada, els armilles grogues diuen
que havien d’haver estat consultats i que rebutgen qualsevol
politització
del moviment. Arran d’aquest desacord, han convocat una assemblea per
avui a Sant Llorenç de la Salanca per escollir un portaveu propi de les ‘Armilles
Grogues 66’, que és com s’anomenaran.
Mentrestant,
després de tretze dies de vaga, els talls de carretera continuen i en
alguns supermercats falten queviures. En canvi, al mercat internacional
Sant Carles s’acumulen les mercaderies perquè els camions no poden
entrar-hi ni sortir-ne.
La
Prefectura dels Pirineus Orientals es reuneix amb els comerciants de
Clairà - Ribesaltes, que s’alarmen, i els ha promès ajudes
governamentals
Continuen els bloquejos de les armilles grogues a l’A-9,
peatge del Voló, Ribesaltes, al Portús, al Mercat internacional de Sant
Carles i des
d’ahir dimecres també a l’Alta Cerdanya, concretament a la Guingueta
d’Ix (Alta Cerdanya, comtat de Cerdanya), i a Puigcerdà (Baixa Cerdanya,
comtat de Cerdanya). De moment no afluixen i diuen que estan disposats a
passar el Nadal bloquejant els peatges ,
sobretot el del Voló (Albera, Rosselló, comtat de Rosselló), on hi ha
una fila de camions, que venen de la Jonquera (Albera, Alt Empordà,
comtat de Peralada).
Aquests
bloquejos reivindicatius nord-catalans han perjudicat les grans
empreses i, tal com diuen responsables del comerç i la indústria, com el
president
de la Union des métiers et des industries de l’hôtellerie, Hervé
Montoyo, que assegura: “També ens afecta el creixement dels preus del
combustible, impostos i càrregues. Però avui llancem un crit d’alarma,
l’economia local és exague, el filtratge i
els bloquejos asfixien a les nostres empreses i això ja no és
possible”. També el president de la
CCI, i representants de grans empreses locals mostren la seua preocupació. Així, el president de la
CCI assegura que: “Les armilles grogues s’equivoquen de blanc al
bloquejar les carreteres”, manifesta Bernard Fourcade, que afegeix: “Les
pèrdues de volum de negocis s’acumulen en tots els sectors, i es tracta
de la salut econòmica de les empreses i
sobretot dels seus treballadors”.
Per altre costat, ahir dimecres una trentena de representants dels comerciants de Clairà i Ribesaltes (la
Salanca, Vall de l’Aglí, Costa Salanquesa, Rosselló, comtat de Rosselló),
van manifestar-se davant la seu de la Prefectura dels Pirineus
Orientals.
També van presentar les seues demandes i exposar les seves dificultats
econòmiques des del començament del moviment, a prop dels seus
establiments a la
D-900 i al giratori del Rellotge de sol al nord de Ribesaltes. La
directora del gabinet del prefecte dels Pirineus Orientals ha rebut a
tres representants: “li hem demanat que aixequi els bloquejos, i ella
ens ha assegurat
que s’estan duent a terme nous mitjans per permetre la lliure
circulació dels nostres clients. I, sobretot, es posarà en contacte amb
nosaltres
per mantenir una reunió amb els serveis de la URSSAF, DIRECCTE i finances públiques per omplir el nostre dèficit de menys 60% de la facturació durant aquests 10 dies”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada