VilaWeb
reconstrueix avui la feina de l'equip que va gestionar la distribució d'unes urnes en què ells no podien votar.
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 02/10/2018
Perpinyà (Plana del Rosselló, Rosselló, comtat de Rosselló).-
Llegim a VilaWeb que sense Catalunya Nord no hi hauria hagut referèndum al Principat.
VilaWeb detalla, per primera vegada, de quina manera cent
cinquanta niord-catalans van establir el centre operatiu on l’estiu de
2017 es repartiren les urnes. Eren catalans del nord, ciutadans de
l’Estat francès, doncs,
fora de la jurisdicció espanyola. Ells no van poder votar perquè el
marc del referèndum no era nacional sinó autonòmic, de les quatre
províncies. Però el seu compromís amb el país, més enllà de les
fronteres imposades, va ser determinant perquè més de dos
milions de compatriotes seus poguessin exercir el dret de vot.
La primera urna
La
cita era en un vila petita de Catalunya Nord. Molt d’hora, nit fosca
encara. Eren una trentena
de catalanistes del nord, de diverses organitzacions, que anaven
arribant amb cotxes sense saber què hi havien de fer, allà on anaven. La
població no era Elna (Albera, Plana d'Illiberis, Rosselló, comtat de
Rosselló), com s’ha dit. La consigna que els havia
arribat era molt seca: us necessitem i cal molta discreció.
A
mesura que hi anaven arribant, baixaven del vehicle en cerca d’una nau
industrial tan avorrida
arquitectònicament com ho són la immensa majoria. Era una nau gran,
realment extensa, cosa que d’entrada els va sorprendre. Els esperava
Lluís, avui ja famós, que els va aclarir que calien moltes mans per a
descarregar un material molt sensible i molt important.
‘Ho hem de fer molt de pressa i sobretot en silenci’, els va dir. No
volia que cap soroll pertorbi la calma matinal d’aquella vila.
Però
un mínim soroll sí que s’hi va fer, i calia. A l’hora convinguda va
arribar-hi un camió enorme
de color verd i, bo i reculant, va entrar fins a la porta de la nau. La
caixa del tràiler --això es va saber després-- havia estat descarregada
per una grua del port de Marsella (Boques del Roine,
Provença-Aups-Còsta d'Azur, Occitània), directament d’un vaixell.
El vaixell provenia d’un país asiàtic i havia passat els tràmits
duaners amb una facilitat relativa. Van haver d’obrir la porta del
contenidor trencant el cadenat que el protegia. I a dins van aparèixer
tot de caixes de cartó d’un metre d’alçada amb la inscripció
12 Units Box. Dotze unitats de què?, és demanaven tots, mentre
començaven a descarregar aquells embalums que pesaven vint-i-cinc quilos
cadascun i els anaven endreçant al fons del magatzem, a la part oposada
la porta.
Quan pràcticament ja havien descarregat tot el contenidor va arribar el
moment de saber-ho.
Lluís
es va acostar a una caixa. Calia comprovar si hi havia la càrrega que
tocava, allò que s’havia
encarregat. Va tallar dues brides de color groc --no era pas
intencionat-- que segellaven cada caixa i amb un cúter va obrir el
sostre d’un paquet. Tots els qui descarregaven l’envoltaren, impacients.
Alguna cosa sospitaven, evidentment, però no estaven preparats
per a allò que veurien. La primera urna del referèndum
d’autodeterminació de Catalunya va emergir de dins aquella caixa on
havia viatjat amb onze més.
Ningú
no havia demanat res i tothom hauria fet qualsevol cosa que li
haguessin dit. Però tots els
ulls van lluir quan veieren l’urna de plàstic amb el símbol de la
Generalitat. I aquell va ser el moment en què més va costar de mantenir
el silenci. D’alguns ulls van brollar llàgrimes i hi va haver abraçades
d’una efusió difícil de descriure. Tanmateix,
ningú no va cridar ni aplaudir, per no alçar la llebre. Durant un
parell de minuts, quan el sols encara tot just despuntava, tot restà
paralitzat, com inert. Aquella urna encara solitària ho era tot. Eren
les sis del matí d’un dia d’agost del 2017 i al cap
de dos mesos tot allò que començava a omplir aquell magatzem de
Catalunya Nord havia de ser a cada col·legi electoral, a disposició de
tots els votants. Hi havia molta feina a fer, però ara tots sabien que
tenien dues oportunitats històriques. La primera,
fer possible, ells que no podrien votar, el referèndum. La segona fer
entendre a molts catalans de les quatre províncies que al nord, més
enllà de l’Albera, també hi havia catalans disposats a fer tant com
calgués per esdevenir lliures. Totes dues coses, aquell
grup de gent de pedra picada, les havien d’aconseguir.
“Com que ‘bonjour’?”
Va passar amb un dels primers vehicles que arribaven del sud per carregar urnes i començar a endur-se-les
cap als vuit centres instal·lats al Principat on s’esperarien fins al moment de ser repartides a cada col·legi electoral.
Era
un home d’uns quaranta anys. Havia rebut una consigna, un punt de cita.
I sabia que allà rebria
un gest des d’un altre vehicle que l’acompanyaria --i que també feia de
llebre per si hi havia dificultats-- fins al magatzem. Passaven, això
sí, molt a prop d’una gendarmeria que sovint causava autèntics tremolors
als portadors que arribaven del sud.
Potser per això aquell home va respirar fort quan li van fer aparcar el cotxe davant la nau i va
eixir del vehicle tot emocionat. Mirà fit a fit la persona que menava l’altre vehicle. “Bonjour!”,
que li va dir, tot content. ”Com que ‘bonjour’?
Aquí diem ‘bon dia’!”, li respongué el responsable d’haver-lo dut fins
allà. L’home que arribava del sud es va impressionar. Semblava que fins
llavors s’havia pensat que era a França, però així que entrà a la nau ja
va veure fins a quin punt s’havia equivocat.
Fent torns, nit i dia, la nau era plena de gent del nord, que,
lògicament, parlava en català. En un català tan dialectal com ho són
tots els altres, però també precisament per això ben distingible. No hi
havia cap dubte d’on provenia tot aquell equip.
La
sorpresa, encara que puga semblar mentida, va ser constant durant el
procés de repartiment de
les caixes. Del sud arribava gent amb vehicles de tota mena --fins i
tot algú va pujar-hi amb un remolc per a animals--. La gent del magatzem
ben aviat esdevingué gran especialista a calcular quantes caixes cabien
en cada classe de vehicle i això era motiu
de converses, de vegades surrealistes. Una de les coses que més
desconcertava els catalans del sud era el costum d’alguns dels del nord,
per la influència de l’occità, de saludar-se dient ‘adéu’. Com que
‘adéu’? El magatzem, així, va acabar essent un espai
de lliçons improvisades sobre la catalanitat de les terres que van de
Cervera de la Marenda (Albera marítima, Costa Vermella, Rosselló, comtat
de Peralada) a Salses (Vall de l'Aglí, Rosselló, comtat de Rosselló).
Hi havia qui hi pujava amb la lliçó ben apresa,
però alguns hi anaven molt peixos i desorientats. Els diàlegs mentre
carregaven el material eren més aviat breus, però s’hi van arribar a
forjar amistats que després han continuat. Gent que prometia pujar-hi
quan hagués passat tot, i que efectivament hi ha
tornat a conèixer un tros del país que no coneixia; o gent que
convidava aquella colla de nord-catalans a baixar a la seua vila el
primer d’octubre. Co
sa que també, efectivament, va acabar passant.
“Sou francès?”
El
CNI, la Guàrdia Civil i la Policia Nacional espanyols, tots,
estaven cada dia més atabalats perquè no sabien on eren les urnes.
Passaven els dies i no en trobaven cap ni una. Cap. Una de les claus
d’aquell fracàs va
ser que la major part de les urnes van passar la ratlla entre els
estats espanyol i francès a començament d’agost, quan encara mancaven
molts dies per al referèndum.
Hi
havia una raó per a fer-ho així: aprofitar l’allau de vehicles que
circulaven avall amb motiu
de les vacances, provinents de tot Europa. En teoria, la frontera ja no
hi és, però els gendarmes francesos tenen el costum de posar un control
al primer peatge del nord, al Voló (Albera, Rosselló, comtat de
Rosselló). I al sud, a mesura que creixia el nerviosisme
del Govern espanyol, la seva policia va començar a fer un control a la
Jonquera (Albera, Alt Empordà, comtat de Peralada), on estacionaven les
furgonetes. Aprofitar el moment en què passaven tants milers de cotxes
era una manera de complicar-los la feina.
Si cercaven una agulla en un paller, com més gran fos el paller,
millor.
Però
va arribar un punt de molta tensió en què hom va començar a pensar que
potser era millor baixar
amb automòbils ‘francesos’ que no pas pujar i baixar amb cotxes
‘espanyols’. Les motos de gent del nord des del primer moment anaven uns
quants quilòmetres davant el vehicle que portava urnes, i així podien
avisar si hi havia controls o un perill possible.
Mai, en cap moment, no deixaren de pujar i baixar cotxes del sud, però
va arribar un moment que els del nord baixaven amb una gran regularitat.
Avui dia, després de la reforma d’Aznar, no hi ha sinó dues matrícules
que identifiquen un vehicle com a català.
O bé l’acolorida matrícula d’Andorra o bé la matrícula francesa amb el
66 davant, que identifica el departament dels Pirineus Orientals, o
sigui, Catalunya Nord. No era pas tan difícil, però segurament per a un
guàrdia civil entendre el codi de les matrícules
franceses és massa embolicat. Perquè el 66 català té dues matrícules
veïnes: el 09 de l’Arièja i l’11 de l’Aude. I entremig hi ha el 66, no
pas el 10. Els nombres fan referència a l’ordre alfabètic dels
departaments, un sistema d’ordenació enrevessat, realment
poc lògic.
Tanmateix,
va haver-hi un moment que potser sí que es van adonar que passava
alguna cosa. Un dia
que un dels vehicles més actius tornava de lliurar urnes en un indret
del Principat, ja al mes de setembre, dos automòbils camuflats de la
Guàrdia Civil el van aturar d’una manera estrident. El conduïa un català
del nord d’aquells que no parla francès ni que
el maten, però quan el guàrdia civil li va demanar que baixés la
finestreta no va tenir cap problema a etzibar, contundent: “Bonjour,
monsieur. Qu’est-ce qu’il se passe?”,
frase que va deixar els guàrdies espanyols bocabadats. Amb tot, li
demanaren qui era, d’on venia
i on anava i li van reclamar la documentació, lògicament francesa, que
duia. “Ah! Sou francès?” --en castellà--, li va dir el guàrdia civil,
pregunta que va rebre un contundent i explícit sí del conductor.
Quan
el van deixar passar i va poder comunicar-se tranquil·lament amb els
seus companys, es va sentir
un renec espectacular. Era la primera vegada en la seva vida que es
definia com a francès i no com a català. “Quines coses que hem de fer,
caram, caram”, va dir, tot empipat, mentre remenava més caixes en aquell
magatzem que els guàrdies civils cercaven i
cercaven sense ni arribar a imaginar on era.
“Sé què heu fet”
El
primer d’octubre, al magatzem, encara hi restaven urnes. N’havien
comprades més de les necessàries
perquè ni amb la imaginació més desbordada ningú no podia pensar que la
policia espanyola no seria capaç de trobar-ne ni una. Hi havia un
operatiu preparat amb urnes de recanvi, si calia, per a qualsevol lloc
del Principat. Però no va caldre.
Per
si de cas, però, una part del grup de nord-catalans que ja feia dos
mesos que treballava nit
i dia, sense cobrar res ni demanar res, també el primer d’octubre va
vetllar i va seguir per televisió les imatges d’aquell dia que canvià
per sempre els Països Catalans. Al nord, especialment, la imatge de la
policia pegant a la gent va trasbalsar i indignar
no solament els catalanistes, sinó totes les forces polítiques, amb la
sola excepció de l’ultradretà
Front National. Mesos després, cent alcaldes de tots els colors
polítics, inclosa la dreta i del Partit Socialista, de Perpinyà (Plana
del Rosselló, Rosselló, comtat de Rosselló) al poble més petit de la
Catalunya
Nord, signaren un manifest contra la repressió que és una mostra clara
de la viva impressió que va causar la brutalitat de la policia contra
els germans del sud.
Alguns
dels membres de l’operatiu, doncs, van restar a la nau, però alguns
altres varen poder baixar
al sud de la ratlla per viure en directe allò que ells, com poca gent
més, havien fet realitat. La major part van anar al Penedès, on foren
acollits amb molta alegria, sense saber, però, el paper transcendental
que havien tingut. Això mateix va passar en més
indrets del Principat, on catalans dels territoris que no votaven es
van prestar a fer què calgués. Hi va haver valencians que van resistir
la violència policíaca espanyola a les Terres de l’Ebre, per exemple,
braç a braç amb la gent de la Ràpita dels Alfacs
(Montsià) o Roquetes (Baix Ebre). I molts mallorquins van acudir a
Barcelona per ajudar en el que fos.
Al
final de la jornada del referèndum, al magatzem regnava una gran
eufòria, però al mateix temps
preocupació. Què se’n faria ara, d’aquells milers d’urnes que no
s’havien hagut de repartir? Al fons de la nau hi havia encara unes
quantes piles, moltes, de caixes per obrir. La resposta els arribà
l’endemà, quan Lluís els va comunicar que calia deixar neta
de seguida aquella nau industrial sense gens de gràcia, de parets de
formigó armat i una teulada tan antiga que semblava que s’havia
esfondrar en qualsevol moment. La feina ja era feta i havia arribat
l’hora de plegar, tant en silenci com tot havia començat.
Així es va fer. I encara avui ningú no sap els noms de cap dels
integrants d’aquell operatiu excepcional que va fer possible el
referèndum i que va retornar l’orgull a molts catalans del nord, quan va
començar a saber-s’hi què havia passat. Quan va començar
a circular això que a ells els agrada definir com “la llegenda”.
Finalment,
amb la nau ja buida del tot, Lluís va quedar amb el propietari per
tornar-li les claus
i signar els darrers papers. L’amo, un home d’aparença discreta, no hi
havia comparegut cap dia ni s’havia comunicat de cap manera amb el
llogater. Al darrer segon, ja quasi a la porta, van encaixar la mà d’en
Lluís amb un gest aparentment formal. Però tot
d’una va somriure d’orella a orella i va dir, en francès: “Sé què heu
fet i si mai us cal res aquí ens tornareu a tenir. Nosaltres també som
catalans”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada