Des
de la dècada de 1980, les transformacions d’ordre econòmic, polític i
cultural han comportat,
a escala global, alteracions substancials pel que fa a les relacions
que tenen les societats i els individus amb les herències rebudes del
passat immediat.
El
Col·loqui Internacional Walter Benjamin va tenir lloc entre Girona i Portbou els dies 4, 5 i 6 d’octubre.
Aquesta edició el tema del col·loqui era la transmissió memorial i els diversos combats per la memòria.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 13/10/2018
Portbou (Mar d’Amunt, Albera marítima, Alt
Empordà, comtat de
Peralada).-
El Col·loqui Internacional Walter Benjamin 2018 s’ha
celebrat entre Girona i Portbou (Mar d’Amunt, Albera marítima, Alt
Empordà, comtat de Peralada) els dies 4, 5 i 6 d’octubre, en la seva
desena edició. Es tracta d’un
col·loqui organitzat pel
Museu Memorial de l’Exili (MUME) i la
Càtedra Walter Benjamin, Memòria i Exili (Universitat de Girona). Aquesta edició ha estat coorganitzada pel
Memorial Democràtic, l’Institut
Català Internacional per la Pau (Generalitat de Catalunya) i l’EUROM (Fundació Solidaritat - Universitat de Barcelona), amb la col·laboració de
Nau Coclea, Ajuntament de Portbou i el projecte europeu
Erasmus+ Learning fron History... Planning the Future liderat per Bewusstsein Region (Mauthausen-Gusen-St. Georgen) i amb el suport de la Diputació de Girona, la
Universitat de Girona (Consell Social), Ajuntament de Girona i
Europe for Citizens.
El tema del col·loqui era la transmissió memorial i els diversos combats per la memòria sota el títol
Vies de record i reparació en la sobremodernitat: memòria, postmemòria i història crítica. A tall d’introducció, els directors de la
Càtedra Walter Benjamin, Maximiliano Fuentes (UdG), i del
MUME, Jordi Font, van redactar el text: “Des de la dècada de
1980, les transformacions d’ordre econòmic, polític i cultural han
comportat, a escala global, alteracions substancials pel que fa a les
relacions que tenen
les societats i els individus amb les herències rebudes del passat
immediat. Canvis, sens dubte, profunds que són indestriables de la
nostra contemporaneïtat anomenada sobremodernitat (M. Augé),
postmodernitat (J. Habermas/F.Jameson) o, fins i tot, reconsiderada
darrerament com a etapa pòstuma, un després sense després (M. Garcés).
Una
època en què, mentre el sentit d’historicitat sembla evaporar-se en la
impossibilitat d’imaginar
un futur que no sigui res més que un present expandit en el temps, per
contra el passat recent --sobretot aquell que pren forma en la
rememoració d’episodis violents i traumàtics-- té una presència
remarcable en la quotidianitat dels individus, fins al punt
de ser tingut en compte en la implementació de programes de polítiques
públiques.
L’omnipresència del present i l’obsessió pel passat (H. Rousso) conviuen en el
zeitgeist d’aquesta sobremodernitat. Aquest fenomen es fa palès
tant en els efectes de fragmentació i descomposició de velles certeses,
com en la impressió d’haver arribat a un fonal que, sovint, estimula
societats
i individus a fer balanç, a passar comptes d’un passat irresolt,
atapeït de ferides de tota mena, que s’hereta i es transmet entre
generacions. En aquest sentit,segons alguns autors (M. Hirsch), resulta
indicat parlar d’una postmemòriaque descriuria la relació
de la “generació de després” amb el trauma personal, col·lectiu i
cultural de la generació anterior. Unes experiències que s’haurien
transferit de manera tan pregona i emotiva que semblarien constituir els
propis records dels receptors de les generacions posteriors.
Uns records, d’altra banda, que també estan mediats i confegits per
relats i representacions externs a l’experiència física del testimoni
directe. Així,doncs, en operar en el procés de transmissió mecanismes
diversos de reelaboració, aquests records tenen
sempre una condició vicària com la té tota reconstrucció memorialística
i (també) històrica (B. Sarlo). Sigui o no apropiat l’ús del prefix
post per designar les formes de la memòria, el queresulta clar és que
tota transmissió és dipositària d’ambivalències
i problematitzacions i, per tant, convida al qüestionament i la
reflexió.
La
proliferació pública de relats memorialístics --elaborats i entesos en
els termes del que es concep
com a postmemòria-- obre camins de compromís en la restitució de les
víctimes, els vençuts i els resistents però ¿permet realment superar el
marc psicològic col·lectiu de la comunitat de dolor? ¿És desitjable que
la inserció d’aquests relats en operacions
d’història crítica possibiliti anar més enllà del “record en comú”
sustentat sovint en el mite (o la propaganda en el pitjor dels casos) i
atènyer un “record compartit” no tancat? És a dir, que representi una
oportunitat d’entesa a l’entorn de les herències
traumàtiques del passat immediat fonamentada en l’objectivitat i
l’actitud empírica que, necessàriament, ha de prioritzar el “saber”
incomplet per sobre del “creure”. Siguin comissions de la veritat,
siguin acords de pau, siguin programes de polítiques públiques
de memòria, per esmentar alguns exemples, és segur que hauran de cercar
assentament en els matisos factuals (D. Rieff) i la profunditat afectiva
resultants d’una combinació equilibrada de memòria/postmemòria i
història crítica.”
Dijous, 4 d’octubre
Les conferències, que van tenir lloc a la sala d’actes de la
Facultat de Pedagogia de la
Universitat de Girona, al Barri Vell, van començar el dijous, 4 d’octubre, amb la inauguració institucional a càrrec de Jordi Font, director del
MUME; Maximiliano Fuentes, director de la
Càtedra Walter Benjamin, Memòria i Exili; Xavier Masllorens, director de l’Institut
Català Internacional per la Pau; Plàcid Garcia-Planes, director del
Memorial Democràtic, i Jordi Guixé, director de l’EUROM
(European Observatory on Memories/ Observatori Europeu de Memòries) de la
Universitat de Barcelona.
Seguidament va tenir lloc la conferència inaugural del catedràtic d’Història contemporània a la
Universitat de València Pedro Ruiz Torres, amb el títol
La transferència de memòria com a objecte d’anàlisi històrica, presentada i moderada per Anna Maria Garcia (catedràtica d’Història Contemporània de la
Universitat de Girona). El professor Ruiz va parlar dels
problemes i dificultats dels processos de transmissió de memòries i ho
va aplicar al cas concret del fet històric vinculat al final de la
Guerra Civil, el viatge
del vaixell Stanbrook d’Alacant (Alacantí, País Valencià) a Orà (Argèlia) el 28 de març de 1939.
Per acabar amb la primera jornada del col·loqui, va tenir lloc la presentació del llibre
Kinder für die Aufklarung. Infancias e interrupciones en las emisiones radiofónicas de Walter Benjamin, d’Ana Lanfranconi, l’assaig premiat en la
III Edició del
Premi Internacional Memorial Walter Benjamin, 2017, que va ser conduïda per Jordi Font i Jörg Zimmer (professor de Filosofia de la
Universitat de Girona).
Divendres, 5 d’octubre
El divendres, 5 d’octubre la sessió de matí va començar amb la ponència de Ricard Conesa, historiador
i membre de l’EUROM --que substituïa la intervenció inicialment prevista de la professora Catherine Coquio (catedràtica de Literatura Comparada,
Université Paris Diderot)- moderada per Jordi Guixé. Conesa va
fer un repàs pels diversos grups i associacions que van treballar en la
recuperació de la memòria abans de les primeres polítiques públiques de
memòria
a partir de 2005, durant la Transició, posant exemples de conflictes de
memòria, les dificultats en la recuperació memorial als anys 70 i 80,
la complexitat d’espais memorials com el fossar de la Pedrera a
Barcelona i els efectes de la reconciliació memorial
en espais de memòria com la Cota 705 a la Serra de Pàndols.
A la segona ponència del matí, sota el títol
En l’instant d’un perill. Colonialitat i memòria en l’Espanya actual, Sara Santamaria, professora de l’Aarhus
University, School of Communication and Culture, va explicar els
seus estudis i va analitzar els diferents tipus de transmissió memorial
del passat en el context de la història d’Espanya del segle XX a través
de dues
novel·les que recuperen la memòria històrica de la Guerra Civil i del
passat colonial de Guinea Equatorial (El corazón helado, d’Almudena Grandes, 2007 i
Palmeras en la nieve, de Luz Gabás, 2012) i també va analitzar el film de 2015 basat en la segona d’aquestes novel·les.
La sessió de tarda va consistir en un panell d'experts i diàleg, titulat
Quan el passat traumàtic es fa present. Tipologies i exemples de
transmissions i relats memorials, vies de reparació i polítiques
públiques de memòria, que va incloure tres intervencions diferents, moderades pel professor
Antonio Míguez Macho (Universitat de Santiago de Compostela).
La primera intervenció,
La persistència del passat traumàtic a l’Estat espanyol. Carències i
dificultats en el bastiment d’una memòria “compartida” de la Guerra
Civil, la dictadura franquista i la transició a la democràcia, de Montserrat
Duch (catedràtica d’Història Contemporània a la
Universitat Rovira i Virgili) va mostrar les complexitats i
dificultats de la recuperació memorial i de la normalització democràtica
en un país socialment, culturalment i políticament molt immers en les
referències franquistes.
La segona intervenció,
El nazisme i l’estalinisme en la política memorial europea, de Laure Neumayer (professora al
Centre Européen de sociologie et de Science Politique
(CESSP, Université Paris 1) va explicar els conflictes que
existeixen actualment a l’hora d’interpretar i representar les diverses
memòries que sobre grans esdeveniments històrics del segle XX com el
nazisme i l’estalinisme es té a l’Europa occidental i
a l’Europa oriental. A preguntes del públic, la professora Neumayer va explicar com de complexa va ser l’articulació del
Museu Casa de la Història Europea de Brussel·les (Bèlgica).
La tercera intervenció,
Les comissions de la veritat del Con Sud i la construcció social de la víctima de les violacions als drets humans, d’Emilio Crenzel (professor de Sociologia a la
Universitat de Buenos Aires, investigador del
CONICET), va desgranar i detallar els diferents processos
judicials en relació al reconeixement de les víctimes de la repressió
estatal posteriors a les dictadures militars a Xile, Argentina i
Uruguai.
Al
final de les intervencions el públic va participar en un petit debat on
els ponents van respondre
totes les consultes i observacions del públic, que estava format per
estudiants, professors i ciutadania interessada per temes de cultures de
la memòria, història i filosofia. Les llengües utilitzades al col·loqui
van ser les originals dels ponents, sobretot
català i castellà, tot i que hi va haver traducció simultània del
francès al castellà i del català i el castellà al francès i a l’anglès.
Dissabte, 6 d’octubre
El
dissabte, 6 d’octubre va tenir lloc la ruta a peu entre Banyuls de la
Marenda (Costa Vermella,
Albera marítima, Rosselló) i Portbou en homenatge a Walter Benjamin. La
ruta d’aquesta edició 2018 va comptar amb la intervenció artística
Banyuls Portbou_muga 600, a càrrec dels artistes visuals Nora
Ancarola i Ramon Villegas, un projecte realitzat amb la col·laboració de
Clara Garí, que va fer de guia de la sortida, en representació del
Centre de Creació Contemporània Nau Côclea de Camallera (Baix
Fluvià, Alt Empordà, comtat d’Empúries). La ruta s’inicia i s’acaba a
Portbou. Un bus va conduir els 55 participants de la caminada
commemorativa fins a
Banyuls de la Marenda. Allà Clara Garí va fer una petita
introducció de la proposta artística d’enguany i els caminants van poder
observar en quatre parades --una a Banyuls de la Marenda, una a Coll de
Rumpissà, una al
Coll del Falcó i una darrera sota el pont de l’estació de Portbou--, la
representació on el grup de 5 actors i artistes va interpretar un grup
de refugiats observats i gravats per un periodista en diferents accions
vinculades al concepte de violència i poder
(GEWALT), a l’esgotament i el dolor de l’exili i a la lectura, per part d’un nen, del següent text, un fragment de
Crítica de la Violència, de Walter Benjamin: “La
tarea de una crítica de la violencia puede definirse como la exposición
de su
relación con el derecho y con la justicia. Porque una causa eficiente
se convierte en violencia, en el sentido exacto de la palabra, sólo
cuando incide sobre relaciones morales. La esfera de tales relaciones es
definida por los conceptos de derecho y justicia.
Sobre todo en lo que respecta al primero de estos dos conceptos, es
evidente que la relación fundamental y más elemental de todo
ordenamiento jurídico es la de fin y medio; y que la violencia, para
comenzar, sólo puede ser buscada en el reino de los medios
y no en el de los fines. Estas comprobaciones nos dan ya, para la
crítica de la violencia, algo más, e incluso diverso, que lo que acaso
nos parece. Puesto que si la violencia es un medio, podría parecer que
el criterio para su crítica esta ya dado, sin más.
Esto se plantea en la pregunta acerca de si la violencia, en cada caso
específico, constituye un medio para fines justos o injustos. En un
sistema de fines justos, las bases para su crítica estarían ya dadas
implícitamente. Pero las cosas no son así. Pues
lo que este sistema nos daría, si se hallara más allá de toda duda, no
es un criterio de la violencia misma como principio, sino un criterio
respecto a los casos de su aplicación. Permanecería sin respuesta el
problema de si la violencia en general, como principio,
es moral, aun cuando sea un medio para fines justos. Pero para decidir
respecto a este problema se necesita un criterio más pertinente, una
distinción en la esfera misma de los medios, sin tener en cuenta los
fines a los que éstos sirven.”
L’organització de la ruta Banyuls-Portbou va comptar amb la participació de l’Ajuntament de Portbou,
que va gestionar les inscripcions dels participants a la ruta a través de l’Oficina
de Turisme, i va assistir amb un vehicle municipal als artistes que van organitzar la
performance artística i als participants que els va costar més arribar.
Per a més informació, l’article que va publicar Enric Umbert el 9 d’octubre de 2018 al portal de
cultura Núvol [https://www.nuvol.com/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada