Forn de pa « Marie Blachère » del Voló |
L'empresa provençal uniformitza el mercat accelerant les implantacions
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 07/09/2018
Perpinyà (Rosselló, comtat de Rosselló).-
Llegim a
La Clau que l'avenç de les botigues de les botigues «Marie Blachère»a Catalunya Nord participa, a la seva mesura, a l'assecament socioeconòmic dels centre-ciutats. Aquesta
indústria estandarditzada uniformitza el gust, ignorant les especialitats del territori.
L'avinguda del Mariscal Koenig, a les portes del barri del Molí de Vent de Perpinyà (Rosselló, comtat
de Rosselló), és la zona d'ubicació de la propera botiga «Marie Blachère»
de Catalunya Nord. Aquest mastodont dels forns industrials s'està
garantint un creixement fulminant al territori. Aquest nou espai
comercial,
proper dels establiments Babou, s'estrenarà al final del mes de
setembre. Els municipis del Voló (Albera, comtat de Rosselló), Cabestany
(Rosselló, comtat de Rosselló), Elna (Albera, Plana d'Illiberis,
Rosselló, comtat
de Rosselló), Argelers de la Marenda (Costa Vermella, Rosselló, comtat
de Rosselló), sumats a cinc adreces que ja funcionen a Perpinyà, ja han
acollit el fabricant de pa, croissants, tropesianes o hamburgueses, que
inaugura 7 nous magatzems cada mes al territori
francès.
A
nivell econòmic, la progressió de Marie Blachère a Catalunya del Nord
trastorna el mercat i confisca
els capitals. Després de les estacions de servei de supermercats que
han eliminat les benzineres de centre-ciutat, les grans superfícies de
bricolatge, d'esport i de reparacions automòbils que han reduït els seus
homòlegs de barri, la indústria del forn és
invencible. El seu servei ultraràpid, els seus preus incomparables, la
seva àmplia amplitud horària i el seu accés immediat gràcies a
aparcaments adjacents, són més que una competència per als forns
tradicionals. L'auguri de l'ocupació laboral, en un país
amb xifres d'atur de rècord, i la promesa de taxes per ingressar,
sedueixen els electes i les comissions encarregats d'autoritzar les
implantacions. A l'Estat francès, «Marie Blachère» recluta 800 persones cada any.
Jacobinisme econòmic
En matèria cultural, el creixement de «Marie Blachère»
elimina les diferències, segons una uniformació única al món. Aquí,
aquest empobriment identitari exclou les especialitats catalanes com les
coques, tortells, bunyetes i panellets, vinculats al calendari. Aquesta
mecànica estàndard i sense temporades fa malbé
la xarxa dels forns tradicionals i les maneres de fer del territori.
També, nous sectors dels centre-ciutats seran infal·liblement assecats.
La potent empresa, fundada a Provença el 2004 a través de la imatge
d'una fornera fictícia anomenada «Marie»,
segueix les passes de desenes de cadenes comercials. Una oferta
desarrelada produeix així entrades de ciutats idèntiques de Dunkerque a
Menton, d'Avinyó a Perpinyà. Els logos de
Weldom i
Rétif, Décathlon o
Intermarché, La Halle aux chaussures o
Boulanger, instauren un jacobinisme econòmic i paisatgístic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada