Un informe de l’Ajuntament xifra en 5 milions d’euros la despesa per la dècada de retards i incompliments
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 19/08/2018
Girona (Gironès, comtat de Girona).-
Llegim a
ARA que un infern, un malson o una mala passada. Aquest és el
resum que fan el veïnat de la zona del Parc Central de Girona a causa de
les obres del tren d’alta velocitat, que havien de durar tres anys però
que se
n’han allargat deu i encara no s’han acabat del tot. I això que, al
final, el Ministeri de Foment del Govern espanyol només ha executat una
tercera part del projecte faraònic que va prometre a la ciutat i que
incloïa l’enderroc d’un viaducte i el soterrament
del tren convencional, amb l’arribada de l’alta velocitat. Una dècada
de retards, incompliments i greuges que l’Ajuntament de Girona xifra en
més de 5 milions d’euros, sense comptar els danys morals que han patit
els veïns de més a prop de l’estació, que durant
deu anys han hagut de conviure amb centenars de tanques, camions,
grues, desperfectes, pols i soroll.
El
18 d’agost del 2008 van començar oficialment les obres per fer arribar
l’alta velocitat a Girona,
que van canviar la fesomia de la ciutat, especialment la zona de
l’estació. Aquell dia van desaparèixer del Parc Central els arbres, els
jocs infantils, les pistes de patins i bàsquet, el bar i la benzinera, i
es van convertir en tanques, grues, sorra i ciment,
molt de ciment.
Eren els passos previs abans de fer passar la tuneladora
Gerunda que, a partir del 2010, va perforar els tres quilòmetres
de túnels que travessen la ciutat de nord a sud. I tres anys més tard,
el 8 de gener del 2013, el primer tren d’alta velocitat va recórrer les
noves
vies en una inauguració fugaç amb parlaments al subsòl perquè la
superfície tenia un aspecte desolador.
El Parc Central encara estava ple de màquines i tanques, cosa que una part de la població va rebre
amb estupor i ràbia, perquè s’estrenava l’AVE sense haver
retornat aquest espai a la ciutat. I el més greu: sense haver finalitzat
totes les mesures de seguretat que requerien els cossos d’emergències.
Hi havia sortides
d’emergència sense acabar -amb escales d’obra-, no s’havia instal·lat
el sistema de comunicació de la xarxa Rescat i no hi havia una
ventilació adequada. De fet, cinc anys després, a hores d’ara, la
Generalitat no ha aprovat el
Pla d’Autoprotecció perquè encara no compleix tots els requisits de seguretat.
Una “deixadesa” en l’execució de les obres per part d’Adif
--en paraules del regidor del projecte ferroviari Carles Ribas-- que
aviat va provocar els primers incidents. El 2014 es van inundar les vies
de l’alta velocitat dues vegades en dos mesos. Primer
Adif va atribuir l’incident a un col·lapse del clavegueram per les pluges, però els tècnics de l’Ajuntament, els Bombers i el
Col·legi d’Enginyers de Camins van contradir-lo assegurant que
era culpa de la caiguda d’un petit mur de maó. El gestor
d’infraestructures va reconèixer l’error i va intentar arreglar-lo
construint un altre mur. L’Ajuntament
va advertir que no n’hi hauria prou, i dies després l’aigua va tornar a
inundar les vies. Finalment, Foment va donar l’ordre d’actuar amb rigor
i van solucionar el problema.
Deutes pendents
Adif
va
rebutjar totes les afectacions dels habitatges més pròxims a l’estació
al·legant que eren moviments propis dels edificis, cosa que els
tècnics del consistori van negar. “¿Moviments naturals del terreny en
edificis de més de 25, 30 o 40 anys? ¿Que el terreny no estava
consolidat?
Adif mentia per no assumir els costos de reparació”, afirma el
tècnic Josep Arjona, que signa l’informe de l’Ajuntament que xifra en
més de 5 milions la despesa que ha hagut d’assumir pels “retards,
incompliments i
oblits d’Adif” relacionats amb les obres de l’AVE.
Tres estacions diferents
Sense oblidar la promesa de construir una sola estació que acollís el tren d’alta velocitat, el convencional
i els autobusos, i que al final ha quedat en tres edificis diferents. I a l’edifici de l’AVE, que havia de ser provisional, hi apareixen goteres a cada episodi de pluges fortes. Un exemple de l’extensa llista de greuges
i incompliments que Foment i Adif han deixat a la ciutat al llarg dels deu anys que ha durat el viacrucis de l’alta velocitat a Girona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada