dimarts, 10 de juliol del 2018

MEMÒRIA PROLETÀRIA DEL NORD-EST: El 10 de juliol de 1872 neix a Valladolid la mestra, metgessa, periodista, republicana federal, francmaçona, lliurepensadora, espiritista, anticlerical, feminista i propagandista anarquista Belén de Sárraga Hernández

Belén de Sárraga durant una gira propagandística per Andalusia (1900)
Belén de Sárraga durant una gira propagandística per Andalusia (1900)
L’abril de 1896, Teresa Claramunt, que aleshores vivia a Camprodon, on s'havia traslladat des de Barcelona, envia des del Ripollès a un míting al local La Sepentina, al carrer Casanova de Barcelona, una carta que es llegí on protestava per les penúries que aleshores passava la també anarquista feminista Bélen Ságarra, que havia estat detinguda a causa dels estatuts de la seva associació, ja que el governador civil de Barcelona havia dit que no volia permetre a la ciutat cap mena d’organització lliurepensadora “perquè eren contràries a la moral cristiana”, però tot i això, va quedar en llibertat. En el míting, segon la crònica del periòdic La Tramontana, hi van participar la mateixa Ságarra, de l’Associació Lliurepensadora de la Dona; Palmira de Bruno; Amàlia Domingo Soler i Àngels Lopez de Ayala.  

 
Belén de Sárraga:   
El 10 de juliol de 1872 neix a Valladolid (Castella la Vella) la mestra, metgessa, periodista, republicana federal, francmaçona, lliurepensadora, espiritista, anticlerical, feminista i propagandista anarquista Belén de Sárraga Hernández, també citada Zárraga. Fou la filla primogènita de Vicente de Sárraga, militar republicà i francmaçó procedent d'una família burgesa de San Juan de Puerto Rico, i de Felisa Hernández Urgón, jove de Valladolid d'origen humil. Nasqué dos anys abans que els seus pares es decidissin a casar-se civilment.
Després de recórrer diverses ciutats peninsulars, en 1880 es traslladà amb la seva família a Puerto Rico, on conegué els seus familiars i posteriorment estudià magisteri, a instàncies del seu avi, Fernando Ascensión de Sárraga y Aguayo, director del Magisteri de l'Ensenyança Normal de San Juan de Puerto Rico.
En 1888 retornà amb la seva família a la Península i poc temps després es produí la separació matrimonial dels seus pares, fet escandalós que donà molt que parlar aleshores. En aquesta època començà a freqüentar els cercles republicans federals, on conegué Emilio Ferrero Balaguer, representant de comerç, republicà i francmaçó, amb qui en 1890 es traslladà a viure a Barcelona i en 1894 es casà. La parella tingué tres infants: Libertad, Demófilo Dantón i Víctor Volney.
Belén Sárraga de Ferrero, com era coneguda aleshores, estudià medicina a la Universitat de Barcelona, on organitzà la protesta contra la destitució d’Odón de Buen de la càtedra, arran de la seva excomunió vaticana per la publicació de l'obra Historia Natural.  Aquest francmaçó lliurepensador, igual que Cristóbal Litran, es destacà en la defensa de l’entrada de la dona en les Lògies, en comptes d’haver de pertànyer a Lògies d’Adopció, femenines completament separades i subordinades a les masculines. Només unes poques dones, a partir de 1880, eren admeses a les Lògies a de Barcelona i en les de Lleida (Segrià). En total, a finals del segle XIX les dones francmaçones al Principat de Catalunya eren menys d’un centenar. La sevillana republicana feminista Ángeles López de Ayala (1858-1926) a Madrid pertanyia a la Lògia femenina d’Adopció Amantes del Progreso, on ocupava el càrrec de Primer Vigilanta, fins a l’entorn de novembre de 1888. Posteriorment, l’abril de 1889 pertanyia a la Lògia femenina d’Adopció Hijas de los Pobres, sota els auspicis del Gran Orient Nacional d’Espanya (GONE).  I el 1894 era secretària guarda segells de la Lògia Constància,  núm. 102 del Gran Orient Espanyol (GOE),en principi solament de caire masculí, a Barcelona.
En aquesta època Belén de Ságarra llegí obres de Pierre-Joseph Proudhon, Mikhail Bakunin i Piotr Kropotkin; es declarà filla espiritual de Fransesc Pi i Margall, Eduardo Benot i Nicolás Estévanez, i de les feministes Olimpia Gouges, Madame de Stäel, George Sand i Louise Michel. També col·laborà en la revista espiritista barcelonina La Luz del Porvenir.
En 1895 fundà a València la Federació de Grups Femenins. En 1896 formà part de l'Associació de Dones Lliurepensadores de la vila de Gràcia, organització que va ser prohibida pel governador i que implicà la seva detenció.
El novembre de 1896 Belén da Ságarra s'inicià en Francmaçoneria, segons el periòdic de l’època La Antorcha Valenciana, en la Lògia «Severidad», núm. 88 del Gran Orient Ibèric (GOI) , a València (l’Horta, País Valencià), que en principi era de caire masculí. Aquest mateix 1896 dirigí el periòdic La Conciencia Libre.
També figura a la Lògia Fe, a Sevilla (Andalusia), en la Columna d’Honor del seu cens d’afiliació.
En 1907 viatja a Buenos Aires (Riu de Plata, Argentina), on representa la Lògia Capitular Virtud, de Màlaga (Andalusia), en el Congrés Universal de Lliurepensadors, on defensa els drets de la dona. S’implica en la Francmaçoneria a Buenos Aires essent membre del Suprem Consell Universal Mixt de la Federació Argentina del Dret Humà (Orde Co-maçònica). Concretament, en 1918 forma part del Consell Nacional de la Federació Argentina que es troba sota els auspicis de l’obediència Orde Co-maçònica (Dret Humà). Però el 29 de març de 1918 es decreta la seva expulsió de la Federació Argentina a causa d’haver nomenat per part seva uns càrrecs en l’obediència trobant-se aquell moment absents alguns representants del Consell Nacional i quan no tenia potestat per fer-ho.
Visità Cuba, on anà en dues ocasions en unes estades auspiciades, segons sembla, per la Gran Lògia Independent cubana.
En 1896 la seva amiga anarquista Teresa Claramunt, també lliurepensadora i maçona, vivia amb el seu marit Antoni Gurri a Camprodon (Vall de Camprodon, Ripollès) on s'havien traslladat des de Barcelona- L’abril d’aquell any envia des de Camprodon a  un míting al local La Sepentina, al carrer Casanova de Barcelona, una carta que es llegí on protestava per les penúries que aleshores passava la també anarquista feminista Bélen Ságarra, que havia estat detinguda a causa dels estatuts de la seva associació, ja que el governador civil de Barcelona havia dit que no volia permetre a la ciutat cap mena d’organització lliurepensadora “perquè eren contràries a la moral cristiana”, però tot i això, va quedar en llibertat. En el míting, segon la crònica del periòdic La Tramontana, hi van participar la mateixa Ságarra, de l’Associació Lliurepensadora de la Dona; Palmira de Bruno; Amàlia Domingo Soler i Àngels Lopez de Ayala.
En 1897 presidí l'Associació General Femenina de València. A finals de 1897 fundà a Màlaga la Federació de Societats de Resistència, que arribà a tenir 30.000 afiliats distribuïts entre 80 societats.
De bell nou a València, intervingué en campanyes i manifestacions en suport de la independència cubana i contra la monarquia.  L'agost de 1896 va ser detinguda durant una manifestació independentista i empresonada. 
Després passà a viure a Madrid (Castella la Nova), on en 1898 ingressà en el Centre Instructiu Obrer Republicà, dirigit per Eduardo Benot i on conegué els anarquistes Fermín Salvochea i Pedro Vallina, entre d'altres.
En 1899 fundà l'Associació de Dones Lliurepensadores de Maó (Menorca, Illes Balears).
Sembla que també milità, amb Teresa Claramunt, en el grup anarquista barceloní de Gràcia, fundat en 1900. Aquest mateix 1900 s'afilià al Partit Federal de Pi i Margall, primera dona que ho va fer, partit del qual va arribar a ser vicepresidenta. Entre 1900 i 1903 actuà especialment a Huelva (Andalusia), Màlaga i Còrdova (Andalusia). En 1900 creà la Societat Progressiva Femenina de Màlaga i va fer mítings amb Soledad Gustavo en suport als presos de Jérez de la Frontera (Campiña de Jérez, Cadis) en la citada ciutat i el març de l'any següent rellançà La Conciencia Libre a Màlaga. 
En 1901 defensà l'ensenyament laic en una conferència a Badajoz. En 1902, amb els Alejandro Lerroux i Rodrigo Soriano, organitzà gremis obrers i pagesos, a més de societats lliurepensadores, a Màlaga. 
A Còrdova residí amb Soledad Areales i en 1902, amb. Amalia Carvia i Areales, tornà a editar en aquesta ciutat La Conciencia Libre, publicació molt llegida en els cercles anarquistes. A Còrdova formà part de la societat llibertària «Los Amigos del Progreso» i participà activament en l'organització de sindicats obrers.
En 1902 assistí al Congrés de Lliure Pensament de Ginebra (Ginebra, Suïssa) en representació de més de vuitanta societats, sobretot malaguenyes.
En 1903 s'afilià a la Unió Republicana. El 4 de setembre de 1904 va ser condemnada a dos mesos i un dia de presó per un discurs pronunciat contra el general Camilo García de Polavieja, censurant aquest per l'afusellament del poeta, francmaçó i heroi de la independència de Filipines, José Rizal.
En 1905 va fer una conferència a Santa Cruz (Tenerife, Canàries). En 1906 representà la Lògia Capitular Virtud, de Màlaga, en el Congrés de Lliure Pensament de Buenos Aires. 
En 1907 marxà a Amèrica i s'establí a l'Uruguai, on fundà l'Associació de Dames Liberals. Entre 1908 i 1910 dirigí el periòdic El Liberal a l'Uruguai.
En 1910 assistí al Congrés Internacional Femení celebrat a l'Argentina, el qual l'anomenà presidenta honorària.
Durant els anys posteriors recorregué el continent americà (Xile, Costa Rica, Guatemala, Mèxic, Cuba, Veneçuela, Panamà, Perú, Argentina, Brasil, Puerto Rico, etc.) fent costat el sindicalisme i el feminisme i denunciant tota mena d'injustícies, com ara el desigual repartiment de la riquesa, la guerra colonial, la militarització l'ensenyament juvenil, l'explotació laboral infantil, els atemptats ecològics, la desigualtat dels fills nascuts fora del matrimoni, la doble moral, etc.
El febrer de 1913 va fer una gira per Xile (Valparaíso, Antofagasta, Concepción, Santiago, Iquique, Negreiros i Pisagua), organitzada pel moviment anarquista, que fou força reeixida: el periòdic La Razón li edità un fullet, va ser entrevistada pel diari El Mercurio de Valparaíso, es crearen centres femenins anticlericals amb el seu nom, diversos poetes (Néstor Recabarren, Salvador Barra i Máximo Silva) li dedicaren cançons, etc. En 1914 publicà a Lisboa (Portugal) El clericalismo en América. A través de un continente, sorgit arran dels seus viatges per Amèrica. Entre 1915 i 1921 residí a Buenos Aires (Argentina).
En 1915 formà part del Consell de Govern de la Federació Argentina de l’Ordre Maçònic Mixt Internacional El Dret Humà. Assolí el grau 33.
Instal·lada a Mèxic, dirigí entre 1925 i 1928 la revista mensual Rumbos Nuevos i en 1926 obtingué la nacionalitat mexicana.
En 1931, després de la proclamació de la República del 14 d’Abril, retornà a la Península. En 1933 encapçalà la candidatura republicana federal per la circumscripció electoral de Màlaga i a partir de 1936 fou membre de la Comissió Nacional del Partit Federal Ibèric (PFI).
En 1939, amb el triomf militar franquista, s'exilià a l’Estat francès i, a partir de 1942, a la Ciutat de Mèxic, on va formar part de l'«Ateneo Pi y Margall», lloc de confluència entre anarquistes i republicans federals a l'exili.
Conreà la prosa i el vers i els seus escrits es troben dispersos arreu de diferents publicacions llibertàries, com ara Adelante, El Amigo del Pueblo, El Despertar de los Trabajadores, El Obrero, El Porvenir del Obrero, La Protesta, etc.
A més de les citades, entre les seves obres podem destacar Minucias. Poesías (1902), Congreso Universal de Librepensadores de Ginebra (1903), Conferencias sociológicas y de crítica religiosa (1913), La evolución de los pueblos y las congregaciones religiosas. Conferencies (1915), La Iglesia en la política (1923), Conferencia sustentada per la eminente oradora Belén de Sárraga el domingo 4 de mayo de 1924 en el Teatro Maxim, con motivo del Homenaje a Felipe Carrillo Puerto, organizada por la Agrupación Socialista de La Habana (1924), La papisa Juana. Testimonio histórico contra el origen divino del Papado (1931) i El vicariato divino (1931).
Belén de Sárraga va morir el 10 de setembre de 1950 a la Ciutat de Mèxic  a conseqüència d'una nefritis i gairebé en la misèria. Les seves restes van ser vetllades segons el ritu funerari maçònic i posteriorment incinerades.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada