Alguns dels tòtmes, per terra |
Espanya, penjada en una canya.
Apareixen tombats a terra alguns dels
Tòtems de la Dignitat a Girona. Fa uns dies un grup unionista, amb una militant de
Ciutadans i la cara tapada, va destrossar les escultures
dedicades als independentistes empresonats i als que estan a l'exili.
Aventures i desventures d’un comediant anomenat Albert Boadella.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 02/05/2018
Girona (Gironès, comtat de Girona).-
Espanya,
penjada en una
canya. Que el Regne d'Espanya té la crisi institucional més gran des de
l'inici de la transició monàrquica en 1975 és poc discutible. A la
crisi territorial provocada per una desmesura política i judicial,
principalment, encara que també econòmica i mediàtica,
que ha posat en relleu la feblesa de la monarquia espanyola i la seva
única aposta per la repressió com a solució de qualsevol conflicte, s'ha
unit arran de la insultant sentència de
La Manada emesa per tres magistrats de l'Audiència
Provincial de Navarra un conflicte sense precedents entre la
judicatura espanyola i el govern de Mariano Rajoy. Quan a un Estat-Nació
industrialista se li trenquen les costures i implosiona en múltiples
crisis, sol
entrar en una fase de col·lapse institucional i això és el que li passa
al Regne d'Espanya en l'etapa crepuscular d'un govern incompetent fins a
la sacietat. Les paraules del ministre de Justícia, Rafael Catalá,
assenyalant directament un dels tres jutges
que van emetre la sentència de La Manada --el que va demanar l'absolució dels violadors de Pamplona-- i apuntant el
Consell General del Poder Judicial per no haver-lo apartat, ja
que "té un problema singular" i "tothom" el sap, ha situat l'òrgan
rector dels jutges literalment contra les cordes. El fet que
associacions de jutges
i fiscals hagin demanat la dimissió és gairebé anecdòtic. La va demanar
el Congrés de Diputats i allà continua i és obvi que fa temps que
Catalá hauria de ser fora de l'executiu espanyol. Entre altres coses per
la direcció governamental del
155 i l'ús fet de la fiscalia en el referèndum de l'1-O,
que un dia coneixerem amb detall, i les pressions a la justícia que
encara avui retenen a la presó una part significativa
del Govern català i han forçat la resta a prendre el camí de l'exili,
començant pel president Carles Puigdemont. No és aquest l'únic conflicte
entre el Govern espanyol i la justícia del Regne, ja que encara és viva
la defensa del ministre Montoro que no hi
havia hagut malversació al referèndum en contra del defensat pel jutge
del
Tribunal Suprem Pablo Llarena.
Però no és pel tema de
La Manada que el ministre Catalá ha de plegar del càrrec sense
perdre un minut més. Les acusacions que ha fet del jutge de Pamplona són
molt greus i el
CGPJ lluny de demanar prudència als polítics --a Espanya ningú no
té patent de cors es repeteix amb freqüència, encara que és obvi que no
és així-- el que ha de fer és obrir una investigació. I, si coneix ja
el resultat,
donar compte urgent a l'opinió pública. En complir-se sis mesos de la
proclamació de la República Catalana (27 d’octubre 2017), gairebé set de
l'1-O (ahir dimarts) i, sobretot, una mica més de quatre de les eleccions
del 21-D, cal reconèixer que la crisi provocada per la sentència de
La Manada acte ha estat un acte de demolició de l'arquitectura institucional espanyola.
Durant
molt de temps, els politòlegs han debatut incansablement sobre les
condicions que fan possible
la independència d’un país. Com que és un fet que involucra si més no
dos actors, és clar que cal mirar i analitzar no solament què fan els
partidaris de la independència per aconseguir-la, sinó també què fa
l’Estat-Nació del qual es volen separar per impedir-ho.
O bé, també, paradoxalment, per ajudar a arribar-hi, perquè la seva
actuació no és neutra i els seus errors han portat a la independència
països que encara avui no entenen per quin motiu són independents. És en
aquest context cal esmentar els casos la URSS
i de Iugoslàvia, els dos exemples més recents i paradigmàtics de
comportament erroni, van tenir un paper cabdal a l’hora d’afavorir la
independència d’allò que havien estat parts seves. Més i tot: hom pot
dir que, sense el seu comportament tan poc assenyat,
avui aquells dos Estats encara existirien, o, si més no, no haurien
perdut tant de territori. És ben sabut que quan començà la
perestroika únicament els bàltics i Armènia cercaven la
independència. Podien haver aparegut quatre estats nous i prou si la
URSS hagués entès que valia més la negociació que no pas la implosió
total, però la malaptesa
a l’hora d’atacar el problema en va crear quinze. Igualment, a
Iugoslàvia només Eslovènia i Croàcia cercaven la independència i Kossove
pretenia integrar-se a Albània. La mala traça de l’Estat n’ha fet
nàixer set, d’Estats, pràcticament tants com se’n podien
crear. Hom pot afirmar que hi ha dues maneres de gestionar un problema
independentista. A la manera dels Estats centrals o democràtics, com el
Canadà amb el Quebec i el Regne Unit de la Gran Bretanya amb Escòcia o
el
Brexit mateix. O bé a la manera dels Estats perifèrics com la
URSS i Iugoslàvia. En els primers, s’isola el problema i se’n cerca una
solució democràtica. Per exemple, si el problema és Escòcia, aleshores
no s’hi barreja
Irlanda, ni Gal·les ni l’existència mateixa del Regne Unit. No es posa
en qüestió el tot per la pretensió d’una part. I aleshores s’hi parla,
s’hi negocia i es vota. Això, ho hauria pogut fer anys ha l’Estat
espanyol amb Catalunya, però és ben evident que
no ho féu. I per això els paral·lelismes amb la vella URSS i Iugoslàvia
són cada volta més evidents. El “problema català” ja ha esdevingut el
“problema espanyol”. L’explosiu nacionalisme espanyol ha impregnat
completament el seu Estat i, tal com va passar
a la URSS i a Iugoslàvia, no tan solament ha deixat via lliure al
supremacisme i ha aguditzat el conflicte en compte de solucionar-lo,
sinó que ell mateix va propiciant que es reprodueixi un problema que era
un litigi territorial concret. I, com a exemple
ben clar, només cal mirar la portada del diari
El País de dilluns: “El PP i
Cs veuen una agenda oculta en els governs de la Comunitat
Valenciana, Navarra i les Balears per a seguir els mateixos passos del
procés”. Sumeu a la llista dels enemics (“agenda oculta” és un clàssic
per a definir qualsevol enemic) el País Basc i Catalunya,
Galícia fins i tot. Espanya, si més no, ja es veu a ella mateixa com es
veien anys enrere Iugoslàvia o la URSS.
Apareixen tombats a terra alguns dels Tòtems de la Dignitat
a Girona
Llegim en la premsa convencional gironina que alguns dels
Tòtems de la Dignitat que hi ha instal·lats a la Gran Via de
Jaume I de Girona han aparegut tirats per terra. Aquests objectes estan
dedicats als independentistes empresonats i als que estan a l'exili. És
el segon
matí que algunes d'aquestes escultures apareixen tombades.
Fa uns dies, els tòtems van acabar destrossats per l'acció d'un grup d'almenys cinc persones que
van actuar amb ganivets i la cara tapada. Destacà una militant de
Ciutadans. Aquest tipus d'atac ja s'havia produït dies entera a
l'anterior ubicació, la plaça de la Independència. Actualment, estan
situats a la seu de la Generalitat, just davant de la comissaria dels
Mossos d'Esquadra. Després de l'atac i de les identificacions
policials, l'ANC va recuperar sis dels retrats i té previst reposar-los tots.
Aventures i desventures d’un comediant anomenat Albert Boadella
Llegim a
ARIET.CAT una ressenya sobre Albert Boadella. "En
el año 78 vine a esta casa, que entonces no estaba tan crecida, para
hacer todo
lo contrario de lo que vengo a hacer ahora. Venía a denunciar España
por falta de libertad de expresión, puesto que había sido encarcelado.
Porque existía una ley que permitía a los militares juzgar a un civil
por injurias al ejército. Fui juzgado por esta
ley por una obra que se llamaba La Torna sobre una ejecución que hubo
en el año 74. Como vi que la petición fiscal era alta, decidí escapar de
la cárcel y pasé al exilio. Una de las primeras cosas que hice fue
venir aquí a denunciar esta falta de libertad
de expresión. Hoy vengo orgullosamente por todo lo contrario.
Orgullosamente, porque vengo de una nación que ahora es un ejemplo de
libertad, de democracia. Un ejemplo mundial".
Paraules d’Albert Boadella. El 22 de març l’exdirector de
Els Joglars visita el Parlament Europeu acompanyat de diversos membres de la plataforma
Tabàrnia. En un auditori ple a vessar de persones que li riuen
les gràcies, el dramaturg es mofa de l’independentisme i exposa les
tesis més reaccionaries del nacionalisme espanyol. El discurs el podria
firmar fins
i tot Falange Española. Boadella rebutja qualsevol
temptativa de diàleg amb els 2 milions de persones que van votar
partits independentistes en les últimes eleccions autonòmiques:
"¿Diálogo? ¿Con quien? No hay que dialogar. El estado no puede rebajarse a dialogar con delincuentes." Des del
seu punt de vista l’independentisme
és
"un
delirio", "un virus", "una epidemia que requiere terapias de choque: la
cárcel". "Hay dos generaciones contaminadas en el odio hacia todo lo
español",
assegura el dramaturg
.
Gir ideològic espectacular
El
gir ideològic és espectacular. Si durant la transició monàrquica
espanyola Boadella era el símbol
dels valors democràtics antifranquistes, quaranta anys després s’ha
convertit en el portaveu del neofeixisme espanyol. El seu discurs és
calcat al de
Ciutadans. "Una de las formas de acabar con lo que sucede en Cataluña es cerrar
TV3 y todas las televisiones de la Generalitat",
diu Boadella. Per defensar la seva posició, menteix de la forma més desvergonyida:
"¿Cómo es posible que hoy en Cataluña no se pueda aprender el español en la escuela?". La
seva proposta política
és un oxímoron: "El estado debe imponer la democracia".
Com s’explica aquesta transformació? Quina classe de mecanisme psicològic ha permès aquest viatge al cor de l’autoritarisme?
Les
persones que van tractar Boadella durant la denominada transició
recorden que, ja aleshores,
les seves conviccions no eren gaire fermes. El compromís era feble,
fruit de les circumstàncies i sobretot de la relació amb la resta de
membres de
Els Joglars. La persecució política per la representació de
La Torna, una obra inspirada en Heinz Chez, un pres comú que va
ser executat el mateix dia que el company Salvador Puig Antich, divideix
la companyia i posa en evidència la naturalesa voluble de Boadella.
La Torna
havia despertat el fantasma del dictador, mort dos anys endarrere, i
Els Joglars s’enfrontaven a un consell de guerra per injúries a
l’Exèrcit espanyol. Mentre actors i actrius es bolcaven en una intensa
campanya per la llibertat d’expressió, Boadella amagava al cap sota
l’ala i buscava la manera de fer-se perdonar pels
militars. L’estratègia de defensa era increïblement mesquina. A través
d’un advocat proper al règim franquista, Federico Valenciano, que havia
participat activament en la repressió de postguerra, Boadella es
desentenia de l’obra i traslladava la responsabilitat
als seus companys, Ferran Rañé, Elisa Crehuet, Myriam de Maeztu, Gabi
Renom, Andreu Solsona i Arnau Vilardebò, que se n'havien declarat
coautors. En els escrits de defensa el dramaturg negava haver assistit a
les representacions conflictives, prometia desmuntar
l’espectacle que havia fet enfadar l’Autoritat Militar, reconeixia que
l’obra era desafortunada i culpava la resta de membres de
Els Joglars de les suposades injúries.
La
campanya per la llibertat d’expressió, la més important que hi ha hagut
a l’Estat espanyol en
els últims 40 anys, molestava Boadella. Les assemblees multitudinàries,
els concerts, les manifestacions, les mostres de suport
internacional... Tot això interferia en l’estratègia de la defensa. Per
una vegada, Boadella no volia enrenou, sinó silenci, discreció,
compostura. Després d’escapar-se de la presó des de l’hospital, on
havia estat tancat a l’espera del consell de guerra, va fer-se fonedís.
Mentre els seus companys assumien els costos personals del compromís
polític, ell boicotejava la campanya antirepresiva.
No hi volia tenir res a veure. "Saps per què estan a la presó aquells
imbècils?", li va etzibar a Ferran Rañé quan es van trobar a l’exili.
Tal
com va fer al Parlament Europeu, a Boadella li agrada presentar-se com
un heroi que va lluitar
per la llibertat d'expressió. De seguida que li posen una càmera al
davant, infla el pit i es vanta del seu passat antifranquista. Però això
és tan sols una projecció de la seva ment fantasiosa. Si
La Torna ha esdevingut una obra emblemàtica del teatre català no
ha estat gràcies a ell, sinó gràcies a la lluita de la resta de membres
de
Els Joglars. Si la companyia hagués adoptat l'estratègia de Boadella,
La Torna hauria passat a la història sense pena ni glòria. "Una
de les característiques de l'Albert és que és un covard. Un covard
d'aquells a qui els agrada tirar una pedra fent veure que l'ha tirada un
altre. Ell
fa brometes d'aquestes que tampoc el comprometen, com anar a ballar
Waterloo", diu Andreu Solsona.
Si durant la transició Boadella feia mans i mànigues per repartir responsabilitats en la creació
de La Torna, als anys 90, quan l'Exèrcit espanyol ja havia
perdut la capacitat de jutjar civils, canvia radicalment de discurs i
s'atribueix tot el mèrit artístic. Sense consultar-ho amb ningú,
s'apropia de l'obra
i munta un nou espectacle amb finalitats comercials:
La torna de la Torna. Els antics membres de
Els Joglars s'enfaden de mala manera. "Agafa l'obra, la registra com a pròpia i fa una adaptació pel
Romea. A mi si m'arriba a venir el Boadella i em diu: 'Em deixeu
fer-la?' Jo li hagués dit: 'Fes el que vulguis'. Però que faci això
sense dir res... Home, nen, no! No hi ha dret!", diu Arnau Vilardebò. El
conflicte
per l'autoria de La Torna va acabar als tribunals que, "albergando serias dudas fácticas y jurídicas",
van donar la raó al dramaturg.
"Davant les càmeres és capaç de dir cinquanta mil mentides"
Si
en el caràcter de Boadella hi ha alguna cosa sòlida, ferma i constant,
aquesta és la necessitat
de cridar l'atenció. No hi ha res que el molesti tant com passar
desapercebut. Fins i tot en les circumstàncies més banals i quotidianes
s'ha de fer notar. "Ell té la necessitat de ser el centre d'atenció i
d'escandalitzar a la gent. 'Què ha fet, l'Albert?'
Això li encanta", diu Solsona. L'egocentrisme, aquest defecte tan estès
en l'àmbit teatral i que en el cas de Boadella agafa proporcions
descomunals, probablement explica el trasllat a Madrid. Boadella
necessita aplaudiments, vinguin d'on vinguin. "Quan a
Catalunya, no perquè hi hagués boicot, no agraden els seus espectacles,
comença a dir que li estan fent boicot. I llavors se'n va a Madrid a
fer carrera. De seguida el van entrevistar al diari
ABC, li van fer la cort... Ell s'estava buscant la plaça i la va aconseguir. Al final va aconseguir dirigir els teatres del
Canal amb l'Esperanza Aguirre", explica Vilardebò. La virulència
del seu anticatalanisme és, en certa manera, fruit d’aquesta necessitat
gairebé patològica de cridar l'atenció: "Si diu una cosa mitjanament
coherent,
no escandalitza a ningú. L'ha de dir grossa perquè l'endemà sigui un
titular. En aquest terreny ell se sent molt còmode. Ha adoptat aquest
paper d'anticatalanisme", diu Solsona.
Per
sortir als diaris, Boadella és capaç de fer qualsevol cosa. Això ho
saben molt bé a Jafre de
Ter (Baix Ter, Baix Empordà, comtat d’Empúries), el poble de pagès on
viu des de fa més de 30 anys i on suposadament l'assetgen per la seva
ideologia. "En persona és normal, com qualsevol altre, però davant les
càmeres és capaç de dir cinquanta mil mentides",
diu un dels veïns, que ho exemplifica de la següent manera: "Una
vegada, per la
tele, li van preguntar si era del Barça o del Madrid. Ell va dir:
'Jo sóc del Jafre. Sóc soci protector del Jafre'. Soci protector, va
dir. Jo llavors era president del Club i cada any l'havia de perseguir
perquè em pagués les quotes". "Al principi li encantava
Jafre, en deia meravelles. El restaurant, el paisatge... Ara tot són
problemes", diu una altra veïna.
Fa un parell d’anys algú va tallar tres xiprers que Boadella havia plantat a l’exterior de la seva
finca. La primera notícia va aparèixer en el digital d'ultradreta Libertad Digital.
L’alcaldessa de Jafre, Núria Berga, desconeix la identitat de les persones que van cometre la
gamberrada i diu que segurament són gent de fora del poble. Al
local social, en canvi, s’hi escolta una teoria molt diferent. Segons
diuen, Boadella hauria contractar un jardiner perquè li tallés els
xiprers. Després,
veient l’enrenou mediàtic, se n’hauria sentit culpable i ho hauria
confessat a l’Ajuntament. "Està confirmat", diu amb rotunditat la
cambrera del local social. Sigui com sigui, Boadella ja n’ha tret
rendiment escènic. Va presentar-se com a víctima d’una persecució
política i, al lloc on hi havia els arbres, hi va posar un cartell que
diu ‘El fossar dels xiprers’. Tant si les amenaces són reals com si són
imaginàries, és probable que Boadella visqui amb por, atès que a casa hi
té armes de foc i no està aficionat a la
caça.
Les
persones que el coneixen asseguren que, per desmuntar Boadella, n’hi ha
prou amb ignorar-lo.
No hi ha res que li faci més ràbia. Parlar d’ell, ni que sigui per
posar de manifest les seves incoherències, l’enforteix. Solsona ho
resumeix amb una metàfora zoològica: "Als porcs, tu els hi tires merda, i
s'engreixen. L'Albert també és això. Només que parlis
d'ell, l'engreixes. Si no parlen d'ell, pateix". La teoria deu ser
certa. El problema és que, gràcies a la virulència del seu
anticatalanisme, Boadella ha trobat la manera de captar sempre l’atenció
de la premsa. Els mitjans espanyolistes adoren aquest personatge
bufonesc que es presenta al mateix temps com a resistent unionista i
com a víctima de l’independentisme. Cal assumir-ho: el president de
Tabàrnia seguirà ocupant portades durant molt de temps. "En una
pel·lícula, el dolent és el que té més crèdit. I ell està disposat a ser
el dolent de la pel·lícula", diu Solsona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada