L'Associació Defensem el Tren de l'Empordà considera un èxit dels usuaris i posen en valor "la intensa lluita" que han mantingut durant aquest temps
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 08/07/2017
Portbou (Mar d’Amunt, Albera marítima, Alt Empordà, comtat de Peralada).-
Segons l’Agència Catalana de Notícies el tren de nit que uneix París amb Barcelona ha tornat a transportar usuaris aquest dissabte, vuit mesos després que el Govern francès suprimís el servei. Es tracta d'un tren important especialment per a viatgers transfronterers que s'havien quedat sense cap transport ferroviari durant tot el matí. Per això han celebrat la represa del servei amb una concentració a Portbou (Mar d’Amunt, Albera marítima, Alt Empordà, comtat de Peralada) on han participat un centenar de persones.
ES DEMANA QUE ELSERVEI SIGUI DIARI
L'acte però, també ha servit per reclamar que no es quedi només en els caps de setmana i en la temporada d'estiu, sinó que sigui diari. El president de l'Associació Defensem el tren de l'Empordà , Josep Maria Loste, assegura que haver recuperat el servei "és una victòria" aconseguida gràcies a la "intensa lluita" que han mantingut. Loste però, assegura que calen més freqüències i que seguiran insistint.
La ruta París-Barcelona amb tren de nit torna a funcionar. Això sí, només ho fa els caps de setmana i durant la temporada d'estiu. Es tracta d'una ruta especialment necessària per als veïns que viuen en localitats transfrontereres com Cervera de la Marenda o Portbou. De fet, han estat aquests ciutadans els que més s'han alegrat de l'arribada del ferrocarril. Josep Maria Loste, explica que "era molt necessari" recuperar un servei que qualifica com "imprescindible" pels veïns de la contrada. Loste ha lamentat que siguin els "grans oblidats" de Madrid i París i reivindica la lluita que han fet durant els vuit mesos que el servei ha estat suspès. Amb tot, el president de l'associació ha qualificat el retorn del tren de nit com "el començament d'una lluita" per reivindicar un servei diari durant tot l'any i el reclam d'una nova línia Narbona-Barcelona.
Des de que el desembre es va tancar la línia, els veïns de les localitats transfrontereres de l’Albera marítima no tenen servei de tren fins quarts de dotze del migdia, el que, segons Loste, provoca importants maldecaps als ciutadans per la seva vida diària. "Hem de tenir en compte que hi ha gent que viu a la part francesa i treballa a Catalunya, o que porta els nens a la guarderia de Portbou", denuncia.
EL TGV NO ÉS UNA SOLUCIÓ
Loste ha deixat clar que la connexió entre París i Barcelona amb el Tren d'Alta Velocitat (TAV) "no soluciona els problemes" per territoris transfronterers. A més, el president de l'associació recorda que es tracta d'un servei "al que no tothom pot accedir-hi".
Per Loste el més adient seria crear una línia nova de mitjana distància que connectés Narbona amb Barcelona. "Seria la millor manera de donar servei a tot el territori", ha reblat.
10 PUNTS DE DEFENSEM EL TREN DE L’EMPORDÀ
Des de Defensem el Trem de L’Empordà es vol posar de manifest que aquesta jornada també és per reivindicar els deu punts fonamentals per millorar lles línies R11 i RG1, per aquesta raó volem recordar que aquestes reivindicacions concretes passarien per aquests següents10 punts fonamentals.
1/. Manteniment de la via i reforç de la infraestructura en general: revisar i arranjar els punts negres de la xarxa de la línia R11, sobretot entre Portbou i Maçanet Maçanes, ( amb especial incidència en el punt negre del pont de Colera).
2/.Calen millores urgents a l’estació de Portbou. Elevació de les andanes i millorar els accessos. Per altra banda, cal prendre’s seriosament la qüestió del soterrament de l’estació de Figueres. És necessari assegurar un soterrament com cal, per tal de “blindar” la peça fonamental de la línies R11 i RG1 a l’Alt Empordà.
3/. Interconnexions ferroviàries entre Portbou i Cervera de la Marenda. Més trens de la SNCF han/haurien d’arribar a Portbou i més trens de la RENFE han/haurien d’arribar a Cervera de la Marenda. Que es permeti els retorns dels trens amb viatgers. Cal abolir la normativa “demodé” de 1864 (del segle XIX) que impedeix que els retorns dels trens puguin aceptar viatgers. Cal superar definitivament, amb molta voluntat política, l’actual “indignitat” de les interconnexions entre Portbou i Cervera, per tal d’articular un tren lleuger, de proximitat, entre Narbona-Perpinyà-Cervera-Portbou-Figueres-Girona-Barcelona, que aportés un servei de qualitat, d’inclusió social i d’equilibri territorial.
4/.Més intermodalitat i coordinació entre el tren convencional i el bus. Entre Llançà i el Port de la Selva; entre Vilajuïga amb la badia de Roses; i a Figueres amb Roses i Olot.
5/. Què en el trens entre Figueres i Cervera de la Marenda, el trens M.D. (mitja distància) també s’aturin a les estacions de Vilajuïga i Colera.
6/.Cal activar un bus alternatiu entre Portbou i Cervera i viceversa en cas de conflictes socials i/o problemes tècnics .Què mai es trenqui la interconnexió entre Portbou i Cervera de la Marenda.
7/. Coordinació amb els horaris entre RENFE i la SNCF i la conselleria de Territori i Sostenibilitat del govern català i la Regió d’Occitània.
8/. Més freqüència de trens.Sobretot, fer possible que més trens de la línai RG1 arribin fins a Portbou/Cervera de la Marenda.
9/. Actualment el bitllet del tren convencinal és massa car. .Cal incentivar, més i millor, els diferents abonaments (Bono 10, mensual i trimestral) i que els bitllets d’ananda i tornada tornia a gaudir d’una reducció entre el 10% i el 25%). Començar a estudir -a mig termini- el sistema del “tren a 1 euro” per internet, tal com existeix a la Catalunya Nord i , en general, a la regió d’Occitània.
10/. Cal molta més voluntat política favor del tren convencional, i d’unes línies, la R11 i el tram gironí de la RG1, molt estratègiques i transfrontereres, ja que en l’actualitat es troben força desaprofitades i abandonades. És guanyar viatgers cap a la mobilitat sostenible del tren convencional i incentivar, més i millor, el turisme de la zona amb el tren convencional.
En síntesi, aquests serien els 10 punts mínims, ja que se’n podrien afegir alguns més i ampliar-ne d’altres. Així, per exemple, el punt 4 es podria ampliar en el sentit que hauria de ser possible -amb una relativa poca inversió- que l’estació de Vilajuïga esdevingués un “hub de la mobilitat sostenible” dels municipis de la Badia de Roses, és a dir, de Garriguella, Perelada, Vilajüiga , Pau, Palau Saverdera , Pedret i Marçà, Roses i Castelló d’Empúries. De la mateixa manera, sobre el punt 10, els trens de la línia RG1 que arriben fins a Portbou, també haurien d’arribar fins a Cervera de la Marenda. Lògicament, tot això passa -necessàriament- per més voluntat política envers el ferrocarril convencional de proximitat i -molt important- acceptar i entendre clarament que la línia R11 i el tram gironí de la línia RG1 són dues infraestructures extremadament importants i estratègiques per a la mobilitat sostenible, el turisme i l’economia -en general- de les comarques gironines i, per extensió, de tot Catalunya en el seu conjunt.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada