El
grup municipal d'ERC de Figueres es pronuncia demanant que el
soterrament de les vies ferroviàries convencionals sigui vist com una
prioritat a la ciutat.
El PSC de Figueres lamenta que es culpi l'antic govern de no soterrar les vies del tren.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 11/05/2017
Figueres/Portbou (Alt Empordà).-
La Plataforma
Defensem el Tren de l’Empordà en un comunicat posa sobre la taula 10
punts fonamentals per millorar el tren de l’Empordà de la R11 i la RG1.
La Plataforma afirma que “és ben conegut per l’opinió pública i els
diferents usuaris que el tren convencional, el tren de l’Empordà i,
en general el tram gironí de la R11 i RG1 entre Maçanet de la
Selva i Cervera de la Marenda -molt especialment el sector entre
Figueres i Cervera de la Marenda- necessita una millora, una
modernització i una posada a punt, per tal de treure’n més
rendiment i donar un servei més digne per a tot el conjunt del
territori. També cal una millora de les estacions, especialment, a
Portbou, i, molt important, poder garantir definitivament el
soterrament de l’estació del centre de Figueres Tot això passaria
per aquests següents 10 punts fonamentals.”
Aquest punt són:
“1/.
Manteniment de la via i reforç de la infraestructura en general:
revisar i arranjar els punts negres de la xarxa de la línia R11,
sobretot entre Portbou i Maçanet - Maçanes, amb especial incidència
en el punt negre del pont de Colera.
2/.Calen
millores urgents a l’estació de Portbou. Elevació de les andanes i
millorar els accessos. Per altra banda, cal prendre’s seriosament la
qüestió del soterrament de l’estació de Figueres. És necessari
assegurar un soterrament com cal, per tal de “blindar” la peça
fonamental de la línies R11 i RG1 a l’Alt Empordà.
3/.
Interconnexions ferroviàries entre Portbou i Cervera de la Marenda. Més
trens de la SNCF han/haurien d’arribar a Portbou i més trens de la
RENFE han/haurien d’arribar a Cervera de la Marenda. Que es permeti els
retorns dels trens amb viatgers. Cal abolir la normativa ‘demodé’ de
1864 --del segle XIX-- que impedeix que els retorns dels trens puguin
acceptar viatgers. Cal superar definitivament, amb molta voluntat
política, l’actual “indignitat” de les interconnexions entre Portbou i
Cervera, per tal d’articular un tren lleuger, de proximitat, entre
Narbona/Perpinyà/Cervera/Portbou/Figueres/Girona/Barcelona, que aportés
un servei de qualitat, d’inclusió social i d’equilibri territorial.
4/.Més
intermodalitat i coordinació entre el tren convencional i el bus. Entre
Llançà i el Port de la Selva; entre Vilajuïga amb la badia de Roses; i a
Figueres amb Roses i Olot.
5/.
Què en el trens entre Figueres i Cervera de la Marenda, el trens M.D.
(mitja distància) també s’aturin a les estacions de Vilajuïga i Colera.
6/.Cal
activar un bus alternatiu entre Portbou i Cervera i viceversa en cas de
conflictes socials i/o problemes tècnics. Què mai es trenqui la
interconnexió entre Portbou i Cervera de la Marenda.
7/.
Coordinació amb els horaris entre RENFE i la SNCF i la conselleria de
Territori i Sostenibilitat del Govern català i la Regió d’Occitània.
8/.
Més freqüència de trens. Sobretot, fer possible que més trens de la
línia RG1 arribin fins a Portbou/Cervera de la Marenda.
9/.
Actualment el bitllet del tren convencional és massa car. Cal
incentivar, més i millor, els diferents abonaments (Bono 10, mensual i
trimestral) i que els bitllets d’anada i tornada torni a gaudir d’una
reducció entre el 10% i el 25%. Començar a estudiar --a mig termini--
el sistema del ‘tren a 1 euro’ per Internet, tal com existeix a la
Catalunya Nord i, en general, a la regió d’Occitània.
10/.
Cal molta més voluntat política favor del tren convencional, i d’unes
línies, la R11 i el tram gironí de la RG1, molt estratègiques i de caire
transfronter, ja que en l’actualitat es troben força desaprofitades i
abandonades. És guanyar viatgers cap a la mobilitat sostenible del tren
convencional i incentivar, més i millor, el turisme de la zona amb el
tren convencional.”
La
Plataforma conclou que, en síntesi, aquests són “els 10 punts mínims,
ja que se’n podrien afegir alguns més i ampliar-ne d’altres. Així,
per exemple, el punt 4 es podria ampliar en el sentit que hauria de
ser possible --amb una relativa poca inversió-- que l’estació de
Vilajuïga esdevingués un “hub de la mobilitat sostenible” dels
municipis de la Badia de Roses, és a dir, de Garriguella, Peralada,
Vilajuïga, Pau, Palau-saverdera, Pedret i Marçà, Roses i Castelló
d’Empúries. De la mateixa manera, sobre el punt 10, els trens de la
línia RG1 que arriben fins a Portbou, també haurien d’arribar fins a
Cervera de la Marenda. Lògicament, tot això passa --necessàriament-- per
més voluntat política envers el ferrocarril convencional de proximitat
i --molt important-- acceptar i entendre clarament que la línia R11 i
el tram gironí de la línia RG1 són dues infraestructures extremadament
importants i estratègiques per a la mobilitat sostenible, el turisme i
l’economia --en general-- de les comarques gironines i, per extensió,
de tot Catalunya en el seu conjunt.
POLÈMICA SOBRE EL SOTERRAMENT FALLIT DE LES VIES A FIGUERES
Llegim
en la premsa convencional comarcal que es declaracions de l'alcaldessa
de Figueres (Alt Empordà) pel PDeCAT, Marta Felip Torres, en referència
al soterrament de les vies del tren convencional han provocat la reacció
d'alguns dels grups de l'oposició municipal figuerenca.
EL PSC ES DEFENSA DE MARTA FELIP
El
PSC de Figueres va fer públic un comunicat on «lamenta profundament i
considera molt injustes les paraules de l'alcaldessa, en les quals,
arran de la negativa del Ministeri de Foment de no soterrar les vies,
culpa el govern municipal socialista, que va presidir Joan Armangué,
d'haver impedit el soterrament de la línia per la seva gestió errònia
del projecte, que havia de negociar amb les administracions implicades».
ERC CONSIDERA PRIORITARI SOTERRAR LES VIES DEL TREN I PORTA UNA MOCIÓ
Una
altra de les formacions que va voler donar resposta a les paraules de
Felip va ser ERC, denunciant que «si no s'ha avançat, és perquè ni el
govern de Santi Vila ni el de Marta Felip no ho han considerat una
prioritat». La portaveu, Agnès Lladó, va afegir que portarien una moció
al pròxim ple municipal per donar suport a aquesta causa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada