Analitzem amb dades dos possibles escenaris: què
pot passar si es manté l'actual nombre d'efectius policials a Catalunya?
I en cas que el govern espanyol ordenés la intervenció de totes les
unitats operatives arreu de l'Estat de la Guàrdia Civil i el CNP?
La consulta del 9 de novembre de 2014 va acabar sent tolerada pel Govern de l'Estat malgrat que el Tribunal Constitucional havia decretat que no es podia celebrar. |
DIRECTA 29/03/2017
Jesús Rodríguez
"Els Mossos d'Esquadra no ho poden fer. Els
Mossos d'Esquadra poden aturar 500 persones, en poden aturar 1.000 o en
poden aturar 2.000, però no 2 milions. I la Guàrdia Civil, tampoc". Són
paraules d'Artur Mas, pronunciades el 3 de febrer de 2017, a preguntes
de la periodista Mònica Terribas en el programa El Matí de Catalunya
Ràdio. L'afirmació no és menor venint de qui ve, el màxim responsable
polític de la policia catalana en el període 2010-2016. Cal recordar que
Mas va ordenar i supervisar el més gran dispositiu policial en ordre
públic de la història dels Mossos d'Esquadra: el que va envoltar el
Parlament de Catalunya el 15 de juny de 2011 per tal d'aturar les
indignades del 15-M. Va estar integrat per més de 1.500 efectius,
distribuïts en tres torns d'actuació. Les paraules de Mas del 3 de
febrer van ser en resposta a la pregunta de Terribas sobre una suposada
ordre judicial que impedís la celebració d'un eventual referèndum sobre
la independència de Catalunya. És raonable afirmar que els cossos i
forces de seguretat a Catalunya no tenen capacitat suficient per aturar
una acció de desobediència civil massiva destinada a protegir les urnes?
Analitzem-ho amb dades.
El full de ruta de Junts pel Sí preveu
l'aprovació d'una llei de transitorietat jurídica que ha de donar
cobertura legal a la celebració del referèndum durant la segona quinzena
del mes de setembre del 2017. Un cop el Parlament de Catalunya l'aprovi
per procediment d'urgència, molt previsiblement se succeiran una cadena
d'impugnacions davant del Tribunal Constitucional, amb les conseqüents
suspensions de les decisions del Govern i del Parlament català, i un
posterior escenari de desobediència de facto per poder consumar la
celebració del referèndum. En aquesta etapa final prèvia a la
col·locació de les urnes –segona quinzena d'agost i mes de setembre– és
quan s'esgrimiran les amenaces més directes d'aplicació de la força, i
és també quan les entitats sobiranistes i la Generalitat preveuen cridar
a la ciutadania a sortir als carrers.
La retirada de competències dels departaments
d'Interior i Ensenyament, o la suspensió de l'autonomia de Catalunya per
part del Govern espanyol són escenaris possibles; més difícil seria
l'aplicació de l'Estat d'alarma, d'excepció o de setge, que permetria el
desplegament de forces militars en territori català. Si ens quedem en
l'escenari de suspensió de l'autogovern i mesures repressives limitades a
l'actuació policial, tindria un paper determinant el comportament de la
gent. En cas d'imposició de la força –no militar–, què farien els prop
de dos milions de persones que en major o menor mesura han participat en
les mobilitzacions sobiranistes dels últims sis anys a Catalunya?
EL FACTOR DE LA MOBILITZACIÓ POPULAR
Un president, Carles Puigdemont, parapetat amb el
seu equip al Palau de la Generalitat podria ser destituït del càrrec
amb facilitat. Amb tan sols la presència de la unitat E-4 de la Brigada
Mòbil dels Mossos d'Esquadra –formada per set furgonetes i cinquanta
agents– o de la unitat UBA del GRS-4 de la Guàrdia Civil –amb una
dotació equivalent d'antiavalots i amb seu a Sant Andreu de la Barca–
n'hi hauria prou per entrar a la històrica sala Oïdors de Comptes –on es
troba el despatx presidencial–, fer fora a Puigdemont i posar-hi en el
seu lloc a l'actual delegat del govern espanyol a Catalunya, Enric Millo
(PP). Tres quarts del mateix podria passar al Parlament de Catalunya si
la gent no sortís als carrers. Substituïm la foto en soledat dels
representants polítics a Palau i al Parlament per una imatge de milers
de persones envoltant els edificis, protegint la distribució de les
urnes arreu de Catalunya i esperant l'obertura de col·legis electorals
l'últim diumenge de setembre del 2017. Quina dotació policial seria
necessària per executar les ordres de suspensió de l'autonomia i impedir
el referèndum en cas de desobediència civil massiva?
En uns comicis autonòmics ordinaris, el
desplegament electoral en territori català abasta fins al més petit dels
municipis de les 41 comarques. A les eleccions de l'any 2015 es van
establir 2.702 col·legis electorals ,que sumaven 8.107 meses. Per
demarcacions electorals, a Barcelona hi havia 1.609 col·legis; a Girona,
399; a Lleida, 321, i a Tarragona, 373. En els comicis del 2010 i el
2012 les xifres van ser molt semblants. El control d'accés a tots
aquests edificis –així com als centres neuràlgics de coordinació– seria
imprescindible per fer efectiva la prohibició del referèndum. Si no
contemplem la imposició de l'Estat de setge i el desplegament militar
que se'n derivaria, les mesures repressives haurien de ser executades
per unitats policials d'ordre públic. En un primer moment el govern i
els tribunals espanyols ordenarien la intervenció dels Mossos
d'Esquadra; s'hi podrien sumar, en una segona fase, les unitats
especials de la Guàrdia Civil i el Cos Nacional de Policia espanyola.
Quantifiquem els seus efectius i comparem-los amb el volum de la
previsible mobilització ciutadana.
GUÀRDIA CIVIL I COS NACIONAL DE POLICIA ENTREN EN JOC
A Catalunya actualment hi ha 17.000 agents dels
Mossos d'Esquadra, però tan sols 1.600 d'aquests tenen funcions d'ordre
públic, és a dir, estan equipats i entrenats per aquest tipus
d'actuacions. S'agrupen en dues grans unitats especialitzades: Brigada
Mòbil (Brimo) i Àrees Regionals de Recursos Operatius (ARRO). La Brimo
suma 550 antiavalots i té la seva seu central a l'edifici Egara de
Sabadell. Les ARRO estan distribuïdes pel territori i tenen seu a les
nou regions policials en què s'ha dividit Catalunya: Terres de l'Ebre,
Camp de Tarragona, Ponent, Pirineu Occidental, Central, Girona,
Metropolitana Sud, Metropolitana Nord i Barcelona. Aquests segons, en
conjunt sumen 1.050 efectius, un centenar llarg de mitjana per unitat,
excepte a la comissaria de Torras i Bages de la capital catalana, on hi
són adscrits 220 agents. L'equip mínim d'intervenció en un incident
d'ordre públic està estimat en una cinquantena d'antiavalots –tal com es
concreta a l'informe La gestió de l'ordre públic a Catalunya, elaborat
per la Generalitat l'any 2013–, és a dir, una unitat de set furgonetes
amb un sotsinspector, dos sergents, set caporals, i una quarantena
d'agents.
Es calcula que aquest és el dispositiu necessari
per perimetrar els accessos d'un edifici i procedir a la retirada de les
persones que ofereixin resistència pacífica –mitjançant la tècnica
d'arrencar cebes– que s'hagin assegut a les seves portes, un dels
escenaris possibles el dia del referèndum. A les unitats dels Mossos
d'Esquadra caldria sumar-hi els 400 efectius del GRS-4 de la Guàrdia
Civil destinats a Catalunya i els 300 efectius de la UIP-II del Cos
Nacional de Policia, que des de fa dos anys s'allotgen en hotels de
l'Alt Maresme. És a dir, la suma dels tres cossos policials situa en
2.300 el nombre d'efectius d'ordre públic que podrien participar en
l'evacuació dels col·legis electorals. Si dividim aquesta xifra per
cinquanta –el nombre d'agents necessaris per cadascun dels operatius–
comprovem que només es podria materialitzar el precinte de 46 dels 2.702
col·legis electorals oberts. Només un 1,7% de les dependències serien
precintades, i els mateixos efectius policials s'hi haurien de quedar
durant tota la jornada electoral, no hi podria haver un segon torn que
els rellevés.
EL PITJOR DELS ESCENARIS
Situem-nos en un escenari de major
conflictivitat. Mariano Rajoy vol fer una demostració de força, i ordena
la intervenció a Catalunya de totes les unitats d'ordre públic de la
Guàrdia Civil i el Cos Nacional de Policia espanyola; una actuació
logísticament complexa –allotjament i manutenció– i que deixaria la
rereguarda sense cap efectiu. Molt arriscat tenint en compte les més que
probables mobilitzacions solidàries que es podrien desfermar al País
Valencià, el País Basc, Galícia o les illes Balears, o les no
descartades a Madrid i Andalusia. Les set GRS (Grup Rural de Seguretat)
de la Guàrdia Civil sumen 2.800 antiavalots –400 per grup–, als que
caldria sumar l'esquadró de Madrid, que compta amb un miler d'efectius.
Les onze UIP (Unitat d'Intervenció Policial) del Cos Nacional de Policia
espanyola sumen 3.300 antiavalots –300 per grup–, als quals caldria
afegir-hi els 1.000 agents de la Unitat Central d'Intervenció amb base a
Madrid.
En resum, 3.800 guàrdies civils i 4.300 policies
nacionals. Sumats als Mossos d'Esquadra, arribarien a uns 9.700
antiavalots que s'haurien de distribuir en grups de cinquanta per
procedir a la clausura d'un màxim de 194 dels 2.702 col·legis electorals
previstos, una capacitat operativa del tot insuficient, sempre i quan
hi hagués persones concentrades a les portes de les dependències de
votació amb l'objectiu de defensar les urnes. En aquest segon escenari
estaríem parlant del 7,17% dels col·legis electorals tancats; la gran
majoria funcionarien amb normalitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada