| La placeta, amb el paviment aixecat i una lona blava que tapa les restes, ahir a la tarda. |
Una troballa arqueològica d’un forn antic va motivar una denúncia de l'Associació Amics de Tossa a la Generalitat
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 18/03/2017
Tossa de Mar (La Selva marítima).-
| El descobriment es va fer a la placeta Ava Gardner. |
Segons la
premsa convencional comarcal gràcies a una denúncia d'Amics de Tossa i
d'un veí també a nom de la mateixa associació ha fet que el Departament
de Cultura de la Generalitat faci aturar les obres que executa
l'Ajuntament de Tossa de Mar (la Selva marítima) a la placeta Ava
Gardner de la Vila Vella.
UN FORN ANTIC
La
denúncia ve motivada per la troballa d'unes restes arqueològiques en
aquesta placeta, que l'Ajuntament volia remodelar per, entre altres
raons, evitar que hi aparquessin vehicles, com passava fins ara. Segons
va explicar l'alcaldessa, Gisela Saladich (TU), quan es van començar a
fer les obres l'arqueòleg que les supervisa va trobar el que podria ser
un forn (només es veia el que semblava la part superior de la campana).
L'arqueòleg en principi no va donar més transcendència a la troballa i
hauria vist bé fotografiar la troballa i tapar-ho, però Amics de Tossa
va denunciar el començament dels treballs de remodelació “quan encara no
havia acabat la intervenció arqueològica”, segons va explicar l'advocat
de l'associació, Eduard de Ribot.
Segons
l'alcaldessa, les denúncies al Departament de Cultura van motivar que
l’arqueòloga del Serveis de la Generalitat hi anés i hi intervingués, i
va decidir que era millor “excavar més i mirar bé com és”. Les
excavacions començaran dilluns. “Si descobrim que val la pena potser ho
deixarem obert, pot ser interessant per a la Vila Vella”, va dir
Saladich. La troballa i l'excavació encarirà les obres, segons va dir
l'alcaldessa, de cap a 10.000 euros “almenys”. “Quan van venir del
departament a revisar-ho van creure convenient excavar-ho tot, treure la
terra i veure bé què és”, va explicar Saladich.
LES OBRES DE REMODELACIÓ
Les
obres de remodelació de la placeta Ava Gardner de Tossa de Mar han
posat al descobert unes restes arqueològiques de les quals es desconeix,
de moment, a quina època podrien pertànyer o de quin tipus d'estructura
es tractaria. Segons va confirmar ahir l'alcaldessa, Gisela Saladich
(TU), les restes van ser identificades per un arqueòleg que ha seguit el
projecte des del principi i que serà l'encarregat de seguir excavant a
la zona, una actuació que està previst que comenci la pròxima setmana.
«Quan es va fer el descobriment es va fer el que s'havia de fer. Tot i
això, l'Associació Amics de Tossa va posar una denúncia a Cultura de la
Generalitat, que s'ho van venir a mirar i ens van informar que s'estava
fent tot com s'havia de fer i ens van demanar que seguíssim excavant» va
explicar l'alcaldessa. A causa d'aquesta troballa, els treballs de
remodelació que s'estaven realitzant a la placeta consistents en
empedrar l'espai, han quedat aturats. «Una vegada sapiguem de què es
tracten aquestes restes, que jo crec que serà un forn, veurem que fem»
va dir Saladich qui va avançar que algunes de les opcions que estan
estudiant són deixar l'espai obert perquè sigui visitable o bé tapar-ho
amb metacrilat perquè els visitants hi puguin passar per sobre. Tot i
que va valorar positivament la troballa, Saladich va lamentar que aquest
fet endarrerirà i encarirà el cost de totes les obres de remodelació.
NO HI HAURÀ APARCAMENT
El
que és clar, segons l'alcaldessa, és que l'aparcament a la zona estarà,
ara encara amb més fonament, descartat del tot, ja que la troballa
arqueològica està just a sota d'on aparcaven els cotxes els veïns. Quan
l'Ajuntament de Tossa va anunciar que es faria una remodelació de
l'espai i s'hi impediria aparcar, els veïns de la Vila Vella van
criticar-ho i van augurar caos circulatori a la zona.
LES CONDICIONS DE PATRIMONI
La
Comissió de Patrimoni Cultural va posar com a condicions per executar
el projecte de remodelació que es canviés la barana prevista, ja que es
considerava que no s'adaptava bé a l'entorn, i que se sotmetés a una
intervenció arqueològica que verifiqués que no hi hagués restes. “Amics
de Tossa va denunciar que encara hi estaven treballant i ja s'estava
aplicant ciment i pavimentant part de la plaça”, explica De Ribot. Per
això, van demanar que s'aturessin les obres, tant a la Comissió de
Patrimoni de la Generalitat com a l'Ajuntament. L'alcaldessa creu que, a
banda de l'inconvenient d'endarrerir i encarir les obres, les restes
arqueològiques, si realment són destacables, poden ser un al·licient més
per als visitants de la Vila Vella. “Si realment és molt maco i val la
pena, potser tapant-ho amb un vidre perquè els visitants ho puguin veure
ja aniríem bé”, considera Gisela Saladich. Les restes trobades
aparentment serien part d'un mur d'una antiga casa i un forn de pa.
L'alcaldessa va destacar que no s'ha fet res sense consultar-ho amb
arqueòlegs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada