TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 21/01/2017
Figueres (Alt Empordà).-
Llegim a LA FISSURA
que això del Museu del Circ no va començar a Figueres (Alt Empordà),
sinó a l’any 2009 en la ciutat d’Albacete. L’experiència entorn del circ
no era nova en aquella ciutat. Anteriorment s’hi havien celebrat
diversos espectacles circenses: el 2004 el primer Festival Internacional
de Circ i Màgia Ciutat d’Albacete, el 2006 el Festival Internacional de
Circ d’Albacete i Estrelles de Circ el 2007. A més, la relació de la
ciutat amb el circ tampoc era nova: Albacete compta amb l’únic exemple
d’arquitectura teatral circense del segle XIX a tot l’Estat --l’edifici
Teatro Circo, construït el 1887--. L’any 2008, hi feia aparició el
figuerenc Genís Matabosch --actual director del Festival Internacional
del Circ Elefant d’Or de Figueres i promotor del Museu del Circ-- per
encarregar-se de la direcció artística de la primera edició del Festival
Internacional de Circ Ciutat d’Albacete, un nou model de festival
inspirat en el Festival de Montecarlo, patrocinat per l’Ajuntament
d’Albacete, el Ministeri de Cultura, la Junta de Comunitats de
Castella-La Manxa i la Diputació Provincial.
El
4 de març de 2009, en plena celebració de la segona edició del
festival, el llavors ministre de Cultura, César Antonio Molina,
presentava en roda de premsa el projecte inicial del Museu del Circ
d’Albacete. Segons les paraules de Molina, les obres començarien el 2011
i el museu esdevindria “l’únic museu de circ públic a Europa”, que
situaria Albacete “com la capital internacional del circ”. El museu
s’ubicaria a l’antiga seu del Banc d’Espanya de la ciutat, propietat de
Segipsa (empresa pública que gestiona el patrimoni estatal) i, per tant,
formaria part de la xarxa de museus estatals. El projecte inicial havia
estat redactat per Genís Matabosch. En una entrevista publicada a La
Verdad d’Albacete, aquest assegurava que el museu, juntament amb el
Festival de Circ -que en “només dos anys” s’havia posicionat com “una de
les grans cites del món”- convertiria la ciutat en un “referent europeu
en el món circense”. Ben aviat, aquestes paraules se les enduria el
vent.
Matabosch fora d’escena
La
tercera edició del Festival Internacional de Circ Ciutat d’Albacete, el
2010, seria la darrera sota la direcció de Matabosch. A causa de les
retallades generalitzades a tot l’Estat en matèria cultural, el
pressupost per a la celebració del festival s’havia reduït de 600.000 a
215.000 euros. Matabosch va renunciar a dirigir el festival i la nova
edició va recaure en els germans Álvarez (Premi Nacional del Circ 2010).
El festival es reduïa a un sol espectacle i proposava un nou concurs de
joves talents. S’iniciava, així, la polèmica. Al febrer del 2011
apareixia publicada una carta a La Tribuna de Albacete, on el figuerenc
dedicava unes dures paraules cap al nou model de festival: “El que s’ha
presentat a Albacete aquest últim cap de setmana no és un Festival de
Circ” o “el nivell artístic de les funcions rosava la ridiculesa”. També
carregava contra qui, fins llavors, havia estat treballant amb el
Festival del Circ; Ricardo Beléndez, director i gestor de Cultural
Albacete, el consorci d’empreses i entitats culturals que organitza el
Festival Internacional de Circ Ciutat d’Albacete: “Tot fa pensar que, al
cap i a la fi, ha estat una manipulació de Beléndez per fer-se amb la
direcció d’un esdeveniment d’un àmbit que ell mateix afirma no saber-ne
res: el circ”. Per la seva banda, Ricardo Beléndez assegurava que “el
canvi de director del festival es fa efectiu perquè Matabosch, tal com
ell mateix ha reconegut, no vol dirigir un festival amb aquest
pressupost. Matabosch podrà seguir essent director d’aquest festival en
noves convocatòries, quan econòmicament s’ajusti al que ell pretén”. I
afegia: “el model ha canviat, la crisi ha portat a un reajustament
econòmic al qual ens hem d’adaptar”. La quarta edició del festival va
passar a denominar-se Festival de Circ d’Albacete, ja que Festival
Internacional de Circ Ciutat d’Albacete és una marca registrada per
Genís Matabosch.
Les
aspiracions del figuerenc entorn del Festival del Circ no van ser les
úniques que es van veure truncades, també les del Museu. El projecte
inicial del Museu del Circ d’Albacete, que havia redactat Matabosch, no
havia estat valorat positivament per l’Institut Nacional de les Arts
Escèniques i la Música (INAEM) i la Direcció General de Belles Arts i
Béns Culturals. Una arquitecta del ministeri seria l’encarregada de
redactar-lo de nou. El febrer del 2011, es convocava un concurs per a la
redacció del projecte arquitectònic de les obres de l’edifici de
l’antiga sucursal del Banc d’Espanya d’Albacete per a la futura seu del
Museu Nacional del Circ. Dels 21 projectes presentats, l’obra va ser
adjudicada, al juny del 2011, a un equip d’arquitectes liderat per
Alejandro Virseda, amb un projecte d’execució de 170.892 euros. En
aquell moment, Matabosch ja es trobava lluny d’Albacete. De fet, a
principis del 2012 es disposava a estrenar la primera edició del
Festival del Circ Castell de Figueres.
L’arribada del Festival del Circ de Matabosch a Figueres
El
I Festival Internacional del Circ Castell de Figueres es va celebrar de
l’1 al 4 de març del 2012, durant el govern de Santi Vila, al pati
d’armes del Castell de Sant Ferran. En declaracions a la premsa local i
nacional, Genís Matabosch presentava el festival com “l’únic festival de
circ que existeix a Espanya”. El festival comptava llavors amb un
pressupost de 250.000 euros entre dotacions públiques (25.000 euros de
l’Ajuntament de Figueres, 20.000 euros de la Diputació de Girona i
20.000 euros del Patronat de Turisme Costa Brava) i privades (140.000
del Club de Mecenatge i 10.000 de la venda d’entrades). Una xifra que
s’aproxima al pressupost del Festival de Circ d’Albacete (215.000
euros), la qual Matabosch havia considerat insuficient per mantenir-se a
la direcció del festival. La primera edició del festival a Figueres
coincideix amb les retallades pressupostàries de l’Ajuntament per a les
entitats culturals de la ciutat.
El
2013, el Festival Internacional del Circ Castell de Figueres es va
veure obligat a traslladar-se al recinte firal. El Ministeri de Defensa,
juntament amb la direcció del Consorci del Castell, prohibia la
celebració de la segona edició del festival per “desperfectes
patrimonials”. L’Ajuntament va demanar llavors la dimissió del president
del Consorci, Damià Abella, a la qual se sumaven Matabosch i el seu
equip. En roda de premsa, el director del Festival del Circ posava de
manifest que “no s’han produït desperfectes patrimonials” i que “des de
la seva ignorància en aspectes patrimonials, el Consorci no ha
sol·licitat en cap moment assessorament sobre el tema”. El festival
també canviava de nom. A partir de llavors seria el Festival
Internacional de Circ Ciutat de Figueres, una denominació que, segons
Matabosch seria “definitiva, independentment de la ubicació del festival
dins la ciutat”. La segona edició del festival rebia, també, un
increment de dotació per part de l’Ajuntament (55.000 euros).
A
finals del mateix any -amb l’alcaldia ja de Marta Felip-, l’Ajuntament
de Figueres firmava un conveni amb Circus Arts Foundation (fundació
privada organitzadora del festival) per a garantir la continuïtat de la
celebració del festival fins al 2017. Malgrat que l’informe negatiu del
secretari municipal alertava que, el conveni, “no s’ajusta a la
normativa vigent”, l’acord entre les dues parts preveia que l’aportació
municipal fos de 110.000 euros el 2014, 115.000 euros el 2015, 120.000
euros el 2016 i 125.000 euros l’any 2017. Paral·lelament al creixement
de la dotació pressupostària de l’Ajuntament de Figueres per al Festival
de Circ, el projecte del Museu Nacional del Circ que havia endegat
Matabosch a Albacete s’encallava.
Trajectes en paral·lel dels museus
Malgrat
que les edicions del festival del circ d’Albacete s’havien anat
succeint, les obres de rehabilitació per a la construcció del futur
Museu Nacional del Circ s’havien aturat. El 2013, la modificació en
l’ordenament urbanístic que requeria la regularització de la construcció
del museu encara no s’havia fet efectiva. El socialista Ramón Soto, a
l’oposició del govern de Carmen Bayod (llavors alcaldessa de
l’Ajuntament d’Albacete governat pel PP), criticava “la manca d’interès”
del govern municipal en relació a la creació del Museu del Circ.
Argumentava que, “tot i que el Ministeri de Cultura té previstos 3,1
milions d’euros per a l’execució del projecte”, el Museu del Circ estava
aturat. Als pressupostos generals de l’Estat del 2014 desapareixia la
partida pressupostària per al projecte del museu que havia existit des
del 2009. La Direcció General de l’INAEM comunicava a Segipsa “una sèrie
d’incerteses” respecte del projecte, tot i que no n’especificava el seu
caràcter.
Malgrat
aquesta aturada, el debat sobre la rehabilitació de l’edifici del futur
Museu del Circ es reactivava amb les passades eleccions municipals del
2015. Tant des del PSOE d’Albacete, com des del nou partit Ganemos, es
posava sobre la taula la urgència de tornar a planejar la creació del
Museu Nacional del Circ. Aquest any era, precisament, quan Genís
Matabosch expressava per primer cop la intenció d’instal·lar a Figueres
un museu del Circ, malgrat que el 2014, en una entrevista feta pels
internautes del Diari de Girona havia desmentit aquest propòsit: “Et
negaré que l’objectiu de Circus Arts Foundation, la fundació privada
sense ànim de lucre que organitza el festival, és crear en un futur el
museu del circ de referència que Europa no té. No sé quan serà ni si
serà a Figueres. El que importa és que existeixi”.
Aquell
mateix 2015 s’introduïen algunes novetats al festival del Circ de
Figueres. En roda de premsa s’anunciava que, el festival, en la seva
edició del 2016, passaria a anomenar-se Festival Internacional del Circ
l’Elefant d’Or (tot i que Matabosch havia assegurat la permanència del
nom anterior). Davant els rumors apareguts com a conseqüència de la
desaparició del nom de la ciutat al festival, tant els organitzadors com
l’Ajuntament es veien obligats a negar que respongués a un
distanciament. De fet, en la mateixa exposició conjunta entre Ajuntament
i promotors, l’alcaldessa, Marta Felip, anunciava la creació de la
comissió institucional per a convertir Figueres en la Capital Mundial
del Circ el 2018, objectiu que aniria vinculat a la creació d’un museu
del circ permanent a la ciutat.
A
partir d’aquell moment va començar la campanya per a la construcció del
museu del circ. El març del 2016, l’Ajuntament anunciava que el futur
museu s’ubicaria a la Casa Nouvilas, de propietat pública (68,42% de
l’Ajuntament de Figueres i 31,58% del Consell Comarcal de l’Alt
Empordà), adquirida l’any 2008 per 3,8 milions d’euros per a
habilitar-la com a seu de Serveis Socials. A l’octubre, l’Ajuntament es
reunia amb la Conselleria de Cultura per abordar el finançament de
l’espai i de la capitalitat mundial. Per la seva banda, Genís Matabosch
començava una campanya de promoció del museu del Circ amb la
col·laboració de Comerç Figueres, per recollir signatures de suport a un
museu que, assegurava, seria “l’únic Museu del Circ d’Europa” i
“l’oportunitat única de tenir un punt d’atracció d’importància mundial
al cor de Figueres”.
La polèmica
El
projecte de Museu del Circ de Figueres ha estat latent des que es va
anunciar el 2015 però, no ha estat fins a l’anunci de la creació d’una
partida pressupostària de 500.000 euros pel 2017, que la polèmica no
s’ha vist desfermada. L’alcaldessa Marta Felip, en la presentació de
l’edició del Festival Internacional del Circ l’Elefant d’Or d’enguany,
anunciava que l’Ajuntament destinaria un total d’1,5 milions d’euros en
un termini de tres anys per a treballar en el projecte del museu. El
finançament total destinat a la rehabilitació de la Casa Nouvilas i a la
construcció del Museu, segons les seves paraules, es duria a terme
entre l’administració local -que hi aportaria un 30%- i la Diputació i
la Generalitat de Catalunya. Les xifres, que poden ser aproximades,
parlen d’una inversió pública de 5 milions d’euros, sense tenir en
compte els 3,8 que va costar la compra de l’immoble.
Aquest
fet provocava que -pocs dies després de l’anunci- es creés, des d’una
plataforma digital, una recollida de firmes contra el finançament
municipal del projecte de museu del circ. Des de l’enllaç, es reclama
que el futur Museu del Circ de Figueres “s’ha de sufragar amb diners
privats, no amb diners públics, tal com s’ha fet amb altres col·leccions
privades a la ciutat”. Per la seva banda, Genís Matabosch tornava a
dedicar dures paraules en una carta publicada dimarts passat, aquest cop
dirigida els opositors del seu projecte de museu: “Cal recordar que, a
diferència dels qui ataquen el projecte des del desconeixement, qui
promou el Festival i el Museu del Circ és una fundació cultural sense
ànim de lucre que no té absolutament res a amagar”, explica a un article
publicat en diversos mitjans locals. I afegia: “Però mal em temo que
vostès prefereixen destruir el treball d’altri per mitjà de la difamació
abans de canalitzar el seu temps cap a projectes que enalteixin
internacionalment la nostra ciutat com ho fa el circ”. Cal tenir en
compte que, el promotor, no ha fet públic encara el projecte del museu.
Similituds i diferències entre Albacete i Figueres
El
recorregut del llegat de Genís Matabosch al festival i al museu de circ
d’Albacete guarda relació, sens dubte, amb el projecte de festival i de
museu de circ de Figueres. Les similituds en l’argumentari estratègic,
traçat per recolzar les propostes des de l’excepcionalitat “europea” (o
“mundial”) de l’espectacle o del museu són evidents. També, pel que fa
als procediments en relació al projecte de museu del circ: la necessitat
d’un canvi en el planejament urbanístic i la despesa pública. El Museu
Nacional del Circ ha rebut, des del 2009, més de 67.000 euros de l’Estat
i resta a l’espera de la partida “congelada” de 3,1 milions d’euros per
a la seva construcció, a la qual cal sumar, també, la despesa municipal
i autonòmica.
Però
l’experiència a Albacete també mostra algunes divergències. És
innegable la llarga tradició de circ a la ciutat manxega. Tampoc és
menys important tenir en compte que el finançament del projecte de museu
provenia en gran part del Ministeri de Cultura, administració que des
d’un primer moment va decidir intervenir activament en la supervisió del
projecte. Potser en un futur no gaire llunyà, com a contribuents, ens
trobem pagant dos museus del circ, el Museu del Circ de Figueres, i el
Museu Nacional del Circ d’Albacete, tots dos amb la petjada de
Matabosch, i tots dos com a referència única dels museus del circ a
Europa. Finalment, una altra diferència que interpel·la, directament, a
la figura de Genís Matabosch com a promotor i creador del projecte: tot i
les autoreferències constants als amplis coneixements de Matabosch en
relació al circ i a la conservació patrimonial, Albacete acaba rebutjant
el seu projecte per al museu del circ.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada