La
partida d'educació s'ha reduït un 13,4% entre 2009 i 2015. Els
sindicats reivindiquen la contractació de 6.000 docents, tornar a
l'anterior horari lectiu, la cobertura de les substitucions des del
primer dia i la reducció de ràtios.
L'actual
2,8% del PIB destinat a educació encara queda molt lluny de l'import
compromès a la Llei d'Educació Catalana (LEC) del 6%.
Concentració de la CGT ahir al matí davant del Departament d'Ensenyament a Barcelona |
DIRECTA 14/01/2017
Celia Castellano
Després
de més de dos anys sense mobilitzacions significatives d’Ensenyament,
la comunitat educativa ha convocat dues vagues en menys d’un mes. Amb
els pressupostos de la Generalitat per al 2017 sobre la taula, els
sindicats, principalment, reivindiquen la contractació de 6.000 docents,
tornar a l'horari lectiu de 23 hores a primària i 18 a secundària, la
cobertura de les substitucions des del primer dia i la reducció de
ràtios. Tot i l'augment respecte els comptes anteriors, el pressupost en
educació, segons dades del Departament, s'ha reduït un 13,4% entre 2009
i 2015.
Davant
de les demandes sindicals, el Govern insisteix a subratllar que la
despesa social – que inclou educació, sanitat i afers socials-
augmentaria en 1.070 milions d'euros si s'aprovessin els comptes de
2017, 385,1 milions dels quals anirien destinats a Ensenyament. La
xifra, però, inclou les partides dirigides a escoles concertades, també
les de l'Opus Dei. A més, el portaveu de la CGT Pedro Mercadé rebat que,
tot i l'argument de l'increment de despesa, “si l'alumnat no ha deixat
de créixer, 4.005 alumnes més per curs, estem igual”. El Departament
xifra l'augment d'estudiants matriculats aquest curs en 7.882 En tot
cas, l'actual 2,8% del PIB destinat a educació encara queda molt lluny
del l'import compromès a la Llei d'Educació Catalana (LEC) del 6%.
Per
denunciar-ho, d'una banda, la CGT ha convocat una jornada de vaga per
dimecres 18 de gener, a l'àmbit de l'ensenyament no universitari, durant
el debat de les esmenes parcials dels Pressupostos de la Generalitat, i
una concentració a les 12h davant del Parlament de Catalunya. D’altra
banda, els sindicats de la Taula Sectorial d’Ensenyament Públic, USTEC-
STEs (IAC), CCOO, ASPEC i FETE-UGT, convoquen una vaga pel 9 de febrer,
durant el debat final dels pressupostos, ja que consideren precipitada
la vaga del 18 de gener. Els sindicats convoquen concentracions
territorials pel 26 de gener i no descarten organitzar més accions.
Més professors, menys hores
Malgrat
les discrepàncies sobre les dates, si quelcom és unitari són les
reivindicacions. El problema primordial: la manca de professorat. "Jo
abans tenia 120 alumnes i ara en tinc 150". Així sintetitza la situació a
les aules Ramon Font, portaveu d'USTEC-STE i professor de Geografia i
Història. Pel que fa a primària, "ens estem trobant grup de 25 i 27
alumnes cada vegada amb més freqüència", afegeix el portaveu de la CGT
Pedro Mercadé, raó per la qual exigeixen la reducció de ràtios a les
aules en lloc del tancament de grups.
En
aquesta línia, la FaPaC ha insistit en denunciar la reducció de grups
de P3 a l'escola pública. Enguany, el Departament n'ha tancat 55, però
alhora n'ha obert 64 en altres centres. La Federació reclama mantenir
totes les línies públiques per “garantir la igualtat d'oportunitats” i
calcula la xifra de línies que no han obert en 116, perquè hi afegeix
els grups que ja no es van oferir a la preinscripció. En els darrers 3
anys, calcula, s'han tancat 424 grups d'educació infantil.
Per
cobrir la manca de professorat, els sindicats reclamen una contractació
mínima de 6.000 docents. Tot i així, aquesta demanda està molt lluny de
les necessitats reals, “al voltant d'11.800 docents més”, sosté Font.
Quan es fan, les substitucions precàries són un dels problemes acusats
del panorama actual. "Els professors estem maltractats, i els més
maltractats són els substituts que fan moltes més hores que les que
consten registrades i s'estan pagant. Reclamem que es pagui la nòmina de
juliol als substituts", afirma Laia Martí, portaveu de FETE-UGT. Els
sindicats també insisteixen en la cobertura des de l'inici de les
substitucions. "Al meu institut si el docent de Llatí es posa malalt,
corregeix els exàmens el de Filosofia", lamenta Font.
El
Departament d'Ensenyament ha pressupostat la contractació de 3.599
docents per al 2017 però, segons Martí, amb aquestes places "no hi ha
prou, perquè són de reposició de places ja cobertes i no contractacions
noves de personal, perquè no s'han convocat oposicions en sis anys".
Font
argumenta que amb la contractació de més docents i la reducció d'hores
lectives, de 25 a 23 hores a primària i de 20 a 18 a secundària,
s'incrementaria la qualitat educativa, ja que suposaria "més temps per
preparar classes, per fer reunions, per fer tutories", apunta el
portaveu. En la mateixa línia, els sindicats demanen que es redueixen
dues hores lectives als majors de 55 anys i que es cobreixen amb més
personal.
En
total, la quantitat que els sindicats estimen necessària per revertir
les retallades és de 142 milions d'euros, mentre que per complir el 6%
d'inversió del PIB en educació que marca la mateixa LEC per al 2017,
situat actualment en el 2,8% del PIB, es necessitarien 9.000 milions
d'euros, explica Font.
"Són
reivindicacions totalment assumibles, i esperem que en aquest mes que
queda de negociació el Departament d'Ensenyament es pronunciï, perquè
fins ara no ens ha dit pràcticament res. No demanem que el curs vinent
ja retornem a la situació que teníem, sinó que tinguem un calendari.
Llavors potser ens replantejaríem la vaga", apunta Laia Martí de
FETE-UGT. Els sindicats esperen la convocatòria de la Mesa de Sectorial
per concretar més accions.
Davant
del calendari de mobilitzacions que es comença a esbossar, la CUP s'ha
posicionat favorablement al costat de les dues convocatòries de la
comunitat educativa i demana l'augment de la partida d'Ensenyament en
150 milions d'euros per fer front a les demandes dels sindicats, que
considera “de mínims” i “"tècnicament viables". Així mateix, CSQP va
presentar una proposta per modificar la llei d'educació de Catalunya i
així retirar el concert a les escoles que segreguen per sexes, que va
ser tombada.
La manca d'acord trenca la unitat sindical
Després
de mesos d'unanimitat sobre la necessitat de convocar una vaga, la
discrepància sobre les dates de convocatòria van trencar la unitat el
passat desembre. "Hi havia un acord de tots els sindicats d'anar a la
vaga, però no en la data. Per a nosaltres és fonamental convocar quan
encara es poden moure les partides. No creiem que tingui molt sentit fer
una vaga una vegada els pressupostos ja estan pràcticament tancats, fer
una mobilització de rebuig", explica Pedro Mercadé, portaveu de la CGT.
Tot i així, el sindicat no descarta continuar la vaga després del 18 de
gener i fins i tot convocar el 9 de febrer, tot i no sortir al cartell
de convocatòria.
Ramon
Font, portaveu d'USTEC, difereix d'aquesta tesi i considera que "no hi
ha temps per preparar una vaga per al 18 de gener. Hem d'anar a 3.600
centres educatius, i a més amb la convocatòria del 9 de febrer aprofitem
tot el període de negociacions fins al dia 9 per pressionar. Aquesta és
una vaga amb els estudiants de secundària, amb cara i ulls, i farem una
manifestació".
Fins
al moment, ambdues convocatòries han rebut el suport del Sindicat
d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC), mentre que la convocatòria del
18 de gener rep el suport de la Coordinadora Obrera Sindical (COS) i la
del 9 de febrer ha sigut secundada pel Sindicato de Estudiantes (SE),
la FaPaC i la FAPAES.
La realitat de les retallades
Tot
i que el Govern català ha reiterat el component social dels
pressupostos, els sindicats recorden que la despesa és un 7% inferior
respecte els nivells assolits el 2010. En l'àmbit de l'educació, segons
l'informe 'L’impacte de la crisi i de les polítiques d’austeritat en el
sistema educatiu. Reptes de l'educació a Catalunya. Anuari 2015' de la
Fundació Bofill, entre el 2009 i 2013, l'Estat espanyol va retallar un
14,6% i Catalunya un 16,7% (1.157 milions), mentre que fins al 2012, la
mitjana europea se situava en un 3,4%.
Al
mateix temps, l'informe plasma que s'ha produït una relació inversa
entre les retallades en educació i la demografia, ja que les escoles han
augmentat en 98.000 alumnes en les etapes no universitàries en el
mateix període. Una xifra rellevant és que, segons denuncia USTEC-STEs,
mentre que el 2010 s'invertien 3.534 euros per alumna, la despesa
actualment es situa en 3.070 euros, per tant s'ha produït una reducció
del 13,1%.
Segons
les dades dels Pressupostos del Departament d'Economia i Coneixement
que recull el mateix Anuari, la despesa total catalana en Ensenyament el
2009 era de 6.028 milions d'euros mentre que el 2015 se situava en
5.221, després d'un ajust de 13,4% en el període 2009-2015. Per contra,
les partides dirigides a escoles concertades en relació amb l'Opus Dei
que segreguen per sexe no han minvat significativament: el curs
2011-2012 es van concedir 30.461.549 euros mentre que, després de tres
anys d'una lleugera disminució, el curs 2015-2016 es van concedir
29.633.198, segons el mateix Departament.
Tot
i que el govern ha pressupostat 46,5 milions d'euros per finançar les
universitats públiques, a hores d'ara la situació de l'educació no
millora en els nivells superiors. L'Observatori del Sistema Universitari
(OSU) assegura que des de la Implantació del Pla Bolonya el 2008 les
taxes universitàries han augmentat fins a un 290%. Malgrat que el
Parlament va aprovar la moció que instava a revertir la pujada de preus
universitaris des del 2011, començant per una reducció d’un 30% en les
taxes universitàries, ara per ara, no s'ha fet efectiva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada