Usuaris del tren nocturn protesten a l'estació de Perpinyà |
L'Estat francès programa l'últim trajecte per al dia 9 de desembre abans d'eliminar la connexió per falta de rendibilitat
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 07/12/2016
Portbou (Alt Empordà).-
Llegim en la premsa
convencional La línia nocturna que uneix París i Portbou és a quatre
dies de desaparèixer. L'operària pública francesa SNCF ha decidit
eliminar aquesta connexió de la graella en el marc d'una retallada
generalitzada de rutes nocturnes que considera «poc rendibles».
Si
no hi ha canvis d'última hora, l'últim tren d'aquesta línia sortirà de
la parisenca estació de Lyon divendres, dia 9, a les 21.30 i arribarà a
les comarques gironines l'endemà a les 8.12 del matí.
Fa
temps que el Govern francès va prendre la decisió d'eliminar trens
nocturns de la seva planificació. El secretari pels Transports gal,
Alain Vidalies, ho justificava l'estiu passat al·legant que rutes com la
de París-Portbou no sortien a compte.
L'anunci,
però, no va deixar indiferents els usuaris. Arran de la decisió
governamental, desenes d'afectats d'arreu de l'Estat francès s'han unit
per reclamar el manteniment de l'horari de nit. Els passatgers s'han
manifestat en els últims mesos en estacions com la de Perpinyà, i han
llançat una campanya a la plataforma Change.org per recollir signatures
contra la retallada. Ahir faltaven només 1.600 firmes per arribar a
l'objectiu marcat de 15.000.
Connexió històrica
La
línia París-Portbou és una de les connexions històriques entre França i
les comarques gironines. De fet, la ruta només entra a Girona de
tornada ja que l'anada es fa des del municipi francès de Cervera de la
Marenda.
Durant
molts anys va ser molt utilitzada pels parisencs que volien baixar un
cap de setmana llarg a la Costa Brava. Igualment, també hi havia molts
usuaris gironins que sortien des de Cervera per anar a París sense
necessitat de perdre un dia de viatge.
Amb
l'arribada de les aerolínies de baix cost i la connexió amb tren d'alta
velocitat, aquesta ruta va anar perdent pistonada. Tanmateix, ha
mantingut fins a l'últim moment un fidel grup de seguidors que defensen
la coexistència entre els trens de nit i altres mitjans com el TAV o
l'avió. «Jo sóc un gran enamorat dels trens de nit. Cada viatge és un
regal. Hi ha un ambient particular, una mena de complicitat entre els
viatgers, com si pertanyessin a una raça a part, de persones a qui els
agrada perdre el temps per viatjar», comentava fa uns mesos al diari
Libération Barnard Descreux, usuari de 53 anys.
Aquest
romanticisme és compartit per molts altres passatgers amants de l'slow
travel, una manera emergent d'enfocar les vacances que renega de les
presses i basa el seu atractiu més en el trajecte que no pas en la
destinació en si. Així, París seguirà tenint connexió amb Portbou però
ja no en horari nocturn, per tristesa de slow travellers i nostàlgics
d'una època en la qual el viatge, per llarg i incòmode que fos, era
l'autèntica experiència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada