Un
centenar de persones es mobilitzen a Portbou i Cervera de la Marenda
contra la supressió del tren que uneix de nit els dos estats.
Ara no hi ha cap interconnexió entre l’Empordà i el Rosselló fins a les 11:30h.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 11/12/2016
Portbou (Albera marítima, Alt Empordà).-
Llegim en la premsa convencional que la supressió del tren nocturn de
París (Illa de França) a Portbou (Albera marítima, Alt Empordà) els
sindicats ferroviaris CCOO, UGT i CGT 66 asseguren que la decisió del
Govern francès comportarà la pèrdua de dotzenes de llocs de treball. El
representant sindical de la CGT 66 Didier Aragon va manifestar que “és
una pena” que no hi hagi voluntat política per mantenir connectada la
Catalunya del Nord amb el Principat. A la protesta, s'hi van sumar
associacions d'usuaris que consideren que ara els deixen “desemparats”.
De
la seva banda, el president de l'Associació Defensem el Tren de
l'Empordà, Josep Maria Loste, va alertar que ara no tenen cap
interconnexió amb el Rosselló fins a les 11:30h: “La gent que vulgui
anar a Llançà, Figueres o Barcelona des de la Catalunya del Nord no pot
anar-hi al matí.”
Concentracions a Portbou i Argelers de la Marenda
Quarts
de nou del matí d’ahir dissabte a Portbou. Arriba el tren nocturn que
uneix París amb la localitat. És l’últim que ho farà. L’empresa
ferroviària pública francesa SNCF ha decidit eliminar aquesta connexió
de la seva graella en una actuació de retallades de rutes nocturnes que
consideren poc rendibles i entre les quals també hi ha la que uneix
Cervera de la Marenda (Rosselló) i Perpinyà (Rosselló) amb París de nit,
que també feia ahir el seu últim viatge. Una decisió que, d’entrada,
suposa la pèrdua de 20 llocs de feina però també la fi de l’única
connexió matinal que té el Rosselló amb l’Empordà, a banda del TAV. Les
associacions, sindicats i usuaris van protestar ahir a Portbou i Cervera
de la Marenda pel que consideren la pèrdua de la connexió entre la
Catalunya Nord i el Principat.
Els
actes es van iniciar poc després de les vuit del matí d’ahir a
l’estació de Portbou, amb l’arribada de l’expedició que anava al tren.
La nit de divendres, però, a l’estació de Perpinyà s’hi van aplegar
desenes de persones i uns músics van oferir una actuació per acomiadar
l’últim tren en direcció a París i protestar per la supressió d’aquesta
altra línia.
El
president de l’Associació Defensem el Tren de l’Empordà, Josep Maria
Loste, va alertar ahir que ara no hi ha cap interconnexió amb França
fins a dos quarts de dotze del migdia. «La gent que vulgui anar a
Llançà, Figueres o Barcelona des de la Catalunya Nord, no pot anar-hi al
matí, va manifestar, com sí es podia fer fins ara gràcies al tren
nocturn, que arribava aquí a primera hora.
En
el mateix sentit es va pronunciar el representant de CGT 66, Didier
Aragon, que va assegurar que la pèrdua de llocs de feina no és l’única
conseqüència que té la decisió. «És molt fàcil tenir connectada la
Catalunya Nord amb el Principat, però cal que els polítics ho vulguin»,
va dir a la concentració que va reunir mig centenar de persones. A
l’acte també hi va ser l’alcalde de Portbou, Josep Lluís Salas, que va
mostrar-se molt crític amb la supressió d’aquest servei i va destacar la
importància que el tren té per a la zona. «Portbou va néixer amb el
ferrocarril», va insistir, tot lamentant que «sembla que hi ha algú que
vol fer desaparèixer les estacions petites com la nostra o Cervera». Amb
tot, l’alcalde va traslladar el suport de municipis com ara Elna
(Rosselló), Llançà (Alt Empordà) o Colera (Albera marítima, Alt
Empordà), que també es beneficiaven d’aquest tren.
El TAV no és la fórmula per estimular l’economia de la zona
La
protesta es va traslladar a dos quarts de deu a Cervera de la Marenda,
on es va fer una manifestació pels carrers del municipi i al Passeig
Marítim es va fer una lectura de manifestos per part de l’Associació en
defensa del tren i els diferents sindicats i, finalment, a l’esplanada
del costat de l’estació es va fer un acte reivindicatiu amb presència
d’alcaldes, membres del Consell General del Pirineu Oriental i els
representants sindicals de nord i sud. Entre ells, hi havia UGT i CCOO
que es van desplaçar a l’altra banda de la frontera per «estar al costat
dels companys francesos». En aquest sentit, el secretari general de
CCOO a les comarques gironines, Bartomeu Compte, va recordar que a qui
més afecta la decisió és els treballadors d’un i altre costat de la
frontera. A més, va dir que «si volem unir el territori ens cal fer una
via ferroviària entre Perpinyà i Figueres important». Al seu entendre,
el TAV «no és la fórmula» per estimular l’economia de la zona. «Hem de
tenir en compte que són les rodalies i el transport de mercaderies qui
crea riquesa», va dir tot afegint que si el Govern francès no restableix
la línia, seguiran pressionant per aconseguir que es retorni el que
consideren un «servei bàsic» pels ciutadans. «No pararem i menys tenint
el suport de totes les associacions d’usuaris», va dir. Precisament,
l’associació Defensem el Tren va elaborar un comunicat on es defensa que
«el tren convencional és vital per a la cohesió social del territori.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada