“En
Damià, que estava posseït per una ardent febre especulativa i per un
capteniment singular, es va manifestar, sempre, com una figura
carismàtica. L'afalagava que li diguéssim que el vèiem com un maquis,
com un emboscat hàbil per infiltrar-se”.
|
[04/12/2016]
Jordi Sobrequés i Callicó. Sociòleg
Cinquanta
anys d'amistat ininterrompuda, mai esbardellada per cap patacada.
Aquesta és la constatació que se'm va fer evident en el moment que em
vaig assabentar del seu traspàs. Conscient de la seva singularitat, i de
la dificultat d'encaix en el seu entorn, va bastir al voltant del seu
jo una sòlida superestructura (que a vegades feia fins i tot por), per
tal de protegir-lo; gosaria dir, de blindar-lo. El va ajudar el fet que
la natura, o millor, l'herència familiar, li regalés una salut
esplendorosa i un optimisme vital incombustible. Per alguns, entre els
quals m'incloc, Damià Escuder (1934-2011) habitava el primer pis de la
genialitat, encara que per d'altres era el primer pis dels llampats.
Així d'extremes eren les apreciacions que suscitava. Va mig inventar i
practicar el que anomeno el seu “mètode fabulatori de metamorfosis
d'estructures simbòliques”.
En
Damià va passar per ésser un guru del moviment hippy. I ho va ésser,
però d'una manera especial. D'aquella època recordo una reunió del
nostre grup amb dos o tres monjos en el convent dels Caputxins de
Sarrià. En Damià –l'únic que es confessava cristià– va defensar la
concordança entre l'ideari hippy, és a dir, l'alliberament individual,
la pau, l'amor i la fraternitat universal, i els principis bàsics de
l'evangeli de Jesús. Per acabar recomanant –vehementment– la ingesta de
la substància bioquímica sagrada, l'LSD, com el millor mitjà per accedir
a la contemplació de la Divinitat i molt especialment per a la
comprensió del misteri de la Santíssima Trinitat.
Hi
ha dos trets, permanents i punyents, en la trajectòria vital del nostre
personatge. Un és la fidelitat, la identificació amb Catalunya, i
l'altre és la inquietud i cavil·lació religiosa. Formava part d'aquell
grup de persones que, amb una sòlida formació científica, un dia
descobreixen que la ciència els queda petita i els és opressora. Són
pensadors que com en Damià lamenten el triomf del racionalisme cartesià a
qui fan culpable d'haver assassinat el jo, i busquen per la via del
subconscient i inconscient arribar a la saviesa. Predicava que més enllà
del cosmos, del temps, de l'espai, de tot el que es mou i canvia, hi ha
la realitat veritable, la veritat fonamental. I atès que tot es troba
en la ment, i que l'univers és mental, tot passa dins la ment
individual.
Una
cosa és segura, en Damià va cavil·lar, rumiar, barrinar i maquinar amb
frenesí; i sense recórrer a l'LSD. Algú ha dit que no li calia, perquè
el seu cervell ja el produïa per si mateix. No ho sé. Pot ésser. El fet
és que com a expert psiconauta va viatjar amb la imaginació dins una
totalitat extrasensorial configurada, segons la meva opinió, la meitat
per l'idealisme platònic, i l'altre per les religions orientals.
De
conviccions visiblement panteistes, va ésser per temperament i per
filosofia, decididament, rotundament, antinihilista. Si calgués
situar-lo en algun dels corrents filosòfics, potser el més adient fóra
la tradició hermètica, en la qual s'inclouen personatges com Ramon
Llull, Arnau de Vilanova o Giordano Bruno. Els seus postulats
filosoficoreligiosos foren de naturalesa sincrètica, i no ho dic en cap
sentit pejoratiu. De fet, totes les religions són el resultat
d'operacions de sincretisme; alimentant-se, les unes de les altres, de
les seves respectives impostures.
El
nostre personatge, en els últims anys suggeria la imatge d'un vaixell
que ha navegat i fondejat en nombrosos ports... als quals nosaltres, per
entendre'ns, els posarem un nom: col·lectius ecologistes, feministes,
llibertaris, anarcosindicalistes, comunes hippies, de solidaritat amb
els presos, de cristians de base, de Pax Cristi, esotèrics, budistes,
hare-krishna i Assemblea Democràtica de Catalunya... i sens dubte me'n
deixo algun.
En
Damià, que estava posseït per una ardent febre especulativa i per un
capteniment singular, es va manifestar, sempre, com una figura
carismàtica. L'afalagava que li diguéssim que el vèiem com un maquis,
com un emboscat hàbil per infiltrar-se a l'interior de qualsevol
territori religiós fins a descobrir-ne i fer seu el tresor. Tots els que
hem tingut la sort de freqüentar en Damià sabem de quina manera en les
converses et portava a volar per un cosmos poblat de figures i formes
fonedisses, enlluernadores i esbojarrades; on els mots esclataven com
guspires dins un firmament gramatical malabar; i a la velocitat del
llampec, estupefacte, anaves i venies d'un concepte a l'altre, i
acabaves amb el cervell xarbotat, xipollant dins un safareig mental ple
d'imatges i metàfores genials i extravagants. En tals circumstancies,
esgotat i per fugir, acostumava a dir-li: “Mira, Damià, tant que
t'agrada a tu tot això de les religions, per què no en fundes una i...
et folres?”.
Però
no, el seu tarannà religiós no donava per convertir-lo en un mediocre
empresari clerical; la seva imposant personalitat carismàtica era de
naturalesa profètica. Mestre, guru, patriota, artista, sí, però sobretot
profeta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada