|
La
Biblioteca Carles Rahola de Girona ofereix des d'avui l'exposició
‘Mirades a Fontserè', una aproximació diferent a l'artista traspassat el
2007 i que el mostra en la seva intimitat a can Tista de Porqueres
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 16/12/2016
Girona (Gironès).-
Llegim en la premsa
convencional que en una imatge captada pel fotògraf banyolí Joan Comalat
es veu l'artista Carles Fontserè (Barcelona, 1916-Girona, 2007) amb els
ulls tancats però amb expressió riallera mentre el seu gos li acaricia
el nas. En blanc i negre, l'actitud de Fontserè és de serenor. En una
altra imatge de Manuel Serra, se'l veu ajagut amb la barba, frondosa,
prenent protagonisme. També amb els ulls tancats, somiant o com si
estigués en un somni, semblaria un pla filmat per Albert Serra. Són dues
de les fotografies que formen part de l'exposició Mirades a Fontserè,
que s'inaugurà dimecres a la Biblioteca Carles Rahola de Girona,
emmarcada en els actes del centenari Fontserè [carlesfontsere.cat].
El
recull fotogràfic és comissariat per Pere Duran amb la col·laboració
del Col·legi de Periodistes. Es tracta d'una tria de diferents mirades a
Carles Fontserè realitzades per fotoperiodistes catalans que durant els
darrers 40 anys s'han aproximat amb la seva càmera a l'artista. Duran
va destacar “la força i potència fotogènica” que tenia Fontserè. Així,
la selecció s'ha fet tenint en compte l'amplitud de l'època, la varietat
d'autors, “de mirades”, i que “fossin imatges que recollissin
l'essència i la diversitat de la mirada, més enllà del retrat curt de la
cara i la barba”. En aquest sentit, Pere Duran va destacar una foto
inèdita del 1972, quan tot just Fontserè havia arribat a Catalunya, de
Manuel Serra, que havia de servir de model per a un cartell de la CNT.
Els
onze fotògrafs que han retratat Fontserè i dels quals s'ha fet una tria
són: Joan Comalat, Pere Duran, Manel Lladó, Eduard Olivella, Jordi
Ribot, Pep Rigol, Patricio Salinas, Ferran Sendra, Manuel Serra, Xavier
Sureda i Robin Townsend. Les 22 fotografies triades comprenen moments
entre els anys 1974 i 2007. La majoria de les fotografies, de mida
40x60, han estat fetes en la intimitat del seu particular món a la casa
estudi de can Tista de Porqueres (Pla de l’Estany), un indret de
recolliment, pau i serenor. També amb la presència de la seva companya
inseparable, Terry Broch, que va morir l'abril d'enguany, i permet
revisar una dilatada vida dedicada plenament a les arts.
La
mostra, que es podrà veure a la Biblioteca Carles Rahola fins al 4 de
febrer, vol mostrar així una de les principals figures catalanes del
segle XX.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada