Una
nova vaga s’ha engegat dins del moviment estudiantil. Aquesta vegada,
la reivindicació fonamental està orientada cap a la gratuïtat de la
universitat. Des de la FEA (Federació d’Estudiants Anarquistes) recolzem
aquesta reivindicació tal i com hem defensat des de la nostra fundació.
Tot i que considerem un gran avenç l’assimilació d’aquesta demanda
bàsica, creiem que el discurs no pot quedar-se únicament aquí. Nosaltres
apostem per una educació 100% gratuïta i equitativa, on hi hagi beques
salari per tal que els sectors amb menys recursos que hagin de treballar
tot i la gratuïtat de la universitat, tinguin les mateixes oportunitats
que els altres. A més, demanem la gratuïtat del transport, material
escolar, excursions o habitatge; per això, moltes de nosaltres vam
okupar la REA (Residència d’Estudiants Autogestionada) per tal de suplir
les carències del sistema. D’altra banda apostem per una educació
comunitària on el model assembleari estudiantil supleixi el sistema
estamental i jeràrquic de la universitat en la presa de decisions, de
manera que tota la comunitat educativa pugui escollir d’igual a igual
des del finançament de la universitat, fins els plans d’estudi o la
creació de cooperatives ’estudiants als serveis externalitzats de la
universitat com la cafeteria o la copisteria. Si creus en una educació
lliure i crítica d’igual a igual, uneix-te a la dissidència estudiantil.
FEA (Federació d‘Estudiants Anarquistes)
[asamblealibertariaraval@riseup.net]
[al.diagonal@riseup.net]
PER UNA EDUCACIÓ GRATUÏTA I COMUNITÀRIA
Durant
el mes d'octubre el CEUCAT, organisme de màxima representació
estudiantil institucional de les universitats catalanes, va convocar una
manifestació per demanar el compliment de la moció aprovada al
Parlament de Catalunya que instava al Govern a baixar un 30% les taxes
universitàries com a pas previ a la gratuïtat de l'educació superior. En
un principi tant AEP com SEPC van donar suport a la manifestació i van
convocar una vaga a la qual també s'hi han sumat les diferents
assemblees de base del moviment estudiantil. D'aquesta manera, el dia 17
de novembre hi ha convocada una vaga que s'ha fet extensiva a
secundària i cicles formatius a favor de la moció com a pas previ a la
gratuïtat.
Des
de la FEA (Federació d'Estudiants Anarquistes) aplaudim les demandes en
pro de la gratuïtat, ja que considerem que és el mínim indispensable
pel qual ha de lluitar el moviment estudiantil. Des de la nostra
fundació, sempre hem apostat per un moviment estudiantil de base i
combatiu que lluiti per una educació gratuïta en tots els nivells, doncs
considerem que l'exclusió econòmica és un dels punts més importants, ja
que afecta directament a les classes més desafavorides de l'extrarradi.
En contra de les consignes clàssiques d'"Universitat Pública i de
Qualitat" que varen ressonar dins del moviment anti-Bolonya, en els anys
de la pujada de taxes del 66% i en els anys de la LEC, LOMCE i el 3+2,
ens alegrem profundament que la gratuïtat s'hagi posat en escena fins i
tot per part de rectors i de la representació vertical dels estudiants
(CEUCAT).
Però
nosaltres, com a Federació, no ens conformem únicament amb una
universitat gratuïta, sinó que les nostres reivindicacions giren entorn
dos pilars fonamentals: l'educació comunitària i la gratuïtat equitativa
de tota l'educació com la millor alternativa en l'àmbit educatiu dins
d'una societat estatal.
Com
a anarquistes sembla redundant explicar que estem en contra dels
Estats, però a la vegada això no significa que no vulguem aconseguir
millores substancials per als diferents col·lectius. Per això apostem,
com a pas transitori, per unes consignes dins d'una lògica pública i
estatal per poder administrar la misèria que ens ofereixen. En aquest
sentit apostem no únicament per una universitat gratuïta sinó per
l'educació sencera. Aquesta gratuïtat ha d'anar acompanyada de diferents
ajudes econòmiques, com les beques salari per als col•lectius amb menys
recursos; encara que la universitat fos gratuïta això no derivaria en
una igualtat real, doncs si algú amb menys recursos ha de compaginar la
feina amb els estudis es trobarà en pitjors condicions per la seva
situació econòmica. En aquest mateix sentit, apostem també per la
gratuïtat del transport, habitatge, material escolar, excursions... és a
dir, tot allò que derivi de la condició d'estudiants. De la mateixa
manera que volem acabar amb les barreres econòmiques, també volem acabar
amb les barreres acadèmiques; la selectivitat i les revàlides neguen
l'accés al coneixement per un mecanisme de qualificacions que premia la
memorització per davant de tot. Existeixen diferents tipus
d'intel•ligència i, per això, avui dia no es pot quantificar la saviesa
de cada persona; entenem que totes les persones són vàlides en diferents
aspectes, de manera que aspirem a un model educatiu que promogui la
cooperació en comptes de la competitivitat entre estudiants.
D'altra
banda, en sentit estrictament econòmic, no ens fiem de certs arguments
que s'estan donant des d'institucions i altres organitzacions polítiques
sobre la gratuïtat. En conseqüència del procés que s'està vivint a
Catalunya, s'està plantejant que amb la independència tindrem un estat
nació nou on tot serà idíl·lic, tot culpant al Govern central de la
impossibilitat de baixar les taxes o de l'assoliment de la gratuïtat a
les universitats catalanes, entre altres temes. S'ha de recordar que les
grans retallades socials les ha tirat endavant l'antiga CIU, i no en
solitari, tractant-se d'un dels partits més neoliberals de l'Estat
espanyol. D'altra banda, no podem oblidar la complicitat d'ERC amb CIU,
ni el seu pas pel tripartit, doncs van ser qui van implantar el pla
Bolonya i van enviar a la policia contra els estudiants conjuntament amb
els seus socis de govern: PSC i ICV. Nosaltres ens posicionem clarament
a favor del dret d'autodeterminació de qualsevol poble però a la
vegada, com a anarquistes, no veiem amb bons ulls la construcció de nous
Estats, ja que aquests són la causa de la societat de classes i de
l'exclusió social. Per això, apostem per la independència de classe, que
és l'única que pot garantir la plena autonomia del poble català, no
només de l'Estat espanyol sinó de la mateixa oligarquia catalana i de la
resta de poders econòmics de la globalització. Donat això, nosaltres
aplaudim que les institucions i sectors independentistes apostin per la
gratuïtat però mai sota un argument de país, sinó de classe, i per això
busquem que sigui el moviment estudiantil de base qui porti la
iniciativa d'aquesta lluita i que sigui qui elabori i consensuï les
propostes en relació a la gratuïtat i a altres qüestions d'índole
educativa.
L'altre
pilar que defensem és el que anomenem educació comunitària. El que
reclamem, a grans trets, és traslladar l'estructura assembleària i
horitzontal del moviment estudiantil a la institució universitària per a
suplantar-la. El moviment estudiantil funciona a través d'assemblees de
facultat i aquestes es coordinen amb la resta d'assemblees de facultat i
de diferents universitats mitjançant portaveus amb mandat d'assemblea.
Plantegem que la universitat funcioni de manera assembleària amb
diferents nivells, on el més bàsic seria l'assemblea de classe, passant
pel curs, carrera, facultat, universitat i una coordinació entre
aquestes. En certa mesura, part de les estructures actuals tenen nivells
semblants però la gran diferència és que aquestes són representatives i
estan basades en un sistema jeràrquic.
Aquest
sistema que plantegem seria el que decidiria, amb tota la comunitat
educativa i la societat activa, totes les activitats de la universitat:
els plans d'estudi, les carreres, l'organització, els pressupostos, etc.
Respecte a aquest últim punt referent als pressupostos, la nostra
lluita es desenvoluparia en reclamar més finançament i en saber
distribuir-lo entre totes les universitats segons les necessitats dels
integrants de la comunitat educativa. D'altra banda, els serveis externs
que operen dins la universitat, com cafeteria i copisteria, passarien a
mans de cooperatives d'estudiants per tal que aquests poguessin
guanyar-se la vida, així com per establir uns preus justos.
Tot
i així, el sistema comunitari no es basa únicament en l'organització,
sinó en entendre l'educació d'una altra manera; és a dir, una altra
metodologia d'aprenentatge.
L'educació
és un bé immaterial de la humanitat i ha de ser lliure tant el seu
accés com el seu gaudir. És per això que els estudiants, junt amb els
professors, han de poder decidir què és el que volen aprendre. En aquest
sentit, el rol de professor autoritari desapareixeria tot esdevenint en
una figura de facilitador d'eines per a l'aprenentatge. L'educació no
ha de buscar de forma exclusiva formar quadres tècnics, sinó formar
persones crítiques. A més d'eliminar els rols autoritaris, també s'han
d'eliminar els rols masclistes generadors de situacions d'opressió dins
les aules, apostant per una educació transfeminista.
En
resum, busquem una educació de totes i per a totes, lliure de
masclisme, dogmatismes, autoritarismes i en servei de les classes més
desfavorides. Una educació que ens faci lliures de manera crítica i que
busqui el plaer del saber per davant d'allò material. Una educació que
ens eduqui en l'assemblearisme com a model més equitatiu i en
l'autogestió com a model econòmic al qual aspirar. Una educació rebel,
compromesa i lluitadora que ens permeti forjar un món nou per a les
noves generacions. En poques paraules, una educació anarquista al servei
de les classes desfavorides.
En
últim lloc, enviem una salutació a les estudiants de Brasil que porten 3
setmanes mobilitzant-se en contra de l'Estat per la congelació de la
despesa pública en el país durant 20 anys. L'ocupació de més de 1000
centres escolars d'educació secundària i superior ens mostra el camí a
seguir per aconseguir els nostres objectius. I aquests són una lluita
des de la base, que busqui aliats en diferents sectors socials i que
sigui radical no únicament per les seves formes sinó, sobretot, pel
contingut de les seves demandes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada