Dues imatges de joventut de l'artista, intel·lectual i activista aragonès |
L'autor
de la frase "escrivim subjectant-nos el fetge o estrenyent-nos el cor"
va ser un intel·lectual anarquista aragonès.
Va escriure, va crear i
va intentar transformar el món i, per aquest motiu, fou empresonat
diversos cops i assassinat.
Arran de l'article ‘No rigueu’, publicat a Solidaridad Obrera, en el qual criticava amb duresa l'església, el governador civil de Barcelona va ordenar tancar la publicació i l'empresonament de la redacció.
Arran de l'article ‘No rigueu’, publicat a Solidaridad Obrera, en el qual criticava amb duresa l'església, el governador civil de Barcelona va ordenar tancar la publicació i l'empresonament de la redacció.
DIRECTA 17/10/2016
Clara Acín
Acín amb la seva companya, Conchita Monrás, afusellada pocs dies després |
Ramón
Acín va ser un dels intel·lectuals anarquistes més importants del segle
XX. Va escriure, va crear i va intentar transformar el món i, per
aquest motiu va estar diverses vegades pres i va ser assassinat. La seva
labor periodística va començar amb col·laboracions gràfiques en el
Diario de Huesca, en la secció notes humorístiques. Va utilitzar el
periodisme com una eina de denúncia i va agitar l'actualitat a força de
textos incendiaris contra tota autoritat política, burgesa i
eclesiàstica. Era el principal objectiu del feixisme a la ciutat i,
segons els informes de la policia, "el cap dels anarquistes".
El
1913 fundà, al costat d'Ángel Samblancat, La Ira - Órgano de expresión
del asco y la cólera del pueblo, una publicació de caràcter
revolucionari i mobilitzador, on va criticar àrduament el sistema de
quintes en el qual s'obligava als fills de famílies pobres a anar a la
Guerra, mentre els rics n'estaven exempts: "Aneu vosaltres, soldats de
quota, al Marroc, a la guerra; assenteu plaça, joves fills de
capitalistes, sportmans adinerats, i marxeu amb els vostres germans, els
de quota. Aneu vosaltres que no feu falta als vostres pares, sinó per a
les excursions d'estiu, les reunions d'etiqueta i els retrats en grup",
va escriure.
Era
profundament republicà i anticlerical. Arran de l'article ‘No rigueu’,
publicat a Solidaridad Obrera, en el qual criticava amb duresa a
representants de l'Església –"No rigueu els de el cordill de cànem, que
avui és cinturó i demà convertirem en dogal; els que vau deixar la
barraca de Pedro el Pescador per instal·lar-vos en palaus de maçoneria;
els que vau abandonar el desert de la Tebaida i les muntanyes Armènies
per les grans urbs..."– el governador civil de Barcelona va ordenar
tancar la publicació i l'empresonament dels seus redactors. A la Soli va
seguir arremetent contra l'església i va contraposar els principis
d'igualtat i justícia enfront de la caritat cristiana, "legalitzant la
pobresa".
Després
d'aquest període a la ciutat, Acín queda enlluernat per Barcelona i la
recordarà sempre amb afecte, ja que allí mantingué a companys de
militància i de professió. Dedicà molts dels seus articles a descriure
la ciutat i les activitats que es duien a terme al Centre Aragonès. Però
es va mantenir sempre apegat a la seva terra i va denunciar
constantment injustícies, desenvolupant un internacionalisme humanista.
En 1924 va demanar l'indult en diverses ocasions per Juan Bautista
Acher, company de Solidaridad Obrera, artista que signen com Shum,
condemnat a mort per preparar un atemptat contra el general Martínez
Nio. Va recollir signatures a Aragó i va publicar un manifest en el
Diari d'Osca: "Situat com a artista entre la bogeria i la raó, amb una
mica de bona voluntat, no se li podrà concedir l'atenuant de boig?".
Quan van matar al Noi del sucre va enviar una de les seves columnes més
emotives a Solidariad Obrera i va defensar en tots els seus articles la
causa llibertària amb una descaradura que no s'ajusta a l'anomenat
periodisme objectivista d'entreguerres.
Durant
tota la seva vida va escriure en el Diario de Huesca, menys en alguns
intervals en els quals es trobava pres o exiliat; va fundar el setmanari
cultural Talión del que solament es conserva un article contra a el rei
Alfons XIII, encara que queden diversos documents que fan referència a
la publicació, com un homenatge a Manuel Cubero, republicà d'Osca,
assassinat en les trinxeres franceses en 1915. Acín es va posicionar
ferventment contra la I Guerra Mundial, com Federico Urales i Soledad
Gustavo, i va mantenir sempre una visió pacifista i antimilitarista.
Escultor d'avanguarda
Ramon Acín abans del cop d'estat franquista |
El
seu localisme es veu reflectit en l'activisme. Va fundar al costat
d'altres companys de l'Agrupació Lliure d'Osca i la revista desenal
Floreal, que es publicarà fins a 1920. Així mateix, des de finals de
1919 fins a 1922, Acín col·labora amb el setmanari sindicalista lleidatà
Lluita social, dirigit pel seu amic Joaquín Maurín. Publicarà columnes
amb denominacions florals en Solidaritat Obrera i en El comunista,
encapçalaments sempre referint-se a la naturalesa i especialment a la
primavera, advocava pel vegetarianisme i el naturisme, com moltes de les
seves companyes de l'època, entre elles Antonia Maymón, també pedagoga i
anarquista.
La
llibertat era uns dels seus temes més recurrents en els articles, ja
que va beure del corrent on s'erigien figures com Ricardo Mella, i
reconeix a Ericco Malatesta, amb el qual va coincidir en mítings i va
compartir ideologia, com un dels seus referents. Va ser un dels
organitzadors de la coneguda com Revolta de Jaca i, per això, va haver
de fugir exiliat a París. Quan va tornar, ja proclamada la Segona
República, va enaltir les figures de Galán i García amb projectes
escultòrics i memorials. Va participar als Congressos de la CNT i va
desenvolupar una labor pedagògica com a mestre a l'Escola Normal. Per a
Acín, l'educació era la base de qualsevol societat i havia de ser una
educació lliure. Va seguir el mètode Freinet i va implementar la
impremta a l'escola. Ja quan era batxiller i compartia les seves classes
amb el seu amic de l'ànima Felipe Aláiz, renegava del sistema educatiu i
de les sancions i suspensos (una vegada va animar a Aláiz a carregar
una escopeta de sal si li suspenien).
Si
alguna cosa va ser Ramón Acín és rebel, rebel contra un sistema en el
qual no creia, però que va intentar canviar a través dels mitjans,
l'educació i la cultura. Al Franquisme se li va oblidar acabar amb els
corbatins del Parc Gran d'Osca, van romandre en silenci durant 40 anys
albergant les idees d'un home que no podia veure a cap ocell engabiat.
Com va escriure una vegada "jo no faig literatura, escric subjectant-me
el fetge o estrenyent-me el cor", i així va deixar latent que la seva
missió periodística anava més enllà de línies editorials i que el verb
molest era una de les armes més potents per combatre un periodisme de
masses en el qual no es trobava còmode a causa del seu utilitarisme
electoralista.
Reduir
la figura de Ramón Acín a unes pàgines és delirant, així que ningú
millor que ell per descriure's: "Odio totes les coses, que les coses
totes tenen el seu costat odiós; les estimo a totes, que totes tenen
alguna cosa que les fa amables. Per això el meu llapis i la meva ploma
es mullen en dos colors: un de rosa com les galtes dels adolescents i
l'altre negre-vermellós, com el color dels taüts a mig polir i les
gangrenoses ferides de punyalada (...) el terme mitjà en tot, on estan
els horteras, els pràctics, els adaptats em fan fàstic; si alguna vegada
deixés de ser revolucionari, amb la capdavantera de la bota ficada en
l'anarquia, seria per anar-me'n a la muntanya (...)".
Per
a fer aquest article s'ha usat com a font principal el llibre ‘Ramón
Acín toma la palabra. Edición anotada de todos los escritos
(1913-1936)’, de Carlos Mas i Emilio Casanova. Editorial Debate (2015).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada