Tres
persones s'enduen cada any més de 300.000 euros del festival de teatre
Temporada Alta.
L'espavilat Salvador Sunyer |
Diverses empreses controlades per Salvador Sunyer, Josep
Domènech i Xavier Masó emeten centenars de factures que multipliquen el
cost d'un esdeveniment finançat en gran part amb recursos públics.
Salvador Sunyer, Josep
Domènech i Xavier MasóEn els últims quatre anys, Bitò ha repartit 822.600 euros entre els socis.
L'any passat Bitò va pagar 294.334 euros als membres del consell d'administració, format únicament per tres persones.
La
Sindicatura de Comptes va detectar diverses irregularitats en la
justificació de les subvencions entregades a Bitò i va demanar canvis en
l'organització del festival.
La fundació Ciutat Invisible està formada per figures molt rellevants del món empresarial gironí.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 17/10/2016
Girona (Gironès).-
Entrada al Teatre Municipal de Girona |
El digital ARIET.CAT
publica en exclusiva el conveni entre l'Ajuntament de Girona i Bitò
Produccions i totes les factures del festival Temporada Alta.
Llegim
un extens reportatge a ARIET.CAT. L’any passat aquest mitjà de
comunicació va publicar un reportatge que revelava diverses
irregularitats relacionades amb el festival Temporada Alta i que
qüestionava la gestió de l’empresa organitzadora, Bitò Produccions. El
reportatge va causar un impacte notable en l’àmbit cultural, fins al
punt que l’empresa es va veure obligada a presentar un informe sobre la
seva activitat. Des de llavors no ens hem quedat de braços plegats. Hem
visitat les hemeroteques, hem consultat la documentació del festival i
hem examinat els comptes de Bitò. A continuació presentem els resultats
d’aquesta segona investigació, que aporta nous elements al debat sobre
el model de gestió cultural que promouen les administracions públiques.
Temporada Alta celebra enguany el vint-i-cinquè aniversari. El festival
va néixer de forma gairebé accidental el 1992. Aquell any el Teatre
Municipal de Girona s’estava remodelant i l’activitat escènica havia
quedat paralitzada. Per posar-hi remei, es van programar quatre
espectacles de petit format en una sala alternativa. La iniciativa
comptava amb el suport de l’Ajuntament, però els promotors eren tres
empresaris vinculats a la companyia El Talleret: Quim Masó, Salvador
Sunyer i Josep Domènech, que van constituir Bitò Produccions amb el
propòsit de gestionar l’esdeveniment.
La
relació entre Bitò i l’Ajuntament de Girona va ser des el principi
propera i còmplice. Quan es va fundar Temporada Alta, Salvador Sunyer
era el director del Centre Cultural la Mercè. El càrrec l’havia
aconseguit durant l’alcaldia de Joaquim Nadal, amb qui l’unia una
amistat que encara ara perdura. Sunyer va utilitzar l’espai que ell
mateix dirigia per presentar els primers espectacles del festival. Ningú
va qüestionar el fet que un empleat públic utilitzés una sala municipal
per organitzar una activitat en benefici propi. Sunyer va abandonar la
Mercè poc temps després per dedicar-se de forma exclusiva a la producció
teatral, però la confusió entre servei públic i lucre privat s’ha
mantingut des d'aleshores.
Durant
aquests vint-i-cinc anys, Temporada Alta ha crescut de forma
vertiginosa. Actualment es programen un centenar de funcions i es venen
prop de 40.000 entrades. Les subvencions han tingut un paper decisiu en
aquesta eclosió. Bitò rep cada any uns 2 milions d’euros per
desenvolupar activitats relacionades amb el món del teatre, la major
part dels quals es destinen al festival. El 40% dels ingressos de la
productora provenen d’aquesta pluja de subvencions. L’Ajuntament
exerceix d’intermediari entre Bitò i la resta d’administracions. Busca
fons públics, els cedeix a l’empresa i vetlla perquè se’n faci un bon
ús. La relació entre la productora i el consistori està regulada per un
conveni que es renova cada any i del qual, fins ara, se’n desconeixien
els termes.
A
banda de les subvencions, Bitò també rep un important suport en forma
d’equipaments i de publicitat institucional. L’Auditori de Girona, el
Teatre Municipal i la Casa Pastors, per exemple, se cedeixen
gratuïtament a la productora perquè organitzi Temporada Alta. A efectes
pràctics, el festival té la mateixa consideració que un servei públic.
Factures, beneficis i dividends
Malgrat
que Temporada Alta és un festival deficitari sostingut amb recursos
públics, els socis de Bitò han trobat la manera de treure’n rendiment.
Salvador Sunyer, Josep Domènech i Xavier Masó, fill del difunt Quim
Masó, es concedeixen a si mateixos desenes de contractes que els
permeten apropiar-se d’una part molt important del pressupost. Aquesta
és una dada que ja vam avançar en el reportatge publicat l’any passat,
però fins ara no n’hem pogut mesurar l’impacte exacte. Durant aquesta
segona investigació, hem accedit a les factures pagades pel festival i
hem conegut un esborrany del conveni firmat per l’Ajuntament, de manera
que podem descriure amb precisió una pràctica que encareix de forma
significativa l’organització de l’esdeveniment.
L’any
2014, l’últim de què disposem dades, Temporada Alta va pagar un
centenar de factures a diverses empreses controlades pels gestors del
festival. En total, 317.577 euros van anar a parar a les mans dels tres
socis. Aquesta xifra representa el 14% del pressupost d’aquell any. Les
factures fan referència a serveis molt diversos, des de despeses de
producció fins a comissions per la venda d’entrades, i s’afegeixen als
salaris que cobren els tres socis per la seva feina habitual.
La
part més important del pastís se la va endur Bitò Produccions.
L’empresa va emetre dotze factures de 13.836 euros per dirigir el
festival i dotze de 7.305 euros per captar mecenes. En total, la
productora va carregar 253.695 euros al pressupost de Temporada Alta.
Aquests pagaments són fruit d’una negociació amb l’Ajuntament, que fixa
un topall al rendiment que pot obtenir Bitò. Els honoraris estan
regulats pel punt 5.3 del conveni que publiquem en exclusiva. Per la
direcció de Temporada Alta, Bitò pot quedar-se fins a un 10% de les
subvencions i de la venda d’entrades. Per l’acció comercial, es pot
endur fins a un 15% dels patrocinis.
Les
factures pagades per Temporada Alta expliquen, en part, el rendiment
excepcional de Bitò Produccions. Segons la documentació dipositada al
Registre Mercantil, la productora ha obtingut prop d'un milió d'euros de
beneficis nets en els últims quatre anys. Malgrat que l’activitat de
Bitò depèn de les subvencions, els beneficis no s’inverteixen en
cultura, sinó que es transformen en dividends. Cada vegada que la caixa
s’omple una mica, Sunyer, Domènech i Masó es reuneixen per repartir-se
els guanys. En els últims quatre anys ho han fet cinc vegades i s'han
embutxacat ni més ni menys que 822.600 euros.
Cent
Un Mil Dinou també treballa per Temporada Alta. Juntament amb Bitò, és
una de les empreses que rep més diners del festival. Es tracta d’una
productora sense activitat aparent, controlada per Salvador Sunyer i
Josep Domènech. No disposa de pàgina web ni d’empleats reconeguts, però
fa tota mena de feines especialitzades. Segons el llistat de factures al
qual hem tingut accés, lloga material tècnic, cobra comissions per la
venda d’entrades i realitza tasques de comunicació. Per aquests
conceptes, l’any 2014 va rebre 45.882 euros dividits en 63 factures.
Algunes
d’aquestes factures són francament sorprenents. Entre juny i setembre,
per exemple, quan encara no havia començat el festival ni es coneixia la
programació, Cent Un Mil Dinou va cobrar 3.226 euros per vendre
entrades. Tenint en compte que l’empresa fa anys que treballa pel
festival, Sunyer i Domènech podrien haver-ne obtingut centenars de
milers d’euros. En els últims quatre anys, Cent Un Mil Dinou ha repartit
166.000 euros en dividends, segons dades del Registre Mercantil.
Xavier
Masó també carrega factures a Temporada Alta. Ho fa a través de la
productora Ubud, que ell mateix administra. L’any 2014 va facturar
18.000 euros per la direcció tècnica del festival. Que el fill de Quim
Masó tingui un càrrec de responsabilitat demostra que la gestió del
festival, del qual és copropietari l'Ajuntament, pot heretar-se, com si
es tractés d'un negoci familiar.
Producció pública, rendiment privat
L'Auditori de Girona se cedeix de forma gratuïta a Bitò per organitzar el festival |
A
banda d’organitzar Temporada Alta, Bitò també produeix els espectacles
del festival. Aquesta és una activitat molt lucrativa, perquè els
espectacles es financen de forma gairebé íntegra amb recursos públics.
L’administració supervisa la fase de producció i l’estrena, però es
desentén de la comercialització, de manera que els rendiments es
privatitzen sistemàticament. En cas que un espectacle fracassi,
l’administració n’assumeix les pèrdues; en cas que tingui èxit, Bitò o
altres productores se’n queden els guanys. Això és el que ha succeït amb
Terra baixa. Desenes de milers de persones han vist l’obra
protagonitzada per Lluís Homar, però a l’administració només li consten
els ingressos de les quatre primeres representacions. Oficialment, Terra
baixa tan sols ha generat 12.019 euros.
Cinc
persones contractades per Temporada Alta organitzen la producció de
nous espectacles. Quatre dones i un home. L’home és Josep Domènech, que
aprofita aquesta feina per incrementar els seus ingressos. L’any 2014 va
carregar tres factures de 7.058 euros al pressupost de produccions. En
total, Domènech va cobrar 21.174 euros, molt més que les treballadores
amb qui compartia la tasca.
Més
enllà de totes aquestes factures, els directius de Bitò també cobren un
salari per la seva feina habitual. L’any passat, la productora va pagar
294.334 euros als membres del consell d’administració, format únicament
pels tres socis. El Departament de Cultura subvenciona de forma parcial
aquests pagaments, perquè els considera necessaris per garantir el
funcionament del festival. El salari de Salvador Sunyer, per exemple,
està subvencionat amb 4.733 euros mensuals des de maig fins a
desembre.
Luxes i precarietat
Espectacle al carrer del Temporada Alta |
Repassant
tot el que hem dit fins ara, arribem a la conclusió que els directius
de Bitò exprimeixen Temporada Alta tant com poden. Cobren per dirigir el
festival, per captar mecenes, per realitzar serveis tècnics, per
produir espectacles i per vendre entrades. Cobren en forma de dividends i
en forma de salaris, a través de Bitò i a través d’altres empreses
controlades per ells mateixos. Aquests excessos únicament poden
explicar-se per la deixadesa de l’Ajuntament, que examina la gestió de
Temporada Alta de forma molt superficial i permet que bona part dels
recursos que s’hi destinen acabin en mans dels gestors.
I
mentre ells s’enriqueixen, les condicions de treball es degraden. Les
hostesses que reparteixen cava després dels espectacles amb prou feines
poden adquirir unes entrades que sovint sobrepassen els 30 euros.
Enguany, el festival buscava desenes de persones disposades a treballar
de forma gratuïta, amb l’única recompensa d’involucrar-se en un ambient
cultural “dinàmic i apassionant”.
Per
justificar el suport que rep de l’administració, Bitò fa diverses
accions de caire social i ofereix entrades a col·lectius en risc
d’exclusió, però aquest gest caritatiu està més relacionat amb la
publicitat corporativa que amb la voluntat de garantir l’accés a la
cultura. Dels 107.089 euros obtinguts l’any 2014 per la fundació Ciutat
Invisible, vinculada al festival, només 38.000 van tenir una utilitat
social directa. La resta es van diluir en “despeses de personal”,
“serveis professionals independents”, “publicitat, propaganda i
relacions públiques” i altres despeses similars, segons consta als
comptes anuals dipositats al Departament de Justícia.
Per
sobre de qualsevol altra cosa, el llistat de factures que publiquem
avui posa de manifest que Temporada Alta es desenvolupa al marge de la
precarietat que assola el sector cultural. Mentre que la majoria de
companyies de teatre les passen magres per tirar endavant els seus
projectes, Bitò es permet tota mena de capricis. A tall d’exemple, podem
esmentar els 2.188 euros que es van gastar en cava, o l’àpat al Celler
de Can Roca que es va pagar en el marc d’un torneig de dramatúrgia i que
va costar 518 euros. El Departament de Cultura considera aquest tipus
de factures com a “no subvencionables”, de manera que s’han de pagar amb
fons provinents d’altres administracions o amb recursos propis del
festival.
Totes
aquestes dades poden causar sorpresa i incredulitat entre les persones
aficionades al teatre, però el cert és que l’administració coneix les
mancances de Temporada Alta des de fa temps. Un informe de la
Sindicatura de Comptes de l’any 2012 ja detectava diverses
irregularitats en la justificació de les subvencions atorgades a Bitò i
demanava que s’introduïssin canvis en l’organització del festival. Els
òrgans de control de l’Ajuntament i de la Diputació de Girona també han
advertit que les ajudes que rep el festival s’han de sotmetre a un
concurs públic. Fins ara, aquestes peticions no han estat mai
escoltades.
"Només se'n pot parlar bé"
Presentació del festival Temporada Alta el 2014 |
La
investigació que vam publicar l’any passat va generar tota mena de
reaccions. Diverses persones es van posar en contacte amb nosaltres per
explicar-nos casos similars i per animar-nos a seguir investigant.
Malgrat l’impacte del reportatge, els partits polítics de Girona van
respondre amb timidesa. ERC va demanar canvis en els festivals
“sobredimensionats”, sense esmentar en cap moment Temporada Alta. La CUP
va fer una petició genèrica de “transparència”. Carles Puigdemont, que
aleshores era alcalde, va afirmar de forma taxativa que del festival
“només se’n pot parlar bé”.
Aquest
silenci és comprensible. Els directius de Bitò són persones discretes
que mai han ostentat la seva riquesa. D’altra banda, els tres socis han
establert relacions de dependència amb centenars de professionals de
l’àmbit cultural. N’hi ha prou amb donar un cop d’ull al llistat de
factures per comprendre que exerceixen una influència enorme sobre el
món de les arts escèniques. Qui s’atreviria qüestionar una empresa que
cada any reparteix 3 milions d’euros en un sector tan precari? Malgrat
que els directius de Bitò es defineixen com a persones obertes i
progressistes, el cert és que ocupen la cúpula d’una estructura
piramidal que té dificultats per admetre certes crítiques.
Enguany
Temporada Alta s’ha presentat amb el lema “25 anys fent coses inútils”.
El vídeo promocional està dedicat “a tots els que encara creuen que la
cultura no és només entreteniment”. Aquests missatges es poden
interpretar com una resposta irònica a les crítiques que ha rebut
darrerament el festival. En certa manera, els directius de Bitò ens
adverteixen que qüestionar el funcionament de Temporada Alta equival a
atacar la cultura. El cert, però, és que ningú posa en dubte el valor
social de la cultura. Els tres socis no s’enfilen dalt de cap escenari
ni escriuen les obres de teatre que produeixen. La gestió de Temporada
Alta no és un espectacle que hàgim de contemplar amb admiració. El que
es qüestiona és una política que privatitza recursos públics, que
enriqueix els gestors de grans esdeveniments i que permet el mercadeig
amb un dret fonamental.
Moltes preguntes per respondre
Aquesta
investigació no és exhaustiva segons ARIET.CAT. Queden moltes preguntes
per respondre. Convindria aclarir, per exemple, quin paper juga BTM
Sound en l’organització de Temporada Alta. Per quina raó l’empresa de
Salt patrocina el festival, si la majoria de serveis tècnics els
realitza Cent Un Mil Dinou? És casualitat que el gerent de BTM, Xavier
Morell, sigui, al mateix temps, conseller delegat de Cent Un Mil Dinou?
La posició de la fundació Ciutat Invisible és igualment confusa.
L’entitat, en la qual estan involucrades figures molt rellevants del món
empresarial gironí, organitza tota mena d’activitats culturals,
inclosos diversos espectacles de pagament. A la pràctica, la fundació
afegeix una capa d’opacitat a un entramat en si mateix molt tèrbol. El
funcionament de Temporada Alta està ple d’incògnites i aquest mitjà de
comunicació no hauria de ser l’únic que es preocupa per resoldre-les.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada