Gil
Toll ha recuperat les memòries inèdites dels directors del diari, Jaime
Claramunt i el palamosí Frederic Pujulà.
Tots
dos van ser represaliats després de la guerra.
Diari
republicà federal fundat a Barcelona el 1858 que confisca el govern pro
stalinista de Juan Negrín.
Claramunt
seria director el 1916 i Pujulà, cap de redacció des del 1932.
Fou
diari més venut a Barcelona després de La Vanguardia.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 03/04/2016
Palamós (Baix Empordà).-
Frederic Pujulà, en un retrat pintat per Segundo Matilla avui al MNAC |
“No era ‘El Diluvio' un
diario obrerista, pero siempre defendió las legítimas reivindicaciones del
proletariado. (...) Y esto era ya mucho en un medio social en el que
absolutamente toda la prensa se hallaba al servicio de la burguesía.” Tal com
el descriu en les seves memòries el qui en va ser director des de 1916 fins
quasi al final de la Guerra Civil, Jaime Claramunt i Mesa, El Diluvio en efecte
no ho va tenir gens fàcil per sortir al carrer en un context d'enormes
transformacions polítiques i socials, i la prova més palmària del seu caràcter contestatari
és que, a diferència dels seus col•legues més conservadors, la majoria dels
periodistes que hi van treballar van ser represaliats amb duresa pel
franquisme. El mateix Jaime Claramunt va exiliar-se a Cuba, el seu país natal,
i el cap de redacció, el palamosí Frederic Pujulà i Vallès, va purgar la seva
implicació en el diari amb una llarga pena de presó amb pena de mort inclosa,
finalment commutada per 20 anys, des que en complí 2 i escaig. Pitjor sort va
tenir l'empresari que havia sostingut el projecte, Manuel de Lasarte i
Rodríguez-Cardoso, que no va resistir el captiveri i va morir a la presó Model,
cosa que no va ser inconvenient perquè les autoritats dictaminessin que,
considerant-lo “un dels principals inductors de la subversió a Espanya”, s'havien
de confiscar tots els seus béns als hereus, inclosa la seu del diari i tota la
maquinària.
Portada del 22-11-1904 |
La
liquidació fulminant de la plantilla i fins de l'edifici que havia acollit un
dels diaris més populars de la República, amb un tiratge de cap a 150.000 exemplars,
explica l'oblit en què va caure durant la postguerra, en què poc interessava
fer memòria d'un mitjà que s'havia definit per la seva posició contrària a la
monarquia, a l'estat centralista i al colonialisme, i que era profundament
republicà, federalista i anticlerical.
Redacció de El Diluvio |
El
periodista lleidatà Gil Toll en rescata per fi la història al llibre El
Diluvio. memorias de un diario republicano y federalista de Barcelona
(1858-1939), en què es recuperen els textos autobiogràfics fins ara inèdits en
què tant Jaime Claramunt com Frederic Pujulà rememoren el seu pas per aquella
redacció llegendària i temible, cau de bohemis i anarquistes, que la
competència, en especial el rival El Progreso, despectivament qualificava
d'“eco de les clavegueres”. Gil Toll, que ja havia dedicat un estudi al diari
El Heraldo de Madrid i que ara estrena el segell Ediciones Carena amb aquesta
altra capçalera marginada per la història, s'ha basat per a la seva
investigació en la troballa, a l'Arxiu Nacional de Cuba, d'uns articles memorialístics
que Claramunt, director del rotatiu entre 1916 i 1938, va redactar als anys
quaranta i en què evocava la seva activitat professional a la Barcelona de
principis del segle XX.
El treball es complementa amb uns textos igualment
inèdits de Pujulà que havien de formar part d'un volum de records en col·laboració
amb el també periodista d'El Diluvio Francisco Aldaz i que va conservar la
filla d'aquest darrer. Són uns escrits carregats d'ironia i sarcasme en què
Pujulà fa memòria de col·laboradors del diari com ara Andreu Nin, Lluís
Bagaria, Regina Opisso, Miguel Toledano, Luis Bonafoux o fins i tot Lluís
Companys, a qui recorda com un “faldiller”, i dels conflictes de l'època, com
ara la Setmana Tràgica, el pistolerisme, els Fets d'Octubre i, és clar, les
contínues denúncies contra el diari. Per aquesta redacció singular, assot dels
burgesos benpensants, refugi d'agitadors com Àngel Samblancat o Salvador Seguí
(El Noi del Sucre) i enemic acèrrim del govern de Negrín, a qui no van perdonar
mai la confiscació del diari, passa una altra crònica de la Barcelona dels
primers trenta anys de segle, el revers negre del somni republicà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada