Reflexions d'Agustí Guillamón sobre la violència política.
"L'Estat és l'ORGANITZACIÓ del domini polític, de la coacció
permanent i de l'explotació econòmica del proletariat pel capital".
"El proletariat no pot conquistar l'Estat, perquè és l'ORGANITZACIÓ
política del capital: ha de destruir-ho.
"Si un partit enforteix o reconstrueix
l'Estat, o es limita a conquerir l'Estat, no estem davant d'una revolució
proletària, sinó davant d'una altra forma de capitalisme".
Podem trobar mil definicions diferents de l'Estat. Però
bàsicament es redueixen a dos. Una, àmplia, que parla impròpiament de l'Estat ja
en les primeres civilitzacions de Mesopotàmia i Egipte, i després de Grècia i
Roma, que no utilitzarem, i que és inadequada per estudiar l'actual societat
capitalista en què vivim. Es tracta d'una definició que, en tot cas, necessita
qualificar l'Estat amb el mode de producció imperant: Estat esclavista, Estat
feudal, Estat capitalista. Una altra, reduïda, en què s'utilitza el concepte
actual de l'Estat, o Estat capitalista, o Estat modern, com a poder sobirà
absolut o únic a cada país, que és la que aquí utilitzarem.
L'Estat és una forma històrica recent d'organització
política de la societat, sorgida fa uns cinc-cents anys, en alguns països, amb
la fi del feudalisme, l'auge del mercantilisme i les primeres manifestacions
del sistema de producció capitalista. L'aparició de l'Estat suposava la
desaparició de les formes feudals d'organització política.
El concepte d'Estat sorgeix amb l'aparició històrica del
sistema de producció capitalista. És l'organització política adequada al
capitalisme. La projecció d'aquest concepte a les antigues civilitzacions és
una anacronisme infèrtil i confús.
A la societat feudal la sobirania era entesa com una relació
jeràrquica entre una pluralitat de poders. El poder del Rei es fonamentava en
la fidelitat d'altres poders senyorials i els poders del Rei eren venals, això,
és, podien vendre o cedir a la noblesa: l'administració de la justícia, el
reclutament de l'exèrcit, la recaptació dels impostos, els bisbats, etcètera,
podien ser venuts al millor postor o adjudicats en una complexa xarxa de favors
i privilegis. La sobirania residia en una pluralitat de poders, que podien
subordinar o competir entre si.
L'Estat, en la societat capitalista, converteix la sobirania
en un monopoli: l'Estat és l'únic poder polític del país. L'Estat té el
monopoli del poder polític, i en conseqüència pretén el monopoli de la
violència, la definició de legalitat i l'administració de la justícia.
Qualsevol desafiament a aquest monopoli de la violència es considera com a
delinqüència, i atempta contra les lleis i l'ordre capitalistes, i per tant és
perseguit, castigat i aniquilat.
A la societat feudal les relacions socials estaven basades
en la dependència personal i el privilegi. En la societat capitalista les
relacions socials només poden donar-se entre individus jurídicament lliures i
iguals. Aquesta llibertat i igualtat jurídiques (que no de propietat) són
indispensables per a la formació i existència d'un proletariat que proveeixi de
mà d'obra barata als nous empresaris fabrils. L'obrer ha de ser lliure, també
lliure de tota propietat, per poder estar disponible i preparat per llogar-se
per un salari a l'amo de la fàbrica. Ha de ser lliure i no tenir cap
dependència de la terra que llaurava, ni cap propietat, per poder ser expulsat
per la fam, la pauperització i la misèria cap a les noves concentracions
industrials on pugui vendre l'única mercaderia que posseeix: els seus braços ,
això és, la seva força de treball.
A aquestes noves relacions socials, pròpies del capitalisme,
els correspon una nova organització política, diferent de la feudal: un Estat
que monopolitza totes les relacions polítiques. En el capitalisme tots els
individus són lliures i iguals (jurídicament) i ningú guarda cap dependència
política respecte a l'antic senyor feudal o al nou amo de la fàbrica. Totes les
relacions polítiques són monopolitzades per l'Estat.
En els modes de producció precapitalistes les relacions de
producció eren també relacions de dominació. L'esclau era propietat del seu
amo, el servent estava lligat a la terra que treballava o depenia d'un senyor.
Aquesta dependència ha desaparegut en el capitalisme. L'Estat és doncs producte
de les relacions de producció capitalistes. L'Estat és la forma d'organització
específica del poder polític en les societats capitalistes. Hi ha una separació
radical entre l'esfera econòmica, la social i la política.
L'Estat monopolitza el poder, la violència i les relacions
polítiques entre els individus en les societats en què el mode de producció
capitalista és el dominant. A diferència del que succeïa amb les institucions
polítiques precapitalistes, l'Estat NO ÉS UNA RELACIÓ DE PRODUCCIÓ. En el
sistema de producció capitalista el capital no és només els diners, o les
fàbriques, o les maquinàries, el capital és també una relació social de
producció, i precisament la que es dóna entre els proletaris, venedors de la
seva força de treball per un salari, i els capitalistes, compradors de la
mercaderia "força de treball". L'Estat ha de garantir el manteniment
i reproducció de les condicions que possibiliten l'existència d'aquestes
relacions socials de producció, és a dir, la compra-venda de la mercaderia
força de treball.
L'Estat ha sorgit recentment, fa uns cinc-cents anys, i
desapareixerà amb les relacions de producció capitalistes. L'Estat ja que no és
etern, ha tingut un origen molt recent i tindrà una fi, més o menys propera.
La teoria política de l'Estat va néixer a l'Anglaterra del
segle XVII, paral·lelament a aquest procés històric conegut com la Revolució
Industrial, amb Hobbes.
Hobbes no és només el primer teòric, des del punt de vista
cronològic, sinó que tota la problemàtica actual sobre l'Estat està ja en Hobbes
(i en Locke).
Des de Plató fins a Maquiavel la teoria política pre-estatal
caracteritza el poder polític i la comunitat com una cosa NATURAL, i identifica
comunitat civil i comunitat política. Des de Hobbes la teoria política estatal
defineix l'Estat com un ens ARTIFICIAL, separa els conceptes de comunitat civil
(societat civil) i comunitat política (Estat) i planteja la qüestió de la
reproducció del poder polític.
L'Estat sorgeix des d'una contradicció, que li dóna origen i
raó de ser, entre la defensa teòrica del bé comú o general i la defensa
pràctica de l'interès d'una minoria. La contradicció existent entre la il·lusió
de defensar l'interès general i la defensa real dels interessos de classe de la
burgesia. La raó de ser de l'Estat no és altra que garantir la reproducció de
les relacions socials de producció capitalistes. L'Estat, per aquesta mateixa
raó, és incapaç de superar la contradicció existent entre la defensa de
l'interès general (i històric) de la societat (i de l'espècie humana), que en
teoria afirma defensar, i els interessos immediats del capital i la seva
reproducció, que en la pràctica són el seu objectiu prioritari i exclusiu.
L'Estat no pot confessar la seva incapacitat per enfrontar-se als interessos
immediats de reproducció del capital, ni la seva permanent necessitat
d'impulsar el cicle de valorització, que suposa esgotar els recursos naturals,
contaminar el planeta fins a nivells suïcides, hipotecar l´avenir de les
futures generacions i posar en perill la continuïtat de l'espècie humana.
No obstant això, l'Estat, cosificat en les seves
institucions, és la màscara de la societat, amb aparença d'una força externa
moguda per una racionalitat superior, que encarna un ordre just al que serveix
com a àrbitre neutral. Aquesta fetitxització de l'Estat PERMET que les
relacions socials de producció capitalistes apareguin com a meres relacions
econòmiques, no coactives, al mateix temps que DESAPAREIX el caràcter opressiu
de les institucions estatals. Al mercat, treballador i empresari apareixen com
a individus lliures, que realitzen un intercanvi "purament" econòmic:
el treballador ven la seva força de treball a canvi d'un salari. En aquest
intercanvi lliure, "només" econòmic, ha desaparegut tota coacció, i
l'Estat no ha intervingut per a res: no està, ha desaparegut.
L'escissió entre el públic i el privat és una condició
necessària de les relacions de producció capitalistes, perquè només així
APAREIXEN com acords lliures entre individus jurídicament lliures i iguals, en
què la violència, monopolitzada per l'Estat, ha desaparegut d'escena. De tot
això en resulta una CONTRADICCIÓ entre l'Estat COM FETITXE, que ha d'ocultar el
seu monopoli de la violència, i la coacció permanentment exercida sobre el
proletariat per garantir les relacions de producció capitalistes, és a dir, de
manteniment de les condicions d'explotació del proletariat per el capital; i
l'Estat COM ORGANITZADOR DEL CONSENS social i de la legalitat, que convoca
eleccions lliures, permet partits i associacions obreres, legisla conquestes
laborals com l'assistència sanitària, pensions, horaris, etcètera.
En cas de crisi l'Estat capitalista revela immediatament que
és abans Estat capitalista que Estat nacional, de pobles o ciutadans. El
component coactiu de l'Estat, lligat a la dominació de classe, és la ESSÈNCIA
FONAMENTAL d'aquest, que apareix diàfana quan consens social i legitimació
estatal són sacrificats a l'altar de la submissió del proletariat a
l'explotació del capital.
L'Estat sorgeix d'aquesta relació contradictòria. Pretén
ocultar el seu paper repressor, com a garant de la dominació de classe
mitjançant el monopoli de la violència, alhora que vol aparèixer com a
organitzador del consens de la societat civil, que al seu torn legitima l'Estat
com a àrbitre neutral. Amb això l'Estat enforteix més el seu domini ideològic i
aconsegueix un domini més complet i encobert de la societat civil. L'Estat, per
descomptat, criminalitza tota violència política (revolucionària o no) que
escapi al seu monopoli.
Les institucions fonamentals de l'Estat són l'exèrcit
permanent i la burocràcia.
Les tasques de l'exèrcit són la defensa de les
fronteres territorials enfront d'altres estats, les conquestes imperialistes,
per ampliar els mercats i acaparar matèries primeres, i sobretot la garantia
última de l'ordre establert davant la subversió obrera i les insurreccions
proletàries. Les tasques de la burocràcia són l'administració de totes aquelles
funcions que la burgesia delega en l'Estat: educació, policia, salut pública,
presons, correu, ferrocarrils, carreteres ...
El funcionari de l'Estat, des del mestre d'escola al
catedràtic, del policia al ministre, del carter al metge exerceixen funcions
necessàries per a la bona marxa dels negocis de la burgesia, mentre no siguin
un bon negoci per a aquesta, i en aquest cas es privatitzen.
L'Estat és l'ORGANITZACIÓ del domini polític, de la coacció
permanent i de l'explotació econòmica del proletariat pel capital.
L'Estat no és doncs una màquina o instrument que pugui
utilitzar-se en un doble sentit: ahir per explotar el proletariat, demà per
emancipar el proletariat i oprimir la burgesia. No és una màquina que pugui
conquerir-se, ni que pugui fer-se servir a caprici del maquinista de torn.
El proletariat no pot conquistar l'Estat, perquè és l'ORGANITZACIÓ
política del capital: ha de destruir-ho. Si un partit enforteix o reconstrueix
l'Estat, o es limita a conquerir l'Estat, no estem davant d'una revolució
proletària, sinó davant d'una altra forma de capitalisme. L'exemple històric
més destacat va ser el capitalisme d'Estat de l'extinta Unió Soviètica. L'Estat
no pot ser ABOLIT de la nit al dia per un decret "revolucionari", o
per un acord social de la majoria de la societat, perquè és l'organització
política del capital i les seves relacions socials de producció: cal DESTRUIR
aquestes relacions socials de producció i la seva organització política:
l'Estat. L'Estat no pot ser parcialment substituït i parcialment utilitzat (com
un semi-Estat obrer) pel proletariat contra el capital, en una fase de
transició entre el capitalisme i el comunisme, esperant que es S'EXTINGEIXI com
una flama sense oxigen, perquè l'Estat és l'organització política del capital i
garanteix les relacions socials de producció capitalistes. No hi ha una semi-organització
del capital ni una semi-garantia de les relacions socials de producció, i ja
hem dit que la màquina Estat no pot utilitzar-se, ni semi-utilitzar-se en un
doble sentit, ara per explotar o semi-explotar el proletariat, demà per
emancipar o semi-emancipar. L'Estat és l'organització política total i
totalitària del capital (i de la seva permanent reproducció) per explotar el
proletariat. El proletariat no pot usar, ni semi-usar per extingir; ni abolir,
ja sigui per decret, acord mutu, o votació, l'Estat: només pot destruir-lo.
El proletariat ha de destruir l'Estat perquè aquest és
l'organització política de l'explotació econòmica del treball assalariat. La
destrucció de l'Estat és l'inici d'una revolució proletària.
Què substitueix a l'Estat?
L'administració de les coses i de les prioritats de la
societat en el comunisme. Però la revolució proletària no és una qüestió de
partits o d'organització. No són les organitzacions qui fan la revolució, sinó
que és la revolució qui crea les formes d'organització de classe apropiades. El
que determina la possibilitat del comunisme és un alt desenvolupament de les
forces productives i l'extensió de la condició de proletari. Els problemes
organitzatius no poden plantejar-se al marge de qui els organitza i dels
problemes que es plantegen en cada moment. No hi ha regles, ni fórmules
màgiques, ni garanties contra la burocratització i la contrarevolució. Els
buròcrates solen ser experts en organització, en benefici propi, al marge de
l'interès general de la societat. L'experiència històrica del proletariat
assenyala els soviets russos de 1905 i 1917, els rater alemanys de 1918-1920 i
els comitès espanyols de 1936, és a dir, l'organització del proletariat en
consells obrers com la forma organitzativa revolucionària de la classe obrera.
Estem doncs parlant no de tal o qual forma organitzativa de
comitè o de consell, sinó de l'organització consellista de la societat. Els
consells no representen als obrers, SÓN EL PROLETARIAT ORGANITZAT. És un òrgan
de classe i de lluita. No és un òrgan polític, i per tant no és democràtic ni
dictatorial, està més enllà de la política, i evita la separació entre el
públic i el privat característica del capitalisme.
Soviets, raters i comitès van fracassar en el passat, però
han existit, demostrant la capacitat del proletariat per dirigir i gestionar
fàbriques, ciutats i països; assenyalant també els seus límits, ELS SEUS ERRORS
i les seves limitacions. Han sorgit sempre que el proletariat revolucionari
s'ha alçat contra la barbàrie capitalista. Han estat la resposta obrera al buit
deixat per la burgesia, més que resultat de la radicalització del combat.
La ideologia consellista contempla els consells com a meta i
no només com un moment de la transició al comunisme. Els consellistes
substitueixen el concepte "partit" dels leninistes pel concepte
"consell". Les dues ideologies són estèrils, perquè d'acord amb el
vell i contundent crit de l'Associació Internacional dels Treballadors:
l'emancipació dels treballadors serà obra dels propis treballadors, o no serà.
Els consells, o les organitzacions que en cada moment creu el proletariat,
seran només el que aconsegueixin fer en el combat per destruir l'Estat i
arribar al comunisme.
Estem parlant de la constitució del proletariat en classe, i
per tant, en organisme revolucionari autònom, independent de la burgesia i
oposat al partit contrarevolucionari del capital, que orienta tots els seus
esforços cap a la total i definitiva destrucció de l'Estat, és a dir, a la
destrucció de l'organització política del capitalisme, substituïda per una nova
organització política de la societat comunista, que condueix a l'extinció de
totes les classes socials.
Agustín Guillamón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada