Certes agrupacions promouen l'esport sense llast capitalista |
Col·lectius
com la Creu Negra Duatlètica o la Unió de Grups Excursionistes
Llibertaris promouen l’esport popular, entès com una pràctica
sana i lliure del llast capitalista i competitiu. Una visió que té
una llarga tradició a casa nostra.
Aquests
grups aposten per l’esport com una forma d’esbarjo saludable i
potencien la solidaritat i les lluites socials entroncant amb les
tradicions obreres llibertàrie.s
Hi
va haver molts clubs excursionistes llibertaris que aprofitaven les
excursions per tota mena de finalitats: per reunir-se i debatre i
fins i tot per preparar accions.
DIRECTA
15/01/2016
Roger Costa Puyal
Imagineu
que esteu presenciant una cursa atlètica i, entre els dorsals i les
tanques, patrocinats uns i altres per diverses empreses
multinacionals, veieu un corredor amb una samarreta que, en comptes
de dur el logo de Qatar Foundation o de Nike, llueix el lema
"Llibertat Anarquistes Presos"? Doncs no cal que us ho
imagineu més perquè això passa. I no és pas una acció de
denúncia, és la samarreta de la Creu Negra Duatlètica, una
agrupació esportiva llibertària. L’impacte d’aquesta imatge va
ser, precisament, un dels motius fundacionals d’aquest projecte
que, segons el seu bloc, “busca denunciar, donar visibilitat i
publicitat al greuge dels presos anarquistes per mitjà de l’esport”.
Lluny
dels Messi, Gasol, Màrquez i companyia, aquests darrers anys, a
Catalunya, han aparegut diverses iniciatives esportives que uneixen
la pràctica de l’esport i la difusió dels ideals llibertaris.
Col·lectius com la Creu Negra Duatlètica (CND, integrada dins la
Creu Negra Anarquista) o la Unió de Grups Excursionistes Llibertaris
(UGEL) promouen l’esport popular i tenen una idea força clara del
que ha de ser una pràctica esportiva sana i lliure del llast
capitalista.
La
UGEL és, segons el seu bloc, una “associació de diferents grups
de Catalunya que pretén poder fer de l’excursionisme una escola
que, a través del contacte amb la natura, ajudi la persona a forjar
el seu caràcter dins els marcs de la solidaritat i el suport mutu”.
Altres grups similars són l’Agrupació Excursionista Serra
Litoral, que té la seu al local de la CNT de Premià, o el grup
Atletes Vegetarians Sense Límits. Aquestes últimes assenyalen, a la
seva web, que volen “agrupar esportistes, vegetarianes i que no es
vulguin quedar només amb aquests dos conceptes, sinó que vulguin
defensar els drets dels sense veu, animals i humans”.
Lluny
de l'esperit competitiu
Aquests
grups diferencien l’esport espectacle de l’esport pràctica. El
primer és un esport d’elit amb un negoci al darrere, que acaba
esdevenint la seva raó de ser. Aquest esport juga un paper clau en
la tasca de frenar el moviment obrer, ja que actua com a alliberador
de tensions ocupant el temps lliure de les classes populars i
produeix divisions i enfrontaments irreals. El segon és una
activitat física saludable i una expressió lúdica amb unes normes
pactades de mutu acord. Es tracta de superar adversitats i no
d’esclafar la veïna. D’aquesta manera, la persona contrincant es
converteix en una col·laboradora en la cerca d’un objectiu comú
d’esbarjo i creixement físic i mental.
Com
llegim a l’article “L’esport ens pertany”, publicat a
Solidaritat Obrera el maig de 2013, “aquesta concepció de l’esport
és la més bàsica, la dels seus orígens: una activitat col·lectiva
on cada individu s’exercita en un entorn de companyonia, sempre
entre iguals, on no existeixen jerarquies”. De fet, aquesta
tradició d’esport popular mai no s’ha deixat de practicar; en
són un exemple les marxes cicloturistes i les curses atlètiques
populars, on cadascú fa el seu millor temps i tothom rep la mateixa
recompensa. Un altre exemple és el muntanyisme, on –tot i la
“massificació, el vuitmilisme i la creació recent de disciplines
competitives– l’ideal de respecte a la naturalesa continua
present”.
Aquests
grups aposten per l’esport com una forma d’esbarjo saludable i
popular i, alhora, potencien la solidaritat i les lluites socials
entroncant amb les tradicions obreres llibertàries. Però, sobretot,
davant l’esport espectacle dels milions, les corrupteles, el dòping
i les xifres amb tants zeros –que resulten ofensives en els temps
de crisi que estem vivint–, aquests projectes mostren que hi ha una
altra manera de fer esport.
Avui
dia, la proposta de viure l’esport d’aquesta manera sorprèn,
però no és pas nova. A principis del segle XX, quan el moviment
obrer tenia força i creixia, ja es van teixir molts ponts entre les
pràctiques esportives i els ideals anarquistes. Històricament, el
moviment anarquista ha fet ús de l’esport amb finalitats
polítiques, ja sigui per estrènyer llaços i promoure la
solidaritat internacionalista, per encobrir activitats subversives,
per afavorir el creixement personal i col·lectiu, per denunciar
polítiques i difondre lluites o per promoure el paper de la dona.
Olimpíades
Populars
Les Olimpiades Populars del 1936 van quedar estroncades pel cop d'estat franquista a Barcelona |
Entre
1921 i 1937, el moviment obrer va organitzar cinc Olimpíades
Populars, amb una estructura semblant a les oficials, però amb un
perfil ideològic diferent. No es buscava la competició, sinó
l’esperit de superació; no es volia un esport professional i
comercialitzat, sinó un esport accessible per a tothom. A més,
també s’hi feien demostracions folklòriques, exposicions d’art,
conferències i debats. El mateix baró de Coubertin va reconèixer,
en una ocasió, que aquest esport s’aproximava més al seu ideal
esportiu.
Les
Olimpíades Populars de 1936 havien de començar el 19 de juliol a
Barcelona, ciutat escollida per la força que hi havia pres l’esport
popular durant els anys trenta. S’hi van inscriure 23 delegacions
internacionals i l’objectiu, a part de l’esportiu, era denunciar
els Jocs Olímpics que se celebraven al Berlín nazi. Per desgràcia,
l’alçament feixista les va avortar el mateix dia de la inauguració
oficial i ja no es van poder fer. L’any següent, Anvers va
substituir Barcelona i va organitzar les Olimpíades Populars, que
van comptar amb la participació de 27.000 esportistes de disset
països, entre ells, un equip espanyol i un català. Finalment, les
Olimpíades Populars van decaure quan la Unió Soviètica va
ingressar al Comitè Olímpic Internacional per traslladar la guerra
freda a l’esport.
El
Júpiter
El grup d’acció de Durruti, Ascaso i Garcia Oliver, Los Solidarios, va utilitzar freqüentment les instal·lacions del Júpiter i, durant els anys trenta, hi van tenir un arsenal clandestí |
El
Club Esportiu Júpiter es va fundar l’any 1909 al Poblenou i va
esdevenir un dels primers equips de futbol de Catalunya. La seva
millor temporada va ser la de 1924-25, quan es va proclamar campió
de Catalunya i de l’Estat. També va tenir altres seccions, com la
d’atletisme, la d’hoquei o l’excursionista, que va ser molt
activa. Arran de la importància obrera del Poblenou i
l’omnipresència de la CNT, ràpidament va esdevenir un punt de
reunió de la militància anarcosindicalista i els desplaçaments es
van aprofitar per fer contactes o comprar armes.
El
grup d’acció de Durruti, Ascaso i Garcia Oliver, Los Solidarios,
va utilitzar freqüentment les instal·lacions del club i, durant els
anys trenta, hi van tenir un arsenal clandestí. El juliol de 1936,
van robar dos camions, hi van instal·lar metralladores i els van
aparcar al camp de futbol, que van fer servir de quarter general per
aturar l’alçament feixista. La militància sindical armada del
barri es va anar reunint als voltants del camp, des d’on va partir
per esclafar les tropes rebels. Durant la guerra, el Júpiter va
col·laborar amb el Socors Roig Internacional i, després, amb el
triomf de Franco, el règim el va obligar a modificar l’escut
perquè tenia connotacions catalanistes i el va intentar convertir en
una filial del RCD Espanyol.
El
naturisme llibertari
Des
de principis del segle XX i, sobretot, durant els anys trenta, el
naturisme llibertari va esdevenir un corrent molt potent. El
vegetarianisme, el neomalthusianisme, el nudisme, l’interès per la
natura, les pràctiques de contracepció i l’amor lliure van ser
alguns dels vessants d’aquesta onada que va recórrer l’anarquisme.
Un
altre puntal d’aquest moviment va ser la pràctica d’esports de
muntanya. Hi va haver molts clubs excursionistes llibertaris que
aprofitaven les excursions per tota mena de finalitats: per
apropar-se a la natura, per aprendre, per créixer interiorment, per
poder fer pràctiques prohibides a la ciutat –com el nudisme–,
per fer activitats saludables, per reunir-se i debatre i fins i tot
per entrenar-se en la lluita armada o preparar accions de guerrilla.
Autogestió
veïnal
Durant
els anys setanta, l’esport popular i l’excursionisme van viure un
nou boom, després dels 40 anys de foscor franquista. En aquesta
època de reconstrucció social, la lluita per l’accés a l’esport
es va barrejar amb la resta de lluites per l’accés a diferents
qüestions que restaven vetades a les classes populars. No van ser
lluites estrictament anarquistes, però sí autogestionades i
imbuïdes de les idees d’autonomia i acció directa pròpies de
l’anarquisme.
Un
exemple van ser les Olimpíades Populars que va organitzar el
moviment veïnal de Nou Barris l’any 1973. Durant els quatre
diumenges del novembre d’aquell any, el Centre Social de Roquetes
va organitzar aquestes jornades al bell mig de la Via Favència,
aleshores encara en construcció. Hi van participar 300 joves, que
van fer diverses proves d’atletisme sobre un descampat de terra i
escombraries. L’objectiu era denunciar la manca d’equipaments
esportius a Nou Barris, ja que el districte només comptava amb dues
instal·lacions esportives, privades i privatives: el Club Natació
Sant Andreu i l’escola esportiva Brafa, aquesta última, propietat
de l’Opus Dei i exclusivament masculina.
Precisament
al mateix lloc, trobem un exemple més recent de lluita veïnal i
autogestionada per l’esport, les pistes de skate de la Via
Favència. Fa dos anys, les usuàries d’aquestes pistes van haver
d’autogestionar la reparació de l’espai davant la deixadesa
municipal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada