L’execució
de Carrero Blanco
(Blog
de l’escriptor Miquel López Crespí)
20-XII-1973:
l’execució de l’Almirall Carrero Blanco
L’atemptat
contra l’almirall Carrero Blanco. Carrero Blanco (i, al costat seu, els Arias
Navarro, el general de la Guàrdia Civil Iñesta Cano, els Girón de Velasco,
etc., etc.) serien els autèntics guardians de l’ortodòxia franquista fent
creure a l’Europa burgesa i als EUA que unes raquítiques “associacions
polítiques” (que respectessin l’esperit del 18 de Juliol) podien ser
l’expressió evident d’una “nova democràcia espanyola”. Almanco aquest era el
pla del capitalisme espanyol per quan morís el dictador. La “successió” no
anava més enllà de legalitzar algunes associacions polítiques que no discutien
l’essència del franquisme ni els seus mètodes terroristes de dominació.
ETA
i l’inici de la transició: l’atemptat contra l’almirall Carrero Blanco
La
transició comença en un plujós dia d’hivern madrileny de l’any 1973. El 20 de
desembre de 1973, un comando d’ETA format per José Miguel Beñarán, José Ignacio
Abaitua, José Antonio Urriticoechea, Javier Maria Larreategui, Pedro Ignacio
Pérez y Juan Bautista Eizaguirre feien botar, mitjançant uns poderosos
explosius, l’almirall Carrero Blanco (vegeu El día en que mataron a Carrero
Blanco, de Rafel Borràs Betriu, editat per Editorial Planeta l’any 1974).
L’Almirall, que no perdia oportunitat de proclamar la seva absoluta fidelitat
als “principios inmutables del Glorioso Movimiento Nacional” era aleshores
president del Govern; i no pas un de qualsevol, sinó el primer de designat per
Franco, que fins llavors havia ocupat aquest càrrec personalment. Com a
factòtum del “Caudillo” i dels sectors més ultres de la burgesia i del
Movimiento, la seva tasca era “tutelar” la monarquia reinstaurada pel mateix
dictador. Recordem que Franco, davant la colla d’assassins del 18 de Juliol
(procuradors en Corts, membres dels sindicats feixistes, militars, falangistes
i tota mena d’immobilistes) va fer jurar al futur rei Joan Carles I (juliol de
1969) aquests famosos “Principios fundamentales del Movimiento”. Carrero Blanco
(i, al costat seu, els Arias Navarro, el general de la Guàrdia Civil Iñesta
Cano, els Girón de Velasco, etc., etc.) serien els autèntics guardians de
l’ortodòxia franquista fent creure a l’Europa burgesa i als EUA que unes
raquítiques “associacions polítiques” (que respectessin l’esperit del 18 de
Juliol) podien ser l’expressió evident d’una “nova democràcia espanyola”.
Almanco aquest era el pla del capitalisme espanyol per quan morís el dictador.
La “successió” no anava més enllà de legalitzar algunes associacions polítiques
que no discutien l’essència del franquisme ni els seus mètodes terroristes de
dominació.
Pel
juliol de 1973, poc mesos abans de ser executat, Carrero Blanco presentava
davant les Corts del règim un projecte ben immobilista (malgrat que alguns
diaris oficials el presentassin com el començament de la “liberalització” del
sistema) Trenta-nou pàgines tenia el discurs de Carrero Blanco i, com
explicàvem una mica més amunt, l’home fort del feixisme no feia més que
reafirmar, altra volta, l’esperit de la croada contra la República i les
nacions de l’Estat. L’acceptació del “pluralisme polític” (que ressaltaven els
mitjans d’informació controlats per la dictadura) no deixava cap dubte quant a
les intencions del continuador de la tasca del Caudillo: “legitimidad del
pluralismo político dentro del Movimiento” (discurs de Carrero Blanco, juliol
de 1973).
Eren
dies especials per a l’”España eterna”, enfervorida per l’arribada a Madrid del
dictador i assassí bolivià Alfredo Stroessner. Alhora quaranta consellers
franquistes (“consejeros nacionales del Movimiento”) trobaven “subversiva” una
llei franquista de Règim Local i aconseguien congelar el projecte. Tot rutllava
com de costum: repressió, manca de llibertats, manifestants assassinats per les
forces de seguretat, brutals tortures a les comissaries fetes pels agents de la
Brigada Social. El règim sorgit de la victòria damunt el poble l’any 1939
semblava immutable en la seva dèria antidemocràtica. Arreu de l’Estat, ben al
costat dels assassinats constants de la dictadura, els sectors més bestials de
la reacció (Iñesta Cano, Blas Piñar, Girón… ), tota l’escòria del sindicalisme
vertical, la burocràcia parasitària dels organismes oficials, l’exèrcit i la
policia política celebraven els seus “èxits” en la lluita contra la “subversión
rojo-separatista”. Grans sopars brindant per l’apallissament de militants d’esquerra,
de sindicalistes, la cremada de locals parroquials progressistes, de llibreries
de tota mena. Accions salvatges amb benzina i cadenes de bicicleta (i
pistoles!) per a atemorir els treballadors i joves que, sovint protegits per
sacerdots seguidors del Vaticà II, es reunien per comentar els problemes del
moviment obrer i popular. Era prohibit enlairar les banderes nacionals de
Catalunya, Euskadi i Galicia. No en parlem de la tricolor republicana!
Però
existia una qüestió que els buròcrates del règim no havien tengut gaire en
compte. D’ençà les grans vagues d’Astúries dels anys 1962-63, l’organització,
l’enfortiment de l’esperit combatiu de la classe obrera i els sectors
antifeixistes no havien deixat de créixer, de guanyar amplària i profunditat
dins el teixit social de les nacions de l’Estat. I, el que encara era més
evident, la bestial política imperialista del feixisme contra les nacions
oprimides (especialment contra Euskadi, Catalunya i Galícia) anava creant un
poderós moviment nacionalista revolucionari del qual l’organització ETA només
era una part, la punta de l’iceberg. La dictadura imaginà erròniament que
podria controlar aquesta forta embranzida revolucionària sorgida arreu a
conseqüència de les grans vagues de començaments dels seixanta. Potser no
tengué en compte la força del nacionalisme basc. L’execució del comissari
Melitón Manzanas (un policia feixista, conegut torturador) a l’estiu de 1968
representava una advertència del que podria esdevenir-se si el sistema
continuava amb la seva política repressiva contra el poble.
Inexplicablement
la burgesia espanyola ho confià tot a la repressió. Imaginà que amb la
monarquia reinstaurada pel general Franco (i que havia promès servar per sempre
més els principis del Movimiento) tulelada per Carrero Blanco, l’exèrcit i la
policia, les coses podrien continuar com sempre. L’atemptat contra el president
del Govern, l’almirall Carrero Blanco, en una matinada plujosa de desembre de
1973 va fer constatar a molts franquistes la fragilitat del seu somni de dominació
eterna. Els burgesos espanyols, confiats d’ençà del final de la guerra civil
exclussivament en les forces repressives s’adonaven (a cops de bomba!) que
havien viscut durant dècades sense preparar una autèntica alternativa a la
dictadura. Poques hores després que el cotxe del president del Govern arribàs a
l’alçada de trenta metres, contemplant el gran clot deixat pels explosius d’ETA
(vuit metres d’amplada per tres de profunditat) constataven, amb preocupació,
que no hi havia partits polítics burgesos, un pla estratègic per a començar una
nova època quan, inexorablement, per llei de vida, Franco deixà d’existir.
Mentre
l’esquerra nacionalista i l’anarquisme, el marxisme, els cristians
anticapitalistes, accentuen la lluita antisistema, Santiago Carrillo aprofita
la mort de Carrero Blanco per a tornar a oferir-se al poder com a partit
respectacle i amb el qual es pot comptar per a anar trobant una sortida a la
greu crisi de la dictadura. Recordem que ja l’any 1956 Carrillo proclamava el
final de la lluita de classes propugnant la “reconciliación nacional” amb
capitalistes i feixistes. Amb l’ordre donada als seus militants obrers d’ocupar
càrrecs en els sindicats oficials deixava de banda tota experiència de
democràcia directa. És el moment (1974) en el qual els homes del PCE dins les
naixents Comissions Obreres proven de situar “sindicalment” el potent moviment
que representa [CC.OO.] blasmant contra el renaixement dels consells obrers i
la coordinació, per la base (democràcia directa) de fàbriques i sectors en
lluita. El rebuig de la violència que el PCE pronuncia pel desembre de 1973
(sense matisar si la violència prové dels feixistes actuant contra el poble o
és simple autodefensa de les classes explotades i les nacions oprimides)
significa un nou oferiment a la burgesia com a gestor d’aqueixa crisi del
sistema agreujada amb l’execució de Carrero Blanco.
El
problema de la manca d’alternatives polítiques amb el qual s’enfrontava la
burgesia espanyola després de l’execució de Carrero Blanco era analitzat molt
encertadament per “Izquierda Comunista”, la revista teòrica dels Cercles
d’Obrers Comunistes (COC, organització que mitjançant un procés d’unitat amb
altres forces marxistes donaria lloc a l’OEC). Deia la nostra publicació: “La
burguesía no fue capaz de construir partidos de masas, pero a cambio intentó
construir hombres capaces de seguir ejerciendo ese papel de aglutinadores de
voluntades y tareas represivas. Este hombre era, sin lugar a dudas, Carrero
Blanco. Durante años el capitalismo procuró que Carrero fuera forjando su
propia personalidad carismática, reflejo de la de Franco. Le mantuvo alejado de
las disputas políticas entre las familias burguesas, le creó una aureola de
‘hombre por encima de los grupos políticos’” (“Izquierda Comunista”, número 4,
febrer de 1974).
És
el que havia dit l’almirall en el discurs de juliol de 1973: “Soy un hombre del
Movimiento Nacional. Y si entre los hombres del Movimiento… se admite la
posible existencia de matices, sectores, grupos o lo que se ha dado en llamar
‘familias políticas’, quede bien claro igualmente que estoy con todos en
general y con ninguno en particular”.
Però
els plans de la burgesia s’ensorraven aquell dijous 20 de desembre de 1973. A
les nou i vint-i-cinc minuts del matí, en el cèntric carrer de Claudio Coello
de Madrid i després d’haver sortit de missa i de combregar, just davant de
l’edifici amb el número 104, l’almirall i president del Govern espanyol acabava
de forma violenta una sangonosa carrera d’enemic del poble i de la democràcia.
ETA, potser sense anar-ho a pensar, obria les portes a la transició espanyola.
A partir d’aquell moment tot varen ser corregudes per provar de bastir, en un
espai de temps rècord, els partits i organitzacions que poguessin ajudar a mantenir
el sistema capitalista i la “sagrada unidad de España”. ¿Com bastir ara el que
no s’havia fet en quaranta anys de dictadura? De cop i volta, mort Carrero
Blanco, la burgesia es trobava desvalguda. Com deia el citat número 4 de
“Izquierda Comunista”: “El ‘juancarlismo’ [tutelat per Carrero Blanco i els
sectors més ultres del feixisme] era la cobertura ‘institucional’ necesaria.
Era una orientación política inteligente: institucionalizar un régimen político
altamente represivo a base de darle el carácter legal y físico de monarquía,
asegurando al mismo tiempo que esa monarquía no perdería ninguna de las
posibilidades represivas de la ‘era de Franco’.
‘Dicha
garantía la representava la presencia de un Canciller de Hierro [Carrero
Blanco] junto al rey”.
Una
mica més avall la revista precisava com, a conseqüència de l’atemptat, els
burgesos entenien que “no tienen asegurados los mecanismos políticos que
garanticen su continuidad política de una forma satisfactoria”.
Amb
l’atemptat d’ETA tot el projecte de simple continuisme repressiu capitalista
s’ensorrava. Calia trobar una resposta amb urgència, abans que l’organització
dels sectors revolucionaris antifeixistes anassin avançant envers la República,
l’autodeterminació o, vés a saber!, cap al socialisme i el poder dels
treballadors.
Era
difícil, la papereta que tenia al davant el sistema en aquell final de 1973. No
existia cap partit de dretes que tingués un cert arrelament social. El PSOE,
fantasmal en la seva existència vegetativa, tampoc havia aconseguit arrelar-se
entre el poble treballador (mancaven encara un parell d’anys perquè el
capitalisme espanyol i internacional entengués que era una “bona inversió”
donar suport al grupet de Felipe González).
Només els partits revolucionaris i
el PCE eren actius entre la classe obrera i professionals antifranquistes.
Mentre l’esquerra nacionalista i l’anarquisme, el marxisme, els cristians
anticapitalistes, accentuen la lluita antisistema, Santiago Carrillo aprofita
la mort de Carrero Blanco per a tornar a oferir-se al poder com a partit
respectacle i amb el qual es pot comptar per a anar trobant una sortida a la
greu crisi de la dictadura. Recordem que ja l’any 1956 Carrillo proclamava el
final de la lluita de classes propugnant la “reconciliación nacional” amb capitalistes
i feixistes. Amb l’ordre donada als seus militants obrers d’ocupar càrrecs en
els sindicats oficials deixava de banda tota experiència de democràcia directa.
És el moment (1974) en el qual els homes del PCE dins les naixents Comissions
Obreres proven de situar “sindicalment” el potent moviment que representa
[CC.OO.] blasmant contra el renaixement dels consells obrers i la coordinació,
per la base (democràcia directa) de fàbriques i sectors en lluita. El rebuig de
la violència que el PCE pronuncia pel desembre de 1973 (sense matisar si la
violència prové dels feixistes actuant contra el poble o és simple autodefensa
de les classes explotades i les nacions oprimides) significa un nou oferiment a
la burgesia com a gestor d’aqueixa crisi del sistema agreujada amb l’execució
de Carrero Blanco. Com deia “Izquierda Comunista” (número 4, febrer de 1974,
pàg. 2) tot analitzant els claudicants oferiments del PCE: “Los motivos de los
reformistes… están en demostrar al conjunto de la burguesía ‘opositora’ que
ellos [principalment el PCE] están en contra de esos métodos [l'atemptat contra
Carrero Blanco] y de cualquier otro que implique violencia revolucionaria. Para
los reformistas era fundamental que quedase muy claro que ellos jamás apoyarán
sus proposiciones democráticas con metódos violentos, dado que la puesta en
marcha de estos métodos podría desbordar los límites de la democracia burguesa
y del pacto político con la supuesta burguesía democrática en la lucha contra
el franquismo. El reformismo teme más que al propio diablo que la burguesía no
crea sus profesiones de fe democrática y pacifista, y por ello, en estas
ocasiones más que nunca, tiene que repetir por enésima vez que ellos no quieren
hacer la revolución”.
El
4 de gener de 1974 Franco formava un nou govern presidit pel carnisser de
Màlaga, Carlos Arias Navarro. Un govern eminentment continuista en la línia de
Carrero Blanco. Recordem que el dictador ja l’havia nomenat ministre de
Governació (és a dir, el policia major del feixisme) pel juny de 1973 (jurava
el càrrec el dotze del mateix mes). El capitalisme volia donar-se un respir
(assegurant-se l’esquena amb la repressió) mentre trobava solucions urgents
davant el futur que s’endevinava obscur (les lluites populars augmentaven arreu
de l’estat malgrat els esforços de la Brigada Social, Guàrdia Civil, Policia
Armada i grups incontrolats per aturar-les). Els esdeveniments es precipitaven.
L’any 1975 va ser especialment combatiu i el govern Arias Navarro, malgrat la
repressió i els assassinats; entre aquests destaquen els del 25 de setembre de
1975, amb cinc joves antifeixistes afusellats: tres del PCE(ml)-FRAP; dos
d’ETA). Com explica el llibre FRAP: 27 de Septiembre de 1975 (Equip Adelve,
Editorial Vanguardia Obrera, 1985): “El jefe del Gobierno fascista Arias
Navarro, podía presentar el siguiente balance represivo entre octubre de 1974 y
febrero del 75: seis antifascistas asesinados y muchos más heridos por los
disparos de la policía; 3.500 detenidos (la mayoría de los cuales fueron
salvajemente torturados); 300 condenados por el Tribunal de Orden Público
(TOP); varias decenas de miles de trabajadores sancionados y despedidos; cierre
general de las universidades; multitud de actos culturales prohibidos; 25
artistas detenidos… Pero todo ello se revelaba insuficiente para contener la
lucha contra la dictadura fascista. El Gobierno de Arias Navarro había
decretado el 25 de abril el estado de excepción en Guipúzcoa y Vizcaya por tres
meses, durante los cuales el pueblo vasco fue sometido a un auténtico estado de
guerra con más de 2.000 detenciones…”.
Començava
la transició espanyola.
Miquel
López Crespí
Del
llibre No era això: memòria política de la transició (Edicions El Jonc, Lleida,
2001)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada