[Vilaweb
17/12/2015]
El
24 de juny de 2014 el president del Banc Sabadell deia: “Caldria fer un Podem
de dretes, perquè, cony, el Podem que tenim ens espanta una mica. Un Podem més
orientat a la iniciativa privada i a la possibilitat del desenvolupament del
país, això sí que ens convindria.” En aquell moment Podem era una força en
plena efervescència, que guanyava cada vegada més pes a les enquestes, amb una
presència creixent dels seus dirigents a les televisions espanyoles i amb cinc
eurodiputats acabats d’obtenir.
En
poc més de mig any, Oliu ja tenia “el Podem de dretes” que volia. I no era pas
cap partit de nova creació; era Ciutadans, un partit que ja feia anys que era
present a la vida política de Catalunya però que a l’estat espanyol era un
desconegut. Les coses van començar a canviar enguany, demoscòpicament i
mediàticament alhora, perquè fa la impressió, veient les dades que us
presentarem tot seguit, que una cosa va alimentant l’altra d’una manera
espectacular en el cas de Ciutadans. Al report del CIS del mes de gener
d’enguany, Podem toca sostre pel que fa a expectatives electorals: el sondatge
li atorga una estimació de vot del 23,9%: supera el PSOE (22,2%) i s’acosta al
PP (27,3%). I Ciutadans comença a treure el cap, però encara amb un minso 3,1%
d’estimació de vot. Això contrasta amb l’últim CIS, publicat deu mesos després,
el primer dia de la campanya electoral del 20-D: Ciutadans ja tenia un vot
estimat del 19%.
Antonio
García Ferreras és el presentador d’un dels programes estrella de La Sexta, ‘Al
Rojo Vivo’. Dilluns, al programa de debat posterior al cara a cara entre Rajoy
i Pedro Sánchez, García Ferreras va parlar de Ciutadans dient: ‘Com pot ser que
en menys d’un any hagi passat d’un 3% d’intenció de vot a un 20%? I que hagi
esdevingut el referent polític que és?’ En bona part, ell mateix és la resposta
a aquestes preguntes que es feia. Ell i el seu programa, i el diari El País.
Vegem-ho.
‘L’operació
Ciutadans’ comença el gener
Si
el CIS del gener indicava poca intenció de vot a Ciutadans, el sondatge de
Metroscopia d’aquell mateix mes i que publicava el diari El País ja feia
‘irrompre amb força’ el partit d’Albert Rivera, amb un 8,1% del vot. I entre el
gener i el febrer es van començar a multiplicar les aparicions d’Albert Rivera
a televisions espanyoles, sobretot a La Sexta. Per què va passar allò en aquell
moment? Oliu ja havia expressat públicament la inquietud per l’aparició de
Podem i la voluntat que hi hagués el corresponent ‘Podem de dretes’ mig any
abans. El ‘Podem de dretes’ hauria pogut ser UPyD, que havia arribat a tenir el
2013 i bona part del 2014 una intenció de vot considerable. De fet, UPyD i
Ciutadans van negociar durant mesos la possibilitat de sumar forces per a les
eleccions municipals i autonòmiques, primer, i per a les espanyoles, després.
Però a final del 2014 van trencar la negociació de mala manera, el partit de Rosa
Díez va caure en desgràcia i l’operació Ciutadans es va disparar.
Dades
de les aparicions de Rivera a les televisions espanyoles
El
periodista Marc Campdelacreu ha publicat una anàlisi al diari Crític que indica
la gran presència d’Albert Rivera als mitjans espanyols. Compta 121 aparicions
de Rivera durant l’any, fins a començament de desembre, només a la televisió.
La majoria de vegades a La Sexta (31), seguit
de Cuatro (28) i Telecinco (20). Campdelacreu diu que, només el mes de
febrer, Rivera va aparèixer en 26 entrevistes, i els primers quatre mesos de
l’any en 60. Una sobreexposició mediàtica espectacular, si es té en compte que
no tenia representació al congrés espanyol ni als parlaments autonòmics on es
va presentar per primera vegada a les eleccions del mes de maig. I una
sobrerepresentació en la intenció de vot de les enquestes, tal com es va veure
amb els resultats reals que va acabar obtenint a les autonòmiques, per sota de
les expectatives creades. Però el fenomen mediàtic ja s’havia creat, i
començava a penetrar en l’electorat.
L’evolució
de Podem i de Ciutadans és impressionant. L’abril del 2014 apareix Podem i té
un ascens enorme en la intenció de vot a les enquestes. Supera el 10% en només
dos mesos: el mes de juny és quan Oliu diu que cal el ‘Podem de dretes’.
L’ascens de Podem al gràfic continua imparable fins a final d’any, quan, com ja
hem comentat, toca sostre. I aquest punt d’inflexió, d’estancament primer i de
descens després a les enquestes, coincideix amb l’ascens fulgurant de
Ciutadans, que a mitjan 2015 s’estabilitza en el 15%, encara per sota de Podem.
Fins que arriba el setembre, amb les eleccions del 27-S i la pre-campanya del
20-D, i el partit de Rivera supera en intenció de vot Podem i atrapa el PSOE.
El resultat que obté el 27-S satisfà les expectatives creades i els vint-i-cinc
diputats obtinguts són presentats per la premsa espanyola com ‘un èxit’ en
contraposició amb ‘el fracàs’ dels seixanta-dos de Junts pel Sí.
El
gran esclat: entre setembre i desembre
Aquests
últims tres mesos són també els de la gran explosió mediàtica de Ciutadans. I
això ho podem veure en una anàlisi exhaustiva de Sílvia Martín i de Daniel
Camon de la presència dels principals dirigents de Ciutadans als mitjans de
comunicació espanyols. Una anàlisi que podeu veure completa ací, publicada a
Mèdia.cat.
L’anàlisi
comprèn el període entre el 28 de setembre i el 15 de novembre. En quaranta-nou
dies, han comptat 176 aparicions en mitjans: 99 a la televisió, 62 a la ràdio i
15 als diaris. Són gairebé quatre aparicions per dia de representants de
Ciutadans. 3,6 diàries, per ser exactes. Hi ha dies, segons que destaquen els
autors de l’estudi, que Ciutadans arriba a tenir entre vuit i deu aparicions.
De
les televisions, és a La Sexta on Ciutadans té més presència, amb una aparició
cada dos dies de mitjana, i hi ha setmanes en què han sortit quatre vegades.
Diuen els autors de l’informe: “Per programes, l’espai en el qual intervenen
més els representants de Ciutadans és ‘Las Mañanas de Cuatro’, amb 13
aparicions en els 49 dies de l’estudi, la qual cosa representa una entrevista
cada 3,7 dies. En segona posició es troben ‘El Cascabel’, de 13TV i ‘Al Rojo
Vivo’, de La Sexta, amb 11 presències de Ciutadans en aquests 49 dies.”
I
no és només la quantitat de vegades que apareix Ciutadans a les televisions
espanyoles, sinó també el tracte que reben. Un dels casos més comentats
aquestes últimes setmanes fou el tracte que diferent van rebre Albert Rivera i
Pablo Iglesias en el programa televisiu ‘El hormiguero’, d’Antena 3; el
presentador, Pablo Motos, va tenir un to molt amable i amicable amb Rivera i un
de molt agressiu amb Iglesias.
Antena
3 i La Sexta, doncs, són les dues televisions que han catapultat mediàticament
Ciutadans. Totes dues són propietat del grup empresarial Atresmedia, que és
controlada majoritàriament (un 41,7% de les accions) pel Grup Planeta, presidit
per José Creuheras després de la mort de José Manuel Lara Bosch el 31 de gener
del 2015. Creuheras és també el president d’Atresmedia, l’empresa que ha fet
possible en bona mesura l’operació Ciutadans, o la construcció mediàtica i
demoscòpica d’un “Podem de dretes”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada