El túnel de Panissars, al Portús (la Jonquera) |
Des del Port de Barcelona s'assegura que una gestió
mixta "és complicada" i es recorda que és un cas inèdit a Europa.
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 19/12/2014
La Jonquera (Alt
Empordà).-
Llegim que quan no fa ni un dia que ha sortit a la llum que el tren
d'alta velocitat, al seu pas per les comarques gironines, circula per sota dels
200 km/h per evitar que les mercaderies descarrilin i ja hi ha les primeres
reaccions. Així, des del sector econòmic de Catalunya es considera que els
combois de passatgers haurien d'utilitzar la línia del TAV, mentre que els de
mercaderies haurien de passar per Portbou.
Casualitat o no, l'endemà de saber que el TAV no
supera els 200 quilòmetres per hora entre Barcelona i Perpinyà, la ciutat de Girona
va acollir una taula rodona per debatre sobre la connexió amb l’Estat francès
en l'àmbit d'infraestructures. Evidentment, un dels aspectes que es va tractar
va ser aquesta velocitat reduïda que, des de fa uns dos mesos, s'aplica a la
línia, que combina la circulació dels trens de viatgers amb els de mercaderies.
Tot i que Adif va negar ahir que hi hagi el risc que els combois de mercaderies
puguin descarrilar, el sector econòmic va valorar que la línia del TAV no
hauria de ser mixta.
El director de projectes del Port de Barcelona, Carles
Rua, va assegurar des de la Casa de Cultura de Girona que "és complicat
gestionar d'una manera competitiva una línia mixta" d'alta velocitat per a
viatgers i mercaderies. "A Europa ningú ho ha aconseguit fins ara",
va recordar Rua, que va subratllar que es tracta d'un cas inèdit i que és poc
viable. "Hi ha dificultats, tal com ara s'estan tenint", va insistir
Rua, que va manifestar que les mercaderies "poden circular per Portbou",
sense haver de compartir línia. De fet, Rua va explicar que la situació actual
no és desitjable, per fer rendible el transport de mercaderies. Així, va
determinar que el peatge que ha de pagar cada tren de mercaderies per passar
pel túnel del TAV del Portús és de 825 euros, que suposa prop d'un 15% del cost
total del trajecte entre Barcelona i Perpinyà. Això provoca, segons Rua, que
les mercaderies es transportin per carretera. A més, el director de projectes
del Port de Barcelona va destacar que el túnel del Portús compta amb un pendent
que obliga a portar dues locomotores i on només poden circular-hi combois d'un
màxim de 500 metres. També s'ha de contemplar que els trens han de canviar de
conductor quan es travessa la frontera francesa, juntament amb el fet que
l'electrificació i la senyalització és diferent.
A la mateixa taula rodona d'ahir també va
participar-hi el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé,
que va reiterar les paraules de Rua. Espadalé va recordar les dificultats dels
combois per passar pel Portús i va afegir que quan hi hagi el tercer fil a
Portbou, "es resoldrà el problema del pas de mercaderies".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada