Per arribar a la Moncloa, necessàriament ha de trair els catalans
[21/12/2014] Xavier Diez
A vegades m’agrada definir al fenomen Podemos com a
“la venjança dels primers de la classe”. No ens enganyem, bona part del nucli
fundador del partit podrien ésser classificats com a “JASP”, “Jóvenes, Aunque
Sobradamente Preparados” que recorda la campanya publicitària del Renault Clio
de mitjans de la dècada dels noranta. Són joves, saben idiomes, tenen una
formació acadèmica espectacular, i semblen mentalment més preparats que una
classe política en què els corruptes i els indolents copen les institucions.
Això, acompanyat d’un extraordinari carisma, i d’un context d’una crisi
estructural i malestar social, fa que hi hagi una oportunitat per capgirar el
sistema.
Iglesias i Podemos són uns innovadors polítics de
primera fila. Molts, com Errejón disposen d’uns coneixements profunds de
ciència política i posseeixen prou edat per mantenir una necessària insolència
política per precipitar canvis profunds. Tanmateix, i tal com ens recorda
Stirner, qualsevol canvi fet des de dalt, no deixa de ser una versió refinada
de la subjecció política, un perfeccionament del domini personal i col·lectiu.
Les revolucions, si pretenen transformar en profunditat, han d’implicar la
destrucció total de les estructures polítiques. En termes en què ho puguem
entendre, l’única forma factible d’alteració dels equilibris de poder interns a
Espanya (la «casta»), consisteix a dissoldre-la del tot, a desmantellar-la, a
destruir la seva unitat política.
Aquest matí Pablo Iglesias ha vingut a Barcelona a fer
una presentació pública d’intencions. Ha actuat amb solvència discursiva, i amb
fragilitat de fons. Ha aconseguit connectar amb aquells sectors que es van
deixar enlluernar per l’esperança del canvi de la mà de Felipe González. Amb
aquella Catalunya d’arrels espanyoles que no han acabat de trencar alguns
lligams emocionals (i referencials) amb la pàtria d’origen, ni tampoc trencar
amb una determinada pulsió caciquil, d’addicció als lideratges providencials
que provenen dels pobles monàrquics. Iglesias, que és un intel·lectual brillant,
sap perfectament que davant seu té un dilema terrible. Un dilema irresoluble.
Pot acabar l’any vinent com a nou president espanyol, tal com avancen sondejos.
Tanmateix, l’aritmètica li impediria fer la revolució anhelada: (guillotinar
–metafòricament, esclar– la «casta»). És més, per entrar a la Moncloa hauria de
jurar prèviament una constitució que no podria reformar. El pas següent, seria
ésser assimilat per un sistema que actua com una hidra, i acabar, en el millor
dels casos, fent una política caciquil de parxes i regals com va fer el mateix
(i venerat al Carmel) Felipe. Això és el que ha succeït a tants i tan
benintencionats polítics que, volent el millor per al seu país, han acabat
traint-lo per acció o omissió, o simplement se n’han acabat cansant.
Per arribar a la Moncloa, necessàriament ha de trair
els catalans. No pot ser d’una altra manera. Malgrat una certa retòrica
autodeterminista, i que avui ens hagi parlat de “nación de naciones”, la lletra
de la cançó ja ens la sabem. No calen espòilers per avançar que l’estatus
català, decidit des de Madrid, no serà altra cosa que una sessió de maquillatge
amb estris de la senyoreta Pepis. Tanmateix, els vots catalans li seran
imprescindibles per ascendir al govern.
Iglesias és possible que íntimament
consideri que la injustícia amb els catalans requereixi un acte reparador,
tanmateix sap perfectament que en la cultura política espanyola, Catalunya mai
no serà respectada. Qualsevol gest favorable comporta la defunció política de
l’agosarat que ho provi. És per això que avui ha fet el discurs pirotècnic,
estudiat, i poc original, d’atribuir el nacionalisme a la burgesia, i altres
vulgaritzacions marxistes. És per això que parla del nacionalisme català i no
parla de l’espanyol. És per això que no ha dit que, en realitat, l’únic
nacionalisme excloent és l’espanyol, que no tolera diferències, que és excloent
i supremacista, i que per molt modern i progre que es presenti, actua com a una
religió, car és garantidor de l’ordre intern.
Iglesias és decebedor, en aquest sentit. Sense
independència, no hi ha ruptura. No hi pot haver ruptura dins Espanya, sense el
sacseig que propiciï una independència catalana (probablement seguida
d’altres). Només així poden alterar-se els equilibris de poder que faci fora
les elits de les institucions estatals i dels engranatges clau. Només des del
trauma de la dissolució es pot reformular l’estat. Només des del trencament de
la legalitat constitucional es pot propiciar un nou procés constituent, també a
Espanya. Iglesias, en aquest sentit, és decebedor, perquè actua al dictat dels
prejudicis del nacionalisme hispànic, sense el valor d’enfrontar-se al fet que
els espanyols (i no només les seves elits) tenen una important responsabilitat
en la deriva negativa del seu país. Car bona part dels espanyols han preferit
sovint sacrificar democràcia i llibertat per assegurar la “integritat” de
l’estat, o s’han deixat arrossegar per la catalanofòbia, o han estat
col·laboradors necessaris en la bombolla immobiliària, o han estat indiferents
davant les desigualtats,…
Podemos, si no és capaç d’assegurar un referèndum
d’autodeterminació, només demostrarà la hipocresia dels reformadors, que parlen
de ruptura només quan són a prop que els convidin a la festa. La independència
catalana, no deixa de ser la prova del cotó fluix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada