Crònica de les jornades del 28, 29 i 30 de novembre
Les jornades “Independència sense Estat?” van tenir
lloc el cap de setmana del 28, 29 i 30 de novembre a Barcelona. El tema que vam
abordar, a través de diverses conferències i col·loquis, va ser la qüestió de
l'organització política de la societat, les alternatives a l'Estat-Nació i
l'alliberament dels pobles.
Les jornades van començar el divendres a la tarda a
Aurea Social, amb l'assistència d'una quarantena de persones a la xerrada de
Félix Rodrigo Mora. Des de feia una setmana havíem estat rebent diverses
pressions de persones anònimes que estan en desacord amb algunes de les idees
d'aquest ponent i que amenaçaven amb boicotejar l'activitat en què aquest
participava si no el retiràvem del cartell.
Davant d'aquesta situació, des de
la Plataforma pel No-Sí vam decidir tirar l'acte endavant i a través d'un
comunicat que podeu llegir (*) vam voler explicar el nostre punt de vista sobre
les acusacions cap a l'autor i la seva obra i, sobretot, vam voler defensar
fermament la llibertat d'expressió i de reunió. Així, vam convocar a les
persones que manifestaven els desacords a dialogar cara a cara prèviament a la
xerrada. Algunes persones van venir a protestar i vam estar dialogant amb
elles, intentant comprendre'ns i respectar-nos. Vam veure que segurament seria
necessari seguir debatent sobre qüestions de fons més enllà d'aquell dia.
L'acte on va participar Félix Rodrigo, pensador
autodidacta i multi-disciplinar, autor de nombrosos llibres sobre política,
història, economia i societat, va durar més de dues hores i va constar d'una
xerrada per part del ponent i d'un debat posterior amb les aportacions de tots
i totes les presents. Els temes que es van tractar van ser sobretot la
globalització i els pobles i la qüestió de la llengua. Es va parlar de la necessitat
d'una estratègia ofensiva i no només defensiva en termes culturals; també es va
donar molta importància a la mobilització popular front a la mobilització de
les institucions estatals (un lema que podria il·lustrar aquest posicionament
seria el de “Sols el poble salva al poble”). Sobre la llengua es va analitzar
que el català pot ser promogut com a idioma fusionat amb el poder mentre que el
català ha tingut fins ara molta força perquè ha estat un idioma de confrontació
amb el poder. L'Estat català, com tots els Estats, promou el saber de la
llengua però no pot ensenyar a estimar-la i valorar-la. La llengua es
converteix en una eina asèptica però no s'entén ja com a vehicle d'una cultura
popular cada cop més institucionalitzada. La xerrada va ser complexa pel
ponent, doncs la qüestió és complicada i a més es barreja amb les peculiaritats
de la realitat i la història de Catalunya, que l'autor no coneix de primera mà
tant profundament com si coneix altres realitats i història. Des de la
Plataforma vam pensar que seria interessant aprofundir en tots aquests temes
amb en Félix tot i que defensa alguns posicionaments respecte la qüestió
nacional que no compartim, com ara el fet que segueix mantenint una correlació
entre territoris històrics i lingüístics i l'establiment de fronteres
polítiques. Els desacords o diferències de visió en alguns aspectes no ens
impedeixen, però, trobar punts en comú i compartir reflexions col·lectivament. El dissabte al matí van continuar les jornades
a l'espai Babàlia del Poblesec, aquest cop amb més tranquil·litat i amb la
presència d'una trentena de persones. El matí va transcórrer primer amb la
xerrada de David Algarra, historiador autodidacta i autor del llibre encara
inèdit “El comú català. La història dels que no surten a la història”. El
ponent va parlar sobre el Comú català, que és molt més que el Comunal doncs es
va parlar de tota una cosmovisió de gestió de la vida col·lectiva, en tots els
seus àmbits, una cosmovisió que la revolució liberal va esborrar a sang i foc. David,
que era el primer cop que exposava el seu estudi públicament, va acompanyar la
seva exposició amb una presentació gràfica.
La seva ponència va posar sobre la
taula que l'estructuració econòmica de la societat medieval catalana era molt
complexa, i que anava molt més enllà de la dicotomia propietat privada absoluta
o pública/comunal. Era un model natural col·lectiu i mixt, en constant
equilibri, que no es caracteritzava ni per un col·lectivisme extrem ni per una
propietat privada absoluta. El poble era un subjecte actiu, que existia, que es
defensava dels atacs de les oligarquies vàries en els diversos moments
històrics. El poble tenia les seves pròpies institucions i el seu propi “dret”,
tal i com s'entreveu en nombroses cartes de població. El Comú català no era
només una lluita en defensa de les terres comunals sinó contra moltes altres
coses (burgesia, quintes, impostos...) Era una lluita pels drets col·lectius,
pels drets dels pobles i contra el liberalisme, que, entre moltes altres coses,
institucionalitzava la usurpació de terres protegint per sobre de tot el
“sagrat dret de propietat”. En els propers mesos es podrà llegir en format
digital i presumiblement també en paper el llibre en què David explica en
detall les seves investigacions.
Blai Dalmau, autor integral, membre de la Plataforma
pel No-Si i escriptor del manifest de la mateixa, va ser el següent ponent de
dissabte amb la xerrada “La via del No-Sí i la Revolució Integral a Catalunya”.
Va començar amb una metàfora provinent del seu curt-metratge “Remodelar la
Estructura”: ens trobem en un edifici social que s'enfonsa irremissiblement
degut a greus falles estructurals, però, tanmateix, les formes més
generalitzades de respondre a aquesta problemàtica no són realment resolutives,
ja que no emprenen la difícil però necessària tasca de remodelar
estructuralment l'edifici social. L'opressió nacional i territorial així com
molts altres problemes del món contemporani tenen, per tant, una causa comú en
l'estructura fonamental de l'actual civilització. I la institució de
l'Estat-nació és un dels pilars d'aquesta estructura; per tant, ens calen
pràctiques i idees que superin aquesta institució fonamental. Per afiançar
aquesta idea, en Blai va reflexionar entorn de fragments de diversos autors
(Gandhi, Leval, Marx, Bakunin, etc.) que impugnen la idiosincràsia de l'Estat i
el seu paper al llarg de la història. Seguidament, va exposar quin significat
té el Sí a la Independència des de plantejaments revolucionaris integrals: a
saber, la creació d'un nou món de xarxes d'individus i col·lectius, basat en
l'autonomia i la comunitat. Això el va portar a explicar breument la història
dels dos Manifestos pel No-Sí (el primer el podeu trobar a (**)) i els motius
de la intervenció política de la Plataforma pel No-Sí. Va fer un balanç
qualitatiu i quantitatiu del 9N i va reflexionar sobre algunes implicacions
notòries però sovint ignorades que està tenint l'independentisme estatista a
Catalunya. Així, mentre que el procés de Revolució Integral posa la persona en
el centre, el procés sobiranista estatista es centra en fomentar més aviat la
delegació del poder en representants que no pas la decisió popular directa.
Finalment, ja entrant al col·loqui, es van tractar diversos escenaris cap als
quals pot evolucionar el procés independentista-estatista i es va posar sobre
la taula el possible auge de la violència, escenari que sovint és ignorat pels
mitjans periodístics hegemònics però que, tanmateix, no és inversemblant i cal
tenir-lo present per prendre decisions amb plena consciència de causa. L'Àlex
Alfaro, cofundador de l'Editorial Libelula Verde i autor de llibres relacionats
l'ecologia social i l'ètica llibertària, va ser el tercer ponent de la jornada.
L'Àlex va començar també impugnant el paper de l'Estat Nació i va fer un repàs
per la política de l'ecologia social, de la mà del model del municipalisme
llibertari. Va parlar de l'estructuració d'allò local a allò global en forma
d'assemblees populars federades i confederades, de democràcia directa i
delegats confederals, en definitiva d'una “política de l'entesa” front a una
“política de la confrontació”. Va posar alguns exemples històrics
d'organització horitzontal i autònoma, com ara la revolució espanyola de 1936,
la lluita dels comuners asturians, la revolució de Nicaragua, el Confederalisme
Democràtic del Kurdistan, etc.
Algunes intervencions posteriors van posar sobre
la taula la necessitat d'adaptar aquest model a una realitat dinàmica, on
diversos nivells de confederació podrien ser per qüestions concretes: per temes
relacionats amb la llengua es podria establir una confederació determinada, que
no seria la mateixa que la que regiria en cas de qüestions que tinguin a veure
amb la satisfacció de necessitats bàsiques des de l'àmbit de proximitat o
afinitat, per exemple. “Estat” ve de la mateixa arrel que “estàtic” mentre que
el model que estem proposant i construint és dinàmic, i es basa en l'ajuda
mútua que promou l'enfortiment de la comunitat i va regenerant poc a poc la
cultura popular realitzant també contribucions innovadores i creatives.
La taula rodona de diumenge “Independència sense
Estat: qui, com, quan i per què?” va tenir lloc a l'Espai Obert de Sants. En
aquest acte van faltar-hi alguns ponents que, donades les condicions de tensió
que havia suscitat la participació de Félix Rodrigo Mora a les jornades, van
decidir posposar la seva participació a l'acte. Podeu veure aquí (***) la
comunicació que ens van fer arribar unes hores abans de l'acte (juntament amb
un comentari personal d'un dels ponents). Degut a que era massa tard per
anul·lar l'esdeveniment, ja que la convocatòria ja estava feta feia dies, vam
tirar endavant sense la seva presència. Vam comptar inicialment amb 3
contribucions que van donar lloc a un debat molt enriquidor entre totes les
assistents, unes 25 persones.
En primer lloc, Àlex Alfaro va posar de manifest
la violència implícita que s'accepta des de les posicions estatistes quan es
defensa un Estat català amb exèrcit i que formaria part de la OTAN.
Seguidament, Laia Vidal, membre promotora de la Plataforma pel No-Sí i
participant del Grup de Reflexió per l'Autonomia va parlar sobre la desaparició
del poble com a subjecte diferenciat i oposat a l'Estat i sobre les noves
tendències d'identificació d'allò popular amb les institucions oligàrquiques.
Finalment, Gorka Pinillos, membre de la Cooperativa Integral Catalana, va posar
sobre la taula la necessitat de concretar unes pràctiques d'autogestió popular
que ens puguin portar a una veritable autonomia de les comunitats humanes i
també va parlar sobre quin seria el paper d'un Estat front a aquesta autonomia
popular, així com va qüestionar la pertinença obligatòria als Estats-Nació.
L'ambient en aquesta taula va ser molt cordial i les reflexions aportades per
les assistents molt brillants. Es van obrir temes de debat que van quedar sense
resposta, en espera de futures trobades per seguir aprofundint. Es va decidir
tirar endavant amb aquest acte malgrat les absències de diversos ponents, sense
perjudici d'organitzar de cara a properes ocasions algun nou acte, tal i com
suggerien també ells en la seva comunicació.
Així doncs, com podeu veure, el cap de setmana va
resultar intens a tots nivells, des de la Plataforma pel No-Sí vam afrontar
reptes personals i col·lectius que ens van fer més fortes i més sàvies, vam
trobar-nos per aprendre i debatre amb persones i col·lectius que es plantegen
un canvi fonamental en la direcció de la civilització actual i això va resultar
altament estimulant. Esperem que aquestes Jornades només hagin estat un primer
pas i que cada vegada siguem més les persones que impugnem les estructures de
dominació actuals i provem de plantejar opcions socialment alliberadores.
Finalment, vull agrair a tots els espais que ens van acollir, a tots els
ponents que van compartir les seves reflexions i a totes les persones que van
donar suport front a les pressions rebudes i van col·laborar d'alguna manera a
fer possible aquest esdeveniment: a l'Equip Mizar per la tasca de documentació
en àudio d'aquestes jornades que podeu trobar aquí, a l'Àngel Méndez per les
gravacions de vídeo, a l'Ibai Iriondo pel disseny de la web i el seu suport,
organitzador, difusor i moral, a l'Asier Aillaramendi pel disseny del cartell,
a en Joan Pedragosa per la seva aportació organitzativa i difusora dels
plantejaments de la Plataforma, i a totes les persones que van assistir i
participar als actes per la calidesa personal i les inigualables aportacions.
Laia Vidal.
Membre promotora de la Plataforma pel No-Sí
Membre promotora de la Plataforma pel No-Sí
Desembre de 2014
Notes:
(*) Comunicat de la Plataforma pel No-Sí sobre Félix
Rodrigo Mora i la llibertat d'expressió
Els membres promotors de la Plataforma pel No-Sí hem
organitzat unes jornades de reflexió, debat i formació, “Independència sense
Estat?”, a Barcelona, el proper cap de setmana del 28, 29 i 30 de novembre.
El tema que volem abordar, a través de diverses
conferències i col·loquis, és la qüestió de l'organització política de la
societat, les alternatives a l'Estat-nació i l'alliberament dels pobles. Una
setmana abans d'aquestes jornades hem rebut diverses pressions de persones
anònimes que estan en desacord amb algunes de les idees d'un dels ponents,
Félix Rodrigo Mora, i amenacen amb boicotejar per la força l'activitat en què aquest
autor participarà. A través d'aquest comunicat volem explicar el nostre punt de
vista sobre les acusacions cap a l'autor i la seva obra i, sobretot, volem
defensar fermament la llibertat d'expressió i de reunió.
SITUACIÓ
Félix Rodrigo Mora és un autor que, a través de més de
15 llibres editats1 i innombrables articles, ha tractat temàtiques molt
variades: història, política, filosofia, societat, ètica, art, erotisme,
espiritualitat, etc. També és un prolífic orador: probablement és l'autor
radical que més xerrades ha fet en els darrers anys en diversos indrets de la
península ibèrica, havent estat convidat a parlar en més de dos centenars
d'ocasions per centres socials autogestionats, col·lectius agroecològics i de
repoblament rural, assemblees de barri i del 15-M, anarcosindicats i grups llibertaris,
cooperatives integrals, editorials, grups de reflexió sobre filosofia i
ètica...
A través de la seva intervenció en innombrables
jornades, trobades, festivals, etc. ha aportat reflexions que han suscitat
l'interès de milers de persones.
La seva obra escrita i oral exposa el seu ideari de
recuperació de la història del món popular rural i les formes d'organització
social no estatals ni capitalistes, basades en el consell obert, el comunal i
formes d'ajuda mútua; la crítica situació en què es troba l'ésser humà avui en
dia, aixafat pels poders hegemònics actuals, que imposen l'adoctrinament,
l'individualisme, l'infantilisme i la societat del tots contra tots; els valors
i idees per construir una ètica revolucionària que permeti canviar l'estat
actual de les coses i construir una societat auto-governada; l'anàlisi crític de l'Estat, i la
relació inseparable entre aquest i el capitalisme, i aquest i el patriarcat; la
crítica a les tendències reformadores i “estatolàtriques” dins l'esquerra i els
moviments socials, inclosos els suposadament anticapitalistes; la crítica al
“desarrollisme”, l'industrialisme i a la concepció oficial del “Progrés”; la
crítica a l'ecologisme descafeïnat i l'anàlisi de les problemàtiques i els
reptes per afrontar una necessària restauració de la natura, etc. Com es pot
veure, doncs, és un autor que tracta moltes qüestions i ho fa des de
perspectives que solen anar més enllà del discurs dominant del sistema i fins i
tot dels discursos habituals dins alguns moviments socials. Algunes persones
hem pogut conèixer de primera mà el seu caràcter amable i humil en el tracte
personal, així com la seva entregada dedicació a la causa.
Entre l'ampli ventall de qüestions que l'autor ha
abordat, es troba la crítica al sexisme i al feminisme, al racisme i a alguns
discursos antiracistes i a la biopolítica sobre sexualitat des de perspectives
que difereixen de l'enfoc habitual sobre aquestes problemàtiques. Algunes
persones i col·lectius podem pensar que aquesta crítica “heterodoxa” no és
encertada, ja sigui per la forma, pel fons o per les dues coses. N'hi ha alguns
que senzillament han decidit no editar ni distribuir els seus llibres ni
organitzar xerrades seves als seus espais, i han explicat el seu posicionament
públicament, com per exemple l'editorial Aldarull2. Malgrat no recolzem
aquesta decisió, ens sembla legítima: cada persona i
col·lectiu té plena autonomia per decidir sobre allò que fa ell mateix. Ara bé,
hi ha altres persones que, generalment de forma anònima, s'han posat a
intimidar i amenaçar a aquelles que sí que volen distribuir els seus llibres o
convidar-lo a fer xerrades, apart de calumniar la seva persona i boicotejar
actes on aquesta participi. Per a aquests col·lectius o persones sembla que la
llibertat d'expressió acaba on comença el disgust per les idees expressades,
cosa que trobem inacceptable. “Si creus en la llibertat d'expressió, llavors
creus en la llibertat d'expressió pels punts de vista que et disgusten. Si
estàs a favor de la llibertat d'expressió, significa que hi estàs a favor
precisament pels punts de vista que no comparteixes, d'altra forma no
estaries a favor de la llibertat d'expressió”, diu Chomsky. Per tot això, volem
expressar una sèrie de principis que considerem bàsics, sense els quals, al nostre
entendre, resulta impossible l'avenç cap a una societat lliure i realment
democràtica.
Veure:
Veure:
2 Comunicat d'Aldarull: http://aldarull.org/articles/posicionamiento-pensamiento-reaccionario-f. Vegeu
també una resposta a aquest per part d'una membre del Grup de Reflexió per
l'Autonomia:
PRINCIPIS
Creiem en la llibertat d'expressió i de reunió ferma i
convençudament, com a fi i com a mitjà: la considerem un valor fonamental,
forma part essencial de la societat que desitgem i ha de formar part també de
la nostra praxis en la lluita i el camí cap a aquesta. Evelyn Beatrice Hall,
escriptora anglesa del segle XIX, va dir: “No estic d'acord amb el que dius,
però defensaré amb la meva vida el teu dret a expressar-ho”. En aquesta línia, tant
si estem d'acord només en el 2% del que diu una persona, com si hi estem
d'acord en un 60% o en el 95%, hem de defensar la seva llibertat d'expressió
com la de tothom. És una llibertat bàsica, sense la qual és impossible el diàleg, l'entesa, la comprensió i la
discussió fructuosa. També Simone Weil s'expressava en aquests termes: “La
llibertat d'expressió total, il·limitada, per a qualsevol tipus d'opinió sense
restriccions ni reserves, és una necessitat absoluta per a la intel·ligència.”
Hi ha una diferència crucial entre ofendre i oprimir.
Entenem que algunes expressions de l'autor en algunes qüestions puguin resultar
ofensives a algunes persones. Aquestes estan en el dret, si volen, d'emprar igualment
altres arguments ofensius, tot i que no trobem que sigui una opció recomanable.
Però la diferència entre ofendre i oprimir és molt gran, és substancial.
Ofendre és pronunciar paraules que disgusten l'orgull d'algú, mentre que
oprimir fa al·lusió a accions il·legítimes que no permeten l'exercici de
llibertats civils i polítiques bàsiques. Entre aquestes llibertats, una de molt
bàsica és la d'expressió. Per això, si algú diu que algunes parts del discurs
d'en Félix resulten ofensives, podem estar-hi d'acord, però en el que no estem d'acord,
i ens sembla de molta gravetat, és que això s'utilitzi com a pretext per
oprimir un col·lectiu de persones que volen escoltar en Félix i poder parlar
amb ell de les qüestions que sigui.
Hi ha una enorme diferència entre enfrontar-se als
discursos del poder i enfrontar-se als discursos dels nostres iguals. Es poden
comprendre i recolzar els boicots que es puguin fer per contrarestar el
monopoli de veu que tenen les elits dominants, fet que els hi dóna una gran
força de difusió gràcies a l'opressió que exerceixen per exemple a través dels
impostos o del control dels mitjans de comunicació massius.
Tanmateix, no pensem que s'hagi de limitar la
llibertat d'expressió d'actes organitzats de forma autònoma, des de
l'autogestió del poble, en igualtat de condicions amb totes les altres
persones.
LA XERRADA A TOLEDO. ÉS EN FÉLIX FEIXISTA?
El 22 de maig de 2013 l'autor va fer una xerrada,
“Alternativas al capitalismo”, en el marc d'unes jornades que organitzava el
col·lectiu “Libertas Toledo”, acusat de pertànyer a sectors feixistes o
filo-feixistes. En aquesta hi desenvolupa sense matisos la seva crítica
habitual a l'Estat i al capitalisme, així com al franquisme. Com va ser
registrada, es pot escoltar 3.
Aquest esdeveniment es va utilitzar per començar una
campanya de boicot i demonització contra l'autor. Es podria (i s'hauria de)
discutir sobre si és estratègic o no, positiu o contraproduent, ètic...
participar en jornades de col·lectius relacionats amb l'extrema dreta.
El que no té cap sentit és dir que algú és feixista
pel fet d'assistir a un acte públic organitzat per feixistes.
Seria com dir que Pablo Iglesias és ultracatòlic per
anar a xerrar a Intereconomía, que anarquistes són estatistes per coincidir en
debats amb estalinistes, que revolucionàries són socialdemòcrates per assistir
a jornades d'ATTAC... En Félix en el seu moment ja va donar explicacions [Cita
1]. També va recordar l'exemple de Rudolf Rocker, revolucionari anarquista que
participava en debats públics amb els nazis 4.
3 Àudio de la xerrada a ivoox: http://www.ivoox.com/alternativas-al-capitalismo-audios-mp3_rf_2069091_1.html
4 Veure al seu blog el punt sobre Rudolf Rocker a
l'entrada “Pequeño florilegio”: [http://esfuerzoyservicio.blogspot.com.es/2014/01/pequeno-florilegio.html].
(**) El Parlament de Catalunya aprovarà
pròximament una pregunta i una data per realitzar un referèndum sobre la
"independència" de Catalunya. La pregunta, acordada per
diversos partits parlamentaris, serà doble: "Vol que Catalunya
sigui un Estat? En cas afirmatiu, vol que sigui independent?" (1). En
aquest Manifest, en primer lloc, exposarem el nostre posicionament
respecte aquesta qüestió, explicant els motius pels quals respondríem amb un
No-Sí a les respectives preguntes, és a dir, donaríem una resposta que ha
estat impedida en la formulació promulgada. En segon lloc, farem algunes
consideracions generals sobre el fet nacional i el nacionalisme. Per
acabar, reflexionarem sobre les potencialitats del conflicte
nacionalista a les nostres contrades i sobre el paper que està jugant
l'esquerra independentista d'una banda, i el paper que podem jugar els
revolucionaris integrals de l'altra, en tot aquest afer.
1. No volem cap Estat
En primer lloc, és bo notar que la primera pregunta
del referèndum és capciosa ja que inquireix sobre la possibilitat que
Catalunya sigui un Estat quan, per definició, Catalunya no pot ser un
Estat. El vocable Catalunya fa referència a un territori, no a les seves
estructures polítiques. No és el mateix França que l'Estat francès, ni Girona
és sinònim d'Ajuntament de Girona. Catalunya pot estar gestionada i
dominada per un o altre Estat, però no serà mai en si mateixa un ens estatal.
Mitjançant l'ús indegut del llenguatge, la pregunta promulgada confon
Estat i territori, intentant, d'aquesta manera, embullar conceptualment
i fusionar imaginàriament les estructures de dominació amb els
territoris dominats, una subtil estratagema lingüística gentilesa dels
"representants del poble".
En segon lloc, per respondre amb coneixement de
causa la primera pregunta cal que els ciutadans de Catalunya tinguem ben
present quina és l'essència de la institució estatal. L'Estat modern es va
gestar durant el segles XIV-XVII i es va imposar com a institució política
fonamental arreu del món a través de les revolucions liberals dels segles
XVIII i XIX. Des d'aleshores ha adoptat, segons les circumstàncies, formes
parlamentàries o dictatorials, governs d’esquerres o de dretes, però la
seva essència ha estat sempre la mateixa: una estructura marcadament
jeràrquica i burocràtica, separada de la ciutadania i per damunt d'aquesta.
L'Estat-nació és un aparell de dominació i de coerció professional que es
va instaurar soscavant i desmantellant les institucions realment
democràtiques de la societat popular tradicional, com ara el Consell
Obert i el Comunal a la Península Ibèrica. És un agent causal de primera
importància en la crisi generalitzada d'avui en dia; la seva essència és
destructiva, violenta i capciosa, tal com va posar de manifest el mateix
Maquiavel. No hi ha un sol Estat al món que no estigui tacat de sang, farcit
d’injustícia, erigit en base a l’engany i a l’explotació dels éssers humans i
de la natura.
Diem rotundament NO a un hipotètic Estat català
perquè no volem sortir del foc per caure a les brases. Un Estat català seria
només una nova expressió de la mateixa font de problemes: la dominació
política en forma d’Estat "democràtic representatiu". Si volem
alliberar-nos realment de l'espiral de misèria i barbaritat en què es
troba el món contemporani és menester que comencem a impugnar efectivament
aquesta dominació a través d’una política realment democràtica, realitzada
en el marc d’Assemblees Populars Confederades, en franca oposició a
l’espectacle oligàrquic del Parlament. Les múltiples crisis del segle XXI
ens emplacen urgentment a organitzar-nos al marge de l'Estat i contra el
mateix, de forma similar a com el poble de Catalunya va saber fer amb gran
solvència durant el primer terç del segle XX.
2. Volem veritable independència
Considerem que la independència és un valor humà
fonamental que, per realitzar-se genuïnament, ha d'anar associat a un
altre valor tant o més important: la interdependència. Advoquem perquè cada
persona, cada col·lectiu, cada poble, cada regió i cada país sigui
independent i, al mateix temps, en diferents graus i de diferents maneres,
interdependent amb els altres. La veritable independència a tots els
nivells pot realitzar-se només a través de l'autonomia generalitzada, la
qual implica la creació d'una veritable democràcia on cada persona pugui
participar directa i igualitàriament en la formulació de les polítiques
i en la presa de decisions que l'afecten. Però la independència que
proposen els partits "independentistes" no consisteix en
això, sinó en la creació de noves estructures d'Estat, és a dir, en renovar
les formes de dependència.
Diem decididament SÍ a la independència de
Catalunya, però precisant que, segons pensem, la veritable
independència d'un país és indissociable de la independència de cada una
de les seves regions, pobles i persones. A més, la independència política
és indissociable de la independència econòmica. És per això que un
sistema d'Estat amb economia de mercat capitalista és sempre antitètic a
la veritable independència: un Estat suposa, per definició, la imposició
de decisions al conjunt de la població per part d'una elit política que
concentra la potestat de manar a través d'un conglomerat d'instàncies
burocràtiques i oligàrquiques; una economia de mercat suposa, per
definició, que les decisions econòmiques fonamentals queden en mans de
les dinàmiques de la competència mercantil i de cada una de les entitats empresarials
privades. No hi ha cap estat al món que apliqui veritablement el
principi d'autodeterminació i de subsidiarietat, senzillament,
perquè la descentralització i l'autonomia són antitètiques a la
naturalesa de l'ens estatal. No hi ha cap economia de mercat al món que
permeti la veritable independència dels pobles i de les persones,
senzillament, perquè aquest sistema econòmic es basa en desposseir a les
persones i espoliar els pobles per així fer-nos més dependents de les
corporacions empresarials i dels seus mecanismes d'explotació
laboral.
3. Defensem el fet nacional sense incórrer en el
nacionalisme
Probablement, el principal factor que ha esperonat l'auge de l'independentisme estatista català en els darrers anys són les reiterades provocacions anticatalanes de l'Estat espanyol. Aquest ha retallat les competències del govern de Catalunya i s'ha acarnissat contra la llengua i la cultura catalana a través de legislacions (llei Wert), resolucions (Tribunal Constitucional), campanyes (propaganda mediàtica anticatalana), etc. Aquestes problemàtiques tenen la seva causa última en la pròpia naturalesa de l'ens estatal i en la pròpia noció d'Estat-nació, sorgida al segle XVIII per tal de justificar l'establiment dels Estats moderns. La pretensió que el fet nacional pugui delimitar-se amb fronteres és una entelèquia que comporta sempre un forçament de la realitat, mentre que la ideologia segons la qual les estructures polítiques han de coincidir amb aquelles fronteres, és a dir, la ideologia nacionalista, és una font inesgotable d'incongruències i problemes. Per tal de respectar veritablement el fet nacional en tota la seva diversitat, espontaneïtat i entremesclament, per tal que la llengua i la cultura de cada persona i de cada indret puguin expressar-se naturalment i desenvolupar-se lliurement, és menester desvincular completament el fet nacional de les fronteres i estructures polítiques, en altres paraules, cal llençar la ideologia nacionalista a les escombraries de la història.
Probablement, el principal factor que ha esperonat l'auge de l'independentisme estatista català en els darrers anys són les reiterades provocacions anticatalanes de l'Estat espanyol. Aquest ha retallat les competències del govern de Catalunya i s'ha acarnissat contra la llengua i la cultura catalana a través de legislacions (llei Wert), resolucions (Tribunal Constitucional), campanyes (propaganda mediàtica anticatalana), etc. Aquestes problemàtiques tenen la seva causa última en la pròpia naturalesa de l'ens estatal i en la pròpia noció d'Estat-nació, sorgida al segle XVIII per tal de justificar l'establiment dels Estats moderns. La pretensió que el fet nacional pugui delimitar-se amb fronteres és una entelèquia que comporta sempre un forçament de la realitat, mentre que la ideologia segons la qual les estructures polítiques han de coincidir amb aquelles fronteres, és a dir, la ideologia nacionalista, és una font inesgotable d'incongruències i problemes. Per tal de respectar veritablement el fet nacional en tota la seva diversitat, espontaneïtat i entremesclament, per tal que la llengua i la cultura de cada persona i de cada indret puguin expressar-se naturalment i desenvolupar-se lliurement, és menester desvincular completament el fet nacional de les fronteres i estructures polítiques, en altres paraules, cal llençar la ideologia nacionalista a les escombraries de la història.
Impugnem l'opressió que el nacionalisme de l'Estat
espanyol ha infligit històricament cap al fet nacional català, però no
considerem que la forma correcta de defensar-nos d'ella sigui incorrent
en un altre nacionalisme, enarborant l'estelada; la superació
veritablement positiva de les opressions nacionals consisteix en
crear un nou moviment revolucionari integral i global que impugni tant
l'ens estatal, agent causal d'infinitat de problemes, com la ideologia
nacionalista, font de conflictes i d'opressions nacionals. D'aquesta
manera aconseguirem desenvolupar cultures locals i regionals
realment vives, lliures, autèntiques, populars, sinèrgiques i
respectuoses.
4. Evitem l'escalada de bel·ligerància nacionalista
A través d'aquest Manifest volem fer una crida per a
evitar que les elits polítiques, tant catalanes com espanyoles,
aconsegueixin involucrar plenament al poble Catalunya en el creixent
conflicte entre l'Estat espanyol i el proto-Estat català. La història ens
ensenya que els Estats es recolzen sovint en el conflicte i la rivalitat
entre ells, atiant el nacionalisme i la bel·ligerància per així, en última
instància, afermar la dominació en els seus respectius territoris. En
determinades conjuntures, si resulta convenient pels interessos de
diversos sectors del poder, aquests conflictes poden augmentar en
intensitat fins adoptar una forma bèl·lica, tal com va succeir en la
ex-Yugoslavia.
Justament, alguns comentaristes han assenyalat
paral·lelismes entre l'atmosfera social de la Iugoslàvia prebèl·lica i
l'atmosfera que es respira a les nostres contrades avui en dia: la
crispació va en augment; cada cop més energia social és canalitzada a
través de la disputa nacionalista; els atacs verbals, les amenaces i els
menyspreus s'han multiplicat en el darrer lustre. Els mitjans de
"comunicació" han incrementat progressivament l'atenció que
dediquen a aquest assumpte, bombardejant les consciències de la població amb
els fervors i furors nacionalistes en les seves diverses expressions:
celebracions multitudinàries, debats encesos, resolucions
provocadores, declaracions il·lusionadores... I bé, cap a on ens pot
portar aquesta escalada?
Arribat el moment en què el Parlament declarés la
"independència" de Catalunya, presumiblement, l'Estat
espanyol desautoritzaria la decisió tal com ha advertit. Aplicant la
legislació constitucional per mantenir la "indissoluble unitat
d'Espanya", no seria estrany que l'Estat espanyol emprés la força de les
armes, dissolent el Parlament i incrementant la militarització de les
nostres contrades per frustrar la creació d'un Estat català. Alguns
confien que l'elit internacional, amb la "bondat" que la
caracteritza, ens vindria a "salvar" en un escenari com aquest.
Però els fets indiquen més aviat el contrari: cap membre ni òrgan de l'elit
internacional s'ha compromès mínimament a emprar la força de les armes
per defensar la separació de Catalunya, mentre que alguns d'ells sí que
han afirmat que aquest conflicte "és un afer intern d'Espanya".
Allò que es troba a les nostres mans i pot resultar
decisiu és la nostra actuació com a poble. Si el poble es deixa endur pels
furors promoguts per les ideologies nacionalistes i les
institucions estatistes, la crispació social pot augmentar fins a
nivells inusitats, acaparant una gran part de l'atenció pública i soscavant
seriosament les possibilitats d'un alliberament real del poble de
Catalunya. Amb aquestes paraules volem fer doncs un toc d'alerta sobre el
factor contrarevolucionari que suposaria un procés de creixent
bel·ligerància en termes estatistes i nacionalistes. La contesa
nacional-estatista actual no té cap possibilitat de portar-nos cap a
una situació realment positiva, ja que no estem parlant d'un conflicte en
què el poble organitzat autònomament i conscient s'enfronta a totes les
formes de dominació, tot construint una societat realment democràtica,
substancialment millor que l'actual, sinó que es tracta d'un conflicte en
què la forma de dominació estatal, una o altra, sempre hi sortirà guanyant
i, per tant, en última instància, el poble sempre hi sortirà perdent.
5. Qüestionem el Cavall de Troia
S'escau la pregunta: quin està essent el paper de
l'Esquerra Independentista en aquesta conjuntura? Examinem l'exemple de
la Candidatura d'Unitat Popular (CUP), el partit que ha entrat al
Parlament de Catalunya fa poc més d'un any amb tres diputats. La CUP es va
presentar a les eleccions com "la veu del carrer al parlament"
i com a "Cavall de Troia dels moviments socials a les
institucions". Tanmateix, en el cas del referèndum, sembla ser que
s'ha "oblidat" que hi ha persones del carrer i dels moviments
socials que podrien voler votar No-Sí. Era previsible que la CUP no
promogués el No-Sí, donat que un eix fonamental de seva línia programàtica
consisteix en la creació d'un estat català. Però per fer mèrit a les
proclames de ser un partit "democràtic radical" i a les
pretensions de ser "amic d'allò llibertari", la CUP hagués hagut
d'intervenir en favor de permetre l'expressió del No-Sí, l'opció més afí
als plantejaments llibertaris. Tal intervenció hagués estat molt
senzilla: n'hi hauria prou amb presentar una esmena per suprimir
l'expressió "en cas afirmatiu" que precedeix a la segona
pregunta, tot explicant que la resposta No-Sí és de caràcter
revolucionari i que el poble de Catalunya compta amb una rellevant
tradició revolucionària que ha de poder expressar-se per tal que el
referèndum compti amb amb un mínim de qualitat democràtica.
Però malauradament la posició de la CUP en aquest
afer és encara més flagrantment antidemocràtica. Aquest partit no només
impedeix l'expressió del vot revolucionari sinó que, si per ell fos,
tampoc l'opció federalista del Sí-No podria expressar-se: la CUP voldria
reduir al mínim les possibilitats d'expressió del poble en aquest
referèndum, proposant una sola pregunta binària per tal de forçar el resultat
que ella desitja, el Sí a la "independència" estatista. En això
consisteix la "democràcia radical"? No era això, companys, no era
això... I és que aquesta història ja és molt vella i s'ha repetit massa cops:
aquells que pretenen transformar l'ordre establert participant com a
"representants" en les seves estructures, en la mesura que
obtenen poder, s'emmotllen a les inèrcies i les dinàmiques
antidemocràtiques del sistema estatal-mercantil. Per tot això, farem bé de
preguntar-nos: és la CUP realment un Cavall de Troia dels moviments
socials dins del Parlament o més aviat un Cavall de Troia del Parlament
dins dels moviments socials?
6. Avancem cap a la Revolució Integral!
La dimensió política de les nostres vides, és a dir,
l'activitat deliberativa i decisiva sobre els assumptes de l'esfera
pública que ens concerneixen, no pot desenvolupar-se adequadament a
través dels mecanismes pseduo-democràtics amb els quals compta el sistema
de dominació establert. Aquest referèndum és una bona mostra de com el
sistema estatal-mercantil orquestra l'espectacle de la
"política" amb el fi últim de legitimar-se i distreure la nostra
atenció dels processos que realment ens permetrien alliberar-nos: la
reflexió rigorosa i profunda, l'auto-organització col·lectiva i autònoma,
la millora moral quotidiana i l'empoderament popular a través d'un
moviment de transició pel canvi global democràtic.
En algunes manifestacions del 15M es va corejar
una consigna plena de sentit: "el problema és el sistema, la solució
és la revolució". Un referèndum convocat per una institució
oligàrquica com és el Parlament i escenificat pels mitjans de
"comunicació" de masses, forma part del problema, no de la
solució. Per això, a través de les nostres possibilitats de difusió, els
sotasignats advocarem per l'abstenció activa en aquest referèndum,
encoratjant a tothom a reflexionar sobre l'opció revolucionària, l'opció
exclosa del No-Sí. Cal que responguem a moltes preguntes per construir
una Catalunya i un món realment independents i autodeterminats, és a
dir, sense Estats. Si responem encertadament a elles, amb fets i
paraules, estarem iniciant una Revolució Integral: una transformació
profunda i generalitzada de la nostra forma de vida, un canvi
qualitatiu i de gran abast en les estructures i el valors que defineixen
la nostra societat.
Només canviant-ho tot serem independents!
Grup de Reflexió per a l'Autonomia [Desembre del 2013]
1.Artur Mas va anunciar que la segona pregunta seria
"En cas afirmatiu, vol que sigui un Estat independent?".
Tanmateix, diversos mitjans de "comunicació" van excusar la
redundància estatista del president i van ometre encertadament el terme
"Estat" que lògicament ja queda inclòs en l'expressió "en cas
afirmatiu". La formulació que emprem en aquest Manifest és aquesta
darrera ja que és la que més s'apropa a la formulació que considerem més
netament democràtica (al permetre l'expressió de totes les
possibilitats) i lingüisiticament correcta (al no redundar
innecessàriament): "Vol que Catalunya tingui un Estat propi? Vol que
Catalunya sigui independent?". Tanmateix, és altament probable
que la formulació que finalment prevalgui sigui aquella que contingui
més redundàncies i distorsions estatistes, és a dir, la que va ser
pronunciada pel president.
(***) Avui, 29 de novembre de 2014
Donades les circumstàncies que han envoltat la
celebració de les jornades de reflexió “Independència sense Estat” de divendres
28, a causa de la participació de Félix Rodrigo Mora, us volem comunicar que no
es donen les condicions necessàries per desenvolupar adequadament el debat del
dia 30 a l’Espai Obert. Estem disposats, però, a un altre debat amb el mateix
format, enunciat i participants en un altre moment.
Lamentem avisar-vos amb tan poca antelació, però per
qüestions de calendari no hem pogut decidir-lo abans. Agraïm que ens hagueu
convidat al debat i estarem encantades de participar la següent vegada.
Ismael (Procés Embat), Oriol (Negres Tempestes) i Jordi
Martí Font
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada