dilluns, 8 de desembre del 2014

Avancen la inclusió d'Osona, el Ripollès i el Berguedà al sistema integrat de Rodalies després de dos anys de mobilitzacions

tancada a l'estació de Torelló
La prolongació, que suposa un important estalvi en les tarifes de transport públic, es farà efectiva a partir del proper 1 de gener, un any abans de la posada en marxa del sistema T-Mobilitat 



TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 08/12/2014 
Torelló (Osona).- 

Llegim a DIRECTA que les persones usuàries del nord d'Osona, el Ripollès i el Berguedà podran gaudir, a partir de 2015, dels avantatges tarifaris que suposa formar part de la xarxa de Rodalies. Així ho va anunciar dijous el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, en una compareixença. Tota la comarca d'Osona -on fins ara la xarxa de Rodalies només s'allargava fins a Vic- quedarà integrada dins la sisena corona -estenent el sector 6F i creant el sector 6H-, mentre que al Ripollès i el Berguedà, per qüestions tècniques, es formalitzarà creant-ne una de setena. La integració suposarà per a les persones usuàries una rebaixa d'entre el 22% i el 44%, depenent dels llocs d'origen i destinació, en l'import actual pel transport. 

Aquest canvi suposa un avanç evident en el nombre de persones usuàries que se'n podrien beneficiar. Si a dia d'avui el sistema tarifari integrat abasta 253 municipis -una població de 5,5 milions d'habitants-, a partir de gener arribarà a 346 municipis, fent-se extensiu a uns 5,7 milions d'usuàries potencials. En el cas concret d'Osona, comarca fins ara partida per l'accés a la integració tarifària, si fins ara aquests avantatges només es podien gaudir en vuit municipis -que representaven el 46,4% de la seva població-, ara també hi tindran dret les 83.180 habitants dels 43 municipis restants. Això es deu a que la integració no només es fa efectiva en el transport en tren, sinó que també avarca les empreses operadores que ofereixen servei d'autobús.  

La integració al Ripollès i el Berguedà serà parcial, degut a que s'hi posa en marxa una setena corona, mitjançat targetes de 10 viatges. El canvi incorpora tant paquets de 7 zones fins a Barcelona com també paquets entre el Berguedà i el Bages.  

Un èxit dels col·lectius de persones usuàries  

La integració tarifària ha estat darrerament un dels punts forts d'entre les reclamacions del grup ‘Perquè no ens fotin el tren’, així com d'altres col·lectius de persones usuàries fruit de la seva expansió arreu d'Osona i el Ripollès. No en va, passar a formar part de la xarxa de Rodalies és, junt amb el desdoblament de les vies de la línia R3, una reivindicació històrica de la zona. La diferència de preu i la impossibilitat d'utilitzar varis sistemes de transport públic amb el mateix bitllet eren la causa principal per la qual durant els darrers gairebé dos anys s'han estat pressionant les institucions, els grups polítics i les empreses operadores. Mentre encara no es posés en funcionament el sistema T-Mobilitat, el grup ‘Perquè no ens fotin el tren’ havia aconseguit el compromís per part de la Generalitat de Catalunya de trobar-hi una solució transitòria. Malgrat que en principi aquesta solució hauria d'haver arribat durant el primer trimestre d'aquest any, no es va anunciar fins dijous.  

La pressió popular ha fet possible una quimera que durant les darreres dècades, en mans de les institucions, només s'havia visualitzat en titulars periòdics i promeses vagues. A partir del mes que ve, per exemple, per a una persona usuària de Torelló, baixar a Barcelona amb Rodalies costarà 4,36 euros, quan a dia d'avui li val 7,76 euros. L'estalvi és del 43,9 euros. Per a una persona usuària de Berga, en canvi, que podrà incorporar el servei de metro a un viatge amb Alsina Graells a Barcelona, l'estalvi serà del 32,9%; de 8,03 euros a 5,39 euros. A Camprodon, des d'on el viatge es fa amb l'operadora Teisa, podent integrar-hi també el metro, la rebaixa serà d'un 42,6%: de 9,38euros a 5,39 euros. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada