dijous, 19 de desembre del 2013

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha estimat el contenciós presentat per ARA i IAEDEN contra l'Acord de Govern que aprova les zones de desenvolupament prioritari de parcs eòlics de Catalunya

La sentència confirma la suspensió cautelar que el Tribunal ja va declarar el febrer de 2011, donant-los la raó per la falta d’avaluació ambiental en una planificació que és de plans i programes. 
És nou que també estima la falta de la participació pública en el procés. 
Recordareu que el govern de CiU va aprovar el mateix pla de nou el 2012 i que també el tenen al TSJC, encara pendent de resolució, però esperen que aquesta sentència ajudarà de resoldre també aquest cas a favor d’aquestes entitats de l’Empordà.
  
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 19/12/2013 
Figueres (Alt Empordà).- 

Aquest divendres l’Associació Respectem l'Albera (ARA) IAEDEN-Salvem l'Empordà informen que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha estimat el contenciós presentat per ARA i IAEDEN contra l'Acord de Govern de la Generalitat de Catalunya que aprova les zones de desenvolupament prioritari de parcs eòlics del Principat de Catalunya. 

La sentència confirma la suspensió cautelar que el Tribunal ja va declarar el febrer de 2011, donant-los la raó per la falta d’avaluació ambiental en una planificació que és de plans i programes. Però, i això és nou, també estima la falta de la participació pública en el procés. Recordareu que el govern autonòmic de CiU va aprovar el mateix pla de nou el 2012, que també el tenen al TSJC, encara pendent de resolució), però esperen que aquesta sentència ajudarà de resoldre també aquest cas a favor d’aquestes dues entitats empordaneses.  

Adjuntem el comunicat que han fet públic avui:

“Comunicat de premsa"
Una sentència del TSJC anul·la les zones de desenvolupament prioritari (ZDP) de parcs eòlics de Catalunya 

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) estima el contenciós de les entitats empordaneses, anul·lant l'Acord de Govern que aprova les zones de desenvolupament prioritari (ZDP) de parcs eòlics de Catalunya. La sentència conclou que l'Acord no complia la normativa catalana, estatal i europea referent a l'avaluació ambiental i la participació. 
Aquesta setmana el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ens ha notificat la sentència, del 3 de desembre, en el contenciós administratiu que l'Associació Respectem l'Albera (ARA) i la IAEDEN-Salvem l'Empordà vàrem presentar el 2011 per impugnar l'Acord de Govern que determina les zones de desenvolupament prioritari (ZDP) de Catalunya (GOV/108/2010, DOGC 7/6/2010). El Tribunal confirma la inexistència d'avaluació ambiental estratègica en la planificació de les Zones de Desenvolupament Prioritari (ZDP) que el Govern de la Generalitat pretenia aprovar per ubicar-hi diferents Parcs Eòlics. Per això el TSJC entén que l’Acord de Govern vulnera la normativa comunitària de la Directiva 2001/42/CE del Parlament Europeu i del Consell de 27 de juny de 2013 que preveu l’avaluació dels efectes de determinats Plans i Programes en el Medi Ambient i en conseqüència també la Legislació estatal de la Llei 9/2006 de 28 d’abril d’avaluació de plans i programes i finalment la Llei catalana 6/2009 de 28 d’abril d’avaluació ambiental de plans i programes.  
En la mateixa resolució i tal com havien defensat les entitats empordaneses, el TSJC entén que en el procés d’aprovació de les ZDP no es va respectar el dret de participació dels ciutadans en la elaboració de determinats plans relacionats amb el medi ambient, en aquest cas, la implantació de parcs eòlics a tot el país (Directiva 2003/35/CE del Parlament Europeu i del Consell de 26 de maig). I com a conseqüència d’aquest fet lògicament es va impedir l’accés a la informació i a la justícia pel que en aquest cas es va vulnerar les directives europees referides a la participació del públic i d’accés a la Justícia (Directives 85/337/CEEE i 96/61/CE) així com la Llei 27/2006 de 18 de juliol que transposa las directives al dret intern que regulen els drets d’accés a la informació, de participació pública i d’accés a la justícia en matèria de dret ambiental.  
Recordem que la Generalitat va aprovar aquest Acord el juny de 2010 i seguidament moltes entitats catalanes el van recórrer però el govern va desestimar totes les al·legacions presentades. Finalment, dues d'aquestes entitats, les empordaneses ARA i IAEDEN-Salvem l'Empordà van presentar un contenciós administratiu. Paral·lelament, les entitats també van demanar una suspensió cautelar de l'Acord que el Tribunal va declarar el febrer de 2011. 
La suspensió cautelar ja es va basar en un dels dos arguments que la sentència ara confirma: L'Acord de govern vulnerava la normativa comunitària, concretament la Directiva 2001/42/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 27 de juny, la legislació estatal (Llei 9/2006, de 28 d'abril), i la catalana (Llei 6/2009, de 28 d'abril), perquè no inclou una avaluació ambiental estratègica que correspon a un pla o programa com és el del desenvolupament de parcs eòlics a Catalunya i que significa l’obligació de realitzar estudis que determinin la millor ubicació per la seva implantació. Estudis que han de preveure diferents alternatives, fins i tot la possibilitat de la no implantació si es conclou el perjudici mediambiental que es pot crear en un determinat indret.  
La Sentencia del TSJC estableix que també s’infringeix, i aquest és el segon motiu per estimar el contenciós, la Directiva 2003/35/CE del Parlament Europeu i del Consell de 26 de maig, que regula la participació pública en l'elaboració de plans i programes relacionats amb el medi ambient. Com a conseqüència de la inexistència de participació pública que es va obviar, no es va poder impugnar el Pla per a la instal·lació de l'energia eòlica i per tant, es va impedir l’accés als tribunals en matèria ambiental, aspectes que preveu la llei estatal 27/2006 de 18 de juliol. 
Subratllem que aquesta sentència demostra, altra vegada, la falta de rigor en l'aplicació de la normativa mediambiental per part del Govern de la Generalitat i de la seva Administració en matèria de planificació i implantació de grans infraestructures en el territori, que en aquest cas s’ha pretès dur a terme a esquenes de la ciutadania.  
Esperem que la sentència serveixi per determinar la resolució del contenciós administratiu pendent, que diverses entitats de tot Catalunya s’han vist obligades a interposar, el juliol de 2013, contra l'Acord de Govern (120/2012, del 20 de novembre) d'aprovació d’un nou Pla de determinació de les zones de desenvolupament prioritari (ZDP) de parcs eòlics, el qual és idèntic a l'Acord del 2010 que ara s'ha anul·lat.  
Davant la possible crítica que unes entitats ecologistes impedeixen el desenvolupament d'una font d'energia renovable, volem reiterar que ens oposem al model energètic que segueix el Govern de la Generalitat i del qual aquests Plans de desenvolupament en són un exemple. En concòrdia amb les empreses energètiques, aquest model es basa en l'energia com un recurs mercantilitzat, l'accés al qual no es basa en criteris d’equitat i justícia social i ambiental sinó en criteris lucratius. Estem convençuts que cal un canvi en el model de producció, distribució i comercialització de l'energia. En aquest sentit treballem amb la Xarxa per la sobirania energètica (www.xse.cat) per promoure i aconseguir un futur energètic que es basi en la democràcia i el control social dels mitjans de producció, la sostenibilitat i el decreixement econòmic, la descentralització i l’arrelament al territori. 
Celebrem, doncs, el reconeixement que representa la sentència del TSJC i agraïm tot el suport que ens ha demostrat la societat civil de l'Empordà i els que defensen un nou model energètic. Una vegada més han estat les entitats cíviques que, amb el seu convenciment però també els seus recursos, han vetllat pel l'interès comú demostrant que l'administració no és capaç -o no té voluntat- d'aplicar les seves pròpies lleis.” 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada