diumenge, 31 de març del 2013

A Bàscara, seixanta dies mobilitzats i la N-II en pancartes. Arrossada popular dilluns a la N-II

Abertis, ‘La Caixa’ i el conseller Santi Vila tenen pancartes dedicades. 
Unes cinquanta pancartes reflecteixen la mobilització de la gent de Bàscara per reclamar el desviament dels camions que passen per la N-II cap a l'AP-7.  
Aprofitant aquests dies de vacances escolars de setmana santa, a Bàscara la mainada es posa a repintar alguna pancarta. 
A part d'informar automobilistes i camioners que passen per la carretera de la protesta en curs, la confecció de pancartes també va servir per posar per escrit la indignació del veïnatge  
Arrossada popular dilluns a la N-II 


TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 31/03/2013 
Bàscara (Alt Empordà).- 

Aprofitant aquests dies de vacances escolars de setmana santa, a Bàscara la mainada es posa a repintar alguna pancarta, ja que algunes ja estan descolorides, doncs ja fa seixanta dies que estan mobilitzats.
Aquest dilluns la plataforma Prou Camions a la N-II organitza una arrossada popular reivindicativa ironitzant perquè l’1 d’abril era el darrer dia de pas de camions de gran tonatge que el conseller Santi Vila deia que passarien entre la Jonquera i Maçanet de la Selva per la Nacional II, mentre ara el mateix polític i antic alcalde de Figueres promet que serà el 18 d’abril.
A banda de l’arrossada de Bàscara a la N-II que es farà a dos quarts de dues del migdia, de nou a deu del matí s’espera que la mainada del poble pintin un pas de vianants. 

Cop de puny popular a l’Estat   
Al final, el cop de puny sobre la taula d'uns centenars de veïnes i veïns del municipi de Bàscara, a l'Alt Empordà, haurà valgut més que dècades de reunions, mobilitzacions d'alcaldes i parlamentaris, planificacions, promeses i pressupostos que no es compleixen. Aquesta setmana santa potser serà l'última en què veurem camions de gran tonatge circulant per la N-II entre la frontera i Maçanet de la Selva. Plantejar-ho d'aquesta manera és curar-se en salut, perquè de setmana santa només n'hi ha una a l'any i malament rai si això no queda solucionat en el termini d'un any. Però també és admetre el que tothom dóna per fet: la data avançada a totes les portades dels mitjans de comunicació, el 2 d'abril, per obligar els camions a desviar-se per l'autopista en aquest tram, no es complirà. Tot i que l'acord a tres bandes entre el Ministeri de Foment del Govern espanyol, el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat i Abertis estigui enllestit, la plasmació d'aquest acord als butlletins oficials i la seva aplicació no es podrà fer en un termini tan breu. 


Carretera saturada 
Per això ens hem de quedar amb el concepte més difós que va anunciar el conseller de la Generalitat Santi Vila quan va dir «després de Setmana Santa», i confiant que aquest mes d'abril sí. Fer passar els camions per l'autopista AP-7 entre Maçanet de la Selva i la Jonquera. En els 93 quilòmetres de la N-II que formen l'últim tram del principal eix de sortida del Regne d’Espanya cap a Europa, les associacions de transportistes calculen que hi circulen uns 4.000 camions diaris, amb una tendència clarament en augment a causa de la crisi: cada cop més, el trànsit abandona la via de pagament i els peatges de l'AP-7 per ser traslladada a la N-II, saturada i en pèssimes condicions però gratuïta.
Un estudi del RACC de finals del 2012 recollia que en els últims cinc anys el trànsit del corredor gironí que utilitza l'autopista ha passat de constituir un 66% del trànsit total a un 55%. A la N-II el trànsit creix proporcionalment i l'estudi del RACC alertava que la tendència s'anirà accentuant mentre duri la crisi.
Paradoxalment, les inversions durant aquests anys s'han fet a l'autopista, que ara ja té tres carrils en tot aquest recorregut i fins i tot quatre en alguns trams, mentre que la davallada de la inversió pública ha anat ajornant les obres de desdoblament de la N-II. No només s'ha ajornat el desdoblament, sinó que el fet d'aturar les obres que s'havien començat ha empitjorat la situació, i la imatge que ofereix avui el tram de la N-II al sud de Caldes de Malavella és la d'una terra abandonada i castigada en ruïnes de final d’Imperi. En alguns trams, les obres estan parades des de fa més de dos anys. Sigui per falta de pressupost, sigui per fallida de les empreses que havien de fer els treballs, tots els factors s'han conjuntat per arribar al desolador panorama actual. 

Provisionalitat 
En aquest tram sud de la N-II, ara mateix només es mouen algunes màquines entre Sils i Caldes de Malavella per unes obres que l'Estat va adjudicar per sorpresa i en plena campanya electoral el mes de novembre del 2011. 
Al nord de Girona i en direcció a la Jonquera, les obres només es van començar entre Medinyà i Orriols, i també van quedar aturades. Aquest mes de febrer passat, i des de la direcció de Transports de la Generalitat, es va parlar del compromís de Foment de dedicar uns 270 milions, en lloc dels 700 previstos inicialment, al desdoblament de la N-II entre la ciutat de Girona i la Jonquera. 
Amb l'entrada en servei de la nova sortida oest de l'autopista AP-7 a Girona, un tram de l'AP-7 de quatre carrils en cada sentit farà de variant de la N-II entre Girona i Vilademuls. En aquest sentit, el que ara està sobre la taula no és res més que l'aplicació del sentit comú i que molts reclamen des de fa anys: si tenim una autopista sobredimensionada i infrautilitzada al costat de la carretera Nacional II, aquesta abandonada i saturada de trànsit, la solució sembla ben fàcil: mentre no s'arregli la carretera, com a mínim que els camions passin per l'autopista. Però el sentit comú té poc pes quan es comencen a moure els interessos econòmics dels uns i els altres. Obligar els camions a passar per l'autopista ja ha posat les agrupacions de transportistes en peu de guerra: si se'ls obliga a passar per l'AP-7, en tot cas només admeten que sigui gratuïtament, i no estan disposats a pagar peatges, ni que sigui amb bonificacions del 25% o del 50% com s'està plantejant.
La concessionària d'autopistes, Abertis, tampoc no vol assumir sola la gratuïtat del pas dels camions en unes infraestructures en què acaba d'invertir, tot i que actualment ja hi ha un conveni entre Abertis i el Ministeri de Foment segons el qual si no passen un mínim de vehicles per l'AP-7 per garantir la rendibilitat de la infraestructura, el ministeri bonifica la societat Abertis per compensar-la.
I si això no ho paguen ni els transportistes ni la concessionària, només queden les administracions públiques. A banda que les arques públiques no estan ara mateix en un el seu bon moment, també s'han començat a dir que pagar el desviament dels camions amb diner públic equival a fer-lo pagar al conjunt de la ciutadania. I encara hi ha més interessos en joc: a Vilamalla i la Jonquera s'han creat zones de serveis per als camions, com ara gasolineres, botigues, restaurants i prostíbuls, que viuen directament d'aquest trànsit per la N-II i que no estan disposades a renunciar-hi veient com es prohibiria als camions sortir de l'autopista. La Federació d'Hostaleria de les Comarques de Girona ja s'ha manifestat en aquest sentit.
Tants interessos econòmics contraposats expliquen que costi arribar a un acord per poder posar en marxa el desviament dels camions per l'AP7 i alleugerir, almenys provisionalment, el trànsit a la N-II, que està en un estat lamentable. Els últims serrells que s'estan negociant aquests dies tracten precisament d'això: qui pagarà el peatge i en quina proporció, si s'obliga els camions a circular per l'AP-7, com quedarà resolt el tema del transport local, com permetre que els camions vagin a omplir els dipòsits a les seves estacions i àrees de serveis habituals.  

Morts a causa de l’economia capitalista 
«Ens parlen d'economia i nosaltres parlem de morts», respon la gent  de Bàscara i pobles dels entorns afectats pel pas dels camions d’empreses privades del mercat que des de fa uns seixanta dies talla diàriament la N-II al pas pel nucli urbà del poble.  
Si ara totes les administracions s'han posat les piles i si finalment els camions són desviats per l'AP-7 aquest mes d'abril, no serà per motius econòmics, que hi són, ni per sentit comú. Serà perquè a Bàscara la gent ha considerat que hi ha hagut massa morts, s'ha plantat i ha dit prou. S’ha revoltat. Primer amb barricades de foc i ara amb pancartes que posen a parir Abertis, ‘La Caixa’ i el conseller Santi Vila,
En aquest sentit, és que, a banda dels pressupostos milionaris que s'estan negociant aquests dies per desencallar la situació de la N-II i que no s'han sabut resoldre en les últimes dècades, hi ha unes altres xifres incontestables: segons dades del Servei Català de Trànsit, el 2011 i el 2012 hi va haver respectivament tretze i catorze víctimes mortals en accidents de la N-II a la demarcació de Girona. El nombre de ferits greus va ser de 27 el 2011 i de 22 el 2012. En aquests primers mesos del 2013, fins el divendres 22 de març, s'han registrat quatre víctimes mortals i tres ferits greus. El nombre d'accidents a la carretera gairebé triplica el de l'autopista, que va paral·lela. A Bàscara, un municipi de 500 habitants, si sumen les víctimes mortals a la N-II al llarg dels anys, en compten onze del poble. Per això han dit prou i per això aquest mes d'abril es desencallarà alguna cosa de la N-II a les comarques gironines. 
Al mateix temps, avui mateix prop de cinquanta pancartes reflecteixen la mobilització que la gent de Bàscara mantenen des de fa seixanta dies per reclamar el desviament dels camions que passen per la N-II cap a l'AP-7. La majoria s'han col·locat al pas de la carretera pel poble, on finestres i balcons són el suport ideal per convertir el poble en un immens mural reivindicatiu. Fins i tot una casa en venda i desocupada esdevé un element més de la protesta, amb una pancarta que diu ‘Aquí no hi viu ningú perquè no s'hi pot viure’. 

Un resum visual 
Només llegint aquestes pancartes, tenim un resum del perquè de tot plegat: el perill, la mort, anys de reivindicació, interessos econòmics en joc i la singular situació d'un poble, l'últim en tot el recorregut de la Nacional II al conjunt del Regne d’Espanya que segueix travessat per aquesta via, en aquesta cas l’antiga Augusta de l’Imperi romà, són les principals temàtiques que s'expressen. Preguntes com ara ‘Quants morts fan falta?’ i ‘La vida d'una persona és el peatge que cal pagar?’ deixen constància del degoteig de víctimes mortals que el municipi de Bàscara ha anat acumulant aquests anys. I, tot seguit, per ordre d'importància, les pancartes més nombroses són les que reclamen l'única solució possible: ‘Prou camions!’, ‘Això és un poble, no una autopista!’, ‘Camions per l'AP-7!’... Alguns dels temes també assenyalen les entitats i càrrecs electes que els veïns consideren responsables de la situació actual, com ara Abertis, La Caixa i el conseller de la Generalitat Santi Vila també tenen les seves pancartes dedicades i algunes al·ludeixen a responsabilitats més altes: ‘Els camins del senyor són inescrutables; els nostres, plens de camions’.

Catarsi col·lectiva i brainstorming 
Passats els primers dies de mobilització espontània i autònoma, des d’una plataforma veïnal, anomenada Prou Camions a la N-II, van tenir clar que el procés anava per llarg i que calia multiplicar les iniciatives per mantenir viva la participació de tothom. La confecció de pancartes, a part d'informar automobilistes i camioners que passen per la carretera de la protesta en curs,  també va ser un exercici de catarsi col·lectiva per posar per escrit la indignació dels veïns. Un equip d'una vintena de persones va respondre a la crida de la plataforma i es va reunir en una sala del Molí Nou de Calabuig per fer un brainstorming, una pluja d'idees, dedicat a les pancartes. La mecànica era senzilla: cada proposta de lema era projectada en gran damunt d'una lona o llençol penjat a la paret. Si la proposta s'acceptava, un primer equip resseguia el contorn del text amb retoladors i, un cop es despenjava la pancarta i s'estenia a terra, un segon grup, en què els nens del poble van tenir un protagonisme important, es dedicava a pintar la pancarta definitiva. El logotip de la plataforma esmentada, el senyal de sentit prohibit per als camions, es reproduïa amb més facilitat amb plantilles. Molta feina, tot i que la gent ho ha fet amb molta il·lusió. I aprofitant aquests dies de vacances escolar, nens i nenes repinten alguna pancarta, ja que algunes ja estan descolorides, doncs a Bàscara ja fa seixanta dies que la gent està mobilitzada. 
Segurament per això, la pancarta que resumeix més l'estat d'ànim de la població, la definitiva, és la que posa ‘N'estem fins als collons!’. Nosaltres, també.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada